od Návštěvník » ned 03. pro 2023 11:05:59
Eduard Tomáš:
Ze spisů svých duchovních učitelů jsem se nakonec dozvěděl, že o Bohu nemůže člověk přemýšlet, neboť Boží tajemství je nesdělitelné. Naopak, přemýšlením nám Bůh jen více uniká. Můžeme ho jen milovat a to nám musí stačit, lednu věc jsem však pochopil zcela určitě – že dvojí jáství, velké a malé, jak jsem v mládí předpokládal, byla jen iluze. Dnes vím, že všechno to je a vždycky byl jen Bůh.
Časem následovala řada záblesků, jimiž byla tato skutečnost důsledně potvrzována. Nebudu je znovu popisovat. Některé z nich znáte z mých Pamětí mystika. A znáte také skutečnost mého velikého splynutí – mystickopsychického splynutí – se Šrí Ramanou Maharšim, kdy byl zažit a pak ještě dlouho zažíván stav nekonečného univerzálního Bytí, božského Bytí, Vědomí a Blaha, který mně byl již předtím několikrát ukázán a odhalen krátkodobými záblesky. Zkušenost Nadjá, respektive duše, se však v žádném z nich neukázala jako trvalá.
Naštěstí milost Boží, která nikdy nespí, zasáhla sama a v pravý čas. K dovršení a také k potvrzení dosavadních zlomků moudrosti dostala se mi totiž do rukou kniha. Byla to biografie, kterou náhodou našla ve své knihovně jedna moje známá a půjčila mi ji.
Anammalai Svámí, dlouholetý žák Šrí Ramany Maharšiho, v ní píše, že jedinou překážkou bránící v přístupu k Nadjá, čili lidské duši, je ego. To už jsem sice věděl, ale že jsem na to takhle z ničeho nic znovu přišel v neznámé knížce, byl pro mě přímo šok.
Vážení přátelé! Uvědomujete si, jak často jste se snažili spojit se svým prapůvodem, se svojí duší, a jak často vám to nešlo?
Jak jste se chtěli co nejsnadněji spojit se svým Nadjá a jak se vám to dosud nikdy nepovedlo? Jak jste se chtěli osvobodit od malého, utlačujícího já čili ega a nevěděli jste jak? Ani já jsem to dlouho nevěděl a nepřišel na to a najednou to přede mnou stálo znovu černé na bílém jako hotový zázrak.
Budete se jistě ptát, co jsem dělal potom. No, co jiného než že jsem knihu četl od večera do božího rána a nakonec jsem vybral – pro vás jsem to vybral – několik otázek a odpovědí z onoho záznamu tak, aby se i vám dostalo pozoruhodné milosti Boží, jako se dostalo mně.
Kniha je psána jako dialog. Přečtu vám z ní jen jistou část, pojednávající o tom, jak hledat Nadjá. Pak už budete mít jen malý krok k poznání záhady, čím vlastně sami jste.
Šrí Svámí Anammalai jako učitel v ní, jak už víte, říká: „Nejhorší překážka k nalezení Nadjá je vlastně úplně malá. Je jí naše vlastní malé já, kterému říkáme ego.”
„Ale jaký je nejsnazší způsob, jak se osvobodit od tohoto malého já?” ptá se žák.
Učitel odpovídá: „Přestat se s egem identifikovat. Jestliže jste schopni přesvědčit sami sebe, že opravdu nejste toto malé já, ono se ihned rozplyne.”
Žák: „Ale jak to udělat?”
Učitel: „Malé já, tedy ego, je něčím, co se pouze zdá být skutečným, ačkoli si to osvojuje celou mysl, respektive všechny vaše myšlenky. Jestliže pochopíte, že nemá skutečnou existenci, rozplyne se a zanechá po sobě zkušenost skutečného a jediného Jáství čili Nadjá. Pochopte, že nemá skutečnou existenci, a ono vás přestane obtěžovat.”
Žák: „Ale já jsem zcela zvyklý pocitu já jako malého já. Nemohu přerušit tento dlouhodobý zvyk pouhým myšlením, že já nejsem malé já.”
Učitel: „Jestliže meditujete trvale, ustoupí malé já skutečnému Jáství. Nemůžete si to přát pouze několika zbloudilými myšlenkami. Tak by to nešlo. Zapamatujte si ale analogii provazu, který za soumraku vypadá jako had. Chcete hada zabít, ale nakonec zjistíte, že je to jen provaz. Pochopíte, že jste provaz zaměnili za hada – a nejen to, vy také víte, že žádný had nikdy nebyl. Jestliže máte takovéto čisté a správné vnímání, že žádný had nikdy neexistoval, rozplyne se otázka, jak zabít hada. Použijte tuto analogii na malé já čili ego, které vás obtěžuje. Jestliže jste schopen pochopit, že žádné malé já nikdy mimo vaši imaginaci neexistovalo, nebudete se soustřeďovat na prostředky a způsoby, jak se ho zbavit.”
