Kdo může učit druhé?

Odeslat odpověď


Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
Smajlíci
:) :( ;) :P 8) :D :'-( :knock: :green: :sos: :confused: :yes: :phew: :crazy: :what: :yeah: :hm:
Zobrazit další smajlíky
BBCode je zapnutý
[img] je zapnutý
[flash] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí
Přehled tématu
   

Rozšířit náhled Přehled tématu: Kdo může učit druhé?

Re: Kdo může učit druhé?

Příspěvek od ryu.nin » úte 19. kvě 2015 22:44:12

Před chvílí jsem narazil na nějaký svoje tvrzení, že kdo má zájem o učitele, má kontaktovat nebo se seznámit s mým učitelem, ne se mnou. Sice jsem psal, že jsem línej číst svoje starý věci, ale jen jsem zběžně koukal, co to za téma tam řeším a narazil jsem na to... že kontaktujte mého učitele.

Tak to už neplatí. Už holt mám zodpovědnost za vlastní učení a nemůžu se odvolávat na nikoho. Samozřejmě se můžete seznámit s mým učitelem a být jeho žáky, ale už vám nebudu říkat, to já nic, to můj učitel, jděte za ním...

Vždycky jsem si myslel, že v buddhismu je to tak, že někdo dosáhne satori, ukáže to, dokáže to mistrovi, ten to kdyžtak potvrdí, předá tomu žákovi transmisi dharmy a ten žák odejde a od té chvíle je sám mistrem. Pak jsem viděl v praxi Rinzai zenu, že tam je to trošku jinak - mistr čekuje, jestli se žák dokáže projevit přímo, pravdivě, bez stínů a rozdvojení. A když to žák znovu a znovu dokazuje, mistr mu dá svolení učit. Ale ještě neříká, že žák se stal mistrem. Teprve po několika letech, když ten adept ani v životě, ani v praxi buddhismu nedělá žádný vylomeniny, tak mistr řekne, OK? tak už jsi taky mistr a dělej si co chceš. Ale v naší tradici, v linii Mistra Dogena je to ještě jinak. Tam je to o jakémsi zrání žáka za asistence mistra. Nakonec paradoxně žák se učí osamostatnit od mistra, najít vlastní život, najít vlastní život v pravdě, v dharmě.
Když mistr vidí, že žák dozrál, předá mu transmisi dharmy. V praxi je to ale samozřejmě ještě složitější, já tu napsal jen takové nejzákladnější situace. Myslím ale, že pro mého učitele to byla vždy otázka zralosti, komu předal transmisi dharmy.

Nevypadá to teda moc duchovně, ale návrat do skutečnosti, do reálného života a nalezení vlastní zodpovědnosti a vlastní zkušenosti je nakonec to nejduchovnější, co můžeme zažít. Buddha nenašel nic zvláštního - jen sebe sama v této skutečnosti.

Re: Kdo může učit druhé?

Příspěvek od Návštěvník » úte 19. kvě 2015 15:31:35

a dál Miroslav je Armin z JZ a Tara je Eva Nada z JZ a Linda je Lída z JZ a nop je Milipino z JZ, Leah je Rut z JZ a taky tu občas pod různými nicky píše Pedrito z JZ ... tak s těmito se tu nejspíš budeš potkávat, akorát já to mám takové nárazové, podobně jako Linda :what:
rosada je super ženská :)

Re: Kdo může učit druhé?

Příspěvek od Návštěvník » úte 19. kvě 2015 15:28:26

ryunin píše:
Z hospody znám ještě pár lidí, ale povídal jsem si tam dýl jen s Irulan a její kamarádkou, už jsem zapomněl, kdo to byl.



Rosada?
:)

Re: Kdo může učit druhé?

Příspěvek od Návštěvník » úte 19. kvě 2015 15:27:13

ryunin píše:Alaja - nesjem si jist, jeslti se známe osobně

Osobně se neznáme, jen trochu z internetových diskusních fór, osobně mne zná ze zdejších současných přispívatelů asi jen zulu.

Návštěvník píše:álaja je Polina z JZ

Detektiv šikulka...

Re: Kdo může učit druhé?

Příspěvek od Návštěvník » úte 19. kvě 2015 15:24:53

no a jarda je Luck z JZ :) álaja je Polina z JZ :)

Re: Kdo může učit druhé?

Příspěvek od ryunin » úte 19. kvě 2015 15:21:49

Tak asi bych si měl udělat nějaký přehled návštěvníků

já jsem rád, že vím, kdo je irulan, tu znám i z hospody, a asi to většinou není návštěvník

Moniku znám z naší korespondence, tak že je to taky Zulu, to jsem nevěděl.

Janu samozřejmě znám osobně, ale ta se přihlašuje jako Jana, asi většinou

Je tu ještě někdy Vostálpetr?

