od Návštěvník » sob 30. lis 2024 14:45:06
Šrí Siddharaméšvar Maharádž - Nisargadattův guru: : "...dosáhl Oddanosti po Osvobození, což je Síla Brahman se Inkarnovat. Iluze, mája, udržuje sílu, aby řídila džívu, ale Uddhava iluzi ovládl. Převzal kontrolu nad májou. To znamená například, že jestliže máme nějakou představu čehosi nového, je možné, aby se tato představa přihodila. Vy máte tu sílu nazývat iluzi mýtem (klamem) a stanovit, že je falešná. Mája něco vytvořila, a jestliže po Osvobození toužíte vytvořit něco dalšího, je to díky této tvůrčí síle možné. Protože svět je „vymyšlený“, je možné ho měnit naší vlastní silou představivosti. Představy, které vyvstávají, jsou vzápětí ve snu zakoušeny. Pro Toho, kdo je zcela přesvědčený, že je Brahman, je tu síla dělat v tomto světě cokoliv. To se označuje jako „Síla kontrolovat máju“."
Souvislost mezi učením Nisargadattova gurua a principy "zákona přitažlivosti" nebo Abrahamova učení spočívá v hlubokém pochopení, jak mysl, vědomí a realita spolu vzájemně interagují. Pojďme si to rozložit do jednotlivých bodů:
1. Májá jako iluze vs. zákon přitažlivosti
Šrí Siddharaméšvar Maharádž - Nisargadattův guru: Hovoří o tom, že májá (iluze) je nástrojem, kterým se svět zdánlivě vytváří. Z pohledu osvobozené bytosti (té, která si uvědomuje, že je Brahman, tedy absolutní vědomí) je májá nejen odhalená jako klam, ale zároveň ovladatelná. Znamená to, že osvobozená bytost může díky své tvůrčí síle zasahovat do projeveného světa, měnit jej nebo vytvářet nové zkušenosti.
Zákon přitažlivosti (Abrahamovo učení): Vychází z myšlenky, že naše myšlenky a emoce vytvářejí naši realitu. Pokud se na něco soustředíme, věříme v to a rezonujeme s tím energeticky, přitahujeme to do svého života. Klíčem je důvěra ve vlastní tvůrčí sílu a schopnost "vibrace" (neboli ladění vědomí).
Společné jádro těchto učení spočívá v tvrzení, že svět není pevně daný, ale je dynamickým odrazem naší mysli a vědomí. Osvícený jedinec (nebo ten, kdo pochopil zákon přitažlivosti) může s touto realitou vědomě spolupracovat.
2. Osvobození a kontrola máji
Nisargadattův guru: Po osvobození (poznání své pravé podstaty jako Brahman) člověk překračuje omezení iluze, ale může stále v iluzorním světě působit. "Síla kontrolovat máju" znamená schopnost vědomě vytvářet nebo měnit zkušenosti díky uvědomění, že vše je jen projev mysli/vědomí. Tento přístup zahrnuje naprosté přesvědčení o vlastní božské podstatě a tvůrčí síle.
Zákon přitažlivosti: Učení Abrahama předpokládá, že už nyní máme moc ovlivňovat svou realitu prostřednictvím našich myšlenek a pocitů. Člověk nemusí být "osvobozený" ve smyslu osvícení, ale musí si být vědom své role spolutvůrce a zaměřit svou mysl na to, co chce vytvořit.
Rozdíl je v tom, že Nisargadatta mluví o naprostém osvobození od ega a mysli před dosažením této síly, zatímco zákon přitažlivosti tvrdí, že tuto schopnost máme už teď, jen ji ne vždy vědomě používáme.
3. Síla představivosti a materializace
Nisargadattův guru: Představa nebo touha, která vyvstane po osvobození, má potenciál se zhmotnit, protože osvobozený jedinec chápe základní povahu reality – že svět je "vymyšlený". To znamená, že pokud si něco představí (např. nový zážitek), může to manifestovat, protože má přímý přístup ke zdroji, který svět tvoří.
Zákon přitažlivosti: Tento princip tvrdí, že naše představy, pokud jim věříme a udržujeme je v souladu se svými emocemi, mají sílu se zhmotnit. Klíčem je pozitivní vibrace, víra a absence odporu (negativního myšlení, pochybností).
Obě učení se shodují na tom, že představivost je nástrojem, kterým se tvoří realita.
