od Návštěvník » pát 09. zář 2016 9:19:15
„Sex je základní energií…
Jóga říká: bojuj s touto energií.
Tantra říká: použij ji, proměň ji.“
Téma přináší mnoho otázek. Jedna z nich zní:
OSHO, jaký je rozdíl mezi tradiční jógou a Tantrou Nebo mezi nimi žádný rozdíl není?
Tantra a jóga se od základu liší. Obě směřují ke stejnému cíli, avšak jejich cesty se nejen liší, jsou i ve vzájemném protikladu. Proto je třeba vztahu mezi jógou a tantrou dobře porozumět. Jóga je procesem vedoucím k poznání základů existence, je metodologií a technikou, ale není filosofií. Stejně jako v tantře, také v józe záleží na akci, metodě, technice. Praktikování obou – jógy i tantry – vede k poznání základů existence, ale cesty jsou odlišné. V józe je třeba bojovat, je to cesta válečníka. Tantra nebojuje vůbec. Naopak, spíše se člověk musí nechat unášet, ale plně si to uvědomovat. Jóga je potlačování s plným uvědoměním, tantra je oddávání se s plným vědomím.
Tantra říká: můžeš být takový, jaký jsi, nic není vůči mně v protikladu. Jsem cestou k růstu. Není žádného protikladu mezí tebou a realitou. Jsi její součástí, a tak žádný zápas, žádný konflikt, žádný protiklad k přirozenosti není nutný. Musíš použít přirozenost, musíš užít všechno, co jsi, aby ses mohl dále vyvíjet.
V józe musíte bojovat se sebou samým, abyste postoupili dále. V józe jsou svět a mokša, vy jakými jste, a vy, jakými byste mohli být – to jsou dvě odlišné věci (mokša – vysvobození z koloběhu vtělení). Podle její rady tedy bojujte, potlačujte, a rozpouštějte to, čím jste, a tak můžete dosáhnout toho, čím byste být mohli. Vyústěním vývoje na cestě jógy je smrt. Musíme zemřít pro to, co bylo vaší výchozí realitou, abyste se mohli znovu narodit v nové přirozenosti. V očích tantry je jóga hluboká sebevražda, musíte zabít původní, přirozené já svého těla, instinkty, přání – všechno.
Tantra říká: přijmi sebe takového, jaký jsi. Je to hluboké přijetí. Nevytvářej mezeru mezi sebou a skutečností, mezi světem a nirvánou. Nevytvářej vůbec žádné mezery. Pro tantru takové mezery neexistují. Žádná smrt není zapotřebí. Žádná smrt není zapotřebí pro tvé znovuzrození, je třeba spíše transcedence. A pro tuto transcedenci použijte sebe.
Výchozím bodem tantry je sex, základní energie, s níž a jejím prostřednictvím jste se narodili. Nejen ty základní, ale všechny buňky vašeho těla, jsou svým způsobem pohlavní, a tak se lidská mysl otáčí neustále okolo sexu. Pro jógu je nevyhnutelné bojovat s touto energií. Soubojem s vaší přirozeností vytvoříte nové, kvalitativně odlišné centrum. Čím více se snažíte, tím více jste integrováni v tomto novém centru.
Vnitřní konflikt se sexem ve vás vytváří novou fázi, novou krystalizaci. Potom sex nebude již tou vaší původní energií. Vytvoříte v sobě novou energii, která je se sexem v konfliktu. Prvotní energie bude stále vstupovat do vašeho původního centra bytí, ale vstupem do nově vědomě vytvářeného centra vaší existence se změní.
Tantra vychází z využití přirozené energie sexu a nebojuje s ní. Přeměňuje ji a radí: neuvažujte nepřátelsky, buďte k ní přátelští. Je to vaše energie, není to hřích, není to špatnost. Každá energie je mentální. Může být použita proti vám, může být použita ve váš prospěch. Můžete z ní udělat blok, překážku, můžete jí ale také použít jako odrazový můstek. Správně použita se stává přátelskou, v opačném případě se stává vaším nepřítelem. Není to, ani ono. Je čistou, indiferentní silou.
Způsobem, jakým disponuje člověk sexem, činí u něho jeho nepřítele. Jednoduše se v něm rozptýlí. Pohled jógy je opačný než pohled elementárního myšlení, které je prostřednictvím vlastních žádostí rozkládáno. Proto je nutné, aby jóga vyzývala k odstranění žádostivosti. Máte ji vyloučit a vytvořit novou integritu bez ní.
Tantra místo konfliktu nabízí smíření, radí: pozoruj a vnímej žádostivost. Nevytvářej žádné napětí. Přijde-li žádost, vnímej ji s plnou pozorností. Ve chvíli, kdy se vám to podaří úplně, podařilo se vám ji přeměnit. Zůstali jste mimo ni.
Jóga má silný vliv, protože je pravým opakem elementárního myšlení. Mysl může snadno porozumět jazyku jógy. Víte, jak vás sex rozkládá, jak vás rozložil a jak se stále točíte kolem něj jako otrok, jako loutka. Znáte ho z vaší vlastní zkušenosti. A jak když jóga řekne, abyste proti němu bojovali jste ihned schopni porozumět takové výzvě. Je to jednoduchá výzva jógy.
Tantra nemůže působit tak snadno. Jeví se to obtížné. Jaký vztah zaujmout k žádosti, abychom jí nepodlehli? Jak zůstat v sexuálním aktu pozorní s plným vědomím? Toho se mysl obává, zdá se jí to nebezpečné. Ve skutečnosti zde žádné nebezpečí nehrozí. Tento pocit nebezpečí ve vás vytváří všechno to, co o sexu víte vy sami. Znáte se. Víte jak podvádět sebe sama. Víte dobře, že vaše mysl je vychytralá. Můžete sice přebývat v žádosti, v sexu, ale můžete současně podvádět, že to děláte s plným vědomím. To je důvod proč cítíte nebezpečí. Důvod není v tantře, je ve vás. Na rozdíl od toho výzva jógy povstává z vás, z hloubky vaší mysli, z vaší sexem potlačené, sexem hladovějící, sexem zlenivělé mysli.
