od Návštěvník » ned 17. srp 2025 12:49:51
"Jsi Láska, když se jí nebojíš" V moři duchovních nauk existují výroky, které jsou jako záblesky čistého světla. Jsou jednoduché, přímé a mají sílu otřást samotnými základy naší iluzorní identity. Jedním z takových drahokamů je věta Nisargadatty Maharaje:
"Ty jsi láska, když se jí nebojíš."Na první pohled to může znít jako poetická fráze, možná trochu sentimentální. Ale Nisargadatta nebyl básník sentimentu; byl chirurgem iluzí. V této krátké větě je obsažen klíč k samotnému jádru duchovního probuzení. Neříká, že máte lásku hledat, získat nebo se jí naučit.
Říká, že jí jste. Jedinou překážkou, jedinou bariérou mezi vámi a touto realizací, je
strach.
Co je ta Láska, o které je řeč?Nejprve je nutné si ujasnit, že Nisargadatta nemluví o romantické lásce, připoutanosti nebo o emocích, které prožíváme vůči druhé osobě, zvířeti či věci. Tyto emoce jsou jen vzdálené, často zkreslené ozvěny té prapůvodní Lásky.
Láska, o které mluví, je samotnou podstatou Bytí. Je to nedělitelné, jednotné vědomí, ze kterého vše povstává a ve kterém vše existuje. Je to látka reality. Je to prostor, ve kterém se objevuje každý strom, každá hvězda, každá myšlenka a každý pocit. Být touto Láskou neznamená cítit pozitivní emoci vůči všemu. Znamená to rozpoznat, že
neexistuje žádná fundamentální oddělenost mezi "vámi" a "vším ostatním". Vlna si uvědomí, že není jen vlnou, ale celým oceánem.
Strach: Strážce iluze oddělenostiProč bychom se něčeho takového báli? Protože celá naše identita, naše "já" neboli ego, je postavena na příběhu oddělenosti.
"Já jsem tato osoba s touto historií, s těmito názory, s těmito touhami a strachy." Toto malé "já" přežívá pouze díky hranicím, které si kolem sebe vybudovalo.
Láska v Nisargadattově smyslu tyto hranice rozpouští. A toho se ego bojí víc než smrti. Je to strach ze zmizení, z rozplynutí se v nekonečnu. Je to strach ze ztráty kontroly, ze ztráty všech definic, které nám dávají pocit jistoty. Je to strach z toho, že přestaneme být "někým" a staneme se "vším".
Když mysl reaguje: "Není to o strachu, ale o správném pochopení"A právě zde se dostáváme k fascinující reakci, která se na tento citát může objevit:
"Ne každý má neutuchající potřebu být něčím oblbnut. Takže nejde o strach, ale o správné pochopení co je láska. Láska není Skutečnost, není blaženost, není osvícením...."Tento úhel pohledu, ač se tváří jako racionální a střízlivý,
je ve skutečnosti dokonalou manifestací přesně toho strachu, o kterém Nisargadatta mluví. Je to rafinovaná obranná strategie mysli.
Všimněte si, co se děje:
Odmítnutí strachu: Mysl říká:
"Ne, já se nebojím, já jen chci věci správně pochopit." Tím se snaží povýšit na pozici objektivního pozorovatele, který stojí mimo hru.
Vytvoření konceptuálního vězení: Následně se snaží lásku definovat tím, co není. "Láska není Skutečnost, není blaženost, není osvícením." Toto je zoufalá snaha ega udržet si kontrolu. Pokud mohu Lásku definovat, zaškatulkovat a ohraničit, pak mě nemůže pohltit. Mohu ji pozorovat z bezpečné vzdálenosti svého intelektu.
Strach ze zmizení "toho, kdo ví": Nejhlubší pravdou je, že tato reakce pramení z hrůzy, že pokud by Láska byla skutečně absolutní Skutečností a Blažeností, pak by se v ní rozpustila iluze odděleného "já". A s ní by zmizela i iluze, že "já vím", co láska je a co není. Snaha o "správné pochopení" je ve skutečnosti snahou o zachování identity "toho, kdo chápe".
Právě tento postoj dokonale potvrzuje Nisargadattův výrok. Odpor k myšlence, že Láska je vším, je přímým důkazem strachu z toho, že by "já" mohlo být ničím – a zároveň Vším.