Nisargadattův guru však tento proces popisuje jako přirozený důsledek pochopení iluze (máji), zatímco zákon přitažlivosti jej chápe jako dovednost, kterou se můžeme naučit a zdokonalit.
4. Realita jako projev vědomí
Nisargadattův guru: Svět je "vymyšlený" vědomím. Není objektivní ani pevný, ale spíše projekcí mysli a máji. Proto osvobozený jedinec chápe, že může svět vědomě měnit.
Zákon přitažlivosti: Realita je formována našimi myšlenkami a emocemi. To, na co se soustředíme, tvoří náš svět. Tento koncept je odvozen z myšlenek kvantové fyziky, kde pozorovatel ovlivňuje pozorované.
Oba přístupy vnímají realitu jako flexibilní a tvárnou, nikoliv jako pevně danou a neměnnou.
5. Rozdíly v přístupu
Nisargadatta a duchovní tradice: Klade důraz na dosažení osvobození (poznání své pravé podstaty jako vědomí/Brahman), po kterém je tvůrčí síla plně dostupná. Tento proces vyžaduje transcendenci ega a iluze.
Zákon přitažlivosti: Zaměřuje se na praktické aspekty vědomé tvorby reality. Nepředpokládá nutně duchovní probuzení, ale spíše kultivaci schopnosti zaměřovat mysl a emoce na to, co chceme.
Obě učení – Nisargadattovo i zákon přitažlivosti – se shodují v základní myšlence, že realita je tvořena vědomím.
Rozdíl je v tom, že Nisargadatta klade důraz na transcendenci iluze (máji) skrze osvícení, zatímco zákon přitažlivosti se zaměřuje na praktické využití této schopnosti už během každodenního života.
Jinými slovy, zatímco zákon přitažlivosti je přístupný každému, Nisargadattovo učení ukazuje na stav naprosté svobody, kde tato tvůrčí síla pramení z hlubšího pochopení reality jako celku.
[b]Šrí Siddharaméšvar Maharádž - Nisargadattův guru:[/b] : [b][i]"...dosáhl Oddanosti po Osvobození, což je Síla Brahman se Inkarnovat. Iluze, mája, udržuje sílu, aby řídila džívu, ale Uddhava iluzi ovládl. Převzal kontrolu nad májou. To znamená například, že jestliže máme nějakou představu čehosi nového, je možné, aby se tato představa přihodila. Vy máte tu sílu nazývat iluzi mýtem (klamem) a stanovit, že je falešná. Mája něco vytvořila, a jestliže po Osvobození toužíte vytvořit něco dalšího, je to díky této tvůrčí síle možné. Protože svět je „vymyšlený“, je možné ho měnit naší vlastní silou představivosti. Představy, které vyvstávají, jsou vzápětí ve snu zakoušeny. Pro Toho, kdo je zcela přesvědčený, že je Brahman, je tu síla dělat v tomto světě cokoliv. To se označuje jako „Síla kontrolovat máju“.[/i][/b]"
Souvislost mezi učením Nisargadattova gurua a principy "zákona přitažlivosti" nebo Abrahamova učení spočívá v hlubokém pochopení, jak mysl, vědomí a realita spolu vzájemně interagují. Pojďme si to rozložit do jednotlivých bodů:
[size=150][b]1. Májá jako iluze vs. zákon přitažlivosti[/b][/size]
[b]Šrí Siddharaméšvar Maharádž - Nisargadattův guru:[/b] Hovoří o tom, že májá (iluze) je nástrojem, kterým se svět zdánlivě vytváří. Z pohledu osvobozené bytosti (té, která si uvědomuje, že je Brahman, tedy absolutní vědomí) je májá nejen odhalená jako klam, ale zároveň ovladatelná. Znamená to, že osvobozená bytost může díky své tvůrčí síle zasahovat do projeveného světa, měnit jej nebo vytvářet nové zkušenosti.
[b]Zákon přitažlivosti (Abrahamovo učení):[/b] Vychází z myšlenky, že naše myšlenky a emoce vytvářejí naši realitu. Pokud se na něco soustředíme, věříme v to a rezonujeme s tím energeticky, přitahujeme to do svého života. Klíčem je důvěra ve vlastní tvůrčí sílu a schopnost "vibrace" (neboli ladění vědomí).