Hlavním východiskem pro volbu jógy jako cesty k osvícení je rozum, který však sám je v nepořádku. A právě pro tento nepořádek má jóga větší pole působnosti. Pro skutečné pochopení tantry je nezbytné kvalitnější lidství se zdravým sexem, přirozeným, normálním. Současný člověk není ani normální ani přirozený. Je absolutně nenormální, nepřirozený, v jistém smyslu je skutečně šílený. Ale protože jsou si všichni velice podobni, nemáme možnost to pocítit. Šílenství se stalo natolik normální, že nebýt šílený může vypadat jako nenormální. Oni k nám nepatří. Tato naše normálnost je však nemocí.
Takové „normální“ smýšlení dává józe možnost působit na naše vědomí. Berete-li sex přirozeně bez jakékoliv filosofie, berete-li ho stejně jako své ruce nebo oči, je-li úplně akceptován jako přirozená věc, potom vás může oslovit tantra, a pouze v takové případě může být pro mnohé užitečná.
V posledních desetiletích se mění vztah lidí k sexu a lze říci, že dny tantry opět přicházejí. Dříve či později se rozšíří tantra poprvé masově, protože doba dozrála k tomu, aby byl sex brán přirozeně. Může se stát, že tato exploze přijde právě ze západu protože Freud, Jung, Reich pro ni připravili půdu. Oni se sice nezabývali tantrou, ale vytvořili filozofický a psychologický základ pro to, aby se mohla vyvíjet i u nás.
Západní psychologie došla k závěru, že základní lidská „nemoc“ se nachází někde blízko sexu, že základní nedostatečnost dnešního člověka má sexuální orientaci. Nebude-li tato sexuální orientace rozpuštěna, nemůže člověk být přirozený. Člověk se totiž stal nenormálním pouze pro svůj postoj k sexu, ne pro sex samotný.
Není třeba k němu zaujímat postoj. Potom zůstáváte přirození. Jaký postoj zaujímáte například ke svým očím? Přisuzujete jim hříšnost nebo svatost? Jste pro své oči nebo proti nim? Vidíte? Žádný postoj! To je důvod, proč jsou vaše oči normální. Zaujměte nějaký postoj, myslete si, že oči jsou hříšné, a hned vzniknou obtíže. „Dívání se“ bude stejně problematické jako sex. Potom byste se rádi někam podívali, budete toužit po tom, abyste se mohli dívat kolem sebe. Jakmile otevřete oči, budete však cítit vinu, budete vědět, že jste udělali něco nesprávného, zhřešili jste.
Rádi byste možná zabili fyzický nástroj zraku, rádi byste zničili své oči. Ale čím větší bude touha je negovat, zbavit se jich, zničit je, tím více na ně budete zaměřeni. Potom může dojít k absurdní činnosti. Rádi byste se ještě více dívali a současně se budete cítit stále více vinni. Právě to se stalo se sexualitou.
Tantra říká: přijmi vše, co je v tobě. Toto je její základní sdělení – totální přijetí, smíření. Pouze jeho prostřednictvím můžete růst. Potom použijte všechny energie, které máte. Jak je můžete použít? Přijměte je, a potom naleznete, co tyto energie jsou. Co je to sex? Co znamená tento fenomén? Nejsme s ním vyrovnáni. O sexu víme mnoho věcí, jež jsme se dozvěděli od jiných, mnohé není vůbec naší zkušeností. Můžeme se nechat unést sexuálním aktem, ale s myslí poznamenanou naším přístupem, pocitem viny. Něco je třeba udělat a odložit tento náklad. Sexuální akt sám o sobě není aktem lásky a nemůžete v něm být zcela šťastni. Ale nemůžete ho opustit. Čím více se ho snažíte opustit, tím se stává přitažlivějším. Čím více ho chcete negovat, tím více se cítíte jím pohlcováni.
K sexu se nesmí přistupovat tak, jako bychom ho chtěli negovat, jinak tento přístup, tato samotná tendence negovat a rozkládat, může rozložit mysl a cit. Ty jediné jsou schopny porozumět. Takovou negací by se stalo, že sex bude žít dál, ale nebude v něm již žádný cit. Potom ovšem nemůžete porozumět. Pouze hluboké vcítění může vést k pochopení čehokoliv. Sexu můžete správně porozumět, jen máte-li k němu stejný vztah jako má básník ke květinám. Cítíte-li vinu uprostřed květin, můžete sice procházet zahradou, ale vaše oči a hlavně vaše srdce budou zavřené. Budete spěchat – vše se bude odehrávat ve zmatku. Nakonec vás to bude nutit vyjít z té zahrady ven. Jak si ji ale potom chcete plně uvědomit?
A tak tantra radí: přijmi všechno, co jsi – i sex, velké mystérium mnoha multidimenzionálních energií. Přijměte je a vznášejte se s nim v hlubokém procítění, s pozorností, láskou a s pochopením. Každé vaše přání se bude stávat prostředkem jak do nich vstoupit. Stane-li se energie vaším pomocníkem, potom je tento náš skutečný svět rájem a toto reálné tělo posvátným chrámem, svatým místem.
Jóga je negací, tantra je stvrzením. Jóga uvažuje v termínech duality, to je podstatou slova jóga. Znamená složit dvě věci dohromady spřáhnout je. Ale jakmile jsou zde dvě věci, je tady dvojnost.
V tantře neexistuje dualita. V případě, že by existovala, nebylo by možné vytvořit jednotu. Mohli byste to jakkoliv zkoušet, dvojnost by přetrvávala. Kdyby tantra obsahovala dualitu, pak by ji nebylo možné odstranit.. Ať byste se o to snažili sebevíc, přetrvávaly by stále dva elementy. A konflikt bude pokračovat, dualismus bude pokračovat.
Podle tantry dualita není, jen se to tak jeví. Tak proč dávat přednost neskutečnému? Proč pomáhat rozrůstání dualismu? Rozpusťte tento základní moment! Buďte jednotou. Stanete se jí prostřednictvím přijetí, ne bojem. Akceptujte svět a všechno, co je v něm obsaženo. Neztotožňujte se s uměle, izolovaně vytvořeným myšlenkovým centrem, protože pro tantru toto centrum není nic jiného než ego. Nevytvářejte ego, jen si stále uvědomujte každou vaši zkušenost. Budete-li bojovat, bude ego přítomno. Proto je těžké nalézt jogína, který není egoista. Jogíni mohou stále mluvit o neeogoismu, ale neegoističtí být nemohou. Jejich bytostná existence vytváří ego. Zápas je jeho zdrojem. Bojujete-li, jste s vytvářením ega svázáni. A čím více bojujete tím více je ego posilováno. Je-li tento zápas doveden do vítězného konce je dosaženo nejvyššího ega.
