Návštěvník píše:další článek k tomu, jak důležité je děti poučit o tom co znamená ano co ne a jak jim zprostředkovat fungováním v tomto světě včetně vytyčení hranic
pokud se týká poučení dětí, je správné, aby poznaly dvojí pohled.
Ale existence jen dvou polarit není úplné.
"Celé stvoření je utvářeno protiklady.
Každý z obou pólů protikladu musí být jednoznačně vyjádřen. Vypořádávání se s nimi je zdrojem životní energie.
----Exemplárním příkladem je elektrický proud. Kladný a záporný náboj musí být odděleny, jejich spojením pak začne téct elektrický proud....
Rodiče jsou skutečně povinni zajistit, aby dítě udělalo zkušenost se zákonem protikladů.
....
Díky protikladům dostane dětský svět obrysy. Tyto obrysy musí nejprve vyčíst na rodičích. Nemůže-li je vyčíst, zůstává pro něj obraz matky, otce i světa nejasný."
Ukázka z knihy Jiřiny Prekopové Neklidné dítě
Ale život i fyzika jsou ještě složitější.
Stačí, aby jen dva póly plně vysvětlily všecko?
O vznikání mluvil Empedoklés:
Definoval jakožto základní látky všeho bytí dodnes známé čtyři elementy: oheň, vodu, vzduch a zemi.
Empedoklés byl pluralista. Hnací síla všeho dění jsou u něho dvě prasíly: láska (fília) - síla sjednocující, a nenávist (neikos)- síla oddělující.
Pod vlivem těchto sil svět pulsuje mezi stavem naprosté jednoty a stavem naprostého rozdělení. Náš svět je možný mezi těmito dvěma extrémními stavy....
Empedoklés ze Sicílie..... Tvrdil, že není možná existence jen jednoho arché (pralátky) - voda se přece nemůže změnit v motýla či psa apod.
Uznává tedy existenci více pralátek, které se mezi sebou míchají a zase oddělují - tento celý koloběh je podle něj pozorovatelný pouhým okem. Velmi oblíbený příklad jeho teorie je právě ta s malířem. Představte si malíře, který má jedinou barvu, řekněme červenou - s tou určitě nenamaluje zelená luka, ale když má barvy 4 (tedy základní), resp. 3, může pomocí nich stvořit víceméně „nekonečno“ různých odstínů.
viewtopic.php?f=145&t=6631&p=115380&hilit=empedo*#p115380
[quote="Návštěvník"]další článek k tomu, jak důležité je děti poučit o tom co znamená ano co ne a jak jim zprostředkovat fungováním v tomto světě včetně vytyčení hranic :)
[/quote] pokud se týká poučení dětí, je správné, aby poznaly dvojí pohled.
Ale existence jen dvou polarit není úplné.
[quote]
"Celé stvoření je utvářeno protiklady.
Každý z obou pólů protikladu musí být jednoznačně vyjádřen. Vypořádávání se s nimi je zdrojem životní energie.
----Exemplárním příkladem je elektrický proud. Kladný a záporný náboj musí být odděleny, jejich spojením pak začne téct elektrický proud....
[b]Rodiče jsou skutečně povinni zajistit, aby dítě udělalo zkušenost se zákonem protikladů[/b].
....
[b]Díky protikladům dostane dětský svět obrysy.[/b] Tyto obrysy musí nejprve vyčíst na rodičích. Nemůže-li je vyčíst, zůstává pro něj obraz matky, otce i světa nejasný."
Ukázka z knihy Jiřiny Prekopové Neklidné dítě[/quote]
Ale život i fyzika jsou ještě složitější.
Stačí, aby jen dva póly plně vysvětlily všecko?
O vznikání mluvil Empedoklés:
Definoval jakožto základní látky všeho bytí dodnes známé čtyři elementy: oheň, vodu, vzduch a zemi.
Empedoklés byl pluralista. Hnací síla všeho dění jsou u něho dvě prasíly: láska (fília) - síla sjednocující, a nenávist (neikos)- síla oddělující.
Pod vlivem těchto sil svět pulsuje mezi stavem naprosté jednoty a stavem naprostého rozdělení. Náš svět je možný mezi těmito dvěma extrémními stavy....
Empedoklés ze Sicílie..... Tvrdil, že není možná existence jen jednoho arché (pralátky) - voda se přece nemůže změnit v motýla či psa apod.
Uznává tedy existenci více pralátek, které se mezi sebou míchají a zase oddělují - tento celý koloběh je podle něj pozorovatelný pouhým okem. Velmi oblíbený příklad jeho teorie je právě ta s malířem. Představte si malíře, který má jedinou barvu, řekněme červenou - s tou určitě nenamaluje zelená luka, ale když má barvy 4 (tedy základní), resp. 3, může pomocí nich stvořit víceméně „nekonečno“ různých odstínů.
http://www.poradnazdarma.cz/viewtopic.php?f=145&t=6631&p=115380&hilit=empedo*#p115380