Stupnice pro posouzení stavu bdělosti (probuzenosti)

Pravidla fóra
POLEMICKÉ FÓRUM

Stupnice pro posouzení stavu bdělosti (probuzenosti)

Nový příspěvekod Pro Miroslava a Janu » stř 22. kvě 2024 23:51:57

Když už se musíte stále hašteřit, dělejte to alespoň vědecky!

--------------------------------------------------------------------------------



(Podívejte se na diskuse, statistiky a profily autorů této publikace na adrese: https://www.researchgate.net/publication/373266145.)

Měření probíhajícího stavu bdělosti: Vývoj a ověření inventáře světské/duchovní bdělosti....

Článek v časopise Journal of Humanistic Psychology - srpen 2023
DOI: 10.1177/00221678231185891
6 autorů, včetně: Steve Taylor Leeds Beckett University Marc Wittmann Institut für Grenzgebiete der Psychologie und Psy... Damisela Linares Univerzita Freiburg Sebastian L. Kübel Max Planck Institute for the Study of Crime Securi...

Veškerý obsah následující po této stránce nahrál Steve Taylor dne 22. srpna 2023.
Uživatel požádal o vylepšení staženého souboru. 1185891

Článek: Měření probíhajícího stavu bdělosti: Vývoj a ověření inventáře světské/duchovní bdělosti (WAKE).

© Autoři 2023 Kelly A. Kilrea1*, Steve Taylor2*, Cynthia Bilodeau1 , Marc Wittmann3, Damisela Linares Gutiérrez3,4 a Sebastian L. Kübel3,5* 1Saint Paul University, Ottawa, Ontario, Kanada 2Leeds Beckett University, Velká Británie 3Institut pro hraniční oblasti psychologie a duševního zdraví, Freiburg, Německo 4Univerzitní lékařské centrum Freiburg, Německo 5Max Planck Institute for the Study of Crime, Security and Law, Freiburg, Německo *Tito autoři se na této práci podíleli stejným dílem a sdílejí první autorství. Korespondující autor: Kelly A. Kilrea, Faculty of Human Sciences Saint Paul University, 223 Main Street, Ottawa, Ontario, Kanada K1S 1C4. E-mail: kelly@mindexcel.com 2Journal of Humanistic Psychology 00(0)

Abstrakt

Cíle: Cílem této studie bylo vytvořit a ověřit dotazník hodnotící trvalý stav bdělosti, psychologický stav vyskytující se v sekulárním i duchovním kontextu. Bdělost je expanzivní, sebepřekračující, relativně stabilní stav bytí, v němž se proměňuje vnímání světa a vztah člověka k němu. Žádný takový dotazník s tímto specifickým cílem a rozsahem neexistuje.

Metody: Charakteristiky bdělosti z dřívějších výzkumů byly transformovány do výroků a zdokonalena na základě zpětné vazby od odborníků a dvou pilotních studií. V první studii byla provedena průzkumná faktorová analýza (EFA) s n = 278 anglicky mluvícími účastníky. Shodní účastníci z tohoto vzorku byli porovnáni se skupinou probuzených účastníků (n = 24). Ve druhé studii byly vypočteny EFA na dotazníku přeloženém do němčiny a korelovány s dalšími zavedenými měřítky (n = 366 účastníků).

Výsledky: U 19položkového anglického dotazníku Wakefulness Inventory, WAKE-19, a 16položkového německého dotazníku WAKE-16 byla zjištěna jednorozměrná struktura. Škála je spolehlivá s významným rozdílem mezi obecnou populací a skupinou probouzejících se účastníků. Korelace s dalšími měřítky naznačují konstruktovou validitu.

Závěry: Tato studie poskytuje další důkazy o existenci bdělosti jako stavu bytí, který se liší od obvyklého nebo běžného stavu bdělého vědomí dospělých, a poskytuje platný a spolehlivý nástroj pro budoucí výzkum. Klíčová slova Inventář, probuzení, bdělost, vědomí, transpersonální psychologie, spiritualita, osvícení, neduální realizace

(pokračování...)
Pro Miroslava a Janu
 

Re: Stupnice pro posouzení stavu bdělosti (probuzenosti)

Nový příspěvekod Pokračování (1) » čtv 23. kvě 2024 0:03:17

Úvod:

Mnoho světových duchovních tradic popisuje expanzivní stav bytí, v němž se vědomí jedince stává intenzivnějším a vytříbenějším: člověk získává jasnější nebo hlubší vědomí reality a zdá se, že překonává klamné a nefunkční prvky běžnějšího a zdánlivě omezeného stavu bytí (James, 1902/1985; Schuon, 1984; Spencer, 1963). Tento expanzivní stav se může objevit i mimo duchovní tradice, zejména po intenzivních psychických otřesech (Martin, 2020; Miller & C'de Baca, 2001; Taylor, 2021). Tento expanzivní stav označujeme jako "bdělost" a definujeme jej jako expanzivní, sebetranscendentní, trvalý stav bytí, v němž se mění vnímání světa a vztah člověka ke světu. K bdělosti může vést postupný nebo náhlý proces "probuzení", který zřejmě přináší pocit pohody, jasnosti a propojení a intenzivnějšího uvědomění. Tento stav mapuje kontinuum od tzv. běžného stavu bytí až po různé stupně bdělosti. Někteří jedinci mohou být "bdělejší" než jiní (Taylor, 2017a).

V tomto článku popisujeme proces vývoje a testování vynálezu určeného ke komplexnímu měření tohoto stavu bdělosti u lidí, kteří se nacházejí v bdělém stavu. Kilrea et al.3 světské a duchovní souvislosti. Tento soupis je nezbytný, protože - jak bude vysvětleno za chvíli - doposud se žádná studie nepokusila shromáždit celou škálu charakteristik bdělosti v jediné stupnici. Měření bdělosti může být užitečné pro ty, kteří chtějí zahájit duchovní rozvoj, a pro ty, kteří následují nebo pozorují duchovní učitele (nebo guruy) a mohou chtít zpochybnit, zda jsou jejich tvrzení o osvícení autentická. V současné době není bdělost regulována a měřena, což vede ke zmatení některých duchovních hledačů a k manipulaci a zneužívání ze strany některých neautentických duchovních učitelů. Věříme také, že naše škála pomůže etablovat bdělost jako platný a významný psychologický koncept hodný dalšího zkoumání.

Esencialismus a bdělost mimo duchovní souvislosti Většina duchovních tradic rozlišuje mezi dočasným a trvalým prožíváním takového expanzivního způsobu bytí. Například v indických tradicích jógy a védánty jsou jak nirvikalpa, tak savikapal samádhi považovány za dočasné "probuzené" stavy jednoty, k nimž obvykle dochází během meditace. Je však také možné dosáhnout trvalého stavu sahadža samádhi, kdy jednota s Brahmanem přetrvává i během každodenního života (Maharši, 1963). V súfismu se podobně rozlišuje mezi fánou a baqou. Zatímco fána je dočasná zkušenost "pomíjivosti", baqa je trvalý stav "setrvávání v Bohu" (Azeemi, 2005). Podobné pojmy kensho a satori existují i v zenovém buddhismu. Ačkoli se někdy používá střídavě, kensho označuje povrchnější a dočasnější zkušenost probuzení, zatímco satori odkazuje na hlubší, dlouhodobý stav (Suzuki, 1956). V křesťanské mystice se dočasné mystické zážitky odlišují od trvalého zbožštění neboli theosis. Každá z těchto tradic uznává možnost postupné proměny omezeného, každodenního stavu bytí ve zdánlivě expanzivnější, autentičtější, výše fungující stav, který člověka přivádí k úplnějšímu pohledu na skutečnost. Vyšší funkčnost se zde vztahuje ke schopnosti člověka dobře fungovat ve světě v oblastech, jako jsou mezilidské vztahy (které se stávají autentičtějšími a intimnějšími), smysl pro smysl, autonomie, poznání, ocenění a osvobození od úzkosti a nesouladu.

Inventář, jehož vývoj je zde prezentován, se pokouší měřit tento expanzivní, trvalý a trvalý stav bytí mimo kontext spirituálních tradic. Tato studie vychází z "esencialistického" postoje, že mystici a adepti různých tradic zkoumají podobné rozsahy psychických prožitků, ale pravděpodobně je interpretují a popisují různými způsoby v důsledku 4Journal of Humanistic Psychology 00(0) jejich odlišné kulturní odkazy a metafyzické rámce (Rose, 2016; Taylor, 2016).

Vědecký diskurz o platnosti esencialismu nebo perennialismu zahrnuje pohled, podle něhož jsou podobnosti mezi mystickými nebo spirituálními zážitky napříč tradicemi příliš zdůrazňovány a mohou být způsobeny jinými faktory, jako je kulturní kontakt nebo společná neurologie a fyziol- gie lidských bytostí (Hartelius, 2017). Nicméně existuje dostatek důkazů pro esencialismus a silné argumenty proti kontextualistickým nebo neurobiologickým vysvětlením spirituálních zážitků (Rose, 2016; Studstill, 2005; Taylor, 2016, 2017b). Mystické zážitky se napříč různými tradicemi vyznačují stejnými základními charakteristikami (např. Chen, Hood a kol., 2011; Chen, Qi a kol., 2011), jako je pocit jednoty, pocit živosti jevů, pocity zjevení a radosti a pocit posvátnosti toho, co člověk vnímá.

Významné je, že tyto základní charakteristiky jsou přítomny i v mystických zkušenostech jedinců, kteří nejsou vázáni na žádné konkrétní náboženství nebo duchovní tradici (Streib & Hood, 2013; Taylor, 2017b). Je proto důležité zkoumat je z psychologického hlediska, mimo rámec duchovních tradic.



Předchozí výzkum bdělosti

Dočasné expanzivní zážitky byly kvalitativně analyzovány v populární literatuře (např. Johnson, 1959; Laski, 1961) a v psychologických studiích (např. Corneille & Luke, 2021; Hoffman, 1992; Maslow, 1970; Taylor & Egeto-Szabo, 2017; Wade, 2004). Několik kvantitativních studií bylo provedeno s využitím Hoodovy (1975) škály mysticismu, která je určena k měření tempa mystických zážitků (např. Chen, Hood a kol., 2011; Chen, Qi a kol., 2011; Streib & Hood, 2013). Tyto studie zjistily, že není neobvyklé, že jedinci dočasně zažívají expanzivní a extatické stavy s charakte- ristikou zvýšeného vnímání, pocitu propojení nebo jednoty, intenzivních pocitů lásky a soucitu a pocitu přítomnosti nebo bezčasí.

