Pro Návštěvníka

Odeslat odpověď


Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
Smajlíci
:) :( ;) :P 8) :D :'-( :knock: :green: :sos: :confused: :yes: :phew: :crazy: :what: :yeah: :hm:
Zobrazit další smajlíky
BBCode je zapnutý
[img] je zapnutý
[flash] je zapnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí
Přehled tématu
   

Pokud si přejete přidat jednu nebo více příloh, vyplňte následující údaje.

Rozšířit náhled Přehled tématu: Pro Návštěvníka

Re: Pro Návštěvníka

Příspěvek od Návštěvník » úte 11. čer 2024 14:27:09

Jana a Miroslav mi připomínají také jeden příběh se dvěma navzájem propojenými "experty":

Dal si jméno P'chang, což značí "Vznešený Vnitřek", a jako laik a jediný syn konfuciánského byrokratického starosty v malém městě Siang-jang odcestoval s rodinou do míst, kde byl jeho otec jmenován prefektem města Chung-jang. žádný neobvyklý příběh se neodehrál v P'changově dětství. V jeho mládí proběhly běžné události charakteristické pro normálního konfuciána. Mladý P'chang se oženil, založil si obchod a otcovsky se staral o svoji dceru a syna. Krátce po své svatbě začal provádět to, co jeho sousedé označili jako nadměrný zájem o duchovní záležitosti. Doma si postavil malou poustevnu, kam chodil meditovat ve společnosti své ženy, dcery a syna. Zde psal básně a filosofoval:

Jak složité to je!
Jak složité to je!
Moje hloubání je jako sušení deseti tisíc liber těžkých vláken lnu zavěšením na slunce.

Jeho žena na to odpověděla:

Snadné, snadné, snadné.
Je to jako dotyk tvých nohou země, když vylézáš z postele.
Objevila jsem toto učení přímo na vrcholu kvetoucí pláně.

P'chang duchovně obdařil svoji dceru Ling-čao, která ho po celý život doprovázela jako společnice v dharmě, tím, že jí řekl:

Moje hloubání není ani složité, ani snadné.
Když mám hlad, najím se.
Když jsem unaven,
odpočinu si."

V roce 786 se P'chang objevil na hoře Nan-jüe v klášteře, který vedl mistr Sekito, kterého se zeptal: "Kdo je ten muž, který není závislý na deseti tisíci naukách?"
Sekito mu odpověděl tím způsobem, že položil svoji ruku na P'changova ňsta, a laik byl okamžitě osvícen. Zůstal u Sekita jeden rok, cvičil se v zenu společně s mnichy jako laický student.

Jednoho dne se ho mistr zeptal: "Jak jsi se cvičil v zenu od té chvíle, kdy jsi přišel sem na tuto horu?"
P'chang odpověděl: "Není tu nic, co bych mohl říci o svých denních činnostech."
"Přesně tak, protože vím, že nemůžeš použít slova, na která se tě ptám," řekl Sekito.
P'chang odpověděl básní, jejíž poslední dvě sloky se staly zenovým sloganem:

Moje denní činnosti nejsou neobyčejné,
jsem prostě s nimi v přirozené harmonii.
Nic neuchopujíce, nic neodkládajíce,
tu na žádném místě není překážka ani konflikt.
Co je moje nadpřirozená síla a skvělá činnost:
čerpání vody a štípání dříví.

Na svých poutích se P'chang zpřátelil s potulným hledajícím, který pracoval v klášteře Ma-cua, kde se tento toulající se duchovní rozhodl nechat si oholit hlavu a stát se mnichem. Tan-sia Tchien-žan (který je spíše znám svým japonským jménem Tanka a který se proslavil tím, že se zachránil před zmrznutím o chladné zimní noci tak, že si udělal oheň z dřevěné sochy Buddhy) byl básníkem plným života a neortodoxním mnichem, který i přesto, že strávil velkou část svého života putováním s P'changem a Ling-čao, se nakonec stal jedním z Ma-cuových následovníků v Dharmě. Tito dva dobří přátelé putovali z kláštera do kláštera, testovali svoji zenovou inteligenci na všech, kdo se jich na něco ptali, a společně s Ling-čao se navzájem vyzývali do neformálního dharmového souboje v průběhu jejich společné poutě.