Neexistuje správné pochopení, jen přímé uvědoměníZde leží klíčový rozdíl. Lásku, Bytí, Skutečnost nelze "správně pochopit". Intelekt je nástroj určený k dělení, analyzování a porovnávání. Snažit se jím pochopit nedělitelnou Jednotu je jako snažit se nabrat oceán do síta. Vždy vám zůstanou jen koncepty, suché definice, ale živá voda proteče.
Neexistuje žádný "správný koncept" Lásky.
Existuje pouze její přímé uvědomění. Není to něco, co se dozvíte z knih nebo od učitelů. Je to posun ve vědomí, kde ustanou snahy mysli vše definovat a kontrolovat. V tichu, které nastane, se odhalí to, co tu vždy bylo.
A v tomto přímém uvědomění je absolutně jasné, že veškerá existence, vše, co JE – je Láska. Je to Bytí. A přirozenou chutí tohoto Bytí, když není stažené strachem a odporem, je Blaženost (Ánanda). A toto trvalé spočinutí v naší pravé přirozenosti, v tomto Bytí-Vědomí-Blaženosti (Sat-Čit-Ánanda), je přesně to, čemu se říká osvícení.
Slova "Láska", "Bytí", "Skutečnost", "Blaženost" a "Osvícení" nejsou oddělené kategorie, které by mysl mohla porovnávat. Jsou to jen různé ukazatele, které míří na tutéž nepopsatelnou, živou, zářící a jedinou Realitu.
Výrok "Ty jsi láska, když se jí nebojíš" je tedy pozvánkou. Pozvánkou k tomu, abychom přestali budovat mentální pevnosti a definice. Je to výzva, abychom se odvážili odložit štít svého "já" a nechali se pohltit tím, čím už dávno jsme. Není čeho se bát, protože nemůžete ztratit nic skutečného. Můžete ztratit jen iluzi oddělenosti. A v této ztrátě naleznete vše.

[size=200][b]"Jsi Láska, když se jí nebojíš"[/b] [/size]
V moři duchovních nauk existují výroky, které jsou jako záblesky čistého světla. Jsou jednoduché, přímé a mají sílu otřást samotnými základy naší iluzorní identity. Jedním z takových drahokamů je věta Nisargadatty Maharaje: [b]"Ty jsi láska, když se jí nebojíš."[/b]
Na první pohled to může znít jako poetická fráze, možná trochu sentimentální. Ale Nisargadatta nebyl básník sentimentu; byl chirurgem iluzí. V této krátké větě je obsažen klíč k samotnému jádru duchovního probuzení. Neříká, že máte lásku hledat, získat nebo se jí naučit. [b]Říká, že jí jste.[/b] Jedinou překážkou, jedinou bariérou mezi vámi a touto realizací, je [b]strach[/b].
[b][size=150]Co je ta Láska, o které je řeč?[/size][/b]
Nejprve je nutné si ujasnit, že Nisargadatta nemluví o romantické lásce, připoutanosti nebo o emocích, které prožíváme vůči druhé osobě, zvířeti či věci. Tyto emoce jsou jen vzdálené, často zkreslené ozvěny té prapůvodní Lásky.
Láska, o které mluví, je samotnou podstatou Bytí. Je to nedělitelné, jednotné vědomí, ze kterého vše povstává a ve kterém vše existuje. Je to látka reality. Je to prostor, ve kterém se objevuje každý strom, každá hvězda, každá myšlenka a každý pocit. Být touto Láskou neznamená cítit pozitivní emoci vůči všemu. Znamená to rozpoznat, že [b]neexistuje žádná fundamentální oddělenost mezi "vámi" a "vším ostatním"[/b]. Vlna si uvědomí, že není jen vlnou, ale celým oceánem.
[b][size=150]Strach: Strážce iluze oddělenosti[/size][/b]
Proč bychom se něčeho takového báli? Protože celá naše identita, naše "já" neboli ego, je postavena na příběhu oddělenosti. [i]"Já jsem tato osoba s touto historií, s těmito názory, s těmito touhami a strachy."[/i] Toto malé "já" přežívá pouze díky hranicím, které si kolem sebe vybudovalo.