Studií o trvalém prožívání bdělosti je méně. Raná kvalitativní studie 36 historických a současných případů "kosmického vědomí" zahrnovala Buddhu, Mojžíše, Ježíše Krista, Danteho, Shakespeara, Walta Whitmana a několik anonymních současníků (Bucke, 1901). Zjištěné charakteristiky kosmického vědomí se do značné míry překrývají s charakteristikami bdělosti. V jiné studii probíhajících expanzivních stavů bytí byly provedeny rozhovory s 50 jedinci, kteří uváděli náhlou psychologickou transformaci označovanou jako "kvantová změna" (Miller & C'de Baca, 2001). Ta byla popsána jako "živá, překvapivá, blahodárná a... Kilrea et al.5 trvalou osobní proměnu" (s. 4), k níž obvykle dochází náhle a dramaticky. Kvantová změna měla podobné charakteristiky jako tempové mystické zážitky, ale ustavila se natrvalo.

V jiných studiích byly v rozhovorech s 16 duchovními učiteli neduálního mysticismu shromážděny tematické popisy "neduálního vědomí", které přinesly řadu trvalých rysů tohoto stavu (Costeines, 2009), shodných s těmi, které byly zjištěny v následném výzkumu každodenní, prožívané zkušenosti "osvícení" (Kilrea, 2013), synonyma bdělosti. V porovnání s běžným prožíváním docházelo u probuzených jedinců ("nalezenců") k posunu od individualizovaného k "nelokalizovanému" pocitu sebe sama, k pocitu jednoty a k výraznému omezení (nebo dokonce absenci) myšlenek, přičemž se zvýšila intenzita vnímání a orientace v přítomnosti (Martin, 2019, 2020). Související existující dotazníky Různé ověřené škály měří některé aspekty bdělosti, ale žádná z nich pravděpodobně neměří tento konstrukt jako celek komplexním způsobem a nelze je použít jak pro světské, tak pro duchovní souvislosti. Některé dotazníky například měří bdělost jako rys, tedy uvědomění vznikající díky soustředění pozornosti na přítomný okamžik nehodnotícím způsobem (Kabat-Zinn, 2003). Mezi nimi jsou nejpoužívanější Mindful Attention Awareness Scale (MAAS; Brown & Ryan, 2003) a Freiburg Mindfulness Inventory (FMI; Walach et al., 2006). S bdělostí souvisí charakte- ristiky "zvýšená přítomnost" a "snížená identifikace s myšlenkami a myšlenkovými konstrukty".

Další aspekt bdělosti zachycuje GrAw-7, rozšířená verze subškály vděčnosti/úcty škály Spiritual Practices (SpREUK-P; Büssing et al., 2018). Tato verze je zaměřena na hodnocení dispoziční vděčnosti/úcty. Tyto pocity se vztahují k bdělé c h a r a k t e r i s t i c e "zesíleného vnímání" se zvýšeným smyslem pro krásu a ocenění.

Další dotazníky měří sebetranscendenci jako trvalou, individuální charakteristiku, například Friedmanův formulář Self Expansiveness Level Form (SELF; Friedman, 1983) a Non-dual Awareness Dimensional Assessment-Trait (NADA-T; Hanley et al., 2018). Stejně jako u všech výše uvedených dotazníků však SELF a NADA-T představují spíše různé aspekty bdělosti než konstrukt jako celek, zahrnující charakteristiky bdělosti "snížená identifikace s myšlenkami a mentálními konstrukty" a "pocit propojení a celistvosti" (který zahrnuje ztrátu oddělenosti). 6Journal of Humanistic Psychology 00(0) Maslow (1970) použil koncept seberealizace podobně, jako je zde popsána bdělost, a uvedl 17 základních rysů. Sedm z těchto charakteristik však bylo nadbytečných nebo nekorelovalo s ostatními (Kaufman, 2023), čímž vznikla 30položková škála charakteristik seberealizace (CSAS). CSAS se do jisté míry překrývá s naším Inventářem bdělosti (WAKE), což odráží překrývání kon- strukce seberealizace a bdělosti. Zároveň však existují významné rozdíly. Podle našeho názoru je konstrukt seberealizace neúplnou psychologizací duchovní bdělosti, která opomíjí některé její podstatné aspekty, jako je pocit spojení nebo jednoty, zvýšená přítomnost a snížená identifikace s myšlenkami a mentálními konstrukty. Vynechání těchto rysů je zarážející, protože jsou silnými tématy každé duchovní tradice (Taylor, 2017b). To možná odráží skutečnost, že Maslowovo pojetí sebeaktualizace nebylo založeno na empirickém výzkumu, ale na biografických zprávách historických osobností, a nebylo vypracováno na základě studia duchovních tradic. Přesto Maslow (1971) ve své pozdější práci krátce představil podskupinu, kterou nazval "sebeaktualizující se transcendenti" a která se zdá být více v souladu s výzkumnými popisy probuzení (Kilrea, 2013), neduálního vědomí (Costeines, 2009) a bdělosti. Toto upřesnění však přišlo až na konci jeho života a zdá se, že nebylo plně rozvinuto. Pokud je nám známo, nebyly vytvořeny žádné škály měřící stav(y) ztělesněné transcendenty.

Proto se domníváme, že dosud žádná studie se nepokusila shromáždit celou škálu charakteristik bdělosti v jediné stupnici. Zde jsme vyvinuli komplexní a účinný inventář pro stav bdělosti v současném západním kontextu, ať už světském nebo duchovním. Nejprve jsme identifikovali charakteristiky bdělosti ve dvou existujících kvalitativních výzkumech o bdělosti (Kilrea, 2013; Taylor, 2013). Tyto charakteristiky jsme převedli do výroků, které byly posouzeny odborníky, pilotně otestovány a revidovány. Ve druhém kroku faktorová analýza přinesla interpretovatelné 19položkové jednofaktorové řešení s vynikající spolehlivostí (vnitřní konzistencí) a silným důkazem jeho konstruktové platnosti. Následně byl dotazník přeložen do němčiny pro druhou validaci, kde jsme navíc testovali konvergentní a diskriminační platnost.

Studie 1: Vývoj, pilotáž a ověření anglického dotazníku

Vývoj dotazníku Pool položek. Vývoj dotazníku vycházel z předchozího kvalitativního výzkumu Kilrea (2013) a Taylora (2013). Studie Kilrea (2013) Kilrea et al.7 byla hluboká heuristická studie čtyř uznávaných duchovních učitelů, která zkoumala otázky "Jaké to je být vzhůru?". "Jak je každodenní život stejný nebo jiný než před probuzením?" a "Co je to duchovní osvícení?". Studie Taylora (2013) byla fenomenologickým zkoumáním psychologické transformace interpretované jako duchovní probuzení, zkoumala možné příčiny, charakteristiky a následky. V této studii bylo dotazováno 25 účastníků, z nichž všichni uváděli trvalý posun do nového expanzivního, výše fungujícího stavu s novým smyslem pro identitu. Tyto studie, prováděné nezávisle na sobě a bez vědomí existence druhé, měly podobné cíle: odhalit povahu a charakteristiky bdělosti. Pro vytvoření tohoto soupisu byly výsledky těchto studií porovnány a byly zdůrazněny kom- monality, čímž vznikl soubor výchozích charakteristik bdělosti a souvisejících položek. Po revizi bylo pilotně ověřeno 24 charakteristik a 79 položek (Doplňková příloha 1, všechny přílohy lze nalézt na https://osf.io/njrdw/). Tyto charakteristiky lze obecně označit jako percepční, afektivní, koncepční/kognitivní a behaviorální.

Tvářová a obsahová validita.

Pro vyhodnocení obličejové a obsahové validity prověřili charakteristiky a otázky položek čtyři nezávislí odborníci z oblasti duchovního probuzení. Těmito odborníky byli Peter Fenwick, neurovědec zkoumající zážitky blízké smrti1 ; David Lukoff, emeritní profesor psychologie zaměřený na spiritualitu; Ovidiu Brazdau, tvůrce dotazníku Consciousness Quotient Inventory (CQ-i; Brazdau et al., 2021); a Michael Costeines, autor doktorské práce o "neduálním vědomí" (Coste- ines, 2009). Byli požádáni, aby se vyjádřili k vhodnosti jednotlivých charakteristik, zhodnotili, zda každá položka odpovídajícím způsobem reprezentuje příslušnou charakteristiku, a k relevanci a znění položek. V otázce vhodnosti charakteristik reprezentovaných škálou panovala široká shoda, což naznačuje obsahovou validitu. Návrhy se soustředily na vhodnost a znění položek, z nichž některé byly upraveny. Konečné pilotní otázky jsou uvedeny v doplňkové příloze 1 spolu s příslušnými 24 charakteristikami.

Pilotní testování

Postup:
79 otázek bylo pilotováno pomocí pětibodové Likertovy škály s formátem odpovědí od 1 (rozhodně nesouhlasím) do 5 (rozhodně souhlasím). Po analýze první pilotní studie byl značný počet položek vypuštěn nebo upraven. Druhá pilotní studie byla provedena u 33 zbývajících položek (Doplňková příloha 2, https://osf.io/njrdw/). Leeds Beckett University poskytla etické schválení pro obě pilotní studie a účastníci poskytli informovaný souhlas.

Účastníci:
První pilotní studie zahrnovala 96 účastníků ve věku 18 až 74 let (60 žen [62,5 %], 34 mužů [35,4 %] a dva neurčité [2,1 %]), druhé pilotní studie se zúčastnilo 54 účastníků ve věku 25 až 74 let (29). žen [52,7 %], 24 mužů [43,63 %] a jeden neurčený [1,8 %]). Všichni účastníci byli rekrutováni prostřednictvím sociálních médií a webových stránek Leeds Beckett University.

Statistické analýzy a výsledky pilotního testování:
Obě pilotní testování byla analyzována z hlediska vzájemné provázanosti položek pomocí Cronbachova α (Tavakol & Dennick, 2011). Cronbachovo α se může pohybovat v rozmezí od 0 do 1, přičemž hodnoty mezi 0,70 a 0,90, případně 0,95 jsou vyhodnoceny jako vhodné (DeVellis, 2016; Streiner, 2003). Korelace mezi položkami a celkovými hodnotami byly použity k identifikaci neproduktivních položek a jejich následné revizi nebo vyřazení.