Proto tantra odmítá konflikt s realitou a nedává tím egu příležitost k růstu. Budeme-li se snažit porozumět tantře, vznikne mnoho problémů, protože pro nás tam, kde není boj, existuje pouze požitkářství. Nepřítomnost konfliktu pro nás znamená požitkářství a z toho povstanou obavy. Poddali jsme se životu a … nedošli jsme nikam. Ale pro tantru není oddání se životu požitkářstvím v tom smyslu, jak si ho představujeme. Podle tantry je potřeba oddat se úplně, ale musíme být při tom pozorní. Zlobíte-li se, tantra nebude proti hněvu a neřekne: nezlobte se. Tantra bude od vás chtít, abyste se zlobili s plnou pozorností a byli si toho vědomi. Tantra není proti hněvu, je jen proti duševní ochablosti. To je tajemství metody. Jste-li pozorní, hněv je transformován. Stane se slitováním.
Tantra nepovažuje hněv za vašeho nepřítele. Je ve skutečnosti zárodkem slitování. Energie, která dává život hněvu, transformována se stane soucitem. Když s ním ale budete bojovat, potom nezbude žádná energie, která by dala vzejít slitování. Jenom hněv může být transformován ve slitování. Kdybyste dosáhli absolutního úspěch v potlačování – což je naštěstí nemožné – potom by zmizel i sex. Naneštěstí by ovšem zmizela také láska, protože zemře-li sex, nebude tu již žádná energie, která by v ni přerostla. Zůstali byste sice bez sexu, ale také bez lásky. Tím se vytrácí celý smysl transformace, protože bez lásky není božství, bez lásky není uvolnění a bez lásky není ani svobody.
Tantra dává možnost přeměňovat tyto dvě energie. Zaujmete-li odmítavý postoj k okolnímu světu, odmítáte současně nevědomky i nirvánu, protože právě jen tento svět sám je do ní transformován (nirvána – stav nejvyšší blaženosti). V takovém případě se člověk staví proti základním energiím, jež jsou elementárním zdrojem všeho. Proto učení tantry radí nebojovat, ale naopak být přátelský ke všem energiím, jež jsou nám k dispozici. Vítejte je. Buďte vděčni za to, že máte zlost a sex, važte si i své lakoty. Buďte za ty dary vděčni protože jsou vašimi skrytými zdroji. Mohou být transformovány, mohou být vámi rozpoznány. Je-li sex transformován, přichází láska. Jed se vytratil, ošklivost se vytratila.
Semeno není samo o sobě pěkné, ale když se přemění ve výhonky a květiny, jeho krása vyjde na povrch. Neodsuzujte semeno, protože současně s ním odsuzujete i květy. Prohlížíme-li je, není nic vidět, ale zárodek krásy je přítomen. Bez semen nelze dosáhnout květů. Proto je možné přisuzovat stejnou krásu jim i květům. Je-li dosaženo smíření, láskyplného porozumění a shovívavosti, je oddání se osudu bytostně přijato, a nakonec i myslí tolerováno.
K hlubokým odhalením tantry patří i skutečnost, že všechno, co začnete odmítat, stane se vaším nepřítelem. Začnete-li považovat za svého nepřítele například lakotu, zlost, nenávist, sex, stanou se z nich vaši nepřátelé. Chcete-li se toho vyvarovat, berte je tedy jako božské a přistupujte k nim s otevřeným srdcem.
Tantra vyvinula mnoho technik pro transformování energie sexu. Učí přistupovat k sexuálnímu aktu tak, jako kdyby to byl posvátný obřad, jako kdyby to byla prosba, meditace. Snažte se pocítit jeho posvátnost. Proto se v každém chrámu v Kadžuraho, Puri, Konaraku nacházejí plastiky sexuálního aktu – maithun. Sexuální akt na stěnách chrámů se zdá nelogickým zejména pro křesťany, vyznavače islámu či džinisty. Zdá se to nemyslitelné, protismyslné. Jak může být chrám Boha spojen s takovými sochami? Na vnějších zdech kadžuražského chrámu je vytesán v kameni snad každý myslitelný způsob sexuálního aktu. Proč? Tohle přece nemá v kostele žádné místo a v našich myslích už vůbec ne. Křesťané si neumí představit stěny kostela s kadžuražskými plastikami. Nemožné!
Moderní hinduisté se také cítí vinni, protože myšlení moderních hinduistů je rovněž formováno křesťanstvím. Oni jsou hindu-křesťané, a to je zlé. Být křesťanem je v pořádku, ale být hindu-křesťanem je nesmyslné. Proto se cítí vinni. Jeden hinduistický vůdce, Purshottamdas Tandan, dokonce navrhoval, aby tyto chrámy byly zničeny. Říkal, že k nám nepatří! Skutečně, nepatří k nám, protože tantra nebyla hlavním proudem. Tím byla jóga a pro jógu je sex v chrámu v Kadžurahu nepřijatelný. Musí být odstraněn!
Tantra radí, abychom sexuální akt prožívali jako bohoslužbu v posvátném chrámu. Proto byl pohlavní akt zobrazován na zdi svatyň. Oni říkali, berte sexuální akt tak, jako byste vstupovali do kostela. Když potom vstoupíte do svatyně, musí zde být sex, stává se tak součástí vaší mysli, můžete takto pocítit, že svět a božství nejsou dva protichůdné elementy, ale jeden. Nejsou protikladné, jsou jen opačnými polaritami pomáhajícími jedna druhé. Oba výrazy mohou vlastně existovat jen díky této polaritě, protože pod nimi je ukryta jednota. Popřeme-li svět, popřeme současně božství.
Pro tantru je svaté všechno. Zapamatujte si to, pro tantru je všechno posvátné, není nic, co by svaté nebylo. Podívejte se na věc takto. Pro nevěřícího člověka není svaté nic. Pro takzvaně věřícího je něco svaté, něco není. Pro tantru je svaté vše.
Před několika dny byl u mě jeden křesťanský misionář, který řekl: „Svět vytváří Bůh“. Zeptal jsem se ho: „A kdo vytváří hřích?“ On na to odpověděl: „Ďábel“. Tak jsem se ho zeptal: „Kdo tedy vytváří Ďábla?“ Byl v úzkých a nakonec řekl: „Samozřejmě, že Ďábla vytváří také Bůh“. Ďábel tvoří hřích a Bůh tvoří Ďábla. Kdo je potom tedy skutečný hříšník, Ďábel nebo Bůh? Dualistická koncepce vede vždy do takové absurdity.
