Svět

Odeslat odpověď


Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
Smajlíci
:) :( ;) :P 8) :D :'-( :knock: :green: :sos: :confused: :yes: :phew: :crazy: :what: :yeah: :hm:
Zobrazit další smajlíky
BBCode je zapnutý
[img] je zapnutý
[flash] je zapnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí
Přehled tématu
   

Pokud si přejete přidat jednu nebo více příloh, vyplňte následující údaje.

Rozšířit náhled Přehled tématu: Svět

Re: Svět

Příspěvek od miroslav » ned 02. čer 2024 19:25:56

Jana píše:
miroslav píše:
A jak to vidíš ty? Jak vidíš třeba poradnu a to, co do ní píšeš?


Zrak funguje úplně stejně, sluch, smyslové vnímání, ale ta skutečnost není mimo mě, ale je blaženým Bytím v duchovním srdci. Je tady pořád uvědomění stejnosti, ať se děje cokoliv.


Takže je ta poradna a co do ní píšeš skutečné nebo je to iluzorní?

Re: Svět

Příspěvek od Jana » ned 02. čer 2024 18:50:55

miroslav píše:
Jana píše:
miroslav píše: pak tearetizuješ o různých pohledech, ale o tom kdo se dívá tak nebo onak, zatím nic. A přitom právě to by tě z těch iluzí mohlo probrat a ty tvoje projevy trochu srovnat tak aby měly hlavu a patu.


Z osobního pohledu, z pohledu nevědomosti, se může jevit jako skutečnost všechno rozmanité, proměnlivé, pomíjivé - rozmanité tvary, jména. Poznání Probuzených je stejné, sat-čit-ánanda.


A jak to vidíš ty? Jak vidíš třeba poradnu a to, co do ní píšeš?


Zrak funguje úplně stejně, sluch, smyslové vnímání, ale ta skutečnost není mimo mě, ale je blaženým Bytím v duchovním srdci. Je tady pořád uvědomění stejnosti, ať se děje cokoliv.

Re: Svět

Příspěvek od miroslav » ned 02. čer 2024 18:43:22

Jana píše:
miroslav píše: pak tearetizuješ o různých pohledech, ale o tom kdo se dívá tak nebo onak, zatím nic. A přitom právě to by tě z těch iluzí mohlo probrat a ty tvoje projevy trochu srovnat tak aby měly hlavu a patu.


Z osobního pohledu, z pohledu nevědomosti, se může jevit jako skutečnost všechno rozmanité, proměnlivé, pomíjivé - rozmanité tvary, jména. Poznání Probuzených je stejné, sat-čit-ánanda.


A jak to vidíš ty? Jak vidíš třeba poradnu a to, co do ní píšeš?

Re: Svět

Příspěvek od Jana » ned 02. čer 2024 17:10:56

miroslav píše:Někdy píšeš, že svět je iluze, protože se mění a ve skutečnosti je jen sat-čit-ánanda,
která se nemění,


Ano, takhle to ve skutečnosti je.

To, že Ti tohle není jasné, není možné Ti to vysvětlit a nevyjasňují ti to ani promluvy Probuzených, není moje vina.

miroslav píše: jindy zase že jsou dva světy atd.

Kdybys to četl celé v kontextu, tak by Ti bylo jasné, že ten jeden svět je skutečný -neměnný a věčný, je to svět, který poznávají Probuzení a ten druhý svět je iluzorní - pomíjivý.

miroslav píše: pak tearetizuješ o různých pohledech, ale o tom kdo se dívá tak nebo onak, zatím nic. A přitom právě to by tě z těch iluzí mohlo probrat a ty tvoje projevy trochu srovnat tak aby měly hlavu a patu.


Z osobního pohledu, z pohledu nevědomosti, se může jevit jako skutečnost všechno rozmanité, proměnlivé, pomíjivé - rozmanité tvary, jména. Poznání Probuzených je stejné, sat-čit-ánanda.

Re: Svět

Příspěvek od miroslav » ned 02. čer 2024 15:52:40

Jana píše:
Z osobního pohledu samo sebou může vypadat iluze jako skutečnost


No právě. A na to tě občas konkrétně upozorňuji. Ty si ale většinou na té své iluzi dost tvrdošíjně trváš.
Někdy píšeš, že svět je iluze, protože se mění a ve skutečnosti je jen sat-čit-ánanda, která se nemění, jindy zase že jsou dva světy atd.
A pak tearetizuješ o různých pohledech, ale o tom kdo se dívá tak nebo onak, zatím nic. A přitom právě to by tě z těch iluzí mohlo probrat a ty tvoje projevy trochu srovnat tak aby měly hlavu a patu.