Žák: „Toto všechno je naprosto jasné, ale cítím, že potřebuji nějakou pomoc. Nejsem si jistý, že já sám mohu učinit takové rozhodnutí.”
„Dobrá,” říká učitel a tady začíná žákovi tykat, „vypěstuj si silné vědomí JÁ JSEM JÁ nebo JÁ JSEM TO nebo JÁ JSEM BRAHMA nebo JÁ JSEM VŠE. Nepotřebuješ žádnou metodu, abys odstranil chybné názory na sebe, které podržuješ. Vše, co máš udělat, je přestat jim věřit. Nejlepší způsob, jak to udělat, je nahradit je názory, které mnohem přesněji odráží skutečnou situaci. Protože duše je obklopena vrstvou mysli jako ochranou, nestačí tvrdit „já jsem brahma” nebo „já jsem vše” a podobně, ale musí být přidána ještě hluboká modlitba, meditace – rovněž hluboká – a pokora.
Božství je blízko jako naše vlastní Bytí a malé bytí se má ponořit do nekonečného Bytí. Tady se setkávají člověk a Bůh.
Jestliže si myslíš a medituješ JÁ JSEM JÁ čili Nadjá, bude to pro tebe mnohem lepší než si myslet „já jsem ego, jak mohu toto malé já – ego odstranit?” Velké Já je stále realizováno a ty jsi jím. Není to něco, co musíme hledat, dosáhnout nebo objevit. Tvoje názory, mentální zvyky a tendence a všechny mylné domněnky, které o sobě máš, blokují a skrývají skutečnost velikého Já. Jestliže se nebudeš identifikovat s chybnými názory, tvoje vlastní podstata – čili Já -nebude před tebou skryta. Ego je jen mysl. Jsou to obyčejné myšlenky.
Většině lidí se místo provazu jeví jako realita had. V důsledku svého mylného vnímání vymýšlejí mnoho různých způsobů, jak zabít hada. Ale nikdy nemohou být v odstraňování hada úspěšní, dokud nepřijmou názor, že zde vůbec žádný had není.
zdroj:
https://cestaduse.wordpress.com/tag/eduard-tomas/
Eduard Tomáš:
Ze spisů svých duchovních učitelů jsem se nakonec dozvěděl, že o Bohu nemůže člověk přemýšlet, neboť Boží tajemství je nesdělitelné. Naopak, přemýšlením nám Bůh jen více uniká. Můžeme ho jen milovat a to nám musí stačit, lednu věc jsem však pochopil zcela určitě – že dvojí jáství, velké a malé, jak jsem v mládí předpokládal, byla jen iluze. Dnes vím, že všechno to je a vždycky byl jen Bůh.
Časem následovala řada záblesků, jimiž byla tato skutečnost důsledně potvrzována. Nebudu je znovu popisovat. Některé z nich znáte z mých Pamětí mystika. A znáte také skutečnost mého velikého splynutí – mystickopsychického splynutí – se Šrí Ramanou Maharšim, kdy byl zažit a pak ještě dlouho zažíván stav nekonečného univerzálního Bytí, božského Bytí, Vědomí a Blaha, který mně byl již předtím několikrát ukázán a odhalen krátkodobými záblesky. Zkušenost Nadjá, respektive duše, se však v žádném z nich neukázala jako trvalá.
Naštěstí milost Boží, která nikdy nespí, zasáhla sama a v pravý čas. K dovršení a také k potvrzení dosavadních zlomků moudrosti dostala se mi totiž do rukou kniha. Byla to biografie, kterou náhodou našla ve své knihovně jedna moje známá a půjčila mi ji.
Anammalai Svámí, dlouholetý žák Šrí Ramany Maharšiho, v ní píše, že jedinou překážkou bránící v přístupu k Nadjá, čili lidské duši, je ego. To už jsem sice věděl, ale že jsem na to takhle z ničeho nic znovu přišel v neznámé knížce, byl pro mě přímo šok.
Vážení přátelé! Uvědomujete si, jak často jste se snažili spojit se svým prapůvodem, se svojí duší, a jak často vám to nešlo?
Jak jste se chtěli co nejsnadněji spojit se svým Nadjá a jak se vám to dosud nikdy nepovedlo? Jak jste se chtěli osvobodit od malého, utlačujícího já čili ega a nevěděli jste jak? Ani já jsem to dlouho nevěděl a nepřišel na to a najednou to přede mnou stálo znovu černé na bílém jako hotový zázrak.
