Vědomí

Odeslat odpověď


Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
Smajlíci
:) :( ;) :P 8) :D :'-( :knock: :green: :sos: :confused: :yes: :phew: :crazy: :what: :yeah: :hm:
Zobrazit další smajlíky
BBCode je zapnutý
[img] je zapnutý
[flash] je zapnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí
Přehled tématu
   

Pokud si přejete přidat jednu nebo více příloh, vyplňte následující údaje.

Rozšířit náhled Přehled tématu: Vědomí

Re: Vědomí

Příspěvek od Návštěvník » pon 28. říj 2024 9:54:29

Re: Vědomí

Příspěvek od Návštěvník » čtv 24. říj 2024 5:39:47

Re: Vědomí

Příspěvek od Návštěvník » pon 26. srp 2024 9:33:15



Pokud neustále pozorujete vědomí, vědomí se stává vaším guruem a odhaluje pravdu.

Re: Vědomí

Příspěvek od Návštěvník » stř 07. srp 2024 7:55:38

Tvrzení, že druhý člověk je „ztotožněné vědomí“

Ztotožňování s jakoukoli individuální identitou je falešné a ve skutečnosti není žádný rozdíl mezi jednotlivými bytostmi. Všichni jsou v podstatě čistým vědomím, ale kvůli nevědomosti se ztotožňují s tělem a myslí.

Vědomí je univerzální a neosobní. Všichni lidé jsou jeho projevy a jakékoli vnímání rozdílů mezi nimi je iluzorní.

Iluze ztotožňování s individuální identitou je výsledkem nevědomosti. Tento stav vede k utrpení a klamnému pocitu oddělenosti.

Pro dosažení osvobození je nutné si uvědomit, že jsme tímto čistým vědomím, a ne individuálními těly nebo myslí. Tento proces zahrnuje odstranění iluzí a rozpoznání pravé podstaty sebe sama.

Ego a individuální identita jsou pouhé koncepty a projekce mysli. Skutečné Já je věčné, nepodmíněné a neomezené.

Všichni jsme jedno a totéž vědomí, a rozdíly mezi jedinci jsou jen výsledkem falešných ztotožnění. Pokud někdo vidí druhého jako „ztotožněné vědomí“, je stále pod vlivem iluze duality a nevědomosti. Skutečné pochopení spočívá v rozpoznání jednoty a neosobnosti vědomí.

Re: Vědomí

Příspěvek od Návštěvník » úte 30. črc 2024 15:58:03



Nasledujte toto vedenie a nájdite Večnosť (SK titulky)

„Môže byť vedomie rozptyľované? Rozhodne nie, presahuje možnosť rozptýlenia. Nič sa mu nemôže stať - svet existuje vďaka vedomiu."

Re: Vědomí

Příspěvek od Návštěvník » stř 10. dub 2024 13:24:26



Mysl, duše, ego jsou pouhá slova, Vědomí je jediná pravda.

Re: Vědomí

Příspěvek od Návštěvník » úte 19. bře 2024 18:09:51



Právě teď jsi tady. Právě teď víš, že jsi tady.

To je vědomí.

Kde bys měl začít?

Myslím, že opakovaně říkali, že můžeš vždycky začít jen tam, kde jsi.

Nemůžeš začít někde, kde nejsi.

Re: Vědomí

Příspěvek od Návštěvník » úte 05. pro 2023 15:06:30

Re: Vědomí

Příspěvek od Návštěvník » pát 27. říj 2023 6:32:52

Re: Vědomí

Příspěvek od Návštěvník » úte 08. srp 2023 6:29:52



Vědomí je celý Vesmír, vědomí je v každém atomu Vesmíru, Vědomí je také prostor. Je tomu skutečně tak? Kolik buněk má vaše tělo? A přesto říkáš, že jsi jedno já, ano? Je tedy těžké vidět, že vědomí je všude a všechno?

Re: Vědomí

Příspěvek od Návštěvník » čtv 13. črc 2023 17:45:32



Vědomí je vždy s námi,
každý ví, že jsem, nikdo nemůže popřít své vlastní bytí.