Láska v Nisargadattově smyslu tyto hranice rozpouští. A toho se ego bojí víc než smrti. Je to strach ze zmizení, z rozplynutí se v nekonečnu. Je to strach ze ztráty kontroly, ze ztráty všech definic, které nám dávají pocit jistoty. Je to strach z toho, že přestaneme být "někým" a staneme se "vším".
[b][size=150]Když mysl reaguje: "Není to o strachu, ale o správném pochopení"[/size][/b]
A právě zde se dostáváme k fascinující reakci, která se na tento citát může objevit: [i]"Ne každý má neutuchající potřebu být něčím oblbnut. Takže nejde o strach, ale o správné pochopení co je láska. Láska není Skutečnost, není blaženost, není osvícením...."[/i]
Tento úhel pohledu, ač se tváří jako racionální a střízlivý, [b]je ve skutečnosti dokonalou manifestací přesně toho strachu, o kterém Nisargadatta mluví[/b]. Je to rafinovaná obranná strategie mysli.
Všimněte si, co se děje:
[b]Odmítnutí strachu: [/b]Mysl říká:[i] "Ne, já se nebojím, já jen chci věci správně pochopit." [/i]Tím se snaží povýšit na pozici objektivního pozorovatele, který stojí mimo hru.
[b]Vytvoření konceptuálního vězení:[/b] Následně se snaží lásku definovat tím, co není. "Láska není Skutečnost, není blaženost, není osvícením." Toto je zoufalá snaha ega udržet si kontrolu. Pokud mohu Lásku definovat, zaškatulkovat a ohraničit, pak mě nemůže pohltit. Mohu ji pozorovat z bezpečné vzdálenosti svého intelektu.
[b]Strach ze zmizení "toho, kdo ví":[/b] Nejhlubší pravdou je, že tato reakce pramení z hrůzy, že pokud by Láska byla skutečně absolutní Skutečností a Blažeností, pak by se v ní rozpustila iluze odděleného "já". A s ní by zmizela i iluze, že "já vím", co láska je a co není. Snaha o "správné pochopení" je ve skutečnosti snahou o zachování identity "toho, kdo chápe".
[u]Právě tento postoj dokonale potvrzuje Nisargadattův výrok.[/u] Odpor k myšlence, že Láska je vším, je přímým důkazem strachu z toho, že by "já" mohlo být ničím – a zároveň Vším.
[b][size=150]Neexistuje správné pochopení, jen přímé uvědomění[/size][/b]
Zde leží klíčový rozdíl. Lásku, Bytí, Skutečnost nelze "správně pochopit". Intelekt je nástroj určený k dělení, analyzování a porovnávání. Snažit se jím pochopit nedělitelnou Jednotu je jako snažit se nabrat oceán do síta. Vždy vám zůstanou jen koncepty, suché definice, ale živá voda proteče.
Neexistuje žádný "správný koncept" Lásky. [b]Existuje pouze její přímé uvědomění.[/b] Není to něco, co se dozvíte z knih nebo od učitelů. Je to posun ve vědomí, kde ustanou snahy mysli vše definovat a kontrolovat. V tichu, které nastane, se odhalí to, co tu vždy bylo.
A v tomto přímém uvědomění je absolutně jasné, že veškerá existence, vše, co JE – je Láska. Je to Bytí. A přirozenou chutí tohoto Bytí, když není stažené strachem a odporem, je Blaženost (Ánanda). A toto trvalé spočinutí v naší pravé přirozenosti, v tomto Bytí-Vědomí-Blaženosti (Sat-Čit-Ánanda), je přesně to, čemu se říká osvícení.
Slova "Láska", "Bytí", "Skutečnost", "Blaženost" a "Osvícení" nejsou oddělené kategorie, které by mysl mohla porovnávat. Jsou to jen různé ukazatele, které míří na tutéž nepopsatelnou, živou, zářící a jedinou Realitu.
Výrok "Ty jsi láska, když se jí nebojíš" je tedy pozvánkou. Pozvánkou k tomu, abychom přestali budovat mentální pevnosti a definice. Je to výzva, abychom se odvážili odložit štít svého "já" a nechali se pohltit tím, čím už dávno jsme. Není čeho se bát, protože nemůžete ztratit nic skutečného. Můžete ztratit jen iluzi oddělenosti. A v této ztrátě naleznete vše.
:)