Mezitím se paní P'changová, která zůstala doma, dále cvičila v zenu ve společnosti svého syna. Okouzlující vzorek jejího osvíceného pochopení se objevuje v knize od Ju Tiho "Zaznamenané řeči laika P'changa".
Jednoho dne vzala jídlo, které chtěla odnést do místního buddhistického chrámu. Zde byla požádána jedním mnichem, zda-li by mu sdělila účel svého činu, aby mohl sdělit její jméno a zásluhu jiným, čímž by se "předala tato zásluha". Paní P'changová vzala svůj hřeben, zapíchla si ho do zátylku a prohlásila: "Předání zásluh je dokonáno!" I přesto, že není dochováno mnoho životopisných informací o rodině laika P'changa, o jejich Dharmě a o charakteristice každodenního života, můžeme usoudit, že členové rodiny se neroztrousili za účelem osamostatnění a nalezení svého vlastního soukromí, ale spíše že byli navzájem ve spojení a že každý udržoval svoji praxi ve svém vlastním stylu.

Paní P'changová a její syn byli zemědělci a P'chang a jeho dcera podomní obchodníci. P'chang a jeho dcera se nakonec usadili, našli si své obydlí ve skalní jeskyni dvacet mil jižně od Siangíjangu. Zde byli denně navštěvováni prefektem Ju Tim, oficírem a zároveň částečným zenovým praktikantem, který zkompiloval P'changovy činy, básně a dharmovou moudrost. Místní lidé je brali jako výstřední rodinku. Viděli, jak místo toho, aby vedli pohodlný byrokratický život, se vzdali všech sociálních vymožeností a počali žít životem nebezpečných nejistot a strádání jako potulní obchodníci a nájemní síly.

Po dvou letech pobývání ve skalní jeskyni, která se nacházela blízko jeho rodného města Siang-jang, se laik rozhodl, že je čas "umřít". Když seděl v zazenu (meditačním posedu), řekl své dcerce: "Iluzorní přeměny postrádají realitu. Podrobuji se všemu, co přichází."
Potom instruoval svoji dceru Ling-čao, aby šla ven a přišla ho zpátky informovat o tom, kdy slunce dosáhlo svého zenitu. řekl, že zemře přesně v poledne.
Ling-čao vyšla ven a vrátila se dovnitř téměř ihned, řka: "Je již pravé poledne a stále je slunce zatmněné. Jdi a podívej se."
"Opravdu tomu je tak?" řekl P'chang.
"Ó, ano," odpověděla.
Laik vstal ze svého místa a šel k otvoru. V ten okamžik Ling-čao skočila na jeho prázdné místo, zkřížila nohy a okamžitě umřela. Když se P'chang obrátil a viděl, co se stalo, řekl: "Cesta mé dcery byla vždy velmi rychlá. Nyní postoupila přede mne."
Vyšel ven, nasbíral dřeva na otop, provedl kremační obřad a držel tradiční smuteční období sedmi dní ještě předtím, než sám umřel ve společnosti prefekta Ju Tiho. Ju Ti se přišel zeptat, jak se daří. P'chang položil svoji hlavu na přítelova kolena
a řekl: "Dovoluji ti, abys viděl všechny existující jevy jako prázdné a neodvažoval se brát jako skutečné všechno to, co je neexistující. Dávej na sebe pozor v tomto světě stínů a ozvěn."
Poté v klidu "odešel ze světa". Ju Ti provedl kremační obřad a nechal poslat zprávu paní P'changové.

Když laikova žena slyšela o smrti obou, zvolala: "Ta stupidní holka a nevědomý starý chlap odešli bez toho, aby mi cokoliv řekli. Jak nesnesitelné!" šla hledat svého syna Keng-chua na pole, které okopával, aby mu řekla tuto novinu. P'changův syn po vyslechnutí této zprávy odhodil rýč, vydechl naposled a na místě umřel. Paní P'changová se postarala o jeho kremační obřad, popřála všem přátelům šùastnou cestu životem a odešla do hor žít poustevním životem. Nic dalšího se o ní neslyšelo.
Konec výstřední P'changovi rodiny se příliš nelišil od způsobu, kterým žili. Žili hluboce, jednoduše a bez zanechání jakékoliv stopy. P'changův verš oslavuje jeho radikální životní styl, jeho protikonfuciánský přístup k čínským zvykům, který vyžaduje absolutní přizpůsobení se konvencím v rodinném životě, chrámu a ve společnosti a zároveň vyjadřuje jeho sociální závěù a jeho zen:

Mám chlapce, který nemá žádnou nevěstu,
mám dcerku, která nemá žádného ženicha;
Vytvořením šùastného rodinného kruhu,
mluvíme o Nezrozeném.