Bůh a Ďábel nejsou pro tantru dva elementy. Skutečně, tantra nezná nic, co by bylo možné nazvat slovem Ďábel. Všechno je božské, všechno je svaté. A to se jeví jako ten správný výchozí bod, ten nejhlubší. Je-li na tomto světě něco, co není svaté, odkud se to bere a jak to může existovat?
Jsou tu jen dvě možnosti. První je alternativa ateisty, který říká, že vše je nesvaté, potom je všechno v pořádku. On je adualista, na světě nevidí žádnou svatost. Druhou alternativou je přístup tantry – všechno je svaté. Opět adualismus. Ale všichni mezi těmito dvěma alternativami, také ti takzvaní věřící lidé nejsou skutečně věřící – ani věřící, ani nevěřící. Tím, že zaujímají smíšený postoj, jsou vždy v konfliktu. Celá jejich teologie se jen pokouší dosáhnout konce, kterého dosáhnout nemůže.
Kdyby jen jediná buňka na tomto světě, jediný atom nebyl svatý, potom by se celý svět dostal mimo svatost, protože jak by mohl tento atom existovat ve světě, který je svatý. Jak by mohl! I ten poslední element je podporován celkem. Být, to znamená být podporován celkem. Je-li jen jeden nesvatý element podporován všemi svatými prvky, kde je rozdíl? Celý svět je svatý – bezpodmínečně, nebo svatý není. Není žádná prostřední cesta.
Tantra považuje za svaté vše! Proto jí nemůžeme správně rozumět. Je to nejhlubší nedualistický přístup, můžeme-li to vůbec nazývat přístupem. Ve skutečnosti to není možné, protože jakýkoliv přístup je vázán na dualitu. Středem zájmu tantry je čistá energie, živá jednota.
Jsou dvě cesty k poznání – jóga a tantra. Tantra nemůže mít tak silný vliv, protože tu je naše mysl, která je deformovaná. Kdykoliv se ale vyskytne někdo, kdo je uvnitř zdravý, v němž není chaos, objeví krásu tantry. Jen v takovém případě může porozumět tomu, co je tantra. Jóga na nás může snadno působit, snadno nás oslovovat právě proto, že existuje naše neklidná mysl. Zapamatujte si, je to výlučně vaše mysl, která tvoří všechno přitažlivým, nebo nepřitažlivým. Jsi to ty, který působíš, ty jsi rozhodujícím faktorem.
Oba přístupy jsou odlišné. Neříkám, že se nemá používat jóga. Je použitelná také, ale ne té interpretace, která je v současnosti ve světě nejvíce rozšířena. To, co je nyní pod jménem jóga nejrozšířenější, nemá správný obsah. Je to vaše interpretace jógy, která je výsledkem činnosti současného nezdravého myšlení.
Jóga může být spolehlivou cestou k základům, ale jen tehdy, když je vaše mysl zdravá. Například Mahavira je na cestě jógy, ale on ve skutečnosti nepotlačoval sex. Je s ním hluboce obeznámen a stal se mu zbytečným. Proto byl odložen. Buddha je na cestě jógy, ale on žil prostřednictvím světa. Je s ním hluboce obeznámen. Nebojuje.
Když jednou něco poznáte, jste od toho oproštěni, uvolněni. Prostě to odložíte, jako když listy padají ze stromu. Není to odřeknutí, není v tom obsažen žádný boj. Podívejte se na Buddhovu tvář. Nevypadá jako tvář bojovníka. On nebojoval. Je tak uvolněný. Je opravdovým symbolem relaxace, žádný konflikt.
Podívejte se na vaše jogíny. Vnitřní konflikt je na jejich tvářích zřejmý. Uvnitř mají mnoho neklidu. Právě nyní sedí na sopkách. Můžete se podívat do jejich očí, do jejich tváří a ucítíte to – kdesi v hloubi se hýbají potlačené konflikty. Nepřekonali je.
Ve zdravém světě, kde každý žije svůj život autenticky, individuálně, nenapodobuje druhé, žije svůj vlastní život na své cestě, tam jsou schůdné obě metody – tantra i jóga. Jeden se může učit hluboké citlivosti, která vede k dokonalosti, druhý může postupovat až tam, kde se většina přání stává zbytečnými a jsou odkládána. Jóga může vést k cíli také jako u mne, jóga vede do stejného světa jako tantra, pamatujte si to.
Potřebujeme zdravou mysl spontánního člověka. V takovém světě, kde je člověk přirozený, může být vodítkem tantra i jóga. V naší neurotické, takzvané „společnosti“ to nebude ani jedno. Obvykle používaná jóga nemá správný obsah – žádosti ji učinily nepoužitelnou. Ještě se neodloučily a musíme je přemáhat. Volíme ji jako techniku potlačování. Volíme-li tantru, bude to vychytralost, hluboký podvod, abychom si užili. S deformovanou myslí nepohne jóga ani tantra – obě povedou v takové situaci k podvodu. Zdravá mysl, zejména sexuálně zdravá mysl je potřebná, i zde. Potom si můžete vybrat jógu či tantru.
Existují dva typy lidí rozdílné podstaty se základem mužským a ženským – není to otázka biologická, ale psychologická. Pro ty, kteří mají tento základ mužský – agresivní, temperamentní, extrovertní, pro ty je cestou jóga. Pro ty, kteří mají ženský základ – receptivní, pasivní, nenásilný, pro ně je cestou tantra.
Je možné říci, že pro tantru má velký význam ženský princip: matka, bohyně Kalí, Tára a dévi Bhairáví. V józe nikdy neuslyšíte žádné jméno ženského božstva. Tantra má ženská božstva, jóga mužská. Jóga je energie vycházející, tantra je energie směřující dovnitř. V moderních psychologických termínech můžete říci, že jóga je extrovertní, tantra introvertní. Vše závisí na osobnosti. Máte-li introvertní osobnost, potom pro vás není boj. Jste-li extrovert, potom ano.
Jenomže my jsme tak zmatení. Proto nic nepomáhá. Naopak všechno rozčiluje a každý lék přivodí nové obtíže.
Neříkám, že pomocí jógy nemůžete růst. Já zde jen dávám přednost tantře, protože začínáme být schopni porozumět, co vlastně znamená.
