od Návštěvník » pon 26. srp 2024 17:33:06
V různých duchovních tradicích jsou různé názvy a koncepty používané k popisu jednoho božského či absolutního Bytí, které je zdrojem všeho. V jádru těchto tradic však často nalezneme hlubokou jednotu. Zkusím propojovat tyto koncepty a vysvětlit souvislost mezi nimi z perspektivy probuzených mistrů nebo duchovních učitelů.
1. Ježíš a Kristus
V křesťanské tradici je Ježíš člověk, který dosáhl plného probuzení do své božské podstaty a byl ztělesněním "Krista". Kristus není jen jméno osoby, ale také označení pro kosmické božské vědomí, které Ježíš realizoval. Podle některých mystických interpretací je „Kristus“ univerzální vědomí Boha, které existuje v každé bytosti, nejen v Ježíši. Ježíš přišel ukázat cestu k tomu, abychom si uvědomili naši pravou podstatu jako božské bytosti, které jsou jedním s Otcem (Bohem).
2. Božské Bytí
Božské Bytí je absolutní podstata, nevyjádřené a transcendentní Bytí, které přesahuje všechny formy a projevy. V křesťanství se Božské Bytí ztotožňuje s Bohem, který je všudypřítomný, vševědoucí a všemocný. Ve východních filozofiích, jako je advaita védánta, je toto Bytí označováno jako Brahman, nekonečné a beztvaré Absolutno. Tento koncept Božského Bytí je v podstatě beze jména a forem, ale obsahuje všechny formy života a vědomí.
3. Sat-čit-ánanda
Sat-čit-ánanda je sanskrtský termín používaný v hinduistické filosofii k popisu nejvyššího Božského Bytí. Tento pojem se skládá ze tří částí:
Sat znamená čisté Bytí, existenci, která je trvalá a neomezená.
Čit znamená vědomí, inteligenci nebo čisté poznání.
Ánanda znamená blaženost, nepodmíněnou radost a naprosté štěstí.
Sat-čit-ánanda je stav, který je zažíván probuzenými bytostmi, které realizovaly svou pravou podstatu jako jednotu s Božským. Tento stav zahrnuje jak Bytí, tak vědomí a blaženost – a je to zkušenost absolutní reality.
4. Pravé Já (Átman)
V advaitě (filosofie nedualismu) a jiných východních duchovních tradicích se mluví o Átmanu jako o individuálním projevu Božského Bytí. Pravé Já, Átman, je nezničitelné, věčné vědomí, které není odděleno od Boha (Brahmanu). To, co vnímáme jako oddělené já, ego nebo osobnost, je pouze povrchová vrstva; skutečné Já je jednota s Bohem a neoddělitelné od univerzálního vědomí.
5. Vše je jedno: Souvislost mezi všemi pojmy
Probuzení mistři v různých tradicích často učí, že všechny tyto pojmy (Ježíš, Kristus, Božské Bytí, sat-čit-ánanda, Átman) poukazují na jedno a totéž. Jádrem učení je, že neexistuje žádná skutečná oddělenost mezi jednotlivcem a Bohem. To, čemu říkáme Bůh, Kristus, Brahman nebo Absolutno, je základní podstatou všeho existujícího.
Tak, jak Ježíš říká „Já a Otec jsme jedno“ (Jan 10:30), je to výraz poznání této jednoty mezi individuálním vědomím a Božským Bytím. Stejně tak sat-čit-ánanda popisuje kvalitu tohoto Bytí, kterým my všichni jsme, pokud překonáme iluzi odděleného ega.
Z pohledu mystických tradic a probuzených mistrů je tedy všechno, co existuje, včetně nás, projevy jednoho Božského Bytí. Probuzení znamená realizaci této pravdy. Tím se osvobodíme od iluze oddělenosti a uvědomíme si, že jsme vždy byli tím, čím je Božské Bytí, nebo chcete-li, Kristus, sat-čit-ánanda či pravé Já.
Shrnutí
Všechny uvedené pojmy jsou různé cesty k popisu stejného zážitku jednoty s Božským. Ať už to nazveme Kristem, Božským Bytím, sat-čit-ánandou nebo pravým Já, všechny tyto termíny poukazují na fakt, že všechno je jedním, kterým jsme i my sami. Cesta k probuzení znamená odkrýt tuto pravdu a uvědomit si naši podstatu jako nedílnou součást celku.