P'changovo učení bylo neformální, příkladné v tom pravém smyslu; jeho život byl zcela oddán uzákonění zenového dramatu. Toulal se od vesnice k vesnici, aby získal alespoň trochu mincí k živobytí, a trávil své dny ve zdokonalování své duchovnosti. Byl osvobozen od klášterních řádů a hierarchických stupnic, a tak se mohl odvážit vyzvat ty nejlepší a nejzářnější postavy svého času. Nevyhýbal se rozhovorům na tržištích a na svých cestách. Vedl dialog s žebrajícími mnichy a pasáky dobytka stejně jako s učenci a vznešenými lidmi. Jednou se ocitl před veřejným publikem, které si šlo poslechnout profesionální řečníky, kteří vedli kázání a projevy o buddhistických písmech, konkrétně o Diamantové sůtře. Když se řečník dostal k pasáži v sůtře, kde se pojednává o "ne já", "ne-osobnosti, laik na něho začal volat z davu: "Pane přednášející, jestliže tu není žádné já a žádná osobnost, kdo je potom tím, kdo nám tu přednáší?"
Přednášející na to neměl žádnou odpověÔ, takže P'chang pokračoval: "I přesto, že jsem prostý obyčejný člověk, znám toho málo o víře." "Co je tvoji ideou?" optal se přednášející mistr. P'chang mu na to odpověděl krátkou básní:
Není tu žádné já a žádná osobnost,
jak zde potom může být příbuzenstvo a někdo cizí!
Prosím, abyste mi prominul, že přestanu chodit od
přednášky k přednášce;
Je lepší hledat pravdu přímo.
Přirozenost Diamantové Moudrosti
znemožní existenci dokonce i špetce prachu.
Z proslovů jako např. "Tak jsem slyšel" a "Tomu věřím",
vím, že toto všechno je jen okázalá řada neskutečných slov.

Přednášející mistr mohl na to jen tupě zírat.

Jednou, když P'chang prodával košíky z bambusu, uklouzl a spadl. Když to viděla jeho dcera Ling-čao, běžela k otci a hodila s sebou na zem vedle něho.
"Co děláš!í vykřikl!" P'chang.
"Uviděla jsem, jak spadl otec, tak mu pomáhám," odpověděla.
"Naštěstí tu pomoc nikdo nehledal," řekl P'chang s usměvem.

Mezi rokem 806 a 820 otec s dcerou cestovali směrem na východ, aby při cestě k městu Siangíjang mohli prodat své zboží. Jejich způsob života je zachycen v třech stech básních, které složil P'chang, když popisoval svůj žebrající, spontánně improvizovaný ze-
nový styl života. Zde je pár ukázek:

I když jsem znalý veršů o Buddhově cestě,
jdu po ne-Cestě.
Bez vzdání se svých běžných lidských dějů,
stejně zůstávají všechny podmíněné a pojmové tvary
květinami na obloze.
Bezejmenné a beztvaré, opouštím zrození a smrt.

Když je mysl taková, jaká je,
události jsou také takové, jaké jsou.
Není tu nic skutečného a také nic neskutečného.
Nedávám žádnou péči existenci
a nedržím se neíexistence.
Nejsi ani světec ani svatý, jsi prostě jen obyčejný muž,
který si dal do pořádku své děje.
Je to snadné, tak snadné...

Těm, kdo hledají dokonalost, P'chang radí toto:

Minulost je již minulostí-
Nezkoušej to podržet.
Přítomnost nezůstane-
Nepokoušej se jí držet okamžik za okamžikem.
Budoucnost nepřijde-
Nemysli proto na ni dopředu...
Cokoliv, co přijde před tvé oči,
nech to jít.
Nejsou tu žádná nařízení, která je třeba dodržet,
není tu žádná špína, kterou je třeba vyčistit.
S prázdnou myslí skutečně prostoupenou,
Dharma nemá žádný život.
Když jsi schopen být takový,
naplnil a dokonal jsi nejvyšší realizaci.

