od Návštěvník » čtv 27. říj 2022 21:00:11
To, co zde zažíváte, uvědomujete si zde, je Tao, neboli vědomí v čisté formě.
"Cokoli říkáte o vědomí, nakonec není ono", což je ve skutečnosti první řádek v "Tao Te Ching", který mluví o Tao.
"Tao, o kterém lze mluvit, není pravé Tao." Toto je jeden z překladů. Takže v širším smyslu lze Tao ztotožňovat s vědomím. A ve chvíli, kdy mluvíte o vědomí, se vědomí stává objektem. To je důvod, proč Laozi, autor "Tao Te Ching", říká: "Ve chvíli, kdy o tom mluvíte, není to ono." Protože ve chvíli, kdy o tom mluvíte, stává se předmětem myšlení, zatímco podstatou vědomí je, že je věčným subjektem.
Takže nelze pochopit, co je vědomí. Můžete si ho uvědomit pouze jako podstatu toho, kým jste. A místo toho, abyste o tom právě teď mluvili, navrhuji, abychom se právě teď podívali, jestli si můžeme uvědomit, nebo dokonce jen nahlédnout, co se myslí tím vědomím. A možná si všimnete, že slova, která mluvím, se trochu zpomalují. A pokud budete pozorně poslouchat, pak bude vaše pozornost taková, že se zcela naladíte na slova, která vyvstávají z myšlenky, a učiníte je vlastními. Takže, když mluvím, tato slova vnímáte a stávají se myšlenkami ve vaší mysli. A pokud jste velmi pozorní, pak už žádné další myšlenky nepřidáváte. Takže vlastně můžete zažít tento okamžik mého mluvení stejným způsobem, jakým tento okamžik prožívám já.
Prožívám tento okamžik jako myšlenky, které se spontánně vynořují ve slovech. Ale zpomaluji. Což znamená, že kromě vznikajících myšlenek a slov jsou v tomto výkladu mezery. Mezi slovy a větami jsou mezery. Je tam spousta mezer. A pokud budete dostatečně pozorní, uvědomíte si tyto mezery.
Takže jste si vědomi slov, která jsou nyní pouze ukazateli.
Slova, která právě mluvím, jsou pouze ukazateli, kteří směřují vaši pozornost k mezerám, kde nejsou žádná slova, žádné myšlenky.
Takže si uvědomíte slova, ano,
což jsou objekty, které vyvstávají ve vědomí.
A pokud jste dostatečně pozorní, uvědomujete si také mezery, ... mezery..., mezery...mezi slovy.
A zatím co si uvědomujete mezery mezi slovy, uvědomujete si, že si neuvědomujete žádný předmět.
Mezera nebo prostor není objekt.
Nemůže to být předmět.
Když o tom mluvíme, stává se z toho objekt.
Ale když zažijete mezeru, je to prostor. Není to předmět.
Co tedy zažíváte?
Je tam jen prostorná přítomnost.
Nemá to žádný obsah.
A to, co zde zažíváte, uvědomujete si zde, je Tao. Neboli vědomí v čisté formě není žádnou formou, než se stane něčím, než se stane myšlenkou nebo slovy.
Takže právě teď si uvědomujete smyslové vjemy, protože mě stále vidíte. Jste si vědomi slov.
Ale co je důležitější, jste si vědomi toho, že jste si vědomi.
Znáte sami sebe jako tento vědomý prostor přítomnosti.
Bez tohoto prostoru, tohoto vědomého prostoru by neexistovalo žádné smyslové vnímání.
Je to světlo vědomí, ve kterém jsou vnímány všechny předměty vědomí.
Většina lidí si sama sebe není vědoma jako vědomí.
Jsou si vědomi pouze předmětu, který vzniká ve vědomí.
A jejich smysl pro identitu, jejich smysl pro to, kým jsou, je nakonec objektem, který vyvstává v jejich vědomí.
To jsem já. Toto je můj příběh, já a můj příběh, moje identita. Jsem to a to a to a všechny věci dohromady, to jsem já.
Ale všechno jsou myšlenkové formy nebo emocionální formy, které vznikají ve vědomí.
Jsou objektem ve vědomí.
A tento předmět ve vědomí je pro většinu lidí základem jejich smyslu pro identitu. Ale to je bohužel obrovské omezení a nakonec i mylné vnímání toho, kým jsou.