V první pilotní studii Cronbachovo α = 0,96 naznačovalo přítomnost nadbytečných položek. Nadbytečné položky byly odstraněny, čímž bylo zajištěno, že obsahové charakteristiky jsou stále dostatečně pokryty.

Položky s nízkou korelací (r < .20) s celkovým skóre testu byly rovněž odstraněny; tři charakteristiky se jevily jako neplatné a byly odstraněny. Výsledkem bylo 21 charakteristik, které představovalo 33 zbývajících položek (Doplňková příloha 2). Tyto položky byly znovu testovány v druhém pilotním testu.

Tato 33-položková verze měla odpovídající Cronbachovo α = 0,78. Šest položek bylo po další položkové analýze odstraněno z důvodu neefektivního znění. Čtyři další položky byly odstraněny, protože se zjistilo, že korelují s věkem, takže výsledkem byl inventář o 23 položkách, který se dále statisticky vyhodnocoval (tabulka 1). V tomto 23položkovém inventáři již nebyly zastoupeny charakteristiky "Pohoda a pozitivní afektivní stavy", "Potěšení z nečinnosti" a "Snížený zájem o materialismus", takže zůstalo 18 charakteristik.

Validace vedoucí ke konečnému anglickému znění WAKE-19 Účastníci.
Celkem 291 účastníků (testovací vzorek) bylo získáno prostřednictvím novinových článků, webových stránek zaměstnanců univerzit a čtenářů časopisu Psychology Today. Celkem 13 účastníků (4,5 %) bylo vyloučeno: (a) devět z nich nespadalo do věkového rozmezí 18 až 64 let, (b) u jednoho účastníka chyběly demografické údaje a (c) tři jedinci měli podezřelý vzorec odpovědí s extrémně vysokým nebo nízkým průměrným skóre a téměř žádným rozptylem. Konečný vzorek tvořilo n = 278 účastníků (193 žen [69,4 %], 79 mužů [28,4 %], jeden různorodý [0,4 %] a pět nespecifikovaných [1,8 %]). Věk se pohyboval od 21 do 64 let. (rozmezí: 21-24: 45 [16,2 %]; rozmezí: 25-34: 91 [32,7 %]; 35-44: 60 [21,6 %]; Kilrea et al.9


Charakteristika (následovaná položkami)

Pocit propojení a celistvosti

Bod 4. Prožívám hluboký pocit sjednocení se samotným životem.
Bod 16. Vnímám, že zdánlivě oddělené věci (jako je předmět v domácnosti, stromy a lidé) jsou součástí téhož všeprostupujícího vědomí. Intenzivnější vnímání
Bod 5. Cítím úctu k tomu, že svět kolem mě "je" Položka 21. Svět kolem mě je intenzivně živý a živoucí
Bod 12. Cítím intenzivní živost ve všech svých smyslech Zvýšená přítomnost
Bod 8. Cítím se hluboce přítomen Snížená identifikace s myšlenkami a mentálními konstrukty
Bod 8.2. Hluboce cítím a vím, že nejsem svými myšlenkami.
Bod 13. Všímám si svých emocí, když se objeví, aniž bych se do nich ponořil/a. Snížení/zmizení strachu ze smrti
Bod 14. (obráceně) Smrt mě děsí Změna postoje k tělu
Bod 6. To, jak vypadám, nemá žádný vliv na mou vlastní hodnotu nebo pocit identity.


Snížená kognitivní aktivita

Bod 7. Zažívám pravidelná období duševního klidu, kdy je má mysl bez myšlenek. Snížený pocit skupinové identity
Bod 17. Cítím se stejně propojený a soucitný se všemi lidmi bez ohledu na jejich kulturu nebo zemi a bez ohledu na to, jak blízce jsou se mnou spřízněni.
Bod 11. Necítím potřebu patřit k nějaké skupině, komunitě nebo společnosti, ani se přizpůsobovat jejím konvencím.

Zvýšený altruismus, soucit a empatie.

Bod 9. Nejsem schopen nikomu nebo něčemu úmyslně ublížit.
Bod 10. (obráceně) Je pro mě obtížné navazovat hluboké a autentické vztahy


Zvyšování potěšení a radosti.

Položka 1. Mám hluboké potěšení z každodenních úkolů a běžných zážitků.


Transpersonální smysl pro cíl

Bod 18. Existuje větší záměr nebo poslání, které se vyjadřuje skrze mě Snížený odsuzující postoj
Položka 19. (obráceně) Chování druhých lidí hodnotím ve své mysli. (pokračování)


Charakteristika (následují položky)


Intuitivní rozhodování

Bod 20. Při rozhodování důvěřuji svým pocitům a intuici, že mě vedou správným směrem.


Zvýšená vnitřní bezpečnost

Bod 15. Můj pocit vlastní hodnoty není ovlivněn úspěchem nebo neúspěchem Postoj přijetí/odpuštění/oddání se
Bod 3. Když život přinese nečekané změny, je pro mě poměrně snadné je přijmout a jít dál.


Nadčasovost

Bod 22. Často mám pocit nadčasovosti


Autenticita

Položka 23. (obráceně) Cítím se pod tlakem, abych se choval/a určitým způsobem, abych získal/a uznání. Poznámka. Položky 9, 10, 11 a 14 byly v dalším procesu validace, který vedl ke konečné podobě anglického inventáře bdělosti WAKE-19, odstraněny. Položky 2, 19 a 22 byly dodatečně vypuštěny z konečného německého dotazníku Wakefulenss Inventory, WAKE-16.

45-54 let: 40 [14,4 %];
55-64 let: 40 [14,4 %]; dvě neurčené [0,7 %]).

Z 278 229 (82,4 %) účastníků se označilo za bělochy, 10 (3,6 %) za Hispánce, jeden za domorodce/aborigince, jeden za černocha, 21 (7,6 %) za smíšené etnikum a 18 (6,5 %) se raději nepopsalo.
Sto jedenáct účastníků (39,9 %) mělo bydliště v Kanadě, 70 (25,2 %) ve Spojeném království a 54 (19,4 %) ve Spojených státech, což představuje 84,5 % vzorku.
Osmdesát tři účastníků (29,9 %) uvedlo, že jim byla někdy v životě diagnostikována psychická porucha, přičemž nejčastěji se jednalo o deprese (36; 12,9 % vzorku) a úzkostné poruchy (26; 9,4 %).
Sedmdesát čtyři účastníků (26,6 %) uvedlo, že v současné době patří k nějaké náboženské nebo duchovní skupině nebo se jí účastní, 141 (50,7 %) uvedlo, že tak činili dříve (také).

K posouzení platnosti známé skupiny byl e-mailem přizván další vzorek: 30 osob, u nichž se předpokládalo, že vykazují charakteristiky bdělosti, identifikovaných na základě jejich publikovaných učení. Šest z nich bylo ze vzorku vyřazeno, protože je vzhledem k jejich věku nebylo možné přiřadit k účastníkům z testovaného vzorku. Konečnou skupinu bdělých tvořilo n = 24 účastníků (15 žen [62,5 %], sedm mužů [29,2 %] a jeden neurčený [4,2 %]) ve věku od 25 do 64 let (rozmezí: 25-34: 2 [8,3 %]; 35-44: 6 [25 %]; 45-54 let: 9 [37,5 %]; 55-64 let: 6 [25 %]; jedna neurčená [4,2 %]). Dvacet osob se identifikovalo jako běloši (83,3 %), jedna jako hispánka a tři osoby (12,6 %) se před- pokládaly za sebevlastence. Většina z nich měla bydliště ve Spojeném království (13; Kilrea et al.11 54,2 %), ve Spojených státech (5; 20,8 %) nebo v Kanadě (3; 12,5 %).

Třináct účastníků (54,2 %) z této skupiny uvedlo, že jim byla dříve diagnostikována nějaká psychická porucha; nejčastěji se jednalo o depresi (10; 41,7 %). Sedm účastníků (29,2 %) uvedlo, že v současné době patří k nějaké náboženské nebo duchovní skupině, a 14 (58,3 %) uvedlo, že tak někdy dříve činili (také).

Všichni účastníci hodnotili 23 položek získaných z pilotních testů pomocí pětibodové Likertovy stupnice (1 = rozhodně nesouhlasím až 5 = rozhodně souhlasím). Byli instruováni, aby položky hodnotili podle toho, "do jaké míry jsou následující tvrzení charakteristická nebo pravdivá pro [ně]". To znamená, že položky měli hodnotit obecně, nikoli pouze s ohledem na současný okamžik. Celkové skóre bylo vypočteno jako součet skóre položek, přičemž skóre položek 10, 14, 19 a 23 bylo obrácené (rozhodně nesouhlasím jako 5 a rozhodně souhlasím = 1). Univerzita svatého Pavla v Ottawě poskytla etické schválení (1360.12/15) a účastníci poskytli informovaný souhlas.


Statistické analýzy.

Abychom vyhodnotili dimenzionalitu předběžných 23 položek získaných z pilotních studií, provedli jsme explorační faktorovou analýzu (EFA). Jako extrakční metoda byl použit postup nevážených nejmenších čtverců (ULS) podle doporučení pro ordinální proměnné, jako jsou hodnocení Likertova typu (Forero et al., 2009). ULS nepředpokládá vícerozměrné normální rozdělení. EFA byla provedena na polychorické korelační matici, jak se doporučuje pro ordinální a potenciálně zkreslená data (Holgado-Tello et al., 2010). Adekvátnost výběru byla testována pomocí procedury Kaiser-Meyer-Olkin (KMO), přičemž hodnoty ≥ 0,7 byly považovány za přijatelné (Watkins, 2018). Bartlettův test sféricity byl proveden za účelem kontroly adekvátních korelací mezi položkami, test by měl být signifikantní (Zwick & Velicer, 1986). Provedli jsme paralelní analýzu (PA), abychom určili počet faktorů, které mají být zachovány (Horn, 1965; O'Connor, 2000). Při tomto postupu se vlastní čísla z nezpracovaných dat porovnávají s 5 000 simulovanými náhodnými soubory dat, které jsou co do počtu proměnných a velikosti vzorku podobné nezpracovaným datům. Významné faktory jsou ty, které vyjadřují větší rozptyl ve skutečných datech než v náhodném souboru dat (Hayton et al., 2004). Ponechali jsme pouze ty smysluplné faktory, které mají alespoň vlastní číslo > 1 (Kaiser, 1960). To sloužilo jako dodatečné kritérium dolní hranice, protože výhradní použití kritéria vlastní hodnoty > 1 obvykle vede k nadměrné extrakci faktorů (Field, 2009; Zwick & Velicer, 1986). Pokud byl zachován více než jeden faktor, byla EFA provedena pomocí šikmé rotace (přímá šikmá) s Kaiserovou normalizací. Tato rotační metoda nevyžaduje nekorelované faktory (Preacher & MacCallum, 2003). Pokud je faktorová zátěž položky λ < 0,40 i 12Journal of Humanistic Psychology 00(0) komunita h2 < 0,30, byla příslušná položka odstraněna (Leech et al., 2012). Vnitřní konzistence byla opět hodnocena pomocí Cronbachova α (srov. fáze 1). Cronbachovo α obvykle podhodnocuje vnitřní konzistenci, proto dodatečně uvádíme omega total (ωtotal), Revelleho ωtotal a great- est lower bound (GLB) (McNeish, 2018).

