Kritizovat a poučovat - seznam lidí

Odeslat odpověď


Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
Smajlíci
:) :( ;) :P 8) :D :'-( :knock: :green: :sos: :confused: :yes: :phew: :crazy: :what: :yeah: :hm:
Zobrazit další smajlíky
BBCode je zapnutý
[img] je zapnutý
[flash] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí
Přehled tématu
   

Rozšířit náhled Přehled tématu: Kritizovat a poučovat - seznam lidí

Re: Kritizovat a poučovat - seznam lidí

Příspěvek od rosada » stř 26. zář 2012 15:16:10

ryunin píše:koan...

Díky za odpověď.
Nevím, jestli nedorozumění, třeba to v jiné škole berou jinak. V té knize (Prázdné zrcadlo), kterou napsal Holanďan, který strávil víc, jak rok v japonském klášteře popisoval tamní praxi, tak že každý mnich měl přidělený právě jeden koán, kterému se měl věnovat během meditace.
I když musím připustit, že to pojetí rozhovorů se mi líbí víc.

Re: Kritizovat a poučovat - seznam lidí

Příspěvek od teonik » stř 26. zář 2012 11:55:37

proč tvrdím, že je dzogčhen nejlepší...
z nepijte krabici od mléka,např...napsal Petr

Já jen že někteří lidé to nemají moc v lásce,
to relativizování (já tedy jo, já jsem relativiták)
...napsal Petr

relativizuju to co je "věcí" mezi "věcmi", ale chce se stát jakousi "nadvěcí" normou pro ostatní "věci". Pod pojem věc si můžeš dosadit např. přístup, ideologii...atd.
....napsal Pavel

?
...................

Re: Kritizovat a poučovat - seznam lidí

Příspěvek od teonik » stř 26. zář 2012 11:27:12

vidím rozdíl mezi:

dzogčen je nejlepší

a

dzogčen mám nejradši

vidíš ho i ty?

........................

Re: Kritizovat a poučovat - seznam lidí

Příspěvek od Pavel » stř 26. zář 2012 9:48:54

vostalpetr píše:
Dík za odpověď. Já mám vždycky tendenci relativizovat absolutní tvrzení typu, že bez konkrétního učitele (osoby) to nejde. Kdyby někdo tvrdil, že mít konkrétního učitele (osobu) je hloupost, taky bych to považoval za nesprávné. Každý jde svou cestou a ni potkává mnoho učitelů a když je otevřenej a nechá se poučit je jeho život mnohem snazší. Já chápu, že jsou tradice, které mají za nutné mít konkrétního učitele, ale já jsem spíš ten případ, kterej se inspiruje z vícero zdrojů a pak zkoumá, jestli je to použitelné pro jeho život.


Myslel jsem, že relativizování tady nefrčí,
a ted vidím že jo,
už čtyři lidi jsou pro relativizování....

Někdo další ???



Ahoj, vostalpetře,
já jsem to relativizování nezvýraznil červení, protože ho nepovažuji za něco, co by se mělo nějak nadužívat.

Relativizace se vztahovala pouze k absolutním výrokům založeným na osobní zkušenosti bez připuštění možnosti, že byto mohlo být i jinak (protože, co člověk to zkušenost). Pokud bych to měl ještě blížeji specifikovat, řekl bych, že relativizuju to co je "věcí" mezi "věcmi", ale chce se stát jakousi "nadvěcí" normou pro ostatní "věci". Pod pojem věc si můžeš dosadit např. přístup, ideologii...atd.

Re: Kritizovat a poučovat - seznam lidí

Příspěvek od Návštěvník » úte 25. zář 2012 21:29:39

Linda píše:
teonik píše:ahoj Pavle
líbí se mi,cos napsal
taky mám takové tendence

tak to jsme už tři

a nejspíš se najde i někdo další

:)


taky se k tomu hlásím a díky že to tu zaznělo :)

Re: Kritizovat a poučovat - seznam lidí

Příspěvek od Linda » úte 25. zář 2012 21:29:06

Pavel píše:takže si zareaguju a pak si tu nezveřejněnou reakci neuložím a je klid i kruhy zůstanou neporušeny.