[i]„Sex je základní energií…
Jóga říká: bojuj s touto energií.
Tantra říká: použij ji, proměň ji.“[/i]
Téma přináší mnoho otázek. Jedna z nich zní:
[b]OSHO, jaký je rozdíl mezi tradiční jógou a Tantrou Nebo mezi nimi žádný rozdíl není?
[/b]
Tantra a jóga se od základu liší. Obě směřují ke stejnému cíli, avšak jejich cesty se nejen liší, jsou i ve vzájemném protikladu. Proto je třeba vztahu mezi jógou a tantrou dobře porozumět. Jóga je procesem vedoucím k poznání základů existence, je metodologií a technikou, ale není filosofií. Stejně jako v tantře, také v józe záleží na akci, metodě, technice. Praktikování obou – jógy i tantry – vede k poznání základů existence, ale cesty jsou odlišné. V józe je třeba bojovat, je to cesta válečníka. Tantra nebojuje vůbec. Naopak, spíše se člověk musí nechat unášet, ale plně si to uvědomovat. Jóga je potlačování s plným uvědoměním, tantra je oddávání se s plným vědomím.
Tantra říká: [b]můžeš být takový, jaký jsi, nic není vůči mně v protikladu. Jsem cestou k růstu. Není žádného protikladu mezí tebou a realitou. Jsi její součástí, a tak žádný zápas, žádný konflikt, žádný protiklad k přirozenosti není nutný. Musíš použít přirozenost, musíš užít všechno, co jsi, aby ses mohl dále vyvíjet.[/b]
[b]V józe musíte bojovat se sebou samým, abyste postoupili dále. [/b] V józe jsou svět a mokša, vy jakými jste, a vy, jakými byste mohli být – to jsou dvě odlišné věci (mokša – vysvobození z koloběhu vtělení). Podle její rady tedy bojujte, potlačujte, a rozpouštějte to, čím jste, a tak můžete dosáhnout toho, čím byste být mohli. Vyústěním vývoje na cestě jógy je smrt. Musíme zemřít pro to, co bylo vaší výchozí realitou, abyste se mohli znovu narodit v nové přirozenosti. V očích tantry je jóga hluboká sebevražda, musíte zabít původní, přirozené já svého těla, instinkty, přání – všechno.
Tantra říká: přijmi sebe takového, jaký jsi. Je to hluboké přijetí. Nevytvářej mezeru mezi sebou a skutečností, mezi světem a nirvánou. Nevytvářej vůbec žádné mezery. Pro tantru takové mezery neexistují. Žádná smrt není zapotřebí. Žádná smrt není zapotřebí pro tvé znovuzrození, je třeba spíše transcedence. A pro tuto transcedenci použijte sebe.
Výchozím bodem tantry je sex, základní energie, s níž a jejím prostřednictvím jste se narodili. Nejen ty základní, ale všechny buňky vašeho těla, jsou svým způsobem pohlavní, a tak se lidská mysl otáčí neustále okolo sexu. Pro jógu je nevyhnutelné bojovat s touto energií. Soubojem s vaší přirozeností vytvoříte nové, kvalitativně odlišné centrum. Čím více se snažíte, tím více jste integrováni v tomto novém centru.
Vnitřní konflikt se sexem ve vás vytváří novou fázi, novou krystalizaci. Potom sex nebude již tou vaší původní energií. Vytvoříte v sobě novou energii, která je se sexem v konfliktu. Prvotní energie bude stále vstupovat do vašeho původního centra bytí, ale vstupem do nově vědomě vytvářeného centra vaší existence se změní.
Tantra vychází z využití přirozené energie sexu a nebojuje s ní. Přeměňuje ji a radí: neuvažujte nepřátelsky, buďte k ní přátelští. Je to vaše energie, není to hřích, není to špatnost. Každá energie je mentální. Může být použita proti vám, může být použita ve váš prospěch. Můžete z ní udělat blok, překážku, můžete jí ale také použít jako odrazový můstek. Správně použita se stává přátelskou, v opačném případě se stává vaším nepřítelem. Není to, ani ono. Je čistou, indiferentní silou.
Způsobem, jakým disponuje člověk sexem, činí u něho jeho nepřítele. Jednoduše se v něm rozptýlí. Pohled jógy je opačný než pohled elementárního myšlení, které je prostřednictvím vlastních žádostí rozkládáno. Proto je nutné, aby jóga vyzývala k odstranění žádostivosti. Máte ji vyloučit a vytvořit novou integritu bez ní.
Tantra místo konfliktu nabízí smíření, radí: pozoruj a vnímej žádostivost. Nevytvářej žádné napětí. Přijde-li žádost, vnímej ji s plnou pozorností. Ve chvíli, kdy se vám to podaří úplně, podařilo se vám ji přeměnit. Zůstali jste mimo ni.
Jóga má silný vliv, protože je pravým opakem elementárního myšlení. Mysl může snadno porozumět jazyku jógy. Víte, jak vás sex rozkládá, jak vás rozložil a jak se stále točíte kolem něj jako otrok, jako loutka. Znáte ho z vaší vlastní zkušenosti. A jak když jóga řekne, abyste proti němu bojovali jste ihned schopni porozumět takové výzvě. Je to jednoduchá výzva jógy.
Tantra nemůže působit tak snadno. Jeví se to obtížné. Jaký vztah zaujmout k žádosti, abychom jí nepodlehli? Jak zůstat v sexuálním aktu pozorní s plným vědomím? Toho se mysl obává, zdá se jí to nebezpečné. Ve skutečnosti zde žádné nebezpečí nehrozí. Tento pocit nebezpečí ve vás vytváří všechno to, co o sexu víte vy sami. Znáte se. Víte jak podvádět sebe sama. Víte dobře, že vaše mysl je vychytralá. Můžete sice přebývat v žádosti, v sexu, ale můžete současně podvádět, že to děláte s plným vědomím. To je důvod proč cítíte nebezpečí. Důvod není v tantře, je ve vás. Na rozdíl od toho výzva jógy povstává z vás, z hloubky vaší mysli, z vaší sexem potlačené, sexem hladovějící, sexem zlenivělé mysli.
