od Jana » pát 15. kvě 2020 10:23:02
To, co vidí Tvé oči, slyší Tvé uši, cítí Tvé tělo tady je, ale všechny tyhle vjemy jsou neúplné, omezené. Celek je možný poznávat jen bez ztotožnění s tělem, bez filtru osobní mysli, bez filtru jakéhokoliv pociťování.
Můžeme se bavit o realitě, kterou poznáváme smyslovým vnímáním. Shodneme se, že vidíme rostlinu, která má určitý tvar, jeví se to, že se to nemění. Když se budeme dívat na totéž mikroskopem a budeme to poznávat do větší hloubky, shodneme se, že vidíme něco úplně jiného. Když se podíváme na totéž z větší vzdálenosti, dejme tomu z mnoha kilometrů, tak zase uvidíme něco jiného. Když sledujeme stejnou rostlinu nějaký čas, tak vidíme také, že pravda o tom, co si myslíme, že je, se mění.
Z celistvého pohledu je realita poznatelná jinak, než jak o ní vypovídá naše smyslové poznání. Čím hlouběji a detailněji budeme zkoumat pravdu, čím ta hmota je, s čím větším nadhledem budeme danou věc poznávat, tím jasnější je že hmota je prázdná, forma je prázdná.
Podobné je to s myslí. Je možné si myslet, že myšlenka, která se objevila, je realitou, že to, co si myslíme, že víme je pravda. S čím hlubším vhledem se poznává povaha mysli, tím jasnější je, že nejen hmota, ale i mysl je prázdná.
Je nádherné, že všichni mudrcové i vědci docházejí nakonec k témuž, co říkal Buddha, že forma je prázdnota a prázdnota je forma.
Z ticha v srdci, kde je spojení s naší podstatou, je tohle jasné.
Z pohledu mysli, z místa, kde je možné věřit, že to, co si myslíme, že víme, je celá skutečnost, se jeví mysl jako něco skutečného.
Ale je možné poznat víc.
"Hledejte zdroj mysli a naleznete, že mysl neexistuje! Mysl obrácená dovnitř se sama stane Já."Ramana Mahariši
To, co vidí Tvé oči, slyší Tvé uši, cítí Tvé tělo tady je, ale všechny tyhle vjemy jsou neúplné, omezené. Celek je možný poznávat jen bez ztotožnění s tělem, bez filtru osobní mysli, bez filtru jakéhokoliv pociťování.
Můžeme se bavit o realitě, kterou poznáváme smyslovým vnímáním. Shodneme se, že vidíme rostlinu, která má určitý tvar, jeví se to, že se to nemění. Když se budeme dívat na totéž mikroskopem a budeme to poznávat do větší hloubky, shodneme se, že vidíme něco úplně jiného. Když se podíváme na totéž z větší vzdálenosti, dejme tomu z mnoha kilometrů, tak zase uvidíme něco jiného. Když sledujeme stejnou rostlinu nějaký čas, tak vidíme také, že pravda o tom, co si myslíme, že je, se mění.
Z celistvého pohledu je realita poznatelná jinak, než jak o ní vypovídá naše smyslové poznání. Čím hlouběji a detailněji budeme zkoumat pravdu, čím ta hmota je, s čím větším nadhledem budeme danou věc poznávat, tím jasnější je že hmota je prázdná, forma je prázdná.
Podobné je to s myslí. Je možné si myslet, že myšlenka, která se objevila, je realitou, že to, co si myslíme, že víme je pravda. S čím hlubším vhledem se poznává povaha mysli, tím jasnější je, že nejen hmota, ale i mysl je prázdná.
Je nádherné, že všichni mudrcové i vědci docházejí nakonec k témuž, co říkal Buddha, že forma je prázdnota a prázdnota je forma.
Z ticha v srdci, kde je spojení s naší podstatou, je tohle jasné.
Z pohledu mysli, z místa, kde je možné věřit, že to, co si myslíme, že víme, je celá skutečnost, se jeví mysl jako něco skutečného.
Ale je možné poznat víc.
[size=150] [b]"Hledejte zdroj mysli a naleznete, že mysl neexistuje! Mysl obrácená dovnitř se sama stane Já."[/b][/size]
[url=http://www.rudolfskarnitzl.cz/Texty/rozhovor_3.htm][b]Ramana Mahariši[/b][/url]