Taky to tak dělávám. Reakce si projde vědomím - a to často stačí.
:)

Re: Kritizovat a poučovat - seznam lidí

Příspěvek od Pavel » úte 25. zář 2012 21:12:14

Zdravím teoniku,
ahoj Lído,

jo systém notýsek taky používám (Bill Gates pro mě vymyslel aplikaci rychlé poznámky) takže si zareaguju a pak si tu nezveřejněnou reakci neuložím a je klid i kruhy zůstanou neporušeny.

Na tom ja zajímavý ten mechanismus, který vede k publikaci či nepublikaci diskuzního příspěvku. Já sám nevím proč někdy zareaguju veřejně a jindy neveřejně, jen pro sebe, ale to už je jiné téma točící se kolem konatelství, nekonatelství a svobodné vůle.

Přeju dobrou noc.

Re: Kritizovat a poučovat - seznam lidí

Příspěvek od Návštěvník » úte 25. zář 2012 21:02:35

Bodejť, kdybys uznával někoho jako učitele, asi by si ostatní řekli, že ty roky se holt podepíšou na každém :D

Re: Kritizovat a poučovat - seznam lidí

Příspěvek od Linda » úte 25. zář 2012 20:31:34

teonik píše:ahoj Pavle
líbí se mi,cos napsal
taky mám takové tendence

tak to jsme už tři

a nejspíš se najde i někdo další

:)

Re: Kritizovat a poučovat - seznam lidí

Příspěvek od teonik » úte 25. zář 2012 20:29:12

ahoj Pavle
líbí se mi,cos napsal
taky mám takové tendence

avšak spíš,jak už sem psal,si relativizaci provedu jen pro sebe,či zapíšu do notýsku
neb dotyčný absolutista většinou poukaz na jiné možnosti považuje za napadení

rušit nebo nerušit kruhy druhých?
jak kdy,kde a s kým...

zdarec
@
.....................

Re: Kritizovat a poučovat - seznam lidí

Příspěvek od Pavel » úte 25. zář 2012 20:15:25

ryunin píše:
Pavel píše:Co dělá člověk, který nakoupí buddhistickou literaturu, studuje ji, sleduje buddhistická videa na netu, poslouchá buddhistické nahrávky, cvičí zazen, uvádí naučené do praxe, inspiruje ho i patník u cesty, ale nemá učitele XY, žijícího v Dlouhé ulici číslo popisné 213?

Je to buddhista nebo ztracenej případ, protože nepochopil, že musí mít osobního učitele?



Záleží hodně na tom, proč nemá učitele. Když nevím, proč ho nemá, nemůžu to posuzovat. Může to být přípravdná fáze. A není přece cílem mít nálepku buddhista, ale dělat, co nám poroučí srdce.


Dík za odpověď. Já mám vždycky tendenci relativizovat absolutní tvrzení typu, že bez konkrétního učitele (osoby) to nejde. Kdyby někdo tvrdil, že mít konkrétního učitele (osobu) je hloupost, taky bych to považoval za nesprávné. Každý jde svou cestou a ni potkává mnoho učitelů a když je otevřenej a nechá se poučit je jeho život mnohem snazší. Já chápu, že jsou tradice, které mají za nutné mít konkrétního učitele, ale já jsem spíš ten případ, kterej se inspiruje z vícero zdrojů a pak zkoumá, jestli je to použitelné pro jeho život.

Přeju hezkej večer.

Re: Kritizovat a poučovat - seznam lidí

Příspěvek od ryunin » úte 25. zář 2012 18:46:59

rosada píše:Ještě příklad k těm termínům.

Chtěla bych se zeptat, jestli se v tradici mistra Dogena používají kóány při zazenu.
Tedy neptám se jestli se používají v budhismu, protože vím, že v některých školách zenu ano, mimo zen ne.

