Jana píše:Co je mezi Tebou a Bohem, je ve skutečnosti mezi Tebou a Tebou. Náš život je řízen z ega, z iluze oddělenosti, z osobní mysli, z osobní vůle, pak je zdrojem utrpení, trápení, ale i určitého dobrodružství, možnosti osobně prožívat oddělenost sama od sebe, tohle ve skutečnosti není opravdovým životem, je to jenom pomíjivým snem.
A nebo je život řízen Bohem, Boží vůlí, naším pravým Já, pak je Božím královstvím, štěstím, blahem, je pravým Životem.
...
vostálník píše:A mohu uzavřít i smlouvu s dáblem ?
Návštěvník píše:Jana píše:Co je mezi Tebou a Bohem, je ve skutečnosti mezi Tebou a Tebou. Náš život je řízen z ega, z iluze oddělenosti, z osobní mysli, z osobní vůle, pak je zdrojem utrpení, trápení, ale i určitého dobrodružství, možnosti osobně prožívat oddělenost sama od sebe, tohle ve skutečnosti není opravdovým životem, je to jenom pomíjivým snem.
A nebo je život řízen Bohem, Boží vůlí, naším pravým Já, pak je Božím královstvím, štěstím, blahem, je pravým Životem.
...
život je vždy řízen naším pravým Já a to i v případě, že je vnímáno prostřednictvím ztotožnění s osobním vědomím
už samotný tohle uvědomění může být velmi osvobozujícím
Podle mé vlastní zkušenosti je to naopak. Na duchovní cestě může být velmi užitečná psychologie, protože dokud člověk žije výhradně teologií, náboženským a duchovním životem, svoje projekce nevnímá, ignoruje je obracením pozornosti k "duchovnu". A tak fungují nerušeně dál...
roman píše:Tedy psychologie určitě ano, ale je to s ní trochu jako s chlastem. Dočasně pomůže, žel z dlouhodobé perspektivy se jeví býti taktrochu neúčinnou. Tedy účinná je, jen má své limity.
narozdíl od toho různé psychologické a psychoterapeutické metody pracují s příčinou a to vědomě !
celá ta debata vznikla z toho, že Jana napsala, že
"Člověku, který žije především duševním životem, může pomoci teologie, psychologie mu může naopak dát potravu pro stále neřešitelnější zamotávání se v mentálních projekcích, ze kterých psychologie nedokáže najít východisko."
Linda píše:malpan píše:Funguju tak. Klidně mě považuj za podivína. Je to jen kolotoč otázek, který mě vede k sebeuvědomování si souvislostí. Psychologie a "duchovní život" jsou u mě v podstatě jen dva pohledy na totéž...Jana píše:Člověku, který žije především duševním životem, může pomoci teologie, psychologie mu může naopak dát potravu pro stále neřešitelnