od Jana » stř 18. zář 2024 16:43:30
miroslav píše:Jana píše:
Miroslave, řekni mi upřímně, máš zájem skutečně tu nejvyšší pravdu v sobě a stejně tak v každé bytosti poznávat?
Já jí v každé bytosti i v sobě a ve všem i v tvých omylech i v probuzených jedincích i v hlupácích i ve spadaném listí poznávám. Ty ne, ty máš o to zatím jen zájem?
Akorát zřejmě na rozdíl od tebe dovedu rozlišit jeden projev nebo skupinu projevů od jiných. V tom není nic osobního, to je mohoucností lidské duše, není-li zatemněna sebestřednými tendencemi způsobujícími nevědomost, hloupost v různých obměnách u konkrétních lidských bytostí.
Ale určitě je dobré začít tím nerozlišováním jmen a tvarů - v meditaci, aby si bytost mohla uvědomit svoji neměnnou podstatu - vědomí a pak, když tohle najde a upevní v tom těžiště své bytosti, může vnímat vše ostatní jako projev této podstaty, jako jednotu podstaty a jejího projevu.
Ale když kuře chce poučovat slepici, jak se snášejí vajíčka, tak je to opravdu legrační a svým způsobem roztomilé.
Říkáš, že poznáváš pravdu ve všem, ve všech bytostech, v listech i v omylech, zní to, jako by tvé poznání bylo již úplné. Ale co je to za poznání, které stále rozlišuje mezi projevy, které stále vidí hloupého a probuzeného, dokonalého a chybujícího? Není-li to mysl, která je pyšná na své schopnosti rozeznávat, oddělovat a klasifikovat?
Pravé poznání, to, co se nachází za myslí, nepoznává rozdíly. Je-li tvé vnímání opravdu zakořeněné v jednotě, jaký smysl má rozlišovat mezi hlupákem a probuzeným? Když vidíš ve všem stejné, kde je prostor pro takové hodnocení?
Říkáš, že vidíš jednotu projevu a podstaty. Když je toto skutečně zajištěno, přestáváš mluvit o odděleném 'ty' a 'já', o tom, kdo koho učí. Protože i ten, kdo učí, i ten, kdo je učen, je jedním.
Jakmile začneš považovat své poznání za vyšší než druhé poznání, už jsi v zajetí ega. Tvrdíš, že můžeš rozlišit projev od projevu – to není vědomí zakotveno v neměnném, ale pohyb mysli, která stále touží soudit, porovnávat a oddělovat.
Když je pravda skutečně poznána, není již nikdo, kdo by se mohl chlubit svými schopnostmi poznávat. Zůstává jen ticho, plnost bytí a hluboké, láskyplné pochopení, že v tom, co je, není místo pro já ani ty. To, co poznáváš, není dosaženo skrz rozlišování, ale je to úplné překročení mysli a všech jejích hodnocení.
[quote="miroslav"][quote="Jana"]
Miroslave, řekni mi upřímně, máš zájem skutečně tu nejvyšší pravdu v sobě a stejně tak v každé bytosti poznávat? [/quote]
Já jí v každé bytosti i v sobě a ve všem i v tvých omylech i v probuzených jedincích i v hlupácích i ve spadaném listí poznávám. Ty ne, ty máš o to zatím jen zájem?
Akorát zřejmě na rozdíl od tebe dovedu rozlišit jeden projev nebo skupinu projevů od jiných. V tom není nic osobního, to je mohoucností lidské duše, není-li zatemněna sebestřednými tendencemi způsobujícími nevědomost, hloupost v různých obměnách u konkrétních lidských bytostí.
Ale určitě je dobré začít tím nerozlišováním jmen a tvarů - v meditaci, aby si bytost mohla uvědomit svoji neměnnou podstatu - vědomí a pak, když tohle najde a upevní v tom těžiště své bytosti, může vnímat vše ostatní jako projev této podstaty, jako jednotu podstaty a jejího projevu.
Ale když kuře chce poučovat slepici, jak se snášejí vajíčka, tak je to opravdu legrační a svým způsobem roztomilé. :)[/quote]
Říkáš, že poznáváš pravdu ve všem, ve všech bytostech, v listech i v omylech, zní to, jako by tvé poznání bylo již úplné. Ale co je to za poznání, které stále rozlišuje mezi projevy, které stále vidí hloupého a probuzeného, dokonalého a chybujícího? Není-li to mysl, která je pyšná na své schopnosti rozeznávat, oddělovat a klasifikovat?
Pravé poznání, to, co se nachází za myslí, nepoznává rozdíly. Je-li tvé vnímání opravdu zakořeněné v jednotě, jaký smysl má rozlišovat mezi hlupákem a probuzeným? Když vidíš ve všem stejné, kde je prostor pro takové hodnocení?
Říkáš, že vidíš jednotu projevu a podstaty. Když je toto skutečně zajištěno, přestáváš mluvit o odděleném 'ty' a 'já', o tom, kdo koho učí. Protože i ten, kdo učí, i ten, kdo je učen, je jedním.
Jakmile začneš považovat své poznání za vyšší než druhé poznání, už jsi v zajetí ega. Tvrdíš, že můžeš rozlišit projev od projevu – to není vědomí zakotveno v neměnném, ale pohyb mysli, která stále touží soudit, porovnávat a oddělovat.
Když je pravda skutečně poznána, není již nikdo, kdo by se mohl chlubit svými schopnostmi poznávat. Zůstává jen ticho, plnost bytí a hluboké, láskyplné pochopení, že v tom, co je, není místo pro já ani ty. To, co poznáváš, není dosaženo skrz rozlišování, ale je to úplné překročení mysli a všech jejích hodnocení.