Pocit identity většiny lidí je proto založen na nesprávném vnímání. Protože to, kým skutečně jste, není objekt ve vědomí. To je pomíjivé. Chvíli je tady, pak se vypaří.
Kdo skutečně jste, je samotný prostor vědomí.
A tak si uvědomíte základní přítomnost, jen abyste použili slovo, a bdělost, jistou bdělost, ticho.
Ale ne klid, který spí. Bdělý klid.
To je realizace vědomí. Sebe jako vědomí.
To vás osvobodí od tohoto mylného vnímání, že jste objekt, který vzniká ve vědomí - ego.
To má samozřejmě své místo.
Máte minulost, máte určitou kondici. Vaše mysl, vaše mentální emoční pole je určitými způsoby podmíněno a toto podmínění se stává osobou nebo osobností.
Ale vaše identita má hlubší rozměr, transcendentní rozměr.
A pokud si to uvědomíte, je to obrovské osvobození od toho extrémně omezeného a nakonec chybného pocitu sebe sama, kterým je člověk.
A teď je zajímavé, že můžete skutečně cítit tuto přítomnost, že jste v pozadí svého života po celou dobu. Nyní to možná nedokážete.
Možná se znovu ztotožníte s podmíněnou myslí, s osobností, s osobou, s jejími reaktivními vzory, jejími podmíněnými zálibami a nelibostmi, názory a tak dále.
A pak najednou, znovu, poznáte sami sebe jako toto bdělé ticho.
Je tedy hluboce uspokojující vědět, že je ve vás nekonečně víc, než jen vaše osobnost.
Takže už nejsi...
Pořád máš osobnost, ale už to není vězení.
Už v něm nejsi úplně uzavřený.
Jste si vědomi transcendentního rozměru, kým jste.
A to lze realizovat pouze přímo.
Takže odpověď na otázku, jak víte, že vědomí je to, co říkáte, že je, je jednoduše tohle, zastavení myšlení a to, co zůstane, je nepodmíněné vědomí.
Takoví ve své podstatě jste.
Ale to není jen to, kdo jste. To je také, a to je zásadnější, kdo nebo co je ve své podstatě vesmír.
To, co zde zažíváte, uvědomujete si zde, je Tao, neboli vědomí v čisté formě.
"Cokoli říkáte o vědomí, nakonec není ono", což je ve skutečnosti první řádek v "Tao Te Ching", který mluví o Tao.
"Tao, o kterém lze mluvit, není pravé Tao." Toto je jeden z překladů. Takže v širším smyslu lze Tao ztotožňovat s vědomím. A ve chvíli, kdy mluvíte o vědomí, se vědomí stává objektem. To je důvod, proč Laozi, autor "Tao Te Ching", říká: "Ve chvíli, kdy o tom mluvíte, není to ono." Protože ve chvíli, kdy o tom mluvíte, stává se předmětem myšlení, zatímco podstatou vědomí je, že je věčným subjektem.
Takže nelze pochopit, co je vědomí. Můžete si ho uvědomit pouze jako podstatu toho, kým jste. A místo toho, abyste o tom právě teď mluvili, navrhuji, abychom se právě teď podívali, jestli si můžeme uvědomit, nebo dokonce jen nahlédnout, co se myslí tím vědomím. A možná si všimnete, že slova, která mluvím, se trochu zpomalují. A pokud budete pozorně poslouchat, pak bude vaše pozornost taková, že se zcela naladíte na slova, která vyvstávají z myšlenky, a učiníte je vlastními. Takže, když mluvím, tato slova vnímáte a stávají se myšlenkami ve vaší mysli. A pokud jste velmi pozorní, pak už žádné další myšlenky nepřidáváte. Takže vlastně můžete zažít tento okamžik mého mluvení stejným způsobem, jakým tento okamžik prožívám já.
Prožívám tento okamžik jako myšlenky, které se spontánně vynořují ve slovech. Ale zpomaluji. Což znamená, že kromě vznikajících myšlenek a slov jsou v tomto výkladu mezery. Mezi slovy a větami jsou mezery. Je tam spousta mezer. A pokud budete dostatečně pozorní, uvědomíte si tyto mezery.
Takže jste si vědomi slov, která jsou nyní pouze ukazateli.