Z hospody znám ještě pár lidí, ale povídal jsem si tam dýl jen s Irulan a její kamarádkou, už jsem zapomněl, kdo to byl.

Alaja - nesjem si jist, jeslti se známe osobně, ale píše sem často, to vím. S Petrou se asi taky neznám osobně.

Re: Kdo může učit druhé?

Příspěvek od Alaja. » úte 19. kvě 2015 15:20:55

A někdy je návštěvník i Alaja, když je líná se přihlásit či napsat svůj nick

Re: Kdo může učit druhé?

Příspěvek od Návštěvník » úte 19. kvě 2015 15:17:01

ryunin píše:Tak už jsem přihlášenej, jsem moderátor, ale když kliknu na otazník u nějakýho návštěvníka, tak mi to akorát nabídne spousty IP adres toho návštěvníka, ale kdo to ten návštěvník je, nějaký jeho jméno, tak to nevím, kde hledat.


momentálně tu jako návštěvník píšu jen já Monika ... jo a jeden příspěvek byl od Jany jako od návštěvníka

Re: Kdo může učit druhé?

Příspěvek od .Petra » úte 19. kvě 2015 15:15:34

ryu.nin píše:Já se musím nějak přihlásit, heslo nový už mám, abych si vyklikal ty návštěvníky. Třeba poslední návštěvník mi tu píše něco hezkého, ale nevím, kdo to je, tak snad za chvíli to zkusím zjistit.



To je Zulu/Monika.
:)

Re: Kdo může učit druhé?

Příspěvek od Návštěvník » úte 19. kvě 2015 15:14:32

Jarda Malej píše:Bohužel všechny tři poslední repliky začínající slovy: "Ne tak docela,..."
se vyznačují ledabylostí při čtení komentářů na které reagují,
což je patrné z jejich obsahu.
Říkat k tomu v téhle chvíli víc, by bylo než plýtvání slovy.



:)


ne tak docela, znamená to, že tvoje postřehy jsou poněkud jednostranné :)

proč jednostranné je uvedeno dál za tím ne tak docela

a máš pravdu, že pokud k tomu nic nemáš, tak plýtvat slovy by bylo zbytečné a kontrapruduktivní :)

Re: Kdo může učit druhé?

Příspěvek od Jarda Malej » úte 19. kvě 2015 15:13:22

..pepa to pochopitelně nemyslí na učitele, ale na nás :) jakože máme mlčet, abychom netříštili vlastní praxi a ne žvanit na poradně

To je obvyklý "účet bez hostinského," a proto "pepa" tenhle výklad nemůže potvrdit.
Pročpak by se mělo mlčet v prostředí, které není k mlčení určeno, protože je to "Diskusní fórum?"


;)

Re: Kdo může učit druhé?

Příspěvek od Alaja. » úte 19. kvě 2015 15:08:55

ryunin píše:Tak už jsem přihlášenej, jsem moderátor, ale když kliknu na otazník u nějakýho návštěvníka, tak mi to akorát nabídne spousty IP adres toho návštěvníka, ale kdo to ten návštěvník je, nějaký jeho jméno, tak to nevím, kde hledat.

Jména najdeš jen u těch, co jsou pod svým jménem registrováni. U ostatních najdeš jen nějaký ten nick.

Re: Kdo může učit druhé?

Příspěvek od ryunin » úte 19. kvě 2015 15:03:07

Tak už jsem přihlášenej, jsem moderátor, ale když kliknu na otazník u nějakýho návštěvníka, tak mi to akorát nabídne spousty IP adres toho návštěvníka, ale kdo to ten návštěvník je, nějaký jeho jméno, tak to nevím, kde hledat.

Re: Kdo může učit druhé?

Příspěvek od Návštěvník » úte 19. kvě 2015 14:58:48

Alaja. píše: takže mám nejspíš konečně hotovo. :phew:


tak to máš dobrý :)

Re: Kdo může učit druhé?

Příspěvek od Jarda Malej » úte 19. kvě 2015 14:57:59


Jarda:
Pro "vyžívání se v teorii" je příznačná neuměřenost mluveného projevu.
Plýtvá se slovy,


Návštěvník:
opět ne tak docela ...

například Maharadž byl velmi zdatným a velmi čilým řečníkem a to až do své fyzické smrti ... mluvil dokonce i v posledních stádiích rakoviny hrtanu, kdy mluvení bylo velmi obtížné

takže ono jde o to jakou vypovídací hodnotu to mluvení má

Bohužel všechny tři poslední repliky začínající slovy: "Ne tak docela,..."
se vyznačují ledabylostí při čtení komentářů na které reagují,
což je patrné z jejich obsahu.
Říkat k tomu v téhle chvíli víc, by bylo než plýtvání slovy.



:)

Re: Kdo může učit druhé?