Toto, co nyní říká P'chang, je určeno přímo všem dharmovým dědicům, kteří kráčejí po jeho laické linii:

Potrava a šaty udržují při životě tělo a životí
Radím vám, abyste se naučili být to, co jste.
Když se naplní čas, přestěhuji svoji poustevnu a odejdu
a není tu nic, co by zůstalo za mnou.

Re: Pro Návštěvníka

Příspěvek od Tara. » pon 10. čer 2024 16:25:09

salmo1cz. píše:Dodo už přezdívku vysvětlil.

Přezdívka nebo jméno neslo vždy nějaké vlastnosti jedince.
Třeba Halama... a kdo to je, ptal se kolega.
Až ho uvidíš tak budeš vědět proč Halama se jmenuje Halama.
Tak to prostě je udělaný . :D

:)

Re: Pro Návštěvníka

Příspěvek od Tara. » pon 10. čer 2024 16:19:41

dodo píše:
Tara píše:Šmárjapannojozefe, to jste mi s tím "dodem" úplně zamotali šišku.
Tak teď už to může rozlousknout jedině dodo. :-)

Manželovi jsem přečetla vaše odpovědi a prý by se přikláněl k tomu blbounovi :-))))), no ale já fakt nevííííííím, o čem je ten nick, co tím dodo zamýšlel, proč si takový nick dal :-)))

DODO!!!!!!!!!!!

Halóóóóóó, co ten zvolený nick znamená?????????

Ať aspoň dnes v noci se trošinku vyspím, chjo, no. :-)


Blízki a kamaráti ma občas volali Ďoďo, (s makčeňom na „d“) čo je celkom bežné oslovenie Jozefa na Slovensku, niečo podobne ako u vás Pepa.
Dodo bez makčeňov na „d“ sa tiež hojne používa a nemá hanlivý význam ako u vás, v Čechách, je to priateľské, či dôverné oslovenie známeho, či kamaráta, Jozefa.

Ďakujem za pesničku, Simu si rád pustím.
:)

Díky :-)

Re: Pro Návštěvníka

Příspěvek od Jana » pon 10. čer 2024 14:45:46

miroslav píše:
Jana píše:
A díky za to, že jsi, jste, jsme.... Že je to, co JE.

:)


Ještě ti tam chybí "jsem a jsou", aby to bylo úplné a nemělo to chybu.


Víš proč je to dokonalé a nemá to chybu, Miroslave? Protože ať si o tom myslíš cokoliv, tak ve Skutečnosti absolutně nic nechybí.

:D

Re: Pro Návštěvníka

Příspěvek od miroslav » pon 10. čer 2024 11:36:13

Jana píše:
A díky za to, že jsi, jste, jsme.... Že je to, co JE.

:)


Ještě ti tam chybí "jsem a jsou", aby to bylo úplné a nemělo to chybu.

Re: Pro Návštěvníka

Příspěvek od Návštěvník » pon 10. čer 2024 10:23:50

Návštěvník píše:
Návštěvník píše:Neměl žádné přirozené nepřátele, kteří by ho chtěli sežrat......... a pak přišli Evropané
...nebyli blbouni spíš ti co ho vyhubili?


Podle logiky věci se jimi stali v tom okamžiku, kdy je sežrali...
Všude to píší: "Jste to, co jíte..."


:D

Re: Pro Návštěvníka

Příspěvek od Pedro. » pon 10. čer 2024 10:07:53

Takže vlastně máme tu čest mít jediného živého Doda v toto zájezdním sklípku - to bychom si ho měli setsakra vážit - a hlavně ho nesežrat!


Dodů je víc, když to jsou na slovensku Pepové, například na Literu je IronDodo, a píše moc hezky. :-)

Re: Pro Návštěvníka

Příspěvek od salmo1cz. » pon 10. čer 2024 10:07:19

Dodo už přezdívku vysvětlil.