Re: Svět

Příspěvek od Jana » ned 02. čer 2024 15:05:54

miroslav píše:
Jana píše:
A Ty, který nerozpoznáš iluzi od skutečnosti sám sebe pasuješ na lékaře a svatého, který napravuje hříšné, je to tak?


Naopak, právě že rozpoznávám tvoje iluze o probuzení a skutečnosti, které tady prezentuješ a srdceryvně obhajuješ. Třeba jako s tím tvým světem Probuzených, který je odlišný od světa ostatních.


Z osobního pohledu samo sebou může vypadat iluze jako skutečnost a skutečnost jako iluze.

S poznáním skutečnosti iluze není ničím skutečným.

:D

Re: Svět

Příspěvek od miroslav » ned 02. čer 2024 14:52:07

Jana píše:
A Ty, který nerozpoznáš iluzi od skutečnosti sám sebe pasuješ na lékaře a svatého, který napravuje hříšné, je to tak?


Naopak, právě že rozpoznávám tvoje iluze o probuzení a skutečnosti, které tady prezentuješ a srdceryvně obhajuješ. Třeba jako s tím tvým světem Probuzených, který je odlišný od světa ostatních.

Re: Svět

Příspěvek od Jana » ned 02. čer 2024 14:15:11

miroslav píše:
Jana píše:
Pedrito stvořil krásný web a jistě bude rád, když si tam s ním budeš povídat o tom, co vás baví a zajímá.

Já se neřídím tím co bych rád nebo nerad ani tím co by někdo jiný rád nebo nerad, jestli sis ještě nevšimla.

Moje místo je zatím tady.

Lukáš 5:31-32 B21

Ježíš jim odpověděl: „Lékaře nepotřebují zdraví, ale nemocní. Nepřišel jsem volat k pokání spravedlivé, ale hříšné.“


A jsem zvědav na návštěvníka, na jeho pomocnou ruku - doufám, že se něčemu přiučím. :)


A Ty, který nerozpoznáš iluzi od skutečnosti sám sebe pasuješ na lékaře a svatého, který napravuje hříšné, je to tak?

Re: Svět

Příspěvek od miroslav » ned 02. čer 2024 13:56:40

Jana píše:
Pedrito stvořil krásný web a jistě bude rád, když si tam s ním budeš povídat o tom, co vás baví a zajímá.

Já se neřídím tím co bych rád nebo nerad ani tím co by někdo jiný rád nebo nerad, jestli sis ještě nevšimla.

Moje místo je zatím tady.

Lukáš 5:31-32 B21

Ježíš jim odpověděl: „Lékaře nepotřebují zdraví, ale nemocní. Nepřišel jsem volat k pokání spravedlivé, ale hříšné.“


A jsem zvědav na návštěvníka, na jeho pomocnou ruku - doufám, že se něčemu přiučím. :)

Re: Svět

Příspěvek od Jana » ned 02. čer 2024 10:25:47

miroslav píše:
Jana píše:Když se do nápoje Poznání v nevědomosti kálí, tak se z něj sotva lze napít.


Proto těm zkušenějším a moudřejším vadí tvoje časté dezinterpretace "nápoje Poznání" a to jak si na slovech probuzených potřebuješ stále přihřívat polívčičku svého zbožštělého ega, vlastní slepoty a nepochopení toho, o čem probuzení opravdu píší.
Proto reakce a upozornění na tvoje dezinterpretace jsou tu potřebné, jestli tenhle web má opravdu plnit účel být službou k probuzení se z iluze.

To co většinou píšeš a dodáváš k textům ty, to není nápoj Poznání, to je jen tvoje sebeprezentace a právě tahle potřeba sebezviditelnění a sebepotvrzení by na cestě k poznání mělo ustoupit do pozadí a ne ji nazývat nápojem Poznání.
To je hřích proti Duchu Svatému. A je to co kazí ten skutečný nápoj Poznání.


Miroslave, to, co ve skutečnosti vadí, je to, že popis neměnného věčného dokonalého světa Probuzených naprosto neodpovídá popisu iluzorního světa tvarů a jmen zakoušeného v nevědomosti.

Naprostá většina populace této planety Ti odkývá, že každá existující skutečnost má jméno a tvar.