Příspěvek od ryu.nin » úte 19. kvě 2015 14:56:58

Já se musím nějak přihlásit, heslo nový už mám, abych si vyklikal ty návštěvníky. Třeba poslední návštěvník mi tu píše něco hezkého, ale nevím, kdo to je, tak snad za chvíli to zkusím zjistit.

No to vymezování, to bylo taky o tom, že deset let mi nebylo jasný, proč některý věci můj učitel strašně zdůrazňuje, někdy až dokonce zvyšuje hlas nebo se naštve, a na druhou stranu je tak podezřele hodnej a tolerantní, co se týká začátečníků nebo prostě lidí, co přijdou jednou za pár let a pak zase nepříjdou. prostě nikoho netlačí, aby cvičil zazen nebo aby se stal jeho žákem nebo aby studoval buddhismus podle jeho učení. Ale něco těch deset let velmi silně zdůrazňoval, a já to mylně považoval za nutnost jaksi se rozhodnout, jestli jo nebo ne, a pak do toho jít naplno, tedy myslel jsem si, že mému učiteli jde o to, aby se lidi rozhodli, jestli chtějí být jeho žáky a cvičit buddhismus podle jeho učení a nebo ne. Ale nedávno jsem se ho na to ptal a on mi řekl, že je uplně jedno, jestli se lidi rozhodnou cvičit nebo ne, jestli chtějí poslouchat jeho učení nebo ne, jestli chtějí být pravidelně na sesshinech nebo ne, atd. Tak jsem se ho ptal, co ho teda vede k té občasné drshé kritice druhých lidí. A on řekl, že prostě když se někdo chová bezohledně, nebo vyloženě kecá nebo mu třeba říká, že učitel je potřeba, ale on žádného učitele nechce. zkrátka, můj učitel nikdy nenutil nikoho do ničeho, kromě toho, aby tady a teď jevil smysl pro realitu, ať už to je ohleduplnost k druhým nebo smysl pro realitu, když něco říká nebo se na něco ptá. Všichni učitelé před tímhle učitelem zdůrazňovali, že pokud chcete cvičit buddhismus, musíte teda s naší skupinou a to pravidelně, jinak to můžete zabalit. Neměl jsem tehdy na vybranou. Ale te´d vidím, že každý se musí sám rozhodnout, co chce dělat a s kým a jak často, a když se rozhodne jinak, není to nějaká jeho zrada nebo důkaz selhání. Asi to trochu zjednodušuju, ale tak nějak.

Na druhou stranu - když čteme některé texty mistra Dogena, tak to působí zarputile - jen vy mniši tady co studujete autentický buddhismus, jen vy máte ponětí, atd. Ale podle mě takové přísně vymezené učení může někomu, kdo opustí domov a rozhodne se, že zbytek života stráví v klášteře a už skoro nemá v žtivotě jiný smysl než Dharmu, takový člověk podle mě velmi uvítá, když mu učeitel řekne - neboj, to, co tady děláš, to je pravá Cesta. Vy jste buddhové, následujte moje učení, a nebojte se. A k tomu patří i hodně kritizování cest druhých. Když totiž zrelativizujeme mnichovi jeho cestu a jeho střídmý, dost náročný život v klášteře bez rodiny, bez světských radostí, asi už mu nezbývá než doufat, že jeho praxe a filozofie života je ta správná. A když práve tuto konkrétní cestu vezme poctivě za límec, realizuje všechny cesty. V jedné cestě, která je přímá, jsou obsaženy všechny cesty. V jednom zaklepání na sloup kláštera je obsažen zvuk celého vesmíru.

Re: Kdo může učit druhé?

Příspěvek od Návštěvník » úte 19. kvě 2015 14:56:09

ryu.nin píše:Zdeněk si může klidně rýpat a dělat srandu, já jen chtěl vědět, jestli se známe osobně. Takže neznáme.

...


jj tak to pochopitelně může si klidně rýpat atd. ale otázkou je k čemu je to a je-li to skutečně nezbytné

páč se tu scházíme i v té relativní podobě, respektive scházíme se tu jako lidi s lidma a ne hory s horama a tak není jedno, jak se k sobě chováme

ani tady na poradně v netové diskuzi to není jedno :)

Re: Kdo může učit druhé?

Příspěvek od Alaja. » úte 19. kvě 2015 14:49:41

ryu.nin píše:Mě zase nic neříká teorie, že člověk se může stávat čím dál čistším a osvícenějším, až se jednoho dne, třeba v příštích životech, stane Buddhou. To je z mého pohledu, z mé zkušenosti, totální nesmysl. Ale když tomu někdo věří, tak ať tomu věří.