Re: Vědomí

Příspěvek od Návštěvník » čtv 15. čer 2023 6:47:08



Jedna věc je, že u lidí je možný stav vědomí, kdy jste plně vědomi bez aktivity konceptuálního myšlení, což je také například podstatou zenu, a já bych řekl, že ve skutečnosti je podstatou veškeré spirituality nalézt tento stav vědomí v sobě, kde můžete být bdělí, vědomí, ale v mé mysli není žádná konceptualizace.

Neznamená, že to tak zůstane po dlouhou dobu, pak se vrátíte do myšlení, ale pokud jste schopni vstoupit do dimenze v sobě, již nejste posedlí vaší myslící myslí, již nejste používáni vaší myslící myslí, jste ve skutečnosti schopni používat svou mysl místo toho, aby ona používala vás.

Re: Vědomí

Příspěvek od Návštěvník » pon 29. kvě 2023 16:20:36

Obrázek

Být ve formě Lidského Bytí je velmi důležité, protože je to nejpokročilejší forma na této planetě a jste si vědomi toho, že jste si vědomi. Takže musíte udržovat své tělo a mysl zdravé, abyste mohli být pozorní.

Re: Vědomí

Příspěvek od Návštěvník » sob 29. říj 2022 10:35:40

Jaký je rozdíl mezi lokalizovanou formou vědomí a univerzálním vědomím?
Jaký je rozdíl mezi životem a smrtí?






Jak to, že se nikdy nenarodíme a nikdy ve skutečnosti neumíráme? Žena, které nedávno zemřel otec, se snaží pochopit rozdíl mezi životem a smrtí. Přemýšlí, kdy a jak nastane přechod mezi životem a smrtí. To znamená, jaký je rozdíl mezi lokalizovanou formou vědomí a univerzálním vědomím? Zažila také mimotělní zkušenost a přemýšlí, jaký je rozdíl mezi umíráním a spánkem nebo mezi mimotělní zkušeností? V jakém bodě vlastně začíná a končí lokalizované vědomí?

Rupert zkoumá život a smrt optikou univerzálního vědomí, než se ujme činností omezené mysli. Když vědomí začíná myšlením a vnímáním, je to, jako by si myslitel nasadil náhlavní soupravu pro virtuální realitu (VR) a lokalizoval se jako samostatný subjekt prožívání, z jehož perspektivy pohlíží na svou vlastní činnost jako na svět.

Neexistuje žádná inherentní věc nazývaná hmota – hmota je prostě to, jak činnost vědomí vypadá z našich lokalizovaných perspektiv. Okamžik, kdy je tělo „počato“, je okamžikem, kdy vědomí nasadí VR headset myšlení a vnímání – stává se lokalizovaným já. A vše, co není lokalizováno, je vnímáno jako svět kolem nás.

Snění je podobné. Snící se lokalizuje jako zdánlivý samostatný subjekt zkušenosti a všechny ostatní aspekty ve snu se jeví jako svět. Kdy se narodilo tělo vaší vysněné postavy? Nikdy se to nenarodilo. Prostě se to objevilo, když sen začal. Kdy vysněná postava zemřela? Nikdy neumřelo. Snová mysl se prostě přestala lokalizovat jako snová postava.

Tak je to v realitě našeho bytí – nikdy nevznikneme a nikdy nezanikneme. Jsme věčně přítomni. Lokalizace života je dočasná a pouze se objevuje a mizí.

02:43 Co je univerzální vědomí?
03:37 Nekonečné vědomí a konečná lidská mysl
05:09 Kdy jsme se narodili?
06:24 Opravdu nikdy neumíráme
06:39 Existence začíná nebo končí?

Re: Vědomí

Příspěvek od Návštěvník » pát 14. říj 2022 15:09:21



Rupert vysvětluje význam prázdnoty a rozdíl, pokud existuje, se stavem prázdnoty, bez mysli nebo prázdným stavem mysli. Rozšiřuje to o meditaci o prostoru a o tom, jak by se mohl popsat. Zatímco jiní mohou vnímat prostor jako prázdný nebo plný, samotný prostor by jednoduše řekl: JÁ JSEM.