Pro zkoumání platnosti konstruktu pomocí metody známé skupiny (DeVellis, 2016; Hattie & Cooksey, 1984) byla provedena jednosměrná analýza kovariance mezi subjekty (ANCOVA). ANCOVA porovnávala celkové skóre v dotazníku WAKE-19 mezi skupinami probuzených vs. srovnávaných účastníků, přičemž kontrolovala předchozí diagnózu duševního zdraví a předchozí nebo současnou účast v duchovních nebo náboženských skupinách. Logika tohoto postupu spočívá v tom, že platný inventář by měl rozlišovat mezi skupinami, o nichž je známo, že se liší v měřeném konstruktu, tj. bdělosti. Z testovaného vzorku (n = 278) byl náhodně vybrán srovnávací vzorek (n = 24) odpovídající věkové skupině (18-24/25- 34/35-44/45-54/55-64 let) a pohlaví. Statistické analýzy byly provedeny pomocí programů IBM SPSS 21 a R 4.1.1 (https://www.r- project.org).

Výsledky validace anglického dotazníku EFA vedoucí k anglickému WAKE-19. KMO = 0,87 a Bartlettův test, χ2 ( 231, N = 278) = 2 384,06, p < .001, byly vhodné. PA navrhl zachovat čtyři faktory, ale pouze dva z těchto faktorů měly vlastní hodnoty > 1 (Doplňková příloha 3, viz https://osf.io/njrdw/). Pět položek mělo nízké faktorové zátěže na obou faktorech; osm položek mělo nízké komunality s tímto dvoufaktorovým řešením (α1 = .84; α2 = .77). Důležitější je, že faktory byly vysoce korelované s r = .57 a jedna položka měla vysoké zátěže na obou faktorech. Pokud jde o obsah a příslušné přiřazení položek k faktorům, nebylo toto řešení dobře interpretovatelné. Jak bylo uvedeno, druhý faktor měl pouze těsně vlastní číslo > 1 a toto kritérium obvykle vede k nadměrné extrakci fakto- rů (např. Zwick & Velicer, 1986).

Jednorozměrné řešení místo toho doporučovalo vyškrtnout čtyři položky (9, 10, 11 a 14), protože měly jak nízkou komunalitu (h2 < 0,30), tak nízké faktorové zátěže (λ < 0,40). Pro toto 19položkové řešení je KMO = 0,89 a Bartlettův test χ2 (171, N = 278) = 2 137,02, p < .001, byly vhodné. Ačkoli PA doporučovala extrakci tří faktorů, pouze jeden z nich měl vlastní číslo. > 1 (obrázek 1). Toto jednorozměrné řešení vykazovalo u osmi položek h2 < 0,30, ale všechny položky měly λ ≥ 0,40 (tabulka 2). Vnitřní konzistence byla vynikající, Cronbachovo α = 0,89 (ωcelkem = 0,89, 95% interval spolehlivosti [CI]. Kilrea et al.13

Obrázek 1
Screening Plot pro anglický inventář bdělosti WAKE-19 (n = 278, testovací vzorek). Křivky znázorňují průměrné vlastní hodnoty pro skutečný soubor dat (spojitá čára), náhodné průměry dat (tečkovaná čára) a soubory horních 95. percentilů získané permutací surových dat pomocí Castellanova algoritmu (čárkovaná čára). [0,87, 0,90]; Revelleho ωcelkem = 0,92; GLB = 0,93). Výběrová statistika celkového skóre anglického testu WAKE-19 ukazuje M = 62,85 (SD = 11,65, medián = 63,00, rozmezí: 29-86) s poměrně normálním rozložením (obrázek 2).

Analýza kovariance. Celkové skóre WAKE-19 se lišilo, F(1, 43) = 28,06, p < .001, η² = 0,394, Cohenovo f = 0,78, s výrazně vyšším skóre ve skupině probuzených (n = 24, M = 76,54, SD = 7,69) než ve srovnávacím vzorku (n = 24, M = 64, SD = 10,18) (viz obrázek 3). Studie 2: Vývoj a validace německého dotazníku


Materiály a metody

Postup:
Anglické položky byly zpětně přeloženy a vytvořena německá verze dotazníku. Nejprve dva rodilí Němci nezávisle na sobě přeložili položky do němčiny, poté zkontrolovali drobné rozdíly a dohodli se na konečné verzi. Poté byl tento první německý překlad 14Journal of Humanistic Psychology 00(0)


Tabulka 2. Matice faktorových zátěží položek anglického inventáře bdělosti WAKE-19 (n = 278, testovací vzorek). WAKE-19 položek Komunita h2

Faktorové zatížení λ

1. Mám hluboké potěšení i z běžných činností. 0.38 0.62
2. Hluboce cítím a vím, že nejsem svými myšlenkami. 0.32 0.56
3. Když život přinese nečekané změny, je pro mě poměrně snadné je přijmout a jít dál. 0.20 0.45
4. Prožívám hluboký pocit sjednocení se samotným životem. 0.68 0.82
5. Cítím úžas nad tím, že svět kolem mě "je". 0.37 0.61
6. To, jak vypadám, nemá žádný vliv na mou vlastní hodnotu nebo pocit identity. 0.25 0.50
7. Zažívám pravidelná období duševního klidu, kdy je má mysl bez myšlenek. 0.36 0.60
8. Cítím se hluboce přítomen 0.52 0.72
9. Cítím intenzivní živost ve všech svých smyslech. 0.47 0.68
10. Všímám si svých emocí, když se objeví, aniž bych se do nich ponořil. 0.26 0.51
11. Můj pocit vlastní hodnoty není ovlivněn úspěchem nebo neúspěchem. 0.38 0.62
12. Vnímám, že zdánlivě oddělené věci (jako jsou předměty v domácnosti, stromy a lidé) jsou součástí téhož všeprostupujícího světa. 0.26 0.51
13. Cítím se stejně propojený a soucitný se všemi lidmi bez ohledu na jejich kulturu nebo zemi a bez ohledu na to, jak blízce jsou se mnou spřízněni. 0.24 0.49
14. Existuje větší záměr nebo poslání, které se vyjadřuje skrze mě. 0.37 0.61
15. Chování ostatních lidí hodnotím ve své mysli. 0.20 0.45
16. Při rozhodování důvěřuji svým pocitům a intuici, že mě vedou správným směrem. 0.25 0.50
17. Svět kolem mě je intenzivně živý a živoucí. 0.39 0.62
18. Často mám pocit bezčasí 0.31 0.56
19. Cítím se pod tlakem, abych se choval/a určitým způsobem, abych získal/a uznání. 0.23 0.47

Vysvětlený rozptyl 34% Vlastní čísla 6.42 Cronbachovo α 0.89

Poznámka. Skóre položek 15 a 19 je třeba před výpočtem celkového skóre Wakefulness Inventory, WAKE-19, obrátit. Kilrea et al.15


Obrázek 2.
Histogram znázorňující rozložení celkového skóre anglického inventáře bdělosti WAKE-19 pro testovaný vzorek (n = 278). byl přeložen do angličtiny dvěma rodilými mluvčími, kteří neznali anglický originál. Po porovnání této zpětně přeložené anglické verze s anglickým originálem byla vytvořena revidovaná konečná německá verze.

V online dotazníku (UniPark EFS Survey, Tivian XI GmbH, 2021) účastníci nejprve uvedli demografické údaje o věku, pohlaví (1 = muž, 2 = žena, 3 = různorodé), znalosti němčiny (1 = začátečník, 2 = dobrá základní znalost, 3 = pokročilý, 4 = plynulý) a úrovni vzdělání (1 = bez maturity; 2 = Hauptschule [střední škola 5.-9. třída]; 3 = Realschule (střední škola 5.-10. třída); 4 = Abitur (vysokoškolský diplom); 5 = vysokoškolský titul). Dále byl dotazník o bdělosti předložen v náhodném pořadí s dalšími německými dotazníky (viz níže). Studii schválila místní etická komise Institutu pro hraniční oblasti psychologie a duševního zdraví (IGPP_2020_06).

Účastníci.

Celkem 427 účastníků bylo získáno prostřednictvím letáků a profesionální agentury, která se snažila získat účastníky co nejreprezentativnější pro dospělou populaci Německa. Vyloučili jsme účastníky, (a) kteří studii nedokončili; (b) kteří vyplnili všechny dotazníky za < 600 s, což činí 16Journal of Humanistic Psychology 00(0)

Obrázek 3.
Krabicové grafy skupiny probuzených (n = 24) a testovaného vzorku angličtiny (n = 278). odrážely nepravděpodobné odpovědi, jak naznačuje špatná kvalita údajů; c) u nichž nebylo možné sledovat dobu dokončení, protože přerušily studii, a (d), kteří neměli téměř žádné rozdělení skóre položek (horní hranice: průměrný rozptyl +2,5 SD; dolní hranice: průměrný rozptyl -1,5 SD). Po těchto vyloučeních nám zůstalo n = 366 účastníků (209 žen [57,1 %], 155 mužů [42,3 %], dva různí [0,5 %]); další demografické údaje viz tabulka 3.

Statistické analýzy.
U německého dotazníku jsme provedli EFA a analyzovali vnitřní konzistenci, obdobně jako u anglické verze.