Přezdívka nebo jméno neslo vždy nějaké vlastnosti jedince.
Třeba Halama... a kdo to je, ptal se kolega.
Až ho uvidíš tak budeš vědět proč Halama se jmenuje Halama.
Tak to prostě je udělaný . :D

Re: Pro Návštěvníka

Příspěvek od salmo1cz. » pon 10. čer 2024 10:01:45

Návštěvník píše:
salmo1cz. píše:Takže je tady spokojenost s logickou úvahou vystupování a nastupování do kola samsáry.
Dokonce to vede k závěru že vystupování a nastupování je konečným cílem.
To jako myslíte vážně? :D


Pokud ten děj nastupován í vystupování nevede ke tvému ztotožňování se s čímkoli z jmenovaných, je to jako film na plátně sledovaný z pohodlí křesla v sále.


Pozorovat smyčku jako dobrý no, když já si raději ale hraju. :D

Re: Pro Návštěvníka

Příspěvek od Návštěvník » pon 10. čer 2024 9:59:28

salmo1cz. píše:
Návštěvník píše:Neměl žádné přirozené nepřátele, kteří by ho chtěli sežrat......... a pak přišli Evropané
...nebyli blbouni spíš ti co ho vyhubili?

Jasně, byl tak prostě udělaný.Prostě jedinečnost která nese nějaké vlastnosti.
Člověk to jenom nedokázal pochopit a tak byl papouch prostě sežrán. :D


Takže vlastně máme tu čest mít jediného živého Doda v toto zájezdním sklípku - to bychom si ho měli setsakra vážit - a hlavně ho nesežrat!

Re: Pro Návštěvníka

Příspěvek od salmo1cz. » pon 10. čer 2024 9:49:48

Návštěvník píše:Neměl žádné přirozené nepřátele, kteří by ho chtěli sežrat......... a pak přišli Evropané
...nebyli blbouni spíš ti co ho vyhubili?

Jasně, byl tak prostě udělaný.Prostě jedinečnost která nese nějaké vlastnosti.
Člověk to jenom nedokázal pochopit a tak byl papouch prostě sežrán. :D

Re: Pro Návštěvníka

Příspěvek od Návštěvník » pon 10. čer 2024 9:46:09

Návštěvník píše:Neměl žádné přirozené nepřátele, kteří by ho chtěli sežrat......... a pak přišli Evropané
...nebyli blbouni spíš ti co ho vyhubili?


Podle logiky věci se jimi stali v tom okamžiku, kdy je sežrali...
Všude to píší: "Jste to, co jíte..."

Re: Pro Návštěvníka

Příspěvek od Návštěvník » pon 10. čer 2024 9:29:15

Neměl žádné přirozené nepřátele, kteří by ho chtěli sežrat......... a pak přišli Evropané
...nebyli blbouni spíš ti co ho vyhubili?

Re: Pro Návštěvníka

Příspěvek od Návštěvník » pon 10. čer 2024 9:25:58

salmo1cz. píše:Takže je tady spokojenost s logickou úvahou vystupování a nastupování do kola samsáry.
Dokonce to vede k závěru že vystupování a nastupování je konečným cílem.
To jako myslíte vážně? :D
KDO JAK CO PROČ? O čem je řeč?

Re: Pro Návštěvníka

Příspěvek od Návštěvník » pon 10. čer 2024 9:01:41

salmo1cz. píše:Takže je tady spokojenost s logickou úvahou vystupování a nastupování do kola samsáry.
Dokonce to vede k závěru že vystupování a nastupování je konečným cílem.
To jako myslíte vážně? :D


Pokud ten děj nastupován í vystupování nevede ke tvému ztotožňování se s čímkoli z jmenovaných, je to jako film na plátně sledovaný z pohodlí křesla v sále.

Re: Pro Návštěvníka

Příspěvek od Návštěvník » pon 10. čer 2024 8:05:29

salmo1cz. píše:
Návštěvník píše:
salmo1cz. píše:Dodo.

Dronte mauricijský (Raphus cucullatus), také známý jako blboun nejapný anebo dodo, je vyhynulý druh nelétavého ptáka, žijícího jako endemit na ostrově Mauricius v Indickém oceánu.



Obrázek

https://cs.wikipedia.org/wiki/Dronte_mauricijsk%C3%BD

Já už sí to moc nepamatuju, ale vyhynutí bylo v důsledku naprosté důvěřivosti a ztrátě pudu záchovy.