Podobně Rupert zve Nancy, aby objevila své vlastní vědomí tím, že udělá jeden krok zpět od svého pocitu prázdnoty a zeptá se sama sebe: "Co to ví nebo si je vědomo tohoto prázdného stavu mysli?" Povzbuzuje nás všechny, abychom se vrátili od prázdnoty zpět ke své pravé přirozenosti – vědomí, říká Rupert, vědomí je přítomno jak během prázdného stavu mysli (prázdnoty), tak také během plnosti zkušenosti. Podstatou obou je vědomí.

01:40 Prostor, prázdnota a vědomí
03:29 Co si o sobě myslí vesmír?
04:35 Awareness Is Before Emptiness
05:20 Stav vědomí jsem já
07:08 Prázdný stav mysli je spořič obrazovky
08:48 Od objektů k prázdnotě k vaší skutečné přirozenosti
10:20 Povědomí je vždy přítomno

Re: Vědomí

Příspěvek od Návštěvník » čtv 31. bře 2022 6:49:27

Re: Vědomí

Příspěvek od Návštěvník » pon 11. říj 2021 17:58:44

Bdělé vědomí

Obrázek
JIDDU KRISHNAMURTI - NEJVYŠŠÍ SVODODA

Znát sebe sama, znamená znát svůj vztah ke světu - a to nejen ke světu idejí a lidí, ale i k přírodě a k věcem, jež jsou našim majetkem. To je náš život - tzn. život, jakožto vztah k celku. Žádá si pochopení tohoto vztahu nějakou specializaci? Zajisté, že nikoli. Vyžaduje to setkání se s životem jako celkem. Jak dosáhnout takového vědomí? To je našim problémem. Jak se domoci takového vědomí, mohu-li použít toho slova, aniž bych to specializoval? Jak je schopen člověk potkávat život jako celek? To znamená nejen náš vztah se sousedem, ale i s celou přírodou, s věcmi, které máte, s idejemi, se všemi plody mysli, jako jsou iluze, přání a podobně. Jak dosáhnout uvědomění si celého tohoto procesu našich vztahů? Vždyť život - toť vztahy a pochopit je jistě neznamená izolaci. Naopak to vyžaduje plné poznání nebo uvědomění si celého onoho procesu vztahů. Jak dochází k vědomí, k uvědomění? Jak si uvědomujeme vztah k sobě, jak si uvědomíme stromy, zpěv ptáka, své reakce při čtení novin? A jsme si vědomi nejen povrchních reakcí mysli, ale též i odpovědí v našem nitru? Jak jsme vůbec vědomi? Nejdříve zřejmě je to uvědomění si odezvy na podráždění, smyslový dotyk, stimul: vidím stromy a hned je tu odezva, vjem, dotyk, ztotožňování, přání. To je obvyklý průběh, že? Můžeme jej pozorovat přímo, není potřeba studovat za tímto účelem knihy.

A ztotožněním se, identifikací vzniká radost a bolest. Naší vlastností je pak zájem o onu radost a vyhnutí se strasti, že? Zajímáte-li se o něco, dává-li vám to pocity příjemné, pak je tu ihned i vloha pro vnímání, pro uvědomění, a jde-li o nepříjemný pocit, ihned je tu i snaha uniknout. Budete-li hledat schopnost, jež by byla základem pro pochopení sama sebe, myslím, že nebudete mít úspěch. Porozumět sobě není záležitostí nějaké schopnosti nebo techniky, kterou byste cvičili, ostřili, jež by postupem času rostla. Toto chápání sebe sama se dá zkoušet průběhem různých vztahů, způsobem naší řeči, způsobem našeho chování. Dávejte pozor, bděle pozorujte sebe, ale bez nějakého ztotožňování nebo srovnávání či zavrhování, pouze pozorujte, co se děje. Pak jste tím připravili konec činnosti podvědomí, resp. nevědomé - a většina našich vědomostí je nevědomá - ale nejen to, staly se tak vědomými i motivy oné reakce, aniž byste po nich pátrali, aniž byste je hledali.

Když jste vědomi, pak vidíte celý proces svého myšlení a jednání, ale i k tomu může dojít, vyvarujete-li se jakékoli kritiky a odsuzování. Odsuzuji-li něco, pak tomu nerozumím a odsuzování je jeden ze způsobů, jak zamezit pochopení. Myslím, že většina z nás tak činí úmyslně, ihned odsuzují a myslí, že rozumí.

