od ryunin » úte 02. dub 2013 20:57:38
hledal jsem fotografie, kde by někdo dobře seděl v zazenu, s rovnou páteří a bez toho, aby mu padala hlava dopředu (častá chyba a v některých tradicích se na pozici hlavy nedbá)
nakonec jsem vybral obrázky Kodo Sawakiho v zazenu - zepředu i ze strany - všimněte si, že sedí rovně, páteř je rovně, hlava neklesá dopředu
obě kolena musí být na zemi kvůli stabilitě - což uklidňuje celkově
oči - pohled směřuje šikmo dolů, ale není zaměřen na žádné konkrétní místo
ramena jsou uvolněná,
dýcháme přirozeně, nesnažíme se regulovat dech, dech se sám díky pozici dříve nebo později prohloubí a to přináší klid do mysli celkově
na nic nemyslíme - když se přistihneme, že o něčem přemýšlíme, klidně se vrátíme k pozici, uvědomíme si, že jsme tedy a te´d a poopravíme případné tendence se naklánět do strany nebo dopředu nebo dozadu
nesnažíme se dosáhnout žádného konkrétního stavu těla a mysli, pouze setrváváme v přítomnosti
to se samozřejmě nemůže pořád dařit, což je přirozené - tedy se znovu vracíme do přítomnosti a neřešíme, co bylo před chvilkou
cvičíme ideálně deset až půl hodiny v kuse, pokud se cítíme naprosto dobře a nic nás nebolí, klidně můžeme sedět v kuse třeba 45 minut - není to ale závod s ostatními nebo snaha překonat světový rekord, to by pak ztratilo charakter zazenu
opravdový zazen cvičíme pouze v přítomnosti a bez dosažení jakéhokoliv výsledku, kromě toho, že jsme v přítomnosti
Jak zkazit zazen - uvažovat, jak dobře se cítím, jakého klidu jsem JÁ dosáhl, dosáhla, jak se rozšířilo MÉ vědomí, jak hluboké je MÉ samadhi, tedy kazíme zazen, pokud ho vztahujeme na SEBE, naopak zazen dostane charakter Buddhova cvičení, je to Buddhova zkušenost, když nemyslíme na sebe ani na ostatní, pouze sedíme tady a teď a nic neposuzujeme - sebe ani druhé. Zpětně, po zazenu, si samozřejmě smíme uvědomit, že náš zazen byl poněkud egocentrický a že jsme řešili hloubku svého samadhi, místo toho, abychom prostě seděli, ale to nevadí, příště se to třeba podaří bez egocentrických motivů.
hledal jsem fotografie, kde by někdo dobře seděl v zazenu, s rovnou páteří a bez toho, aby mu padala hlava dopředu (častá chyba a v některých tradicích se na pozici hlavy nedbá)
nakonec jsem vybral obrázky Kodo Sawakiho v zazenu - zepředu i ze strany - všimněte si, že sedí rovně, páteř je rovně, hlava neklesá dopředu
obě kolena musí být na zemi kvůli stabilitě - což uklidňuje celkově
oči - pohled směřuje šikmo dolů, ale není zaměřen na žádné konkrétní místo
ramena jsou uvolněná,
dýcháme přirozeně, nesnažíme se regulovat dech, dech se sám díky pozici dříve nebo později prohloubí a to přináší klid do mysli celkově
na nic nemyslíme - když se přistihneme, že o něčem přemýšlíme, klidně se vrátíme k pozici, uvědomíme si, že jsme tedy a te´d a poopravíme případné tendence se naklánět do strany nebo dopředu nebo dozadu
nesnažíme se dosáhnout žádného konkrétního stavu těla a mysli, pouze setrváváme v přítomnosti
to se samozřejmě nemůže pořád dařit, což je přirozené - tedy se znovu vracíme do přítomnosti a neřešíme, co bylo před chvilkou
cvičíme ideálně deset až půl hodiny v kuse, pokud se cítíme naprosto dobře a nic nás nebolí, klidně můžeme sedět v kuse třeba 45 minut - není to ale závod s ostatními nebo snaha překonat světový rekord, to by pak ztratilo charakter zazenu
opravdový zazen cvičíme pouze v přítomnosti a bez dosažení jakéhokoliv výsledku, kromě toho, že jsme v přítomnosti
Jak zkazit zazen - uvažovat, jak dobře se cítím, jakého klidu jsem JÁ dosáhl, dosáhla, jak se rozšířilo MÉ vědomí, jak hluboké je MÉ samadhi, tedy kazíme zazen, pokud ho vztahujeme na SEBE, naopak zazen dostane charakter Buddhova cvičení, je to Buddhova zkušenost, když nemyslíme na sebe ani na ostatní, pouze sedíme tady a teď a nic neposuzujeme - sebe ani druhé. Zpětně, po zazenu, si samozřejmě smíme uvědomit, že náš zazen byl poněkud egocentrický a že jsme řešili hloubku svého samadhi, místo toho, abychom prostě seděli, ale to nevadí, příště se to třeba podaří bez egocentrických motivů.