To já si myslím, že na tom něco pravdy je. Když jsem jako malá holka (asi 9 let) na chvíli umřela, tak se mé vědomí ocitlo někde...kde bylo 33 lidí oblečených v nádherných šatech a se šperky, hrála tam hudba, a ti lidé mne ale vrátili zpátky do života v těle, že jsem ještě cosi nesplnila. Hodně dlouho jsem netušila, co se mi to stalo, až v 90. letech jsem se dočetla něco málo o životě před, mezi a po životě, ale ani to mi neodpovědělo na to, kde jsem se to ocitla. Až některé texty o buddhismu, které jsem v posledních 10 letech nalezla na internetu, mi napověděly zbytek. A to, že nebe Tušita, neboli nebe třicetitří, opravdu existuje a že jsem odtud přišla sem na zem. :crazy:
Už tuším, co jsem to vlastně měla splnit - nalézt prázdnotu a prozkoumat ji. Tak to jsem už udělala, seznámila s tím pár lidí osobně i na internetu, takže mám nejspíš konečně hotovo. :phew:

Re: Kdo může učit druhé?

Příspěvek od Návštěvník » úte 19. kvě 2015 14:39:18

víš Romane, na tobě je moc pěkně vidět, jak zazenová praxe vnáší do tvého reálného života nadhled ... takový ten moudrý nadhled :)

já si pamatuji doby, kdy si na JZ z mně zcela nepochopitelného důvodu, nekonečně rozebíral která ta škola to má špatně na rozdíl od té tvojí, nebo od zazenu ...

ptala jsem se tě tenkrát, stejně jako dneska Zdeňka k čemu je to tedy dobré, že pozornost věnuješ těm rozdílnostem a bojůvkám a rozporům a proč se nevěnuješ tomu co tě oslovilo a co ti pomáhá a reálně zkvalitňuje tvůj život a co jsi schopen předávat dalším ...

a ty jsi mne tenkrát neposlal do prdele, ani jsi to nepřešel ignorací, ale zamyslel jsi se nad tím, že je to fakt k ničemu

a už to neděláš, teda to nemyslím, že ta moje otázka tě k tomu přivedla, ale že ta zazenová praxe ti dává ten moudrý nadhled ... a ten nadhled je dokonce takový, že už se dokonce ani osobně nevymezuješ, tak jako jsi to ještě dělal před pár měsíc

v tom jsi nám v tom skutečně velkou inspirací UČITELEM, jak otevřenost a poctivost vnáší klid a vyrovnanost a smířlivost - když jde člověk tou cestou, kterou má rád a která ho oslovila :)

ono se to pozná v tom, že ubývá toho co člověku vadí, proti čemu se musí vymezovat, co potřebuje napravit - pochopitelně venku u těch druhých ...

Re: Kdo může učit druhé?

Příspěvek od ryu.nin » úte 19. kvě 2015 14:25:39

Tak já už - taky díky svýmu učiteli - nejsem tak zarputilý jako dřív. Takže chápu docela hlediska všech tady. Jsou to prostě různá hlediska a různé zkušenosti různých lidí. Např. že se někdo vyžívá v teorii. Já dokonce znám případ "učitele", který měl teorii a praxi jako dvě oddělené věci. Na jednu stranu knihy, na druhou stranu život. Ale k čemu jsou teorie, když nejsou zkoušeny a ověřovány samotným životem? Např. zazen - teorie je taková, že zazen pomáhá sjednocení těla a mysli. V zazenu je tělo a mysl jedna a tatáž věc. No jo, ale pokud to tak někomu nefunguje a při zazenu a po zazenu má pořád tady mysl a tamhle tělo, tak mu je ta teorie k ničemu, tak pak chápu, že ho zazen nezajímá. Mě zase nic neříká teorie, že člověk se může stávat čím dál čistším a osvícenějším, až se jednoho dne, třeba v příštích životech, stane Buddhou. To je z mého pohledu, z mé zkušenosti, totální nesmysl. Ale když tomu někdo věří, tak ať tomu věří.

Zdeněk si může klidně rýpat a dělat srandu, já jen chtěl vědět, jestli se známe osobně. Takže neznáme.

Co se týká množství řečeného, nezapomeňte, že ti, kterým je povídání určeno, ho přijdou poslouchat třeba jednou za měsíc, někdy jednou za rok. pak si ovšem myslím, že hodinka povídání není vůbec zbytečně dlouhá. POkud ovšem mniši žijí s učitelem v klášteře, asi jim nebude přednášet hodinu denně. Umím si představit něco jako hodinu nebo půl hodinu za týden. Při tom běžném klášterním životě je pak příliš mnoho teorie samozřejmě na škodu. Jednomu svému kamarádovi radím - on totiž hodně čte o buddhismu - nečti víc než cvičíš zazen. To si myslím, že je docela přiměřený, ale pokud to někdo nedodržuje, tak co, třeba je to pro něho lepší, hodně číst a málo cvičit.

Nahoru