Jestliže neodsuzujeme, ale pohlížíme na to, uvědomujeme si to, pak se obsah, význam, začíná otvírat. Experimentujte takto a sami uvidíte. Pouze si uvědomujte - aniž byste hodnotili - což se může zdát případně jaksi negativním příkazem, ale naprosto negativní není. Naopak: má to vlastnost pasivity, což je přímá akce a přesvědčíte se o tom, budete-li tím experimentovat.

Neboť máte-li něco pochopit, musíte být v pasivním stavu, že? Nemůžete stále na to myslet, spekulovat o tom, mít toho plnou hlavu. Musíte být spíše dostatečně citliví, abyste mohl přijmout obsah toho. Je to jako být citlivou fotografickou deskou. Mám-li vám porozumět, musím být pasivně vědom, pak se mi zjevuje vaše historie. A to jistě není otázkou nějaké speciální schopnosti. Během takového postupu začneme rozumět sobě - nejen těm povrchovým vrstvám naší mysli - ale těm hlubším, jež jsou důležitější, protože tam jsou všechny naše motivy, úmysly, naše skryté požadavky, úzkosti, strachy a pudy. Navenek je máme pod kontrolou, ale vnitřně to vše vře. Dokud těmto nebude porozuměno uvědoměním si jich, přirozeně tu nemůže být svobody, štěstí, inteligence.

Je inteligence snad otázkou specializace, když inteligence je povšechným uvědoměním si celého našeho procesu? A že by taková inteligence mohlo být pěstována nějakou formou specializace? Neboť o to se pokoušíme. Kněz, lékař, inženýr, průmyslník, obchodník, profesor - není to specializace mentality?

Uskutečnit nejvyšší formu inteligence - jež je Pravda, Bůh, což nemůže být popsáno - k tomu domníváme se je nutno stát se specialistou. Studujeme, zápasíme, bádáme a takto podobně s mentalitou specialisty studujeme sama sebe proto, abychom vypěstovali schopnost, která by nám pomohla odkrýt naše konflikty, naší bídu.

Náš problém je, jestliže jsme vůbec vědomi, zda naše strasti, naše bída a problémy mohou být vyřešeny druhými a v případě, že ne, jak bychom se měli vůči nim postavit. Pochopit problém, to vyžaduje přirozeně určitý stupeň inteligence a ta nemůže být získána nějakou specializací. Taková inteligence vznikne jen tehdy, jsme-li si pasivně vědomi celého procesu svého vědomí, což znamená, být si vědom sama sebe, bez výběru, bez rozlišování co je správné a co špatné. Budete-li pasivně vědomi, uvidíte, že z této pasivity, jež není lhostejností, není spánkem, ale naopak krajní bdělostí, že se projeví problém zcela odlišným významem, tzn., že tu nejde více o identifikaci s problémem a tím že dojdete k nějaké kritice a proto problém začne odhalovat svůj obsah. Budete-li schopni činit tak stále, bez přerušení, pak rozřešíte každý problém od základu, ne povrchně. A tu je právě ona potíž, protože nejsme schopni být pasivně vědomi a dovolit , aby se problém sám objevil, bez našeho výkladu. Nedovedeme se podívat problému v tvář bez zaujetí. Nedovedeme to, bohužel, protože chceme, aby nám problém odpověděl, chceme výsledek, podle účelu, nebo se pokoušíme vnímat problém, vykládat si jej podle libosti, nebo svých nepříjemností, nebo zase vnímáme napřed jak s problémem zacházet. Proto přistupujeme k problému, který je vždy nový, se starým vzorem. Výzva je vždycky nová, ale odpověď vždycky stará a naše potíž je v tom, že se neutkáváme s problémem přiměřeně, plně. Problém je vždycky problémem vztahů k věcem, lidem nebo idejím - není jiných problémů. A utkat se s ním správně, tj. přiměřeně - to znamená být ve stavu pasivního vědomí.

Jistě, je důležité, abychom se uvědomovali bez volby, bez vybírání, protože dávat přednost to vyvolává konflikt. Ten, kdo volí, nachází se ve zmatku, proto volí. Když není ve zmatku, pak tu není žádného vybírání, žádné volby. Jenom člověk, který je zmaten, vybírá co má či nemá dělat. Člověk jasný a jednoduchý nevybírá - co je, to je. Čin, který se zakládá na ideji je samozřejmě čin výběru a takový čin neosvobozuje, naopak, takový čin jen vyvolává další odpor, další konflikt, podle našeho podmíněného myšlení.