Ta otázka mě vážně zajímá, vzpomněla jsem si na krásný koán, popsaný jako základní (v knize Prázdné zrcadlo)
Ukaž mi svou pravou tvář, tvář, kterou jsi mě před tím než se narodili tvůj otec a matka.

(cituju z patra - kdy by jste někdo tu knihu měl, ráda bych si ji půjčila).
ten koán se jmenuje Mu-koán. "mu" je v Japonštině kořen slova prázdno.
(Mooji = mu-ji)



koan, to je trochu takový tradiční nedorozumění

Koan původně znamená veřejný případ. Něco jako vyhláška pro veřejnost ze strany úřadů.

Pak se ten termín začal používat pro krátké, někdy delší výměny názorů mezi mničhy a mistry nebo mnichy a mnichy atd.

Mistr Dogen koan chuápe jako rozhovor mezi mistrem a žákem a podobně.

NO a nakonec tyhle rozhovory - kde jeden se ptá a druhý odpovídá, většinou to tak je, začaly některým mistrům sloužit jako testovací pomůcka žáků.

Příklad:

Mnich se ptá mistra: Kde je moje nejhlubší podstata?

Mistr odpoví: Stará smardlavá koza.

Mnich dosáhne své podstaty.


To je koan. Mistr Dogen to vezme a začne to ze všech stran rozebírat, vysvětlovat, jemu to slouží jako nástroj vysvětelní buddhismu.

Ale v posledních stoletcíh se v Japonsku začaly tyhle koany používat jako ne nástroj učení, co je buddhismus, ale jako test čistoty mysli studenta. Ve škole Rinzai, ne ve škole Soto, která sleduje metody Dogenovy.

Takže ve škole Rinzai dostaneš "koan", čili test. Přečteš si takový dialog mnicha s mistrem a tvým úkolem je říct, co to znamená. Když to začneš intelektuálně vysvětlovat, máš za pět. když uděláš něco konkrétního, prošel jsi.

Mistr Dogen sepsal, sesbíral sbírku asi 300 koanů, které v jiné knize podrobně analyzoval. Koan není nesmyslná hádanka, ale dialog dvou lidí, kteří hledají pravdu, nebo vyjádří pravdu.

Re: Kritizovat a poučovat - seznam lidí

Příspěvek od Návštěvník » úte 25. zář 2012 18:42:31

ryunin píše:Buddhismus není jediný způsob, jak rozpoznat svou pravou tvář, své pravé já. Určitě jsou na světě lidi, kteří poznali své pravé já v rámci náhody, v rámci modtitby, v rámci nějakých šamanských praktik, jógy, sexu, drog, co já vím.

Ale když už děláme buddhdismus, tak spoléháme na zkušenost a moudrost buddhů.

Pevné vedení a zvláštní, klidná jistota učitele nás paradoxně vede k naprosté svobodě a nezávislosti a vlastní buddhovské podstatě, která je nezávislá na buddhismu. Kdo tenhle paradox pochopí, má vyhráno.

Díky. Ano, pevné vedení a zvláštní, klidná jistota je znát z každého, kdo žije to, čemu se v buddhismu říká buddhovská podstata.
Ať k tomu došlo sledováním kterékoliv nauky, nebo bez ní.

Re: Kritizovat a poučovat - seznam lidí

Příspěvek od ryunin » úte 25. zář 2012 18:39:18

Pavel píše:Co dělá člověk, který nakoupí buddhistickou literaturu, studuje ji, sleduje buddhistická videa na netu, poslouchá buddhistické nahrávky, cvičí zazen, uvádí naučené do praxe, inspiruje ho i patník u cesty, ale nemá učitele XY, žijícího v Dlouhé ulici číslo popisné 213?

Je to buddhista nebo ztracenej případ, protože nepochopil, že musí mít osobního učitele?



Záleží hodně na tom, proč nemá učitele. Když nevím, proč ho nemá, nemůžu to posuzovat. Může to být přípravdná fáze. A není přece cílem mít nálepku buddhista, ale dělat, co nám poroučí srdce.