Budete se jistě ptát, co jsem dělal potom. No, co jiného než že jsem knihu četl od večera do božího rána a nakonec jsem vybral – pro vás jsem to vybral – několik otázek a odpovědí z onoho záznamu tak, aby se i vám dostalo pozoruhodné milosti Boží, jako se dostalo mně.
Kniha je psána jako dialog. Přečtu vám z ní jen jistou část, pojednávající o tom, jak hledat Nadjá. Pak už budete mít jen malý krok k poznání záhady, čím vlastně sami jste.
Šrí Svámí Anammalai jako učitel v ní, jak už víte, říká: „Nejhorší překážka k nalezení Nadjá je vlastně úplně malá. Je jí naše vlastní malé já, kterému říkáme ego.”
„Ale jaký je nejsnazší způsob, jak se osvobodit od tohoto malého já?” ptá se žák.
Učitel odpovídá: „Přestat se s egem identifikovat. Jestliže jste schopni přesvědčit sami sebe, že opravdu nejste toto malé já, ono se ihned rozplyne.”
Žák: „Ale jak to udělat?”
Učitel: „Malé já, tedy ego, je něčím, co se pouze zdá být skutečným, ačkoli si to osvojuje celou mysl, respektive všechny vaše myšlenky. Jestliže pochopíte, že nemá skutečnou existenci, rozplyne se a zanechá po sobě zkušenost skutečného a jediného Jáství čili Nadjá. Pochopte, že nemá skutečnou existenci, a ono vás přestane obtěžovat.”
Žák: „Ale já jsem zcela zvyklý pocitu já jako malého já. Nemohu přerušit tento dlouhodobý zvyk pouhým myšlením, že já nejsem malé já.”
Učitel: „Jestliže meditujete trvale, ustoupí malé já skutečnému Jáství. Nemůžete si to přát pouze několika zbloudilými myšlenkami. Tak by to nešlo. Zapamatujte si ale analogii provazu, který za soumraku vypadá jako had. Chcete hada zabít, ale nakonec zjistíte, že je to jen provaz. Pochopíte, že jste provaz zaměnili za hada – a nejen to, vy také víte, že žádný had nikdy nebyl. Jestliže máte takovéto čisté a správné vnímání, že žádný had nikdy neexistoval, rozplyne se otázka, jak zabít hada. Použijte tuto analogii na malé já čili ego, které vás obtěžuje. Jestliže jste schopen pochopit, že žádné malé já nikdy mimo vaši imaginaci neexistovalo, nebudete se soustřeďovat na prostředky a způsoby, jak se ho zbavit.”
Žák: „Toto všechno je naprosto jasné, ale cítím, že potřebuji nějakou pomoc. Nejsem si jistý, že já sám mohu učinit takové rozhodnutí.”
„Dobrá,” říká učitel a tady začíná žákovi tykat, „vypěstuj si silné vědomí JÁ JSEM JÁ nebo JÁ JSEM TO nebo JÁ JSEM BRAHMA nebo JÁ JSEM VŠE. Nepotřebuješ žádnou metodu, abys odstranil chybné názory na sebe, které podržuješ. Vše, co máš udělat, je přestat jim věřit. Nejlepší způsob, jak to udělat, je nahradit je názory, které mnohem přesněji odráží skutečnou situaci. Protože duše je obklopena vrstvou mysli jako ochranou, nestačí tvrdit „já jsem brahma” nebo „já jsem vše” a podobně, ale musí být přidána ještě hluboká modlitba, meditace – rovněž hluboká – a pokora.
Božství je blízko jako naše vlastní Bytí a malé bytí se má ponořit do nekonečného Bytí. Tady se setkávají člověk a Bůh.
Jestliže si myslíš a medituješ JÁ JSEM JÁ čili Nadjá, bude to pro tebe mnohem lepší než si myslet „já jsem ego, jak mohu toto malé já – ego odstranit?” Velké Já je stále realizováno a ty jsi jím. Není to něco, co musíme hledat, dosáhnout nebo objevit. Tvoje názory, mentální zvyky a tendence a všechny mylné domněnky, které o sobě máš, blokují a skrývají skutečnost velikého Já. Jestliže se nebudeš identifikovat s chybnými názory, tvoje vlastní podstata – čili Já -nebude před tebou skryta. Ego je jen mysl. Jsou to obyčejné myšlenky.
Většině lidí se místo provazu jeví jako realita had. V důsledku svého mylného vnímání vymýšlejí mnoho různých způsobů, jak zabít hada. Ale nikdy nemohou být v odstraňování hada úspěšní, dokud nepřijmou názor, že zde vůbec žádný had není.
zdroj: https://cestaduse.wordpress.com/tag/eduard-tomas/