Důležité tedy je, být bděle vědom od okamžiku k okamžiku a neshromažďovat zkušenosti a prožitky, vědomím zaznamenané, neboť v tom okamžiku, kdy sbíráte, uskladňujete své zkušenosti, vaše vědomí, vaše bdělost se již podmiňuje tou akumulací, tímto ukládáním zkušeností a již to není bdělé uvědomování, nýbrž úprava, je tu volba, konflikt, není tu pozornost a kde je konflikt, nemůže být porozumění.

Život je záležitostí vztahů. A k porozumění těchto vztahů, jež nejsou statické, musí zde být vědomí, které je pružné, poddajné, vědomí bděle pasivní a ne útočně aktivní. A toto pasivní vědomí nelze získat pomocí nějaké disciplíny nebo cvičením. Znamená to být pouze vědom, bdělý od okamžiku k okamžiku ve svém myšlení, ve svém cítění a nejen když jsme probuzeni, neboť poznáme, jakmile se dostaneme do vědomí hlouběji, začneme mít sny a symboly, jež se nám budou do snů promítat. Tak se nám otevřou dveře do končin skrytých, které poznáme, avšak poznat to neznámé znamená, že se musíme dostat za ony dveře do těchto končin - a to je naše nesnáz. Skutečnost není něco, co lze poznat myšlením, protože mysl sama je jen výsledkem známého, minulosti. Proto si mysl musí porozumět, pochopit svoji funkci, pravdu a jen tehdy je možné, aby se to neznámé uskutečnilo - stalo.

Re: Vědomí

Příspěvek od Návštěvník » úte 05. říj 2021 18:01:41

Obrázek

https://www.youtube.com/watch?v=w1oU_qxFc1I

Existuje něco, co je ve všech zkušenostech stejné....někdy se tomu říká čisté vědomí, na rozdíl od měnících se stavů vědomí.

Re: Vědomí

Příspěvek od miroslav » ned 11. črc 2021 18:09:15

V tom Nisargadattovi je pěkné vysvětlení, jak je to s tím hledáním.
Kdo to nezažil, myslí si, že osvobozením končí hledání, protože bylo nalezeno. To je logické.
Proto třeba někteří posuzovatelé probuzených si myslí, že pan Tomáš snad ani nerealizoval, protože stále hledal. Já jsem ho zažil od r. 1968 až do jeho smrti.
Stále hledal, ale ne pro sebe...

Kdo se zastaví a začne jen vyprodávat svoje poznatky a koncepty a má dojem že už ví...
Tak to je past na cestě, kdy si poznání přivlastníme, že máme dojem, že my jsme poznali, realizovali, se osvobodili.

A Nisragadatta o tom říká:

Tazatel: Hledání skončí, ale hledající zůstane.

Maharadž : Naopak, hledající se rozplyne a zbude hledání. Hledání je poslední a věčná skutečnost.

T: Hledání znamená nedostatek, chtění, neúplnost a nedokonalost.

M: Ne, znamená to odmítnutí a zavrhnutí neúplnosti a nedokonalosti. Hledání skutečnosti je pohyb skutečnosti samotné.
Svým způsobem je každé hledání hledáním skutečné blaženosti, nebo hledáním blažené sku­tečnosti.
Tady ale hledáním myslíme hledání sebe sama jakožto základu vědomého bytí, světla za myslí. Toto hledání nikdy neskončí, zatímco neklidné prahnutí po čemkoli jiném musí skončit, aby mohl nastat sku­tečný pokrok.


V tomtéž smyslu míním to, že bytostná otázka probouzí, oživuje a naopak myšlenková odpověď uspává, umrtvuje, zastavuje hledání.