Re: Kritizovat a poučovat - seznam lidí

Příspěvek od ryunin » úte 25. zář 2012 18:35:08

Návštěvník píše:
ryunin píše:Já jsem nikdy pocit formálního oficiálního učitele neměl. ALe někdy mám pocit, že můžu lidem něco vysvětlit, co mi dalo velkou práci a námahu sám pochopit, takže mě baví to někomu dál předát, jako štafetu. To je důvod, proč tu vůbec něco píšu a trávím čas. Ne proto, abych se na někoho vytahoval, nebo si vynutil uznání, že jsem učitel buddhismu. Tím se člověk stane tak nějak s tou praxí - vedeš léta nějakou praxi někde, máš tam nějaký lidi, tak nějak prostě at chceš nechceš, učíš tam buddhismus. jestli dobře nebo blbě, to je druhá věc. Nebo vážně řečeno, jestli to už je autentický učení nebo jen takový pokus.


to je naprosto OK, ani by mně nenapadlo, že by jsi se chtěl nějak vytahovat a předvádět, to vypadá jinak

rád tě čtu, je to inspirativní i vést s tebou debatu v tomto otevřeném duchu je inspirací samo o sobě

díky za rozhovor a zenu zdar :)


Díky, je to fajn, když se někdo upřímně ptá a diskutuje a nepodezírá mě z falešných úmyslů.

Re: Kritizovat a poučovat - seznam lidí

Příspěvek od ryunin » úte 25. zář 2012 18:33:49

Návštěvník píše:
ryunin píše:a pak je tu někdo, kdo tu filozofii a praxi spojil do jednoho - to jsou pak autentičtí učitelé buddhismu - kdo se dokáže naučit něco od dětí, od lesa, od řeky a současně tě dokáže přivézt k chápání filozfie buddhismu a uvést to do životní praxe

no a ten kdo poznal hodnotu objektivní reality, pochopil filozofii buddhismu v praxi, je ten autentickej učitel budhdismu a ten je nenahraditelnej, leda jiným učitelem buddhismu

Ty jsi tedy přesvědčený, že jedině buddhistická praxe pod vedením autentického učitele může vést k rozpoznávání buddhovské podstaty?
Že u nikoho (až do Buddhova zrození a ani po něm) nemůže dojít k vědomému žití buddhovské podstaty, protože neměl autentického učitele buddhismu?


Tohle je strašně důležitý.

Buddhismus není jediný způsob, jak rozpoznat svou pravou tvář, své pravé já. Určitě jsou na světě lidi, kteří poznali své pravé já v rámci náhody, v rámci modtitby, v rámci nějakých šamanských praktik, jógy, sexu, drog, co já vím.

Ale když už děláme buddhdismus, tak spoléháme na zkušenost a moudrost buddhů.

Pevné vedení a zvláštní, klidná jistota učitele nás paradoxně vede k naprosté svobodě a nezávislosti a vlastní buddhovské podstatě, která je nezávislá na buddhismu. Kdo tenhle paradox pochopí, má vyhráno.

Re: Kritizovat a poučovat - seznam lidí

Příspěvek od Návštěvník » úte 25. zář 2012 18:33:30

ryunin píše:Já jsem nikdy pocit formálního oficiálního učitele neměl. ALe někdy mám pocit, že můžu lidem něco vysvětlit, co mi dalo velkou práci a námahu sám pochopit, takže mě baví to někomu dál předát, jako štafetu. To je důvod, proč tu vůbec něco píšu a trávím čas. Ne proto, abych se na někoho vytahoval, nebo si vynutil uznání, že jsem učitel buddhismu. Tím se člověk stane tak nějak s tou praxí - vedeš léta nějakou praxi někde, máš tam nějaký lidi, tak nějak prostě at chceš nechceš, učíš tam buddhismus. jestli dobře nebo blbě, to je druhá věc. Nebo vážně řečeno, jestli to už je autentický učení nebo jen takový pokus.