Konvergentní a diskriminační validitu jsme vyhodnotili výpočtem Pearsonových korelací celkového skóre WAKE s následujícími zavedenými měřítky, u nichž jsme očekávali, že budou úzce souviset (např. všímavost: FMI), nebo ne (např. jsme očekávali silnou negativní korelaci s neuroticismem: Big- five personality traits, short version [BFI-10]):

1. FMI (Walach et al., 2006), 14-položkový zkrácený formulář.
2. Need Inventory of Sensation-Seeking (NISS; Roth & Hammelstein, 2012). Sedmnáct položek rozdělených do dvou subškál: potřeba stimulace a vyhýbání se odpočinku.
3. BFI-10 (Rammstedt & John, 2007). Dvě položky pro každou z osobnostních dimenzí Velké pětky: souhlasnost, svědomitost, extra- verze, neuroticismus a otevřenost. Kilrea et al.17


Tabulka 3. Popisné statistiky německého vzorku (n = 366).
Opatření Věk Znalost němčiny Úroveň vzdělání

Průměr (SD) 46.88 (17.21) 3.97 (0.18) 3.91 (0.98)

Rozsah 17-82 2-4 1-5

4. Temporal Metacognition Scale (TMCS; Witowska et al., 2022).
Dvacet šest položek měří regulační schopnost v kontextu tem- porálních perspektiv na třech subškálách: metakognitivní časová kon- trola, kognitivní rekonstrukce minulosti a cílově orientovaná metatemporální propojenost.

5. Škály pro prožívání emocí (SEE; Behr & Becker, 2012).
Dvaačtyřicet položek na sedmi subškálách měří následující rysy emočního prožívání: přijetí vlastních emocí, prožívání ohromujících emocí, prožívání nedostatku emocí, tělesnou sym- bolizaci emocí, imaginativní symbolizaci emocí, prožívání regulace emocí a prožívání sebekontroly.

Úrovně významnosti korelací byly korigovány na vícenásobné testování pomocí metody kontrolující míru falešného objevu (Benjamini & Hochberg, 1995).

Výsledky validace německého dotazníku EFA vedoucí k německému WAKE-16. KMO = 0,88 a Bartlettův test, χ2 ( 171, N = 366) = 1 767,51, p < .001, byly vhodné. PA u 19položkové verze přeložené do němčiny doporučila extrakci čtyř faktorů; pouze dva však měly vlastní hodnoty > 1 (doplňková příloha 4, viz https://osf.io/njrdw/). V obou faktorech bylo osm položek s h2 < 0,30 a čtyři s λ < 0,40. V obou faktorech bylo osm položek s h < 0,40. Faktory byly středně až vysoce vzájemně korelované r = ,40. Oba faktory také nebyly dobře rozlišitelné, pokud jde o obsah respektive přiřazené položky. Kritérium vlastního čísla > 1 však obvykle vede k nadměrné extrakci faktorů (např. Zwick & Velicer, 1986) a teoreticky pevnější je jednodimenzionální struktura. Při použití jednoho faktoru (stejně jako v anglické verzi) měly pouze položky 2, 15 a 18 h2 < 0,30 i λ < 0,40. V případě, že se jedná o jeden faktor, je možné, že pouze položky 2, 15 a 18 mají h < 0,30 a λ < 0,40.

Vypuštěním položek 2, 15 a 18 vznikl německý WAKE-16, KMO = 0,89; Bartlettův test, χ2(120, N =366) = 1 612,30, p < .001. PA na tomto WAKE- 16 doporučil extrakci tří faktorů (viz obrázek 4), ale pouze dva z nich měly vlastní číslo > 1. Dvě položky měly h2 < 0,30 a dvě λ <

Obrázek 4.
Screening Plot pro německý inventář bdělosti WAKE-16 (n = 366) po odstranění položek 2, 15 a 18. Křivky znázorňují průměrné vlastní hodnoty pro skutečný soubor dat (spojitá čára), náhodné průměry dat (tečkovaná čára) a horní 95. percentil souboru získaný permutací surových dat pomocí Castellanova algoritmu (čárkovaně). 0.40. Faktory byly středně až vysoce korelované (r = .44) a pouze jeden z nich měl přiměřenou vnitřní konzistenci (α1 = .83; α2 = .68). Toto řešení bylo obtížné teoreticky zdůvodni.t. Místo toho německý WAKE-16 nejlépe reprezentuje jednodimenzionální struktura (viz tabulka 4): osm položek mělo h2 < 0,30, ale faktorové zátěže byly u všech položek přiměřené (λ ≥ 0,40) s vynikající hodnotou Cronbachova α = 0,86 (ωcelkem = 0,86, 95% CI [0,83, 0,88]; Revelleho ωcelkem = 0,90; GLB = 0,91).

Konvergentní a diskriminační platnost německého dotazníku WAKE-16.

Výběrové statistiky celkového skóre ukazují M = 49,81 (SD = 10,16, medián = 49,50, rozmezí: 23-80), poměrně normálně rozložené (obrázek 5). Tabulka 5 ukazuje korelaci se zavedenými dotazníky. Mimo jiné existují vysoce pozitivní korelace s FMI (r = .658), subškálou metakogni- tivní kontroly TMCS (r = .524) a subškálou akceptace SEE (r = .539). Negativní korelace jsou mimo jiné pozorovány s dílčí škálou neuroticismu Velké pětky (r = -,494) a dílčí škálou přebujelých emocí Škály prožívání emocí (SEE) (r = -,394). Kilrea et al.19


Tabulka 4.
Matice faktorových zátěží pro položky německého inventáře bdělosti WAKE-16 (n = 366) po vynechání bývalých položek 2, 15 a 18. WAKE-16 položek Komunita h2 Faktor ové zatížení λ

1. Cítím hlubokou radost i při běžných činnostech 0,35 0,59
2. Když život přinese nečekané změny, je pro mě celkem snadné je přijmout a jít dál 0,23 0,48
3. Prožívám hluboký pocit jednoty se samotným životem 0,63 0,80
4. cítím úctu k samotnému bytí světa 0,21 0,46
5. to, jak vypadám, nemá pro mou sebeúctu nebo pocit identity žádný význam 0,17 0,42
6. pravidelně zažívám období duševního klidu, kdy je moje mysl prosta myšlenek 0,30 0,55
7. cítím se hluboce přítomný/á 0,42 0,65
8. Cítím intenzivní živost ve všech svých smyslech 0,58 0,76
9. Rozpoznávám své emoce, když se objeví, aniž bych se do nich ponořil/a 0,35 0,59
10. Mé sebevědomí není ovlivněno úspěchem či neúspěchem 0,26 0,51
11. cítím, že zdánlivě oddělené věci (např. předměty v domácnosti, stromy a lidé) jsou součástí téhož všeprostupujícího vědomí 0,25 0,50
12. cítím se stejně propojený a soucitný/á se všemi lidmi bez ohledu na jejich kulturu nebo zemi původu a bez ohledu na to, jak úzce jsou mi příbuzní 0,26 0,51
13. Existuje vyšší záměr nebo poslání, které se vyjadřuje skrze mě 0,22 0,47
14. Při rozhodování důvěřuji svým pocitům a intuici, že mě vedou správným směrem 0,31 0,55

Vysvětlený rozptyl 33%

Vlastní čísla 5.21 Cronbachovo α α = 0.86

Poznámka: Před výpočtem celkového skóre německého inventáře bdělosti, WAKE-16, je třeba obrátit skóre poslední položky.

Obrázek 5.
Histogram znázorňující rozložení celkového skóre německého inventáře bdělosti WAKE-16 (n = 366).


Diskuse

Naším cílem bylo vyvinout a ověřit komplexní měřítko pro průběžný stav bdělosti, které lze použít jak v sekulárním, tak v duchovním kontextu. Identifikovali jsme charakteristiky bdělosti v předchozích studiích a spojili je do výroků. Před dvěma pilotními studiemi odborníci tato tvrzení vyhodnotili a revidovali. V první studii bylo po vyřazení a revizi položek při statistické validaci původní verze o 23 položkách doporučeno vynechat čtyři položky. Konečná podoba jednodimenzionálního anglického dotazníku WAKE-19 má dobré důkazy o platnosti i spolehlivosti. Metoda známé skupiny ukázala na platnost konstruktu významným rozdílem mezi odpovídajícím vzorkem probuzených osob a obecným testovacím vzorkem, přičemž velikost účinku byla velmi velká (Cohen, 1988). Vyvinutá škála tedy dobře rozlišuje mezi skupinami, o nichž je známo, že se teoreticky liší (Hattie & Cooksey, 1984).

Ve druhé studii jsme inventář přeložili do němčiny a ověřili jednodimenzionální strukturu s 16 položkami, která nejlépe odpovídá údajům. Německý dotazník WAKE-16 je spolehlivý a vykazuje podstatné korelace s jinými dotazníky.


Tabulka 5.
Pearsonovy korelace německého inventáře bdělosti WAKE-16 s dalšími zavedenými měřítky (n = 366). NISS- NISS- BFI TMCS meta TMCS

PODÍVEJTE SE NA PODÍVEJTE SE NA potřebu vyhýbání se BFI BFI con- extra- BFI BFI kognitivní struktura TMCS Inter-
PODÍVEJTE SE NA emoce whelming tělesné
PODÍVEJTE SE NA SEBE
PODÍVEJTE SE NA nedostate k Stimulace MeasureFMI NISS odpoči nku souhlasnost vědeckost verze neuroticismus otevřenost ovládání minulosti propojenost představivost regulace emocí prožitek kontrola přijetí emoce


[i]Němčina [[i]
WAKE-16 .658** .144* . 201** -.048 .308** .321** .252** -.494** .266** . 524** . 179** .379** .175** .421** -.394** .184** . 275** . 539** - .348** Poznámka. *p < .01; **p < .001. Vzhledem k inflaci chyb alfa u vícenásobných korelací byly hladiny významnosti korigovány metodou kontroly FDR (Benjamini & Hochberg, 1995). FMI = Freiburg Mindfulness Inventory; FDR = false-discovery rate; NISS = Need Inventory of Sensation-Seeking; BFI = Big-five personality traits, short version; TMCS = Temporal Metacognition Scale; SEE = Scales for Experiencing Emotions. 22Journal of Humanistic Psychology 00(0) zavedených dotazníků, což dále podporuje platnost škály. Podle očekávání jsme pozorovali silné pozitivní korelace s inventářem bdělosti (FMI), který představuje jeden z důležitých aspektů stavu bdělosti. Nesoudící přijetí a všímavá přítomnost jsou důležitými prvky všímavosti a mimo jiné se odrážejí v charakte- ristikách WAKE "Zvýšená přítomnost" a "Postoj přijetí" (viz také silná korelace s dílčí škálou SEE přijetí). Podle očekávání byla zjištěna vysoká negativní korelace s neuroticismem. Neuroticismus je spojován s několika psychopatologiemi a je charakterizován emoční "negativitou" a nestabilitou, které jsou v protikladu k bdělosti (McCrae & Costa, 1987). Stejná úvaha vysvětluje negativní korelaci s prožíváním přemíry emocí (SEE) a pozitivní vztah ke kontrole vlastních emočních impulsů (SEE sebeovládání) i k regulaci emocí (SEE).