V různých duchovních tradicích jsou různé názvy a koncepty používané k popisu jednoho božského či absolutního Bytí, které je zdrojem všeho. V jádru těchto tradic však často nalezneme hlubokou jednotu. Zkusím propojovat tyto koncepty a vysvětlit souvislost mezi nimi z perspektivy probuzených mistrů nebo duchovních učitelů.
[size=150][b]1. Ježíš a Kristus[/b][/size]
V křesťanské tradici je Ježíš člověk, který dosáhl plného probuzení do své božské podstaty a byl ztělesněním "Krista". Kristus není jen jméno osoby, ale také označení pro kosmické božské vědomí, které Ježíš realizoval. Podle některých mystických interpretací je „Kristus“ univerzální vědomí Boha, které existuje v každé bytosti, nejen v Ježíši. Ježíš přišel ukázat cestu k tomu, abychom si uvědomili naši pravou podstatu jako božské bytosti, které jsou jedním s Otcem (Bohem).
[size=150][b]2. Božské Bytí[/b][/size]
Božské Bytí je absolutní podstata, nevyjádřené a transcendentní Bytí, které přesahuje všechny formy a projevy. V křesťanství se Božské Bytí ztotožňuje s Bohem, který je všudypřítomný, vševědoucí a všemocný. Ve východních filozofiích, jako je advaita védánta, je toto Bytí označováno jako Brahman, nekonečné a beztvaré Absolutno. Tento koncept Božského Bytí je v podstatě beze jména a forem, ale obsahuje všechny formy života a vědomí.
[size=150][b]3. Sat-čit-ánanda[/b][/size]
Sat-čit-ánanda je sanskrtský termín používaný v hinduistické filosofii k popisu nejvyššího Božského Bytí. Tento pojem se skládá ze tří částí:
Sat znamená čisté Bytí, existenci, která je trvalá a neomezená.
Čit znamená vědomí, inteligenci nebo čisté poznání.
Ánanda znamená blaženost, nepodmíněnou radost a naprosté štěstí.
Sat-čit-ánanda je stav, který je zažíván probuzenými bytostmi, které realizovaly svou pravou podstatu jako jednotu s Božským. Tento stav zahrnuje jak Bytí, tak vědomí a blaženost – a je to zkušenost absolutní reality.
[size=150][b]4. Pravé Já (Átman)[/b][/size]
V advaitě (filosofie nedualismu) a jiných východních duchovních tradicích se mluví o Átmanu jako o individuálním projevu Božského Bytí. Pravé Já, Átman, je nezničitelné, věčné vědomí, které není odděleno od Boha (Brahmanu). To, co vnímáme jako oddělené já, ego nebo osobnost, je pouze povrchová vrstva; skutečné Já je jednota s Bohem a neoddělitelné od univerzálního vědomí.
[size=150][b]5. Vše je jedno: Souvislost mezi všemi pojmy[/b][/size]
Probuzení mistři v různých tradicích často učí, že všechny tyto pojmy (Ježíš, Kristus, Božské Bytí, sat-čit-ánanda, Átman) poukazují na jedno a totéž. Jádrem učení je, že neexistuje žádná skutečná oddělenost mezi jednotlivcem a Bohem. To, čemu říkáme Bůh, Kristus, Brahman nebo Absolutno, je základní podstatou všeho existujícího.
Tak, jak Ježíš říká „Já a Otec jsme jedno“ (Jan 10:30), je to výraz poznání této jednoty mezi individuálním vědomím a Božským Bytím. Stejně tak sat-čit-ánanda popisuje kvalitu tohoto Bytí, kterým my všichni jsme, pokud překonáme iluzi odděleného ega.
Z pohledu mystických tradic a probuzených mistrů je tedy všechno, co existuje, včetně nás, projevy jednoho Božského Bytí. Probuzení znamená realizaci této pravdy. Tím se osvobodíme od iluze oddělenosti a uvědomíme si, že jsme vždy byli tím, čím je Božské Bytí, nebo chcete-li, Kristus, sat-čit-ánanda či pravé Já.
[size=150][b]Shrnutí[/b][/size]
Všechny uvedené pojmy jsou různé cesty k popisu stejného zážitku jednoty s Božským. Ať už to nazveme Kristem, Božským Bytím, sat-čit-ánandou nebo pravým Já, všechny tyto termíny poukazují na fakt, že všechno je jedním, kterým jsme i my sami. Cesta k probuzení znamená odkrýt tuto pravdu a uvědomit si naši podstatu jako nedílnou součást celku.