to je naprosto OK, ani by mně nenapadlo, že by jsi se chtěl nějak vytahovat a předvádět, to vypadá jinak

rád tě čtu, je to inspirativní i vést s tebou debatu v tomto otevřeném duchu je inspirací samo o sobě

díky za rozhovor a zenu zdar :)

Re: Kritizovat a poučovat - seznam lidí

Příspěvek od Návštěvník » úte 25. zář 2012 18:30:27

ryunin píše:
asi bych ten pocit otce měl, kdybych cítil, že někdo ode mě čká pevné vedení, radu, pomoc v životě a spoléhá na mé zkušenosti z buddhismu, to bych pak měl pocit učitele - otce, ale to jsem tuším nikdy nezažil

to cfítím u dětí, když je učím ve škole - ne u všech a dycky, ale někdy - máš pocit, že se ti nějak odevzdaly a čekají na tvé láskyplné a citlivé ale pevné vedení, tak to jsem fakt v buddhismu nezažil

a fakt envím, že bych po tom toužil - když učím angličtinu, baví mě to, ale nikdy jsem netoužil po tom ,abych se stal nějakým takovým tatínkem těcfh dětí, ale když se to stane, je to vlastně dojemný, no, hele a bez tohohle vlákna bych na to vůbec nepřišel, že to tak ve škole mám... takže děkuju...


to je skvělý, že děti vedeš takovým způsobem :yes: to je moc důležitý :) je fajn, že jsi si to uvědomil :yes:

s tím otcovským způsobem jsem myslet tvůj postoj k učiteli jako k otci, páč jsi sám napsal - "jsem v péči svého učitele, je to svým způsobem můj otec - který mě učí být zodpovědný sám za sebe a nespoléhat na jeho rady a pomoc "

Re: Kritizovat a poučovat - seznam lidí

Příspěvek od Návštěvník » úte 25. zář 2012 18:27:49

Návštěvník píše:
ryunin píše:a pak je tu někdo, kdo tu filozofii a praxi spojil do jednoho - to jsou pak autentičtí učitelé buddhismu - kdo se dokáže naučit něco od dětí, od lesa, od řeky a současně tě dokáže přivézt k chápání filozfie buddhismu a uvést to do životní praxe

no a ten kdo poznal hodnotu objektivní reality, pochopil filozofii buddhismu v praxi, je ten autentickej učitel budhdismu a ten je nenahraditelnej, leda jiným učitelem buddhismu

Ty jsi tedy přesvědčený, že jedině buddhistická praxe pod vedením autentického učitele může vést k rozpoznávání buddhovské podstaty?
Že u nikoho (až do Buddhova zrození a ani po něm) nemůže dojít k vědomému žití buddhovské podstaty, protože neměl autentického učitele buddhismu?
Pavel píše:Co dělá člověk, který nakoupí buddhistickou literaturu, studuje ji, sleduje buddhistická videa na netu, poslouchá buddhistické nahrávky, cvičí zazen, uvádí naučené do praxe, inspiruje ho i patník u cesty, ale nemá učitele XY, žijícího v Dlouhé ulici číslo popisné 213?

Je to buddhista nebo ztracenej případ, protože nepochopil, že musí mít osobního učitele?


?

Re: Kritizovat a poučovat - seznam lidí

Příspěvek od ryunin » úte 25. zář 2012 18:26:08

Já jsem nikdy pocit formálního oficiálního učitele neměl. ALe někdy mám pocit, že můžu lidem něco vysvětlit, co mi dalo velkou práci a námahu sám pochopit, takže mě baví to někomu dál předát, jako štafetu. To je důvod, proč tu vůbec něco píšu a trávím čas. Ne proto, abych se na někoho vytahoval, nebo si vynutil uznání, že jsem učitel buddhismu. Tím se člověk stane tak nějak s tou praxí - vedeš léta nějakou praxi někde, máš tam nějaký lidi, tak nějak prostě at chceš nechceš, učíš tam buddhismus. jestli dobře nebo blbě, to je druhá věc. Nebo vážně řečeno, jestli to už je autentický učení nebo jen takový pokus.

Nahoru