Časová metakognice byla také spojena s bdělostí. Časová metakognice je definována jako schopnost vědomé seberegulace časových hori- zón pomocí metakognitivních dovedností, znalostí a zkušeností (Stolarski & Witowska, 2017). Korelace všech tří subškál TMCS s testem WAKE-16 (který je sám o sobě korelován s FMI) by se daly inter- pretačně vysvětlit tak, že větší všímavost v kontextu bdělosti je v podstatě formou časové pozornosti.2 Timefulness v tomto smyslu odkazuje na schopnost kontrolovat a potlačovat maladaptivní časové orientace, což pomáhá člověku adekvátně se zapojit do dané situace (subškála Metakognitivní časová kontrola). Patří sem schopnost udržet si smysl pro "otevřenou minulost", což člověku umožňuje reinterpretovat a rekonstruovat minulé události na základě současných zkušeností (subškála Kognitivní rekonstrukce minulosti), a schopnost kognitivně propojovat časové horizonty, což člověku umožňuje efektivně činit záměrná rozhodnutí (subškála Cílově orientovaná metatemporální propojenost). To naznačuje, že probuzený jedinec si může být vědom fungování různých časových orientací minulosti, přítomnosti a budoucnosti. Mírně pozitivní korelace naznačují, že bdělejší jedinci jsou svědomitější a příjemnější. To je v souladu s charakteristikou bdělosti "zvýšený altruismus, soucit a empatie" - vlastnosti, které předurčují jedince k zájmu o blaho druhých a k udržování pozitivních vztahů. Pozitivní korelaci s otevřeností lze přičíst charakteristikám bdělosti, jako jsou "Postoj přijetí/odpuštění/oddanosti" a "Snížený postoj k posuzování". Malá korelace byla zjištěna mezi bdělostí a extraverzí. K našemu překvapení byla bdělost pozitivně, i když slabě, spojena s potřebou vyhledávání pocitů a stimulace. Možná, že bdělost Kilrea et al.23 charakteristiky "přítomnosti" a "snížené kognitivní aktivity" mohou do jisté míry vysvětlovat toto zjištění, protože mohou přinášet větší pocit života "ve světě", uprostřed vlastních vjemových zkušeností a vědomí. Vyhýbání se odpočinku s bdělostí nekorelovalo, což odráží orientaci na bytí (spíše než na konání) a vychutnávání nečinnosti spojené s bdělostí (Taylor, 2017a). Bdělost byla dále negativně spojena s nedostatkem emocí. Prožitek bdělého člověka zahrnuje hlubokou přítomnost a vědomé vnímání okamžiku se zvýšenou radostí, potěšením a empatií a intenzivní prožívání všemi smysly. To se odráží i v souvislosti s dílčí škálou tělesného prožívání emocí SEE. Kromě toho byla zjištěna slabá až mírná souvislost bdělosti s imaginativními schopnostmi (SEE). Snížení mentální konverzace může bdělým osobám umožnit přístup k hlubším tvůrčím a imaginativním potenciálům, (viz výzkum ukazující souvislost mezi meditací a zvýšenou kreativitou (Colzato et al., 2017)).

Souhrnně lze říci, že u většiny zavedených měřítek vykázal německý WAKE-16 vzorec korelací, který lze očekávat v souvislosti s pojmem bdělosti a jejími charakteristikami. Tyto korelace odrážejí širokou povahu konstruktu bdělosti a samotného inventáře WAKE.



Omezení a budoucí výzkum

V procesu validace byly některé položky vymazány, protože statisticky neodpovídaly zbytku dotazníku. V důsledku toho devět (anglický WAKE- 19), resp. 11 (německý WAKE-16) z 24 charakteristik, které se v předchozích kvalitativních výzkumech (Kilrea, 2013; Taylor, 2013) jevily jako důležité rysy bdělosti, nejsou ve finálních inventářích přímo zachyceny. Vynechané charakteristiky však mohou být stále zastoupeny jinými charakteristikami. Například vynechaná charakteristika "Zvýšený pocit svobody" může být (alespoň částečně) zastoupena položkami charakte- ristik "Zvýšená přítomnost" a "Snížená identifikace s myšlenkami a mentálními konstrukty". Podobně může být vynechaná charakteristika "Zvýšená pohoda a pozitivní afektivní stavy" alespoň částečně zastoupena položkami "Pocit propojení a celistvosti", "Zvýšení potěšení a radosti" a "Postoj přijetí". Další výzkum by mohl pomoci objasnit, do jaké míry je podstata vynechaných charakteristik zastoupena. Další výzkum by také mohl vytvořit účinnější stavy pro položky, které byly v procesu validace vypuštěny.

Dalším možným omezením je, že vzorky nejsou zcela reprezentativní pro dospělou populaci, ačkoli se nejednalo o výběrové vzorky. Anglické vzorky zahrnovaly značné věkové rozpětí, ale účastníci byli převážně běloši a velkou část tvořily ženy. Německý vzorek byl poměrně reprezentativní pro dospělé v Německu, ale zahrnoval také o něco více žen a spíše vysoce vzdělané účastníky. V budoucích studiích by měly být provedeny další studie s jinými vzorky a ověřeny překlady, protože výsledky tohoto výzkumu nemusí být zobecnitelné na jiné etnické skupiny a populace. V neposlední řadě nevíme, zda skóre některých lidí částečně odráží společensky žádoucí odpovědi. Ačkoli rozložení a diference celkového vzorku a skupiny probuzených naznačují, že sociální žádoucnost nemusí hrát (velkou) roli, budoucí výzkum by mohl zkoumat asociace se škálou sociální žádoucnosti.

Další výzkum může také pomoci objasnit časovou proměnlivost bdělosti.

Bdělost chápeme jako relativně stabilní stav bytí, i když ne zcela statický. Intenzivnější stav bdělosti může být kultivován dalším duchovním či osobním rozvojem nebo může vzniknout v důsledku určitých životních událostí. Například výzkum posttraumatického růstu ukázal, že lidé mohou projít významným duchovním růstem v důsledku traumatu (Tedeschi & Calhoun, 2004). To souvisí s pozorovanými souvislostmi mezi intenzivními psychickými otřesy a náhlým probuzením (Miller & C'de Baca, 2001; Taylor, 2021). U jiných lidí však mohou mít negativní vliv na úroveň bdělosti i určité životní události - například nemoc, potíže ve vztahu, profesní zklamání nebo dokonce úspěch. Posttraumatický růst je sice běžný, ale není nevyhnutelný (Tedeschi & Calhoun, 2004). Bdělost se může lišit také v závislosti na věku. Vztah mezi rostoucím věkem a duchovním rozvojem naznačuje Tornstamova (2011) teorie gerotranscendence, která předpokládá, že stárnutí může pro některé jedince znamenat přirozený proces duchovního rozvoje. Takový vztah naznačuje také Eriksonova (1950) teorie, podle níž může být stáří pohybem směrem ke zvyšující se generativitě a egointegritě. Zajímavou aplikací tohoto soupisu by byla studie bdělosti u různých věkových skupin.



Závěr

Tento článek představuje komplexní jednodimenzionální měřítko pro hodnocení trvalého stavu bdělosti v sekulárním a duchovním kontextu, a to jak v angličtině, tak v češtině. Kilrea et al.25 a německy. Důkladný a rozsáhlý postup jejich vývoje a ověřování je hlavní předností naší studie. Kromě zpracování charakteristik bdělosti z existujících studií jsme konzultovali danou problematiku s odborníky, provedli jsme dvě pilotní testování, získali jsme množství účastníků pro hlavní validační studie a testovali jsme velké množství statistických kritérií kvality, v nichž nový dotazník dopadl velmi dobře. Na základě údajů z velkých vzorků se nám podařilo prokázat obsahovou validitu, konstruktovou validitu a spolehlivost dotazníků. Výsledky naznačují, že bdělost existuje na kontinuu a není omezena na duchovní souvislosti. Zdá se, že inventáře účinně měří bdělost a dobře rozlišují mezi skupinou bdělých a běžnou populací. Dotazníky mohou být nyní použity pro další vědecké studium bdělosti. Existuje například vztah mezi bdělostí a zvyšujícím se věkem? Mají nábožensky orientovaní lidé nebo ti, kteří vyznávají specifické duchovní praktiky a cesty, větší pravděpodobnost, že budou zažívat bdělost, než sekulární části populace? Souvisí bdělost s blahobytem, zdravím a životní spokojeností? Souvisí bdělost s pohlavím, ekonomickou situací nebo úrovní vzdělání? Přispívá užívání psychedelik v psychoterapii ke zvýšení bdělosti? Podporuje meditace bdělost? Tyto anglické a německé inventáře mohou pomoci při řešení těchto a mnoha dalších otázek v budoucím výzkumu bdělosti (plné znění inventářů viz https://osf.io/njrdw/).
Pokračování (1)
 

Re: Stupnice pro posouzení stavu bdělosti (probuzenosti)

Nový příspěvekod Pokračování (2) » čtv 23. kvě 2024 0:07:46

Poděkování

Autoři by rádi poděkovali výzkumné asistentce Heidi O'Haganové za pomoc s rešerší literatury, elektronickým uspořádáním odkazů a za přípravu online dotazníkového nástroje/databáze použité pro sběr dat v pilotních studiích a první inven- torské validační studii.

Příspěvky autorů (Kredity)

Konceptualizace: Kilrea; Steve Taylor

Kurátorství dat: Kilrea; Steve Taylor; Sebastian L. Kübel

Formální analýza: Kübel Získání finančních prostředků: Cynthia Bilodeau; Damisela Linares Gutiérrez; Sebastian L: Kilrea

Vyšetřování: Kilrea; Steve Taylor; Marc Wittmann, Damisela Linares Gutiérrez, Sebastian L. Kübel

Metodika: Kilrea; Steve Taylor; Cynthia Bilodeau; Damisela Linares Gutiérrez; Sebastian L. Kübel

Administrace projektu: Kilrea; Steve Taylor; Marc Wittmann Dohled: Kelly A: Kilrea; Steve Taylor; Marc Wittmann.