Re: Vědomí

Příspěvek od Návštěvník » ned 11. črc 2021 6:57:48

Cokoli vidíme je ne-Já a vidící sám o sobě je neměnný átman – pravé Já. Když se zabýváme
sebezkoumáním a držíme se tohoto základního principu védánty, pak fyzické tělo, životní proud,
který v těle působí a mysl jsou vyloučeny jako ne-Já. Nejvyšší známý princip v člověku, intelekt,
jakožto uvažovací (rozlišovací) schopnost, je nutno také odmítnout jako ne-Já, jelikož je to jen
schopnost toho, kdo je v jejím pozadí a který si na ni činí nárok. Kdo to tedy je? Intelekt sám o sobě
není schopen trvání, a proto mizí. Co potom zůstává zdrojem onoho měnlivého já-pocitu? Tímto
zdrojem je pravé Já, které tu je stále a je podkladem všemu, co se objevuje a mizí. Je podkladem
všem vjemům při bdění, snění i podkladem tzv., nevnímání při hlubokém spánku.
I když je zde několika slovy vysvětlena pravda o pravém Já – átmanu, přeci jen existuje mysteriózní
síla temnoty, která se ve védántě nazývá avarana a která tuto pravdu – pravé Já – zakrývá. Zahalující
sílu temnoty lze vykořenit pouze pozorným sebezkoumáním. Nutno ho však provádět neustále.
Tendence, existující v pseudo-já, vymizí pouze při vytrvalém úsilí přebývat v Srdci, tj., ve Zdroji.
V knize Vivékačudámani Šankara říká, že osvobození není nic jiného než vyhlazení ega spolu s jeho
tendencemi. Bhagaván ve své písni Átmavidja říká, že pro počátek zrození džňány (poznání) je třeba
milosti a k tomu je nutná opravdová snaha a láskyplná oddanost hledajícího, aby si milost zasloužil.
Když se milost setká s opravdovým úsilím, pak nastane dovršení nejvyšší touhy člověka, tj. spontánní
přebývání ve vždy přítomném átmanu.
Átman je čiré uvědomování samo o sobě, zatímco mysl je uvědomování toho či onoho. Mysl nemůže
ani na okamžik existovat bez nějakého objektu, protože její povahou je proces či vztah subjekt -
objekt. Mysl zmizí, když je zbavena objektu, protože není schopná zůstávat sama o sobě. Tehdy
nedělené absolutní uvědomování – átman – vyzáří jednou provždy, jak to zmiňuje Ramana Gíta:
„Když ego, které je přízrakem (fantomem) átmanu, zcela zmizí, pak to, co zůstane, je samotné átman
v celé plnosti a dokonalosti. To je džňána, to je osvobození.“
Tomu, kdo je takto upevněn v džňáně, může vztah subjekt – objekt vystupovat a zase mizet, ale on
sám zůstává jako neposkvrněné, čiré uvědomování, protože mimo něj neexistuje žádná jiná
existence. Být átmanem, znamená uvědomovat si átman.
Z relativního hlediska, blízkost takového mudrce, který je běžně a za všech okolností v životě
zakotven v átmanu, slouží jako cosi, co otevírá oči těm, kteří jsou v sevření klamu. Je neocenitelnou
pomocí při jejich duchovním hledání. Působnost spirituální síly takto osvícených není omezena jen na
dobu života jejich fyzického těla. Pokračují dále a ti, kteří na ně myslí a podrobují se jim, studují jejich
životy, učení a následují je, dostávají se do okruhu jejich milosti, která je totožné se svrchovanou boží
milostí. To je zkušenost mnoha duchovních aspirantů, kteří ve svém životě potkali Bhagavána a kteří
se mu oddali, když ho slyšeli nebo se o něm nějakým způsobem dozvěděli. Osvícení mudrci jsou sami
o sobě bezčasoví a jsou přítomni v každém čase a svou přirozeností září na cestě hledajícího
a pomáhají mu všemožnými způsoby.
Nakonec nám dojde, že mimo uvědomování nemáme žádnou existenci a že není žádný svět mimo něj
a že není jiného Boha než čiré uvědomění. Blahaplné uvědomování je jedinou Skutečností. Projevem
Boha či Skutečnosti je mnohost – boží hra. Mudrc ve svém projevení musí hrát svou roli, přičemž
v Srdci ví, že to je jen boží hra, že jedinou Skutečností je absolutní, blahaplné uvědomování.
http://www.rudolfskarnitzl.cz/Texty/201 ... vedomi.pdf

Nahoru