Hlavním východiskem pro volbu jógy jako cesty k osvícení je rozum, který však sám je v nepořádku. A právě pro tento nepořádek má jóga větší pole působnosti. Pro skutečné pochopení tantry je nezbytné kvalitnější lidství se zdravým sexem, přirozeným, normálním. Současný člověk není ani normální ani přirozený. Je absolutně nenormální, nepřirozený, v jistém smyslu je skutečně šílený. Ale protože jsou si všichni velice podobni, nemáme možnost to pocítit. Šílenství se stalo natolik normální, že nebýt šílený může vypadat jako nenormální. Oni k nám nepatří. Tato naše normálnost je však nemocí.
Takové „normální“ smýšlení dává józe možnost působit na naše vědomí. Berete-li sex přirozeně bez jakékoliv filosofie, berete-li ho stejně jako své ruce nebo oči, je-li úplně akceptován jako přirozená věc, potom vás může oslovit tantra, a pouze v takové případě může být pro mnohé užitečná.
V posledních desetiletích se mění vztah lidí k sexu a lze říci, že dny tantry opět přicházejí. Dříve či později se rozšíří tantra poprvé masově, protože doba dozrála k tomu, aby byl sex brán přirozeně. Může se stát, že tato exploze přijde právě ze západu protože Freud, Jung, Reich pro ni připravili půdu. Oni se sice nezabývali tantrou, ale vytvořili filozofický a psychologický základ pro to, aby se mohla vyvíjet i u nás.
Západní psychologie došla k závěru, že základní lidská „nemoc“ se nachází někde blízko sexu, že základní nedostatečnost dnešního člověka má sexuální orientaci. Nebude-li tato sexuální orientace rozpuštěna, nemůže člověk být přirozený. Člověk se totiž stal nenormálním pouze pro svůj postoj k sexu, ne pro sex samotný.
Není třeba k němu zaujímat postoj. Potom zůstáváte přirození. Jaký postoj zaujímáte například ke svým očím? Přisuzujete jim hříšnost nebo svatost? Jste pro své oči nebo proti nim? Vidíte? Žádný postoj! To je důvod, proč jsou vaše oči normální. Zaujměte nějaký postoj, myslete si, že oči jsou hříšné, a hned vzniknou obtíže. „Dívání se“ bude stejně problematické jako sex. Potom byste se rádi někam podívali, budete toužit po tom, abyste se mohli dívat kolem sebe. Jakmile otevřete oči, budete však cítit vinu, budete vědět, že jste udělali něco nesprávného, zhřešili jste.
Rádi byste možná zabili fyzický nástroj zraku, rádi byste zničili své oči. Ale čím větší bude touha je negovat, zbavit se jich, zničit je, tím více na ně budete zaměřeni. Potom může dojít k absurdní činnosti. Rádi byste se ještě více dívali a současně se budete cítit stále více vinni. Právě to se stalo se sexualitou.
Tantra říká: přijmi vše, co je v tobě. Toto je její základní sdělení – totální přijetí, smíření. Pouze jeho prostřednictvím můžete růst. Potom použijte všechny energie, které máte. Jak je můžete použít? Přijměte je, a potom naleznete, co tyto energie jsou. Co je to sex? Co znamená tento fenomén? Nejsme s ním vyrovnáni. O sexu víme mnoho věcí, jež jsme se dozvěděli od jiných, mnohé není vůbec naší zkušeností. Můžeme se nechat unést sexuálním aktem, ale s myslí poznamenanou naším přístupem, pocitem viny. Něco je třeba udělat a odložit tento náklad. Sexuální akt sám o sobě není aktem lásky a nemůžete v něm být zcela šťastni. Ale nemůžete ho opustit. Čím více se ho snažíte opustit, tím se stává přitažlivějším. Čím více ho chcete negovat, tím více se cítíte jím pohlcováni.
K sexu se nesmí přistupovat tak, jako bychom ho chtěli negovat, jinak tento přístup, tato samotná tendence negovat a rozkládat, může rozložit mysl a cit. Ty jediné jsou schopny porozumět. Takovou negací by se stalo, že sex bude žít dál, ale nebude v něm již žádný cit. Potom ovšem nemůžete porozumět. Pouze hluboké vcítění může vést k pochopení čehokoliv. Sexu můžete správně porozumět, jen máte-li k němu stejný vztah jako má básník ke květinám. Cítíte-li vinu uprostřed květin, můžete sice procházet zahradou, ale vaše oči a hlavně vaše srdce budou zavřené. Budete spěchat – vše se bude odehrávat ve zmatku. Nakonec vás to bude nutit vyjít z té zahrady ven. Jak si ji ale potom chcete plně uvědomit?
A tak tantra radí: přijmi všechno, co jsi – i sex, velké mystérium mnoha multidimenzionálních energií. Přijměte je a vznášejte se s nim v hlubokém procítění, s pozorností, láskou a s pochopením. Každé vaše přání se bude stávat prostředkem jak do nich vstoupit. Stane-li se energie vaším pomocníkem, potom je tento náš skutečný svět rájem a toto reálné tělo posvátným chrámem, svatým místem.
Jóga je negací, tantra je stvrzením. Jóga uvažuje v termínech duality, to je podstatou slova jóga. Znamená složit dvě věci dohromady spřáhnout je. Ale jakmile jsou zde dvě věci, je tady dvojnost.
V tantře neexistuje dualita. V případě, že by existovala, nebylo by možné vytvořit jednotu. Mohli byste to jakkoliv zkoušet, dvojnost by přetrvávala. Kdyby tantra obsahovala dualitu, pak by ji nebylo možné odstranit.. Ať byste se o to snažili sebevíc, přetrvávaly by stále dva elementy. A konflikt bude pokračovat, dualismus bude pokračovat.
Podle tantry dualita není, jen se to tak jeví. Tak proč dávat přednost neskutečnému? Proč pomáhat rozrůstání dualismu? Rozpusťte tento základní moment! Buďte jednotou. Stanete se jí prostřednictvím přijetí, ne bojem. Akceptujte svět a všechno, co je v něm obsaženo. Neztotožňujte se s uměle, izolovaně vytvořeným myšlenkovým centrem, protože pro tantru toto centrum není nic jiného než ego. Nevytvářejte ego, jen si stále uvědomujte každou vaši zkušenost. Budete-li bojovat, bude ego přítomno. Proto je těžké nalézt jogína, který není egoista. Jogíni mohou stále mluvit o neeogoismu, ale neegoističtí být nemohou. Jejich bytostná existence vytváří ego. Zápas je jeho zdrojem. Bojujete-li, jste s vytvářením ega svázáni. A čím více bojujete tím více je ego posilováno. Je-li tento zápas doveden do vítězného konce je dosaženo nejvyššího ega.