Slova, která právě mluvím, jsou pouze ukazateli, kteří směřují vaši pozornost k mezerám, kde nejsou žádná slova, žádné myšlenky.
Takže si uvědomíte slova, ano,
což jsou objekty, které vyvstávají ve vědomí.
A pokud jste dostatečně pozorní, uvědomujete si také mezery, ... mezery..., mezery...mezi slovy.
A zatím co si uvědomujete mezery mezi slovy, uvědomujete si, že si neuvědomujete žádný předmět.
Mezera nebo prostor není objekt.
Nemůže to být předmět.
Když o tom mluvíme, stává se z toho objekt.
Ale když zažijete mezeru, je to prostor. Není to předmět.
Co tedy zažíváte?
Je tam jen prostorná přítomnost.
Nemá to žádný obsah.
A to, co zde zažíváte, uvědomujete si zde, je Tao. Neboli vědomí v čisté formě není žádnou formou, než se stane něčím, než se stane myšlenkou nebo slovy.
Takže právě teď si uvědomujete smyslové vjemy, protože mě stále vidíte. Jste si vědomi slov.
Ale co je důležitější, jste si vědomi toho, že jste si vědomi.
Znáte sami sebe jako tento vědomý prostor přítomnosti.
Bez tohoto prostoru, tohoto vědomého prostoru by neexistovalo žádné smyslové vnímání.
Je to světlo vědomí, ve kterém jsou vnímány všechny předměty vědomí.
Většina lidí si sama sebe není vědoma jako vědomí.
Jsou si vědomi pouze předmětu, který vzniká ve vědomí.
A jejich smysl pro identitu, jejich smysl pro to, kým jsou, je nakonec objektem, který vyvstává v jejich vědomí.
To jsem já. Toto je můj příběh, já a můj příběh, moje identita. Jsem to a to a to a všechny věci dohromady, to jsem já.
Ale všechno jsou myšlenkové formy nebo emocionální formy, které vznikají ve vědomí.
Jsou objektem ve vědomí.
A tento předmět ve vědomí je pro většinu lidí základem jejich smyslu pro identitu. Ale to je bohužel obrovské omezení a nakonec i mylné vnímání toho, kým jsou.
Pocit identity většiny lidí je proto založen na nesprávném vnímání. Protože to, kým skutečně jste, není objekt ve vědomí. To je pomíjivé. Chvíli je tady, pak se vypaří.
Kdo skutečně jste, je samotný prostor vědomí.
A tak si uvědomíte základní přítomnost, jen abyste použili slovo, a bdělost, jistou bdělost, ticho.
Ale ne klid, který spí. Bdělý klid.
To je realizace vědomí. Sebe jako vědomí.
To vás osvobodí od tohoto mylného vnímání, že jste objekt, který vzniká ve vědomí - ego.
To má samozřejmě své místo.
Máte minulost, máte určitou kondici. Vaše mysl, vaše mentální emoční pole je určitými způsoby podmíněno a toto podmínění se stává osobou nebo osobností.
Ale vaše identita má hlubší rozměr, transcendentní rozměr.
A pokud si to uvědomíte, je to obrovské osvobození od toho extrémně omezeného a nakonec chybného pocitu sebe sama, kterým je člověk.
A teď je zajímavé, že můžete skutečně cítit tuto přítomnost, že jste v pozadí svého života po celou dobu. Nyní to možná nedokážete.
Možná se znovu ztotožníte s podmíněnou myslí, s osobností, s osobou, s jejími reaktivními vzory, jejími podmíněnými zálibami a nelibostmi, názory a tak dále.
A pak najednou, znovu, poznáte sami sebe jako toto bdělé ticho.
Je tedy hluboce uspokojující vědět, že je ve vás nekonečně víc, než jen vaše osobnost.
Takže už nejsi...
Pořád máš osobnost, ale už to není vězení.
Už v něm nejsi úplně uzavřený.
Jste si vědomi transcendentního rozměru, kým jste.
A to lze realizovat pouze přímo.
Takže odpověď na otázku, jak víte, že vědomí je to, co říkáte, že je, je jednoduše tohle, zastavení myšlení a to, co zůstane, je nepodmíněné vědomí.
Takoví ve své podstatě jste.
Ale to není jen to, kdo jste. To je také, a to je zásadnější, kdo nebo co je ve své podstatě vesmír.