To, že by existovala jen a pouze jediná neiluzorní skutečnost, která je blažeností, poznává jen málo kdo.

Nevadí, jestli blaženost, která je absolutně vším, nepoznáváš. Ale pokud si troufáš o ní mluvit jako o osobní záležitosti nějakého naivního začátečníka, tak se jejímu poznání chtě nechtě vzdálíš. Ze svých předsudků si vytvoříš nepřekonatelnou hráz.

Jsoucno = Absolutní Bytí = Absolutní vědomí = neměnná blaženost = ničím nepodmíněná láska

Jsoucno, Bytí, Vědomí, které jsou jedním, jsou tímtéž, ale běžným poznáním skrz smyslové vnímání a mysl jsou absolutně nepoznatelné. Uvědomění téhle skutečnosti se probouzí teprve s probuzením nepodmíněné lásky, blaženosti, štěstí pravého Já, teprve s tím se objevuje poznání neměnné časoprostorem neomezené nekonečné věčnosti, kterou jsi.

Jinak Tvým nejzazším poznáním může být jenom prázdno, nic a bude Tě to stále tlačit k zachytávání se na tom, co o tom osobně o všech těch jednotlivostech víš, co si osobně myslíš. Bude Tě to udržovat v nevědomosti, v iluzi, že sám jsi tím pokročilým tvarem, jedincem, individualitou.

Tvá účast na těchhle diskuzích Tě upevňuje v nevědomosti, namísto, aby se v Tobě otevíralo poznání jednoty všeho.

Prospěšnější pro Tebe je, když se budeš věnovat tomu, co je pro Tebe láskou, radostí a naplněním, než utvrzování se ve své představě, jak je Tvé osobní já (které je největší nevědomostí) na rozdíl od jiných zkušenější a moudřejší.

Pedrito stvořil krásný web a jistě bude rád, když si tam s ním budeš povídat o tom, co vás baví a zajímá.

Re: Svět

Příspěvek od miroslav » ned 02. čer 2024 9:19:44

Jana píše:Když se do nápoje Poznání v nevědomosti kálí, tak se z něj sotva lze napít.


Proto těm zkušenějším a moudřejším vadí tvoje časté dezinterpretace "nápoje Poznání" a to jak si na slovech probuzených potřebuješ stále přihřívat polívčičku svého zbožštělého ega, vlastní slepoty a nepochopení toho, o čem probuzení opravdu píší.
Proto reakce a upozornění na tvoje dezinterpretace jsou tu potřebné, jestli tenhle web má opravdu plnit účel být službou k probuzení se z iluze.

To co většinou píšeš a dodáváš k textům ty, to není nápoj Poznání, to je jen tvoje sebeprezentace a právě tahle potřeba sebezviditelnění a sebepotvrzení by na cestě k poznání měla ustoupit do pozadí a ne ji nazývat nápojem Poznání.
To je hřích proti Duchu Svatému. A je to co kazí ten skutečný nápoj Poznání.

Re: Svět

Příspěvek od Jana » ned 02. čer 2024 5:32:58

miroslav píše:
Jana píše:
Z pohledu hledajícího jsou Bůh i Brahman představitelem Absolutní jednoty všeho, s poznáním Absolutní jednoty nejsi ničím, co by mohlo být mimo, jsi TO.


A bez toho, čemu říkáš poznání Absolutní jednoty je snad někdo něčím, co je mimo TO?


Z mého pohledu je všechno, co skutečně existuje, touhle blaženou existencí, láskou.

Ptám se tě na tvůj pohled ne na pohledy, které si představuješ u někoho jiného.
Pro tebe je Brahman představitelem něčeho?


To není pohled na něco, to je uvědomění, čím tohle je.

Opravdu reaguješ jako ta umělá inteligence - na to, na co se tě člověk ptá, tak jen co kdo o tom říká. jak to kdo jiný údajně vidí.

Pokud se v Tobě neprobudí uvědomění, kým jsi, čím tohle skutečně je, tak nemáš šanci poznávat to, o čem mluví Probuzení a ani umělá inteligence Ti to nemá šanci vysvětlit.

Pleteš si nepřipoutanost k mysli s naivitou, sat-čit-ánandu se štěstím bláznů, svou nevědomost prezentuješ jako moudrost pro pokročilé. Troufáš si posuzovat to, co vůbec nepoznáváš.

Proto zauvažuj, jestli je tenhle web a Tvé přispívání sem pro Tebe nějakým přínosem.