Neměl žádné přirozené nepřátele, kteří by ho chtěli sežrat......... a pak přišli Evropané.

Předpokládá se, že dodo se stal nelétavým ptákem kvůli dostupnosti potravních zdrojů a nepřítomnosti predátorů na Mauriciu.

První zmínka o drontem pochází z roku 1598 od nizozemských námořníků. V následujících letech začal být loven jak námořníky, tak decimován novými, nepůvodními druhy, zatímco jeho přirozené prostředí bylo ničeno. Poslední pozorování doda pochází zřejmě z roku 1662.


https://cs.wikipedia.org/wiki/Dronte_mauricijsk%C3%BD

Re: Pro Návštěvníka

Příspěvek od salmo1cz. » pon 10. čer 2024 8:00:39

Takže je tady spokojenost s logickou úvahou vystupování a nastupování do kola samsáry.
Dokonce to vede k závěru že vystupování a nastupování je konečným cílem.
To jako myslíte vážně? :D

Re: Pro Návštěvníka

Příspěvek od salmo1cz. » pon 10. čer 2024 7:40:06

Návštěvník píše:
salmo1cz. píše:Dodo.

Dronte mauricijský (Raphus cucullatus), také známý jako blboun nejapný anebo dodo, je vyhynulý druh nelétavého ptáka, žijícího jako endemit na ostrově Mauricius v Indickém oceánu.



Obrázek

https://cs.wikipedia.org/wiki/Dronte_mauricijsk%C3%BD

Já už sí to moc nepamatuju, ale vyhynutí bylo v důsledku naprosté důvěřivosti a ztrátě pudu záchovy.

Re: Pro Návštěvníka

Příspěvek od Návštěvník » pon 10. čer 2024 6:43:25

salmo1cz. píše:Dodo.

Dronte mauricijský (Raphus cucullatus), také známý jako blboun nejapný anebo dodo, je vyhynulý druh nelétavého ptáka, žijícího jako endemit na ostrově Mauricius v Indickém oceánu.



Obrázek

https://cs.wikipedia.org/wiki/Dronte_mauricijsk%C3%BD

Re: Pro Návštěvníka

Příspěvek od Návštěvník » pon 10. čer 2024 6:28:31

dodo píše:
Tara píše:Šmárjapannojozefe, to jste mi s tím "dodem" úplně zamotali šišku.
Tak teď už to může rozlousknout jedině dodo. :-)

Manželovi jsem přečetla vaše odpovědi a prý by se přikláněl k tomu blbounovi :-))))), no ale já fakt nevííííííím, o čem je ten nick, co tím dodo zamýšlel, proč si takový nick dal :-)))

DODO!!!!!!!!!!!

Halóóóóóó, co ten zvolený nick znamená?????????

Ať aspoň dnes v noci se trošinku vyspím, chjo, no. :-)


Blízki a kamaráti ma občas volali Ďoďo, (s makčeňom na „d“) čo je celkom bežné oslovenie Jozefa na Slovensku, niečo podobne ako u vás Pepa.
Dodo bez makčeňov na „d“ sa tiež hojne používa a nemá hanlivý význam ako u vás, v Čechách, je to priateľské, či dôverné oslovenie známeho, či kamaráta, Jozefa.

Ďakujem za pesničku, Simu si rád pustím.
:)



Dodo, nevidím až taký veľký kultúrny rozdiel medzi češtinou a slovenčinou, dalo by sa stavať na tom, že názov vtáka nieje sám o sebe hanlivý.
Česi majú zvláštny typ humoru a ja som s tým mal spočiatku problém. Ich náklonnosť a pozitívne prijatie sa často slovne vyjadruje negatívne - napríklad: "Môj manžel je zviera...", "Ten úchylák mi včera kúpil krásnu kvetinu", "Poďme s tými hajzlíkmi cez víkend vyhrať ping-pongový turnaj"...

Nedal by som ani pol centa za to, že nazvanie "Blboun nejapný" je samo o sebe hanlivé, naopak, znie mi to takmer materinsky - niečo ako slová zamilovanej Češky pri pohľade na neporiadok v kuchyni, kde jej manžel v jej neprítomnosti pripravil raňajky...

Nahoru