26Journal of Humanistic Psychology 00(0)

Vizualizace: Kübel Psaní-původní návrh: Kelly A. Kilrea; Steve Taylor; Sebastian L: Kilrea; Sebastian L. Kübel.

Psaní-recenze a editace: Kilrea, Steve Taylor, Cynthia Bilodeau, Marc Wittmann, Damisela Linares Gutiérrez, Sebastian L. Kübel. Prohlášení o střetu zájmů

Autoří) neoznámili žádný potenciální střet zájmů v souvislosti s výzkumem, autorstvím a/nebo publikováním tohoto článku.

Financování

Autoři zveřejnil(i), že obdržel(i) následující finanční podporu na výzkum, autorství a/nebo publikaci tohoto článku: Autoři děkují Univerzitě Svatého Pavla za interní financování výzkumného grantu (poskytnutí výzkumného asistenta) pro tento projekt.

iD ORCID Kelly A. Kilreahttps://orcid.org/0000-0003-3090- 3991 Cynthia Bilodeauhttps://orcid.org/0000-0003- 2073-4514 Sebastian L. Kübelhttps://orcid.org/0000-0001-7072- 9508



Prohlášení o dostupnosti údajů

Čisté a anonymizované soubory dat, které podporují zjištění této studie, stejně jako konečné dotazníky a doplňkové materiály jsou volně dostupné na adrese https:// osf.io/njrdw/.


Poznámky

1. Mnozí z těch, kteří mají zážitek blízké smrti, charakterizovaný pokračováním vědomí během období fyziologické a neurologické nečinnosti v souvislosti s lékařskou pohotovostí (Greyson, 2021), procházejí trvalým přechodem do expanzivního stavu bdělosti (Fenwick & Fenwick, 1995; Sartori, 2014).

2. Ruth Ogdenová se o tomto termínu zmínila v souvislosti s meta-vědomím času. Zde si jej s vděčností vypůjčujeme.


Odkazy

Azeemi, K. (2005). Muraqaba: Umění a věda súfijské meditace. Platón.

Behr, M., & Becker, M. (2012). Škály pro prožívání emocí: Vědět, hodnotit a regulovat vlastní emoce. Hellenic Journal of Psychology, 9(3), 278-303. Benjamini, Y., & Hochberg, Y. (1995). Kontrola míry falešných objevů: Praktický a výkonný přístup k vícenásobnému testování. Journal of the Royal Kilrea et al.27

Statistická společnost: Series B (Methodological), 57(1), 289-300. https://doi. org/10.1111/j.2517-6161.1995.tb02031.x

Brazdau, O., Ahuja, S., Opariuc, C.-D., Jones, V., Sharma, S., Monsanto, C., Andrews, S., & Fiveson, K. (2021). Průzkumná analýza kolektivních vzorců kon- skriptivního prožívání pomocí dotazníku pro sebehodnocení (An exploratory analysis of collective patterns of con- scious experience using a self-report questionnaire). Frontiers in Psychology, 12, Article 634677. https://www.frontiersin.org/articles/10 ... 021.634677 Brown, K. W., &

Ryan, R. M. (2003). The benefits of being present (Výhody přítomnosti): Všímavost a její úloha v psychické pohodě (Mindfulness and its role in psychological well- being). Journal of Personality and Social Psychology, 84(4), 822-848. https://doi.org/10.1037/0022-3514.84.4.822 Bucke, R. M. (1901). Kosmické vědomí: A study in the evolution of the human mysl [HTML verze]. http://www.sacred-texts.com/eso/cc/ Büssing, A., Recchia, D. R., & Baumann, K. (2018). Validace dotazníku vděčnosti/vášnivosti a jeho souvislost s dispozicí vděčnosti. Religions, 9(4), Article 4. https://doi.org/10.3390/rel9040117

Chen, Z., Hood, R. W., Jr., Yang, L., & Watson, P. J. (2011). Mystická zkušenost mezi tibetskými buddhisty: The common core thesis revisited. Journal for the Scientific Study of Religion, 50(2), 328-338. https://doi.org/10.1111/j.1468- 5906.2011.01570.x Chen, Z., Qi, W., Hood, R. W., Jr., & Watson, P. J. (2011). Společná základní teze a kvalitativní a kvantitativní analýza mysticismu u čínských buddhistických mnichů a mnišek. Journal for the Scientific Study of Religion, 50(4), 654-670. https://doi. org/10.1111/j.1468-5906.2011.01606.x Cohen, J. ( 1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2. vydání). Erlbaum.

Colzato, L. S., Szapora, A., Lippelt, D., & Hommel, B. (2017). Předchozí meditační praxe moduluje výkon a používání strategií v problémech konvergentního a divergentního myšlení. Mindfulness, 8(1), 10-16. https://doi.org/10.1007/s12671- 014-0352-9

Corneille, J. S., & Luke, D. (2021). Spontánní duchovní probuzení: Vydavatelé se zabývají fenomenologií, změněnými stavy, individuálními rozdíly a blahobytem. Frontiers in Psychology, 12, Article 720579.

https://www.frontiersin.org/articles/10 ... 021.720579 Costeines, M. (2009). Co znamená osvícení: A qualitative study of nondual con- sciousness as experienced by teachers of nondual mysticism (UMI No. 3356468) [doktorská disertační práce, Sofijská univerzita]. ProQuest Dissertations Publishing.

https://www.proquest.com/docview/305094 ... E64619PQ/1? DeVellis, R. F. (2016). Vývoj stupnice: F.: The Scale: Theory and Applications (Teorie a aplikace). Sage. Erikson, E. H. (1950). Dětství a společnost. W.W Norton.

Fenwick, P., & Fenwick, E. (1995). Pravda ve světle. Headline. Field, A. (2009). Objevování statistiky pomocí SPSS: představení statistické metody (3. vydání). Sage.

Forero, C. G., Maydeu-Olivares, A., & Gallardo-Pujol, D. (2009). Faktorová analýza s ordinálními ukazateli: A Monte Carlo study comparing DWLS and ULS estimation. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 16(4), 625-641. https://doi.org/10.1080/10705510903203573 28Journal of Humanistic Psychology 00(0)

Friedman, H. L. (1983). Sebeexpanzivní forma úrovně: A conceptualization and measurement of a transpersonal construct-ProQuest (Konceptualizace a měření transpersonálního konstruktu). Journal of Transpersonal Psychology, 15(1), 37- 50. Greyson, B. (2021). After. St. Martin's Press.

Hanley, A. W., Nakamura, Y., & Garland, E. L. (2018). Nondual Awareness Dimensional Assessment (NADA) (Hodnocení dimenzí neduálního uvědomění): Nové nástroje pro hodnocení neduálních rysů a stavů vědomí vyskytujících se v rámci meditace i mimo ni. Psychological Assessment, 30, 1625-1639. https://doi.org/10.1037/pas0000615 Hartelius, G. (2017). Zombie perennialismus: G.: Inteligentní design pro psychologii? Další reakce na Taylorův měkký perennialismus. International Journal of Transpersonal Studies, 36, 93-110. https://doi.org/10.24972/ijts.2017.36.2.93

Hattie, J., & Cooksey, R. W. (1984). Postupy pro hodnocení validity testů metodou "známých skupin". Applied Psychological Measurement, 8(3), 295-305. https://doi.org/10.1177/014662168400800306

Hayton, J. C., Allen, D. G., & Scarpello, V. (2004). Rozhodování o ponechání faktorů v průzkumné faktorové analýze: A tutorial on parallel analysis.

Organizational Research Methods, 7(2), 191-205. https://doi.org/10.1177/1094428104263675

Hoffman, E. (1992). Vize nevinnosti. Shambhala.

Holgado-Tello, F. P., Chacón-Moscoso, S., Barbero-García, I., & Vila-Abad, E. (2010). Polychorické versus Pearsonovy korelace v explorační a konfirmační faktorové analýze ordinálních proměnných. Quality & Quantity, 44(1), 153-166. https:// doi.org/10.1007/s11135-008-9190-y.

Hood, R. W. (1975). The construction and preliminary validation of a measure of reported mystical experience (Konstrukce a předběžná validace míry hlášených mystických zážitků). Journal for the Scientific Study of Religion, 14, 29-41. Horn, J. L. (1965). Zdůvodnění a test počtu faktorů ve faktorové analýze. Psychometrika, 30(2), 179-185. https://doi.org/10.1007/BF02289447

James, W. (1985). Odrůdy náboženské zkušenosti. Penguin. (Původní dílo vyšlo v roce 1902).

Johnson, R. C. (1959). Watcher on the hills (Pozorovatel na kopcích). Harper.

Kabat-Zinn, J. (2003). Intervence založené na všímavosti v souvislostech: Minulost, současnost a budoucnost. Clinical Psychology: Science and Practice, 10(2), 144-156. https://doi. org/10.1093/clipsy.bpg016

Kaiser, H. F. (1960). Aplikace elektronických počítačů na faktorovou analýzu. Educational and Psychological Measurement, 20(1), 141-151. https://doi. org/10.1177/001316446002000116.

Kaufman, S. B. (2023). Sebeaktualizující se lidé v 21. století: Integrace s kon- dočasnou teorií a výzkumem osobnosti a životní pohody. Journalof Humanistic Psychology, 63(1), 51-83. https://doi.org/10.1177/0022167818809187 Kilrea, K. (2013). Každodenní, prožívaná, fyzická a smyslová zkušenost duchovního osvícení (UMI č. 3589672) [(doktorská disertační práce, Sofijská univerzita]. ProQuest Dissertations Publishing. https://www.proquest.com/ docview/1430475147. Kilrea et al.29

Laski, M. (1961). Extáze. Cresset Press.

Leech, N. L., Barrett, K. C., & Morgan, G. A. (2012). Explorační faktorová analýza a analýza hlavních komponent. In N. L. Leech, K. C. Barrett, & G. A. Morgan (Eds.), IBM SPSS for intermediate statistics (pp. 68-83). Routledge.

Maharši, R. (1963). Rozhovory s Ramanou Maharšim. T.N.