Když se do nápoje Poznání v nevědomosti kálí, tak se z něj sotva lze napít.

Re: Svět

Příspěvek od miroslav » sob 01. čer 2024 18:05:24

Jana píše:
Z pohledu hledajícího jsou Bůh i Brahman představitelem Absolutní jednoty všeho, s poznáním Absolutní jednoty nejsi ničím, co by mohlo být mimo, jsi TO.


A bez toho, čemu říkáš poznání Absolutní jednoty je snad někdo něčím, co je mimo TO?

Ptám se tě na tvůj pohled ne na pohledy, které si představuješ u někoho jiného.
Pro tebe je Brahman představitelem něčeho?

Opravdu reaguješ jako ta umělá inteligence - na to, na co se tě člověk ptá, tak jen co kdo o tom říká. jak to kdo jiný údajně vidí.

Re: Svět

Příspěvek od Jana » sob 01. čer 2024 17:13:54

miroslav píše:
Jana píše:
miroslav píše:je nějaký rozdíl mezi Bohem a Brahmanem?

miroslav píše:Stačí odpovědět ano nebo ne - mne zajímá jestli pro tebe je to ano nebo ne.


Ne

Spokojený?

:)


No vidíš, že to jde. Není to takhle jednodušší? Já se tě ptám vždy na to, jak ty to vidíš a ne na to, co kdo o tom říká. Takže mi prosím také tak odpovídej a nepleť do toho všechno možné, jestli mohu prosit. Mně tady zajímáš ty. Umělá inteligence nemajíce žádnou vlastní zkušenost odpovídá slovy jiných a občas to poplete, protože právě nemá tu vlastní zkušenost.

A ještě jak to myslíš s těmi představiteli Absolutní jednoty?
Co myslíš tím pojmem "představitel" - že Brahman je představitel ?


Z pohledu hledajícího jsou Bůh i Brahman představitelem Absolutní jednoty všeho, s poznáním Absolutní jednoty nejsi ničím, co by mohlo být mimo, jsi TO.

Re: Svět

Příspěvek od miroslav » sob 01. čer 2024 17:01:59

Jana píše:
miroslav píše:je nějaký rozdíl mezi Bohem a Brahmanem?

miroslav píše:Stačí odpovědět ano nebo ne - mne zajímá jestli pro tebe je to ano nebo ne.


Ne

Spokojený?

:)


No vidíš, že to jde. Není to takhle jednodušší? Já se tě ptám vždy na to, jak ty to vidíš a ne na to, co kdo o tom říká. Takže mi prosím také tak odpovídej a nepleť do toho všechno možné, jestli mohu prosit. Mně tady zajímáš ty. Umělá inteligence nemajíce žádnou vlastní zkušenost odpovídá slovy jiných a občas to poplete, protože právě nemá tu vlastní zkušenost.

A ještě jak to myslíš s těmi představiteli Absolutní jednoty?
Co myslíš tím pojmem "představitel" - že Brahman je představitel ?

Re: Svět

Příspěvek od Jana » sob 01. čer 2024 16:36:29


Oddělenost mezi jednotlivci a Bohem nebo Brahmanem je iluzorní.


miroslav píše:
.....

Eduard Tomáš ve svých dílech a přednáškách několikrát zdůrazňoval, že západní a východní duchovní tradice vedou ke stejnému cíli. Říkal, že pravé duchovní pochopení je možné dosáhnout skrze různé cesty a tradice.

V knize "Základy jógy" Eduard Tomáš uvádí, že podstata všech velkých duchovních tradic je stejná a že všechny směřují k poznání jednoho Božského principu, ať už je nazýván Bohem, Brahmanem, či jinak. V různých přednáškách také často zmiňoval, že láska, pravda a pokora jsou univerzální hodnoty, které lze najít jak v křesťanství, tak v hinduismu.

A konečně s přímým poznáním toho, o čem Probuzení mluví, je možné potvrdit, že milostiplná Boží přítomnost je stejnou blažeností, jako sat-čit-ánanda.


No, mnoho slov, ale jasná odpověď na jasnou otázku žádná. Stačí odpovědět ano nebo ne - mne zajímá jestli pro tebe je to ano nebo ne. Co o tom kdo jiný píše - na to se neptám.


Miroslave, řekla bych, že kdybys dočetl až do konce, tak bys zjistil, že je možné vycházet nejen z toho, co o tom říkají všichni ti Probuzení, včetně Eduarda Tomáše, kterého jsi byl údajně podle Tvých slov žákem.

Je možné k témuž dospět i přímým poznáním, které Ti nepochybně chybí, proto tolik polemik.

miroslav píše:je nějaký rozdíl mezi Bohem a Brahmanem?

miroslav píše:Stačí odpovědět ano nebo ne - mne zajímá jestli pro tebe je to ano nebo ne.


Ne

Spokojený?

:)

Re: Svět

Příspěvek od miroslav » sob 01. čer 2024 13:51:02

Jana píše:
miroslav píše:
Návštěvník píše:
Oddělenost mezi jednotlivci a Bohem nebo Brahmanem je iluzorní.


Milý návštěvníku - je nějaký rozdíl mezi Bohem a Brahmanem? - když už jsme u těch pojmů.


Jestli dovolíš, můžeme to zkusit:

Bůh i Brahman jsou představitelé Absolutní jednoty.

V západní teologii, zejména v křesťanství, je Bůh chápán jako absolutní a transcendentní bytost, která je zdrojem všeho existujícího. Bůh je nekonečný, všemohoucí, vševědoucí a všudypřítomný.
V hinduismu je Brahman nejvyšší skutečnost, která je nepopsatelná, nekonečná, věčná a transcendentní. Brahman je podstatou všech věcí a veškerého bytí, je to nejvyšší vědomí a pravda.

Bůh v západní teologii je chápán jako transcendentní (přesahující fyzický vesmír) a zároveň imanentní (přítomný ve světě a ve všech bytostech).
Podobně je Brahman v hinduismu chápán jako transcendentní a imanentní. Brahman přesahuje fyzický svět, ale zároveň je přítomen ve všech věcech jako jejich podstata.

Hinduismus obsahuje monistické prvky (víra v jednotu všech věcí v jedné podstatě, kterou je Brahman) podobně jako křesťanství, víru v jednoho Boha.

Filozofie advaita (nedvojnost) v hinduismu tvrdí, že všechno je jednota a že individuální duše (átman) je totožná s Brahmanem. Toto je srovnatelné s tradicemi v křesťanství, kde je cílem dosažení jednoty s Bohem.

Mystici z různých náboženských tradic často popisují své zkušenosti s Bohem nebo absolutní skutečností velmi podobně. Například svatý Jan od Kříže nebo Meister Eckhart v křesťanství popisují Boha způsobem, který se podobá popisům Brahmanu ve védantické filozofii.

Eduard Tomáš ve svých dílech a přednáškách několikrát zdůrazňoval, že západní a východní duchovní tradice vedou ke stejnému cíli. Říkal, že pravé duchovní pochopení je možné dosáhnout skrze různé cesty a tradice.

V knize "Základy jógy" Eduard Tomáš uvádí, že podstata všech velkých duchovních tradic je stejná a že všechny směřují k poznání jednoho Božského principu, ať už je nazýván Bohem, Brahmanem, či jinak. V různých přednáškách také často zmiňoval, že láska, pravda a pokora jsou univerzální hodnoty, které lze najít jak v křesťanství, tak v hinduismu.

A konečně s přímým poznáním toho, o čem Probuzení mluví, je možné potvrdit, že milostiplná Boží přítomnost je stejnou blažeností, jako sat-čit-ánanda.


No, mnoho slov, ale jasná odpověď na jasnou otázku žádná. Stačí odpovědět ano nebo ne - mne zajímá jestli pro tebe je to ano nebo ne. Co o tom kdo jiný píše - na to se neptám.
Ale shrnuješ to hned na začátku, že Bůh i Brahman jsou představitelé Absolutní jednoty. Je tedy mezi nimi nějaký rozdíl - mezi těmi dvěma představiteli, nebo je to jenom různý název pro totéž? A je třeba ten Bůh Absolutní jednotou nebo jen představitelem Absolutní jednoty?
V tom případě co míníš tím slovem představitel?

Mám dojem, že ráda zapáleně chrlíš různé vznešené pojmy a nějak je ti jedno, co znamenají a jaký je mezi nimi vzájemný vztah. Není to spíš něco jako poezie v próze, to co tady písáváš, kde je jedno, co slova konkrétně znamenají, hlavně, že se to rýmuje a u podobně naladěných to vzbuzuje tou hromadou vznešených slov povznesení. Třeba u Doda a nejspíš hlavně u tebe samotné.

Re: Svět

Příspěvek od Jana » sob 01. čer 2024 5:21:52

miroslav píše:
Návštěvník píše:
Oddělenost mezi jednotlivci a Bohem nebo Brahmanem je iluzorní.


Milý návštěvníku - je nějaký rozdíl mezi Bohem a Brahmanem? - když už jsme u těch pojmů.


Jestli dovolíš, můžeme to zkusit:

Bůh i Brahman jsou představitelé Absolutní jednoty.

V západní teologii, zejména v křesťanství, je Bůh chápán jako absolutní a transcendentní bytost, která je zdrojem všeho existujícího. Bůh je nekonečný, všemohoucí, vševědoucí a všudypřítomný.
V hinduismu je Brahman nejvyšší skutečnost, která je nepopsatelná, nekonečná, věčná a transcendentní. Brahman je podstatou všech věcí a veškerého bytí, je to nejvyšší vědomí a pravda.

Bůh v západní teologii je chápán jako transcendentní (přesahující fyzický vesmír) a zároveň imanentní (přítomný ve světě a ve všech bytostech).
Podobně je Brahman v hinduismu chápán jako transcendentní a imanentní. Brahman přesahuje fyzický svět, ale zároveň je přítomen ve všech věcech jako jejich podstata.

Hinduismus obsahuje monistické prvky (víra v jednotu všech věcí v jedné podstatě, kterou je Brahman) podobně jako křesťanství, víru v jednoho Boha.

Filozofie advaita (nedvojnost) v hinduismu tvrdí, že všechno je jednota a že individuální duše (átman) je totožná s Brahmanem. Toto je srovnatelné s tradicemi v křesťanství, kde je cílem dosažení jednoty s Bohem.

Mystici z různých náboženských tradic často popisují své zkušenosti s Bohem nebo absolutní skutečností velmi podobně. Například svatý Jan od Kříže nebo Meister Eckhart v křesťanství popisují Boha způsobem, který se podobá popisům Brahmanu ve védantické filozofii.

Eduard Tomáš ve svých dílech a přednáškách několikrát zdůrazňoval, že západní a východní duchovní tradice vedou ke stejnému cíli. Říkal, že pravé duchovní pochopení je možné dosáhnout skrze různé cesty a tradice.

V knize "Základy jógy" Eduard Tomáš uvádí, že podstata všech velkých duchovních tradic je stejná a že všechny směřují k poznání jednoho Božského principu, ať už je nazýván Bohem, Brahmanem, či jinak. V různých přednáškách také často zmiňoval, že láska, pravda a pokora jsou univerzální hodnoty, které lze najít jak v křesťanství, tak v hinduismu.

A konečně s přímým poznáním toho, o čem Probuzení mluví, je možné potvrdit, že milostiplná Boží přítomnost je stejnou blažeností, jako sat-čit-ánanda.

Re: Svět

Příspěvek od miroslav » pát 31. kvě 2024 20:22:16

Návštěvník píše:
Oddělenost mezi jednotlivci a Bohem nebo Brahmanem je iluzorní.


Milý návštěvníku - je nějaký rozdíl mezi Bohem a Brahmanem? - když už jsme u těch pojmů.

Re: Svět

Příspěvek od Návštěvník » pát 31. kvě 2024 18:50:34

Základní principy učení Ramany Maharshi o Brahmanu a skutečném světě jsou následující:

Brahman jako jediná realita: Brahman je základní a věčná pravda, která přesahuje všechny formy a individuální existence. Je nekonečným vědomím a blažeností, které nemá žádný počátek ani konec.

Iluzornost světa (Maya): Vše, co je vnímáno prostřednictvím smyslů a mysli, je iluzorní a přechodné. Tento svět je produktem našich mentálních projekcí a není skutečně reálný v absolutním smyslu.

Sebe-realizace: Skutečným cílem života je realizovat naši pravou podstatu, která je totožná s Brahmanem. Toho je dosaženo introspekcí a praxí sebedotazování (v sanskrtu "atma-vichara"), zejména otázkou "Kdo jsem já?" (v sanskrtu "Koho jsem já?").

Oddělenost mezi jednotlivci a Bohem nebo Brahmanem je iluzorní. Ve skutečnosti není žádná oddělenost a vše je jednota. Tento koncept se nazývá advaita nebo non-dualita.

Brahman jedinou skutečnou realitou, zatímco svět, jak ho známe, je iluzorní. Skutečné pochopení této pravdy a dosažení jednoty s Brahmanem je možné prostřednictvím seberealizace a meditace.

Nahoru