[b]Společné jádro těchto učení spočívá v tvrzení, že svět není pevně daný, ale je dynamickým odrazem naší mysli a vědomí. Osvícený jedinec (nebo ten, kdo pochopil zákon přitažlivosti) může s touto realitou vědomě spolupracovat.[/b]
[size=150][b]2. Osvobození a kontrola máji[/b][/size]
[b]Nisargadattův guru:[/b] Po osvobození (poznání své pravé podstaty jako Brahman) člověk překračuje omezení iluze, ale může stále v iluzorním světě působit. "Síla kontrolovat máju" znamená schopnost vědomě vytvářet nebo měnit zkušenosti díky uvědomění, že vše je jen projev mysli/vědomí. Tento přístup zahrnuje naprosté přesvědčení o vlastní božské podstatě a tvůrčí síle.
[b]Zákon přitažlivosti:[/b] Učení Abrahama předpokládá, že už nyní máme moc ovlivňovat svou realitu prostřednictvím našich myšlenek a pocitů. Člověk nemusí být "osvobozený" ve smyslu osvícení, ale musí si být vědom své role spolutvůrce a zaměřit svou mysl na to, co chce vytvořit.
[b]Rozdíl je v tom, že Nisargadatta mluví o naprostém osvobození od ega a mysli před dosažením této síly, zatímco zákon přitažlivosti tvrdí, že tuto schopnost máme už teď, jen ji ne vždy vědomě používáme.[/b]
[b][size=150]3. Síla představivosti a materializace[/size][/b]
[b]Nisargadattův guru:[/b] Představa nebo touha, která vyvstane po osvobození, má potenciál se zhmotnit, protože osvobozený jedinec chápe základní povahu reality – že svět je "vymyšlený". To znamená, že pokud si něco představí (např. nový zážitek), může to manifestovat, protože má přímý přístup ke zdroji, který svět tvoří.
[b]Zákon přitažlivosti:[/b] Tento princip tvrdí, že naše představy, pokud jim věříme a udržujeme je v souladu se svými emocemi, mají sílu se zhmotnit. Klíčem je pozitivní vibrace, víra a absence odporu (negativního myšlení, pochybností).
[b]Obě učení se shodují na tom, že představivost je nástrojem, kterým se tvoří realita.[/b]
[b]Nisargadattův guru však tento proces popisuje jako přirozený důsledek pochopení iluze (máji), zatímco zákon přitažlivosti jej chápe jako dovednost, kterou se můžeme naučit a zdokonalit.[/b]
[b][size=150]4. Realita jako projev vědomí[/size][/b]
[b]Nisargadattův guru: [/b]Svět je "vymyšlený" vědomím. Není objektivní ani pevný, ale spíše projekcí mysli a máji. Proto osvobozený jedinec chápe, že může svět vědomě měnit.
[b]Zákon přitažlivosti:[/b] Realita je formována našimi myšlenkami a emocemi. To, na co se soustředíme, tvoří náš svět. Tento koncept je odvozen z myšlenek kvantové fyziky, kde pozorovatel ovlivňuje pozorované.
Oba přístupy vnímají realitu jako flexibilní a tvárnou, nikoliv jako pevně danou a neměnnou.
[size=150][b]5. Rozdíly v přístupu[/b][/size]
[b]Nisargadatta a duchovní tradice: [/b]Klade důraz na dosažení osvobození (poznání své pravé podstaty jako vědomí/Brahman), po kterém je tvůrčí síla plně dostupná. Tento proces vyžaduje transcendenci ega a iluze.
[b]Zákon přitažlivosti:[/b] Zaměřuje se na praktické aspekty vědomé tvorby reality. Nepředpokládá nutně duchovní probuzení, ale spíše kultivaci schopnosti zaměřovat mysl a emoce na to, co chceme.
[b]Obě učení – Nisargadattovo i zákon přitažlivosti – se shodují v základní myšlence, že realita je tvořena vědomím.[/b]
[b]Rozdíl je v tom, že Nisargadatta klade důraz na transcendenci iluze (máji) skrze osvícení, zatímco zákon přitažlivosti se zaměřuje na praktické využití této schopnosti už během každodenního života.[/b]
[b][size=150]Jinými slovy, zatímco zákon přitažlivosti je přístupný každému, Nisargadattovo učení ukazuje na stav naprosté svobody, kde tato tvůrčí síla pramení z hlubšího pochopení reality jako celku.[/size][/b]