Venkataraman. Martin, J. A. (2019). Nálezci. Integration Press.

Martin, J. A. (2020). Shluky zážitků jednotlivců tvoří kontinuum přetrvávajících nesymbolických zážitků u dospělých. Consciousness, 8(8), 1-22.

Maslow, A. H. (1970). Motivace a osobnost (2. vydání). Harper and Row.

Maslow, A. H. (1971). Vzdálenější dosahy lidské přirozenosti. Viking Press.

McCrae, R. R., & Costa, P. T. (1987). Validace pětifaktorového modelu per- sonality napříč nástroji a pozorovateli. Journal of Personality and Social Psychology, 52, 81-90. https://doi.org/10.1037/0022-3514.52.1.81

McNeish, D. (2018). Díky koeficientu alfa, převezmeme to odtud. Psychological Methods, 23(3), 412-433. https://doi.org/10.1037/met0000144

Miller, W. R., & C'de Baca, J. (2001). Kvantová změna: Kvantová změna: když prozření a sud- denní vhled mění obyčejné životy. Guilford.

O'Connor, B. P. (2000). Programy SPSS a SAS pro určení počtu komponent pomocí paralelní analýzy a Velicerova testu MAP. Behavior Research Methods, Instruments, & Computers, 32(3), 396-402. https://doi.org/10.3758/ BF03200807.

Preacher, K. J., & MacCallum, R. C. (2003). Oprava stroje Toma Swifta na analýzu elektrických faktorů. Understanding Statistics, 2(1), 13-43. https://doi.org/10.1207/ S15328031US0201_02

Rammstedt, B., & John, O. P. (2007). Měření osobnosti za minutu nebo méně: Inventář Velké pětky v angličtině a němčině. Journal of Research in

Personality, 41(1), 203-212. https://doi.org/10.1016/j. jrp.2006.02.001.

Rose, K. (2016). Jóga, meditace a mystika: Klíčová slova: Kontemplativní univerzálie a meditační mezníky. Bloomsbury.

Roth, M., & Hammelstein, P. (2012). Need Inventory of Sensation Seeking (NISS). European Journal of Psychological Assessment, 28(1), 11-18. https:// doi.org/10.1027/1015-5759/a000085.

Sartori, P. (2014). Moudrost zážitků blízkých smrti. Watkins. Schuon, F. (1984). Transcendentní jednota náboženství. Quest Books. Spencer, S. (1963). Mystika ve světových náboženstvích. Pelican Books.

Stolarski, M., & Witowska, J. (2017). Vyvažování vlastní časové perspektivy z leteckého pohledu: Metakognitivní procesy v časovém rámování. In A. Kostić & D. Chadee (Eds.), Time perspective: Theory and practice (pp. 117-141).

Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/978-1-137-60191-9_6

Streib, H., & Hood, R. W. (2013). Modelování náboženského pole: Náboženství, spiritualita, mystika a příbuzné světové názory. Implicit Religion, 16(2), 137- 155. https:// doi.org/10.1558/imre.v16i2.133.

30Journal of Humanistic Psychology 00(0)

Streiner, D. L. (2003). Začít od začátku: Úvod do koeficientu alfa a vnitřní konzistence. Journal of Personality Assessment, 80(1), 99-103. https://doi.org/10.1207/S15327752JPA8001_18

Studstill, R. (2005). Jednota mystických tradic: R.: Proměny vědomí v tibetské a německé mystice. Brill.

Suzuki, D. T. (1956). Zenový buddhismus. Doubleday.

Tavakol, M., & Dennick, R. (2011). Smysl Cronbachova alfa. International Journal of Medical Education, 2, 53-55. https://doi.org/10.5116/ijme.4dfb.8dfd

Taylor, S. M. (2013). Fenomenologické zkoumání psychologické transformace interpretované jako duchovní probuzení: Možné příčiny, charakteristiky a následky [doktorská disertační práce, Liverpool John Moores University]. http://researchonline.ljmu.ac.uk/id/eprint/6196/.

Taylor, S. M. (2016). Od filozofie k fenomenologii: (The argument for a "soft" perennialism). International Journal of Transpersonal Studies, 35(2), 17-41. https://doi.org/10.24972/ijts.2016.35.2.17

Taylor, S. M. (2017a). The leap: S.: The psychology of spiritual awakening (Psychologie duchovního probuzení). New World Library.

Taylor, S. M. (2017b). Návrat trvalých perspektiv? Proč by transpersonální psychologie měla zůstat otevřená esencialismu. International Journal of Transpersonal Studies, 36(2), 75-92. https://doi.org/10.24972/ijts.2017.36.2.75

Taylor, S. M. (2021). Transformace skrze ztrátu a zármutek: A study of personal transformation following bareavement (Studie osobní transformace po ztrátě blízké osoby). The Humanistic Psychologist, 49, 381-. 399. https://doi.org/10.1037/hum0000172

Taylor, S. M., & Egeto-Szabo, K. (2017). Zkoumání zážitků probuzení: A study of awakening experiences in terms of their triggers, characteristics, duration and after-effects (Studie zážitků probuzení z hlediska jejich spouštěčů, charakteristik, trvání a následných účinků). Journal of Transpersonal Psychology, 49(1), 45-65.

Tedeschi, R. G., & Calhoun, L. G. (2004). Posttraumatický růst: Conceptual foun- dations and empirical evidence. Psychological Inquiry, 15(1), 1-18. https://doi. org/10.1207/s15327965pli1501_01 Tivian XI GmbH. (2021). UniPark enterprise feedback suite survey. https://www. unipark.com/en/.

Tornstam, L. (2011). Dozrávání do gerotranscendence. The Journal of Transpersonal Psychology, 43(2), 166-180.

Wade, J. (2004). Transcendentální sex: J.: Transcendentní sex: Když milování otevírá závoj. Paraview Pocket Books.

Walach, H., Buchheld, N., Buttenmüller, V., Kleinknecht, N., & Schmidt, S. (2006). Měření všímavosti - Freiburský inventář všímavosti (FMI). Personality and Individual Differences, 40(8), 1543-1555. https://doi. org/10.1016/j.paid.2005.11.025.

Watkins, M. W. (2018). Explorativní faktorová analýza: Průvodce osvědčenými postupy. Journal of Black Psychology, 44(3), 219-246. https://doi.org/10.1177/0095798418771807 Kilrea et al.31

Witowska, J., Stolarski, M., & Wittmann, M. (2022). Psychometrická validace německé adaptace škály Temporal Metacognition Scale. Timing & Time Perception, 1, 1-19. https://doi.org/10.1163/22134468-bja10070

Zwick, W. R., & Velicer, W. F. (1986). Srovnání pěti pravidel pro určení počtu složek, které je třeba zachovat. Psychological Bulletin, 99(3), 432-442. https:// doi.org/10.1037/0033-2909.99.3.432.



Životopisy autorů

Kelly A. Kilrea studovala psychologii, zdraví a spiritualitu a získala doktorát z psychologie (Sofijská univerzita, 2013) se specializací na psycho-spirituální rozvoj a transpersonální psychologii. Působila jako odborná asistentka poradenství, psychoterapie a spirituality na Univerzitě svatého Pavla v kanadské Ottawě (2014-2023). Zabývá se výzkumem zážitků duchovního/světského probuzení (tj. neduální realizace nebo osvícení), které souvisejí s identitou, cítěním, emotivitou, motivací, vedením, lidskou potencí, vztahy, rodičovstvím a spiritualitou. Kelly je transpersonální kouč, poradce pro výkonnost mužů a registrovaný psychoterapeut.

Steve Taylor, PhD, je autorem 14 knih o psychologii a spiritualitě a působí jako docent psychologie na Leeds Beckett University. V minulosti byl p ř e d s e d o u sekce transpersonální psychologie Britské psychologické společnosti. Jeho poslední kniha se jmenuje DisConnected. Jeho předchozí články vyšly v časopisech, jako jsou The Journal of Humanistic Psychology, The Humanistic Psychologist, Traumatology a The Journal of Transpersonal Psychology. Steve žije v anglickém Manchesteru se svou ženou a třemi dětmi.

Cynthia Bilodeau je profesorkou na škole poradenství, psychoterapie a spirituality na Univerzitě svatého Pavla v kanadské Ottawě. Je držitelkou doktorátu z pedagogiky na Sherbrooke University v Kanadě a licencovanou psychol- ogičkou. Mezi oblasti jejího výzkumu patří přístupy pozitivní psychologie a spirituální zvládání.


Zobrazit statistiky publikací

Marc Wittmann vystudoval psychologii a filozofii na univerzitě ve Fribourgu ve Švýcarsku a na Univerzitě Ludwiga Maxmiliána v Mnichově (LMU) v Německu. Doktorát a habilitaci získal na Institutu lékařské psychologie Lékařské fakulty LMU. V letech 2004-2009 působil jako výzkumný pracovník na katedře psychiatrie Kalifornské univerzity v San Diegu. Od roku 2009 je zaměstnán v Institutu pro hraniční oblasti psychologie a duševního zdraví v německém Freiburgu.

Damisela Linares Gutiérrez vystudovala neuropsychologii na Université Libre de Bruxelles v Belgii a získala doktorát z experimentální psychologie na Univerzitě Alberta Ludwiga ve Freiburgu v Německu. Pracuje na oddělení paliativní péče a výzkumném oddělení Kliniky paliativní medicíny v univerzitní nemocnici ve Freiburgu. Její výzkumy se zaměřují na čas a vnímání sebe sama v meditaci a také na prožívání utrpení a per- sonální růst na konci života.

Sebastian L. Kübel vystudoval klinickou psychologii na univerzitě ve Freiburgu v Německu. Na Institutu pro hraniční oblasti psychologie a duševního zdraví se začal zabývat lidským vnímáním času a časovými perspektivami. V současné době je doktorandem na oddělení kriminologie v Institutu Maxe Plancka pro studium kriminality, bezpečnosti a práva. Zde se zabývá studiem faktorů, které přispívají k preferenci okamžité odměny, jež následně souvisí s deviacemi a trestnou činností.
Pokračování (2)
 

Re: Stupnice pro posouzení stavu bdělosti (probuzenosti)

Nový příspěvekod miroslav » čtv 23. kvě 2024 22:55:17

Uživatelský avatar
miroslav
 
Příspěvky: 3825
Registrován: čtv 29. kvě 2014 10:33:24


Zpět na Cokoliv je libo

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků