od Petra » úte 07. úno 2012 17:07:19
757.
Je svět skutečný nebo neskutečný?
Obojí je svým způsobem platné.Jak to? Vysvětlete mi to, prosím.
Tělo a svět jsou neskutečné, díváme-li se na ně egem. Stávají se skutečnými, vidíme-li je okem Nadjá.Jak je to možné?
Tak především: Tělo a svět jsou proměnlivé a pomíjivé. Proto nemohou být považovány za skutečné. A krom toho: Absolutno je, jak známo, nekonečné. Kdyby svět byl skutečný tak, jako je ono samo, bylo by jím Absolutno omezeno zvnějšku. Což by bylo absurdní. To by měl být intelektuální pohled ega. Pohled Mudrce, který žije stále v Nadjá, je však trochu jiný.
Jaký je?
Mudrc "vidí" svět jako skutečný, nebot na rozdíl od egoistických pozorovatelů vidí nejen jeho povrchní charakteristiky, tj. jména a tvary, ale poznává také jeho základní charakteristiky Sat-Čit-Ananda čili Existence-Vědomí-Blaho. Ale současně Mudrc zaznamenává, že svět je Jím jakožto Světovou Myslí trvale vytvářen. Toto ovšem ego nevidí a vidět nemůže, i když se této tvorby zúčastnuje. Ono vidí, jak už jsem řekl, ze světa jen jména a tvary a to dokonce jako něco, co je mimo ně, tj. mimo ego. A protože všechno, co takto ego vidí, má jen charakter myšlenek, vidí i svět jako pouhou myšlenku. Proto by jej mělo považovat za podobný snu, tedy neskutečný.Ano, když o tom ego uvažuje, tak to tak vidí. Ale když o tom neuvažuje...?
Pak má za to, že svět je skutečný, čímž bohužel velmi brzdí dosažení Poznání.Vy opravdu myslíte, že skutečnost světa je brzdou Pravdy?
Ano, pokud je viděna okem nevědomosti. Kdyby lidé uvažovali dost hluboko a dovedli si představit, že jejich tělo i svět kolem nich jsou - tak jak oni je vidí - neskutečné a že jsou dokonce velmi podobné snu, měli by velmi blízko k Pravdě, která je jediná skutečná. Jinak je tento svět příliš poutá.Ale Mudrc přece také vidí svět jako skutečný. Proč by ostatní neměli sdílet jeho názor?
U Mudrce to není názor, ale fakt. Jenomže ostatní lidé, jak už jsem řekl, považují za skutečné jen jména a tvary a zapomínají, že si je uvědomují jen mentálně, pomocí myšlenek, tedy neskutečně. To, co oni vidí, není však zdaleka pravá podstata věcí, pravá skutečnost. Pravou podstatou je Sat-Čit-Ananda a tu "vidí" resp. zažívá, jedině Mudrc, protože se ji stal. A tak jedině svět Mudrce, ponořeného do Pravdy, je skutečný a prost omylu.
Tento pohled "shora" popisuje např. Mahariši takto: "Svět není nic jiného než tělo, tělo není nic jiného než mysl, mysl není nic jiného než Čisté Vědomí, Čisté Vědomí existuje nezrozeno v Míru."Jak je možné, že to takto Mudrc vidí?
Protože sám žije v Míru, následkem čehož má "Oko Pravdy".
757.
Je svět skutečný nebo neskutečný?
[color=#008080][b]Obojí je svým způsobem platné.[/b][/color]
Jak to? Vysvětlete mi to, prosím.
[color=#008080][b]Tělo a svět jsou neskutečné, díváme-li se na ně egem. Stávají se skutečnými, vidíme-li je okem Nadjá.[/b][/color]
Jak je to možné?
[color=#008080][b]Tak především: Tělo a svět jsou proměnlivé a pomíjivé. Proto nemohou být považovány za skutečné. A krom toho: Absolutno je, jak známo, nekonečné. Kdyby svět byl skutečný tak, jako je ono samo, bylo by jím Absolutno omezeno zvnějšku. Což by bylo absurdní. To by měl být intelektuální pohled ega. Pohled Mudrce, který žije stále v Nadjá, je však trochu jiný.
[/b][/color]
Jaký je?
[color=#008080][b]Mudrc "vidí" svět jako skutečný, nebot na rozdíl od egoistických pozorovatelů vidí nejen jeho povrchní charakteristiky, tj. jména a tvary, ale poznává také jeho základní charakteristiky Sat-Čit-Ananda čili Existence-Vědomí-Blaho. Ale současně Mudrc zaznamenává, že svět je Jím jakožto Světovou Myslí trvale vytvářen. Toto ovšem ego nevidí a vidět nemůže, i když se této tvorby zúčastnuje. Ono vidí, jak už jsem řekl, ze světa jen jména a tvary a to dokonce jako něco, co je mimo ně, tj. mimo ego. A protože všechno, co takto ego vidí, má jen charakter myšlenek, vidí i svět jako pouhou myšlenku. Proto by jej mělo považovat za podobný snu, tedy neskutečný.[/b][/color]
Ano, když o tom ego uvažuje, tak to tak vidí. Ale když o tom neuvažuje...?
[color=#008080][b]Pak má za to, že svět je skutečný, čímž bohužel velmi brzdí dosažení Poznání.[/b][/color]
Vy opravdu myslíte, že skutečnost světa je brzdou Pravdy?
[color=#008080][b]Ano, pokud je viděna okem nevědomosti. Kdyby lidé uvažovali dost hluboko a dovedli si představit, že jejich tělo i svět kolem nich jsou - tak jak oni je vidí - neskutečné a že jsou dokonce velmi podobné snu, měli by velmi blízko k Pravdě, která je jediná skutečná. Jinak je tento svět příliš poutá.[/b][/color]
Ale Mudrc přece také vidí svět jako skutečný. Proč by ostatní neměli sdílet jeho názor?
[color=#008080][b]U Mudrce to není názor, ale fakt. Jenomže ostatní lidé, jak už jsem řekl, považují za skutečné jen jména a tvary a zapomínají, že si je uvědomují jen mentálně, pomocí myšlenek, tedy neskutečně. To, co oni vidí, není však zdaleka pravá podstata věcí, pravá skutečnost. Pravou podstatou je Sat-Čit-Ananda a tu "vidí" resp. zažívá, jedině Mudrc, protože se ji stal. A tak jedině svět Mudrce, ponořeného do Pravdy, je skutečný a prost omylu.
Tento pohled "shora" popisuje např. Mahariši takto: "Svět není nic jiného než tělo, tělo není nic jiného než mysl, mysl není nic jiného než Čisté Vědomí, Čisté Vědomí existuje nezrozeno v Míru."[/b][/color]
Jak je možné, že to takto Mudrc vidí?
[color=#008080][b]Protože sám žije v Míru, následkem čehož má "Oko Pravdy".[/b][/color]
:)