Proto tantra odmítá konflikt s realitou a nedává tím egu příležitost k růstu. Budeme-li se snažit porozumět tantře, vznikne mnoho problémů, protože pro nás tam, kde není boj, existuje pouze požitkářství. Nepřítomnost konfliktu pro nás znamená požitkářství a z toho povstanou obavy. Poddali jsme se životu a … nedošli jsme nikam. Ale pro tantru není oddání se životu požitkářstvím v tom smyslu, jak si ho představujeme. Podle tantry je potřeba oddat se úplně, ale musíme být při tom pozorní. Zlobíte-li se, tantra nebude proti hněvu a neřekne: nezlobte se. Tantra bude od vás chtít, abyste se zlobili s plnou pozorností a byli si toho vědomi. Tantra není proti hněvu, je jen proti duševní ochablosti. To je tajemství metody. Jste-li pozorní, hněv je transformován. Stane se slitováním.
Tantra nepovažuje hněv za vašeho nepřítele. Je ve skutečnosti zárodkem slitování. Energie, která dává život hněvu, transformována se stane soucitem. Když s ním ale budete bojovat, potom nezbude žádná energie, která by dala vzejít slitování. Jenom hněv může být transformován ve slitování. Kdybyste dosáhli absolutního úspěch v potlačování – což je naštěstí nemožné – potom by zmizel i sex. Naneštěstí by ovšem zmizela také láska, protože zemře-li sex, nebude tu již žádná energie, která by v ni přerostla. Zůstali byste sice bez sexu, ale také bez lásky. Tím se vytrácí celý smysl transformace, protože bez lásky není božství, bez lásky není uvolnění a bez lásky není ani svobody.
Tantra dává možnost přeměňovat tyto dvě energie. Zaujmete-li odmítavý postoj k okolnímu světu, odmítáte současně nevědomky i nirvánu, protože právě jen tento svět sám je do ní transformován (nirvána – stav nejvyšší blaženosti). V takovém případě se člověk staví proti základním energiím, jež jsou elementárním zdrojem všeho. Proto učení tantry radí nebojovat, ale naopak být přátelský ke všem energiím, jež jsou nám k dispozici. Vítejte je. Buďte vděčni za to, že máte zlost a sex, važte si i své lakoty. Buďte za ty dary vděčni protože jsou vašimi skrytými zdroji. Mohou být transformovány, mohou být vámi rozpoznány. Je-li sex transformován, přichází láska. Jed se vytratil, ošklivost se vytratila.
Semeno není samo o sobě pěkné, ale když se přemění ve výhonky a květiny, jeho krása vyjde na povrch. Neodsuzujte semeno, protože současně s ním odsuzujete i květy. Prohlížíme-li je, není nic vidět, ale zárodek krásy je přítomen. Bez semen nelze dosáhnout květů. Proto je možné přisuzovat stejnou krásu jim i květům. Je-li dosaženo smíření, láskyplného porozumění a shovívavosti, je oddání se osudu bytostně přijato, a nakonec i myslí tolerováno.
K hlubokým odhalením tantry patří i skutečnost, že všechno, co začnete odmítat, stane se vaším nepřítelem. Začnete-li považovat za svého nepřítele například lakotu, zlost, nenávist, sex, stanou se z nich vaši nepřátelé. Chcete-li se toho vyvarovat, berte je tedy jako božské a přistupujte k nim s otevřeným srdcem.
Tantra vyvinula mnoho technik pro transformování energie sexu. Učí přistupovat k sexuálnímu aktu tak, jako kdyby to byl posvátný obřad, jako kdyby to byla prosba, meditace. Snažte se pocítit jeho posvátnost. Proto se v každém chrámu v Kadžuraho, Puri, Konaraku nacházejí plastiky sexuálního aktu – maithun. Sexuální akt na stěnách chrámů se zdá nelogickým zejména pro křesťany, vyznavače islámu či džinisty. Zdá se to nemyslitelné, protismyslné. Jak může být chrám Boha spojen s takovými sochami? Na vnějších zdech kadžuražského chrámu je vytesán v kameni snad každý myslitelný způsob sexuálního aktu. Proč? Tohle přece nemá v kostele žádné místo a v našich myslích už vůbec ne. Křesťané si neumí představit stěny kostela s kadžuražskými plastikami. Nemožné!
Moderní hinduisté se také cítí vinni, protože myšlení moderních hinduistů je rovněž formováno křesťanstvím. Oni jsou hindu-křesťané, a to je zlé. Být křesťanem je v pořádku, ale být hindu-křesťanem je nesmyslné. Proto se cítí vinni. Jeden hinduistický vůdce, Purshottamdas Tandan, dokonce navrhoval, aby tyto chrámy byly zničeny. Říkal, že k nám nepatří! Skutečně, nepatří k nám, protože tantra nebyla hlavním proudem. Tím byla jóga a pro jógu je sex v chrámu v Kadžurahu nepřijatelný. Musí být odstraněn!
Tantra radí, abychom sexuální akt prožívali jako bohoslužbu v posvátném chrámu. Proto byl pohlavní akt zobrazován na zdi svatyň. Oni říkali, berte sexuální akt tak, jako byste vstupovali do kostela. Když potom vstoupíte do svatyně, musí zde být sex, stává se tak součástí vaší mysli, můžete takto pocítit, že svět a božství nejsou dva protichůdné elementy, ale jeden. Nejsou protikladné, jsou jen opačnými polaritami pomáhajícími jedna druhé. Oba výrazy mohou vlastně existovat jen díky této polaritě, protože pod nimi je ukryta jednota. Popřeme-li svět, popřeme současně božství.
Pro tantru je svaté všechno. Zapamatujte si to, pro tantru je všechno posvátné, není nic, co by svaté nebylo. Podívejte se na věc takto. Pro nevěřícího člověka není svaté nic. Pro takzvaně věřícího je něco svaté, něco není. Pro tantru je svaté vše.
Před několika dny byl u mě jeden křesťanský misionář, který řekl: „Svět vytváří Bůh“. Zeptal jsem se ho: „A kdo vytváří hřích?“ On na to odpověděl: „Ďábel“. Tak jsem se ho zeptal: „Kdo tedy vytváří Ďábla?“ Byl v úzkých a nakonec řekl: „Samozřejmě, že Ďábla vytváří také Bůh“. Ďábel tvoří hřích a Bůh tvoří Ďábla. Kdo je potom tedy skutečný hříšník, Ďábel nebo Bůh? Dualistická koncepce vede vždy do takové absurdity.
Bůh a Ďábel nejsou pro tantru dva elementy. Skutečně, tantra nezná nic, co by bylo možné nazvat slovem Ďábel. Všechno je božské, všechno je svaté. A to se jeví jako ten správný výchozí bod, ten nejhlubší. Je-li na tomto světě něco, co není svaté, odkud se to bere a jak to může existovat?
Jsou tu jen dvě možnosti. První je alternativa ateisty, který říká, že vše je nesvaté, potom je všechno v pořádku. On je adualista, na světě nevidí žádnou svatost. Druhou alternativou je přístup tantry – všechno je svaté. Opět adualismus. Ale všichni mezi těmito dvěma alternativami, také ti takzvaní věřící lidé nejsou skutečně věřící – ani věřící, ani nevěřící. Tím, že zaujímají smíšený postoj, jsou vždy v konfliktu. Celá jejich teologie se jen pokouší dosáhnout konce, kterého dosáhnout nemůže.
Kdyby jen jediná buňka na tomto světě, jediný atom nebyl svatý, potom by se celý svět dostal mimo svatost, protože jak by mohl tento atom existovat ve světě, který je svatý. Jak by mohl! I ten poslední element je podporován celkem. Být, to znamená být podporován celkem. Je-li jen jeden nesvatý element podporován všemi svatými prvky, kde je rozdíl? Celý svět je svatý – bezpodmínečně, nebo svatý není. Není žádná prostřední cesta.
Tantra považuje za svaté vše! Proto jí nemůžeme správně rozumět. Je to nejhlubší nedualistický přístup, můžeme-li to vůbec nazývat přístupem. Ve skutečnosti to není možné, protože jakýkoliv přístup je vázán na dualitu. Středem zájmu tantry je čistá energie, živá jednota.
Jsou dvě cesty k poznání – jóga a tantra. Tantra nemůže mít tak silný vliv, protože tu je naše mysl, která je deformovaná. Kdykoliv se ale vyskytne někdo, kdo je uvnitř zdravý, v němž není chaos, objeví krásu tantry. Jen v takovém případě může porozumět tomu, co je tantra. Jóga na nás může snadno působit, snadno nás oslovovat právě proto, že existuje naše neklidná mysl. Zapamatujte si, je to výlučně vaše mysl, která tvoří všechno přitažlivým, nebo nepřitažlivým. Jsi to ty, který působíš, ty jsi rozhodujícím faktorem.
Oba přístupy jsou odlišné. Neříkám, že se nemá používat jóga. Je použitelná také, ale ne té interpretace, která je v současnosti ve světě nejvíce rozšířena. To, co je nyní pod jménem jóga nejrozšířenější, nemá správný obsah. Je to vaše interpretace jógy, která je výsledkem činnosti současného nezdravého myšlení.
Jóga může být spolehlivou cestou k základům, ale jen tehdy, když je vaše mysl zdravá. Například Mahavira je na cestě jógy, ale on ve skutečnosti nepotlačoval sex. Je s ním hluboce obeznámen a stal se mu zbytečným. Proto byl odložen. Buddha je na cestě jógy, ale on žil prostřednictvím světa. Je s ním hluboce obeznámen. Nebojuje.
Když jednou něco poznáte, jste od toho oproštěni, uvolněni. Prostě to odložíte, jako když listy padají ze stromu. Není to odřeknutí, není v tom obsažen žádný boj. Podívejte se na Buddhovu tvář. Nevypadá jako tvář bojovníka. On nebojoval. Je tak uvolněný. Je opravdovým symbolem relaxace, žádný konflikt.
Podívejte se na vaše jogíny. Vnitřní konflikt je na jejich tvářích zřejmý. Uvnitř mají mnoho neklidu. Právě nyní sedí na sopkách. Můžete se podívat do jejich očí, do jejich tváří a ucítíte to – kdesi v hloubi se hýbají potlačené konflikty. Nepřekonali je.
Ve zdravém světě, kde každý žije svůj život autenticky, individuálně, nenapodobuje druhé, žije svůj vlastní život na své cestě, tam jsou schůdné obě metody – tantra i jóga. Jeden se může učit hluboké citlivosti, která vede k dokonalosti, druhý může postupovat až tam, kde se většina přání stává zbytečnými a jsou odkládána. Jóga může vést k cíli také jako u mne, jóga vede do stejného světa jako tantra, pamatujte si to.
Potřebujeme zdravou mysl spontánního člověka. V takovém světě, kde je člověk přirozený, může být vodítkem tantra i jóga. V naší neurotické, takzvané „společnosti“ to nebude ani jedno. Obvykle používaná jóga nemá správný obsah – žádosti ji učinily nepoužitelnou. Ještě se neodloučily a musíme je přemáhat. Volíme ji jako techniku potlačování. Volíme-li tantru, bude to vychytralost, hluboký podvod, abychom si užili. S deformovanou myslí nepohne jóga ani tantra – obě povedou v takové situaci k podvodu. Zdravá mysl, zejména sexuálně zdravá mysl je potřebná, i zde. Potom si můžete vybrat jógu či tantru.
Existují dva typy lidí rozdílné podstaty se základem mužským a ženským – není to otázka biologická, ale psychologická. Pro ty, kteří mají tento základ mužský – agresivní, temperamentní, extrovertní, pro ty je cestou jóga. Pro ty, kteří mají ženský základ – receptivní, pasivní, nenásilný, pro ně je cestou tantra.
Je možné říci, že pro tantru má velký význam ženský princip: matka, bohyně Kalí, Tára a dévi Bhairáví. V józe nikdy neuslyšíte žádné jméno ženského božstva. Tantra má ženská božstva, jóga mužská. Jóga je energie vycházející, tantra je energie směřující dovnitř. V moderních psychologických termínech můžete říci, že jóga je extrovertní, tantra introvertní. Vše závisí na osobnosti. Máte-li introvertní osobnost, potom pro vás není boj. Jste-li extrovert, potom ano.
Jenomže my jsme tak zmatení. Proto nic nepomáhá. Naopak všechno rozčiluje a každý lék přivodí nové obtíže.
Neříkám, že pomocí jógy nemůžete růst. Já zde jen dávám přednost tantře, protože začínáme být schopni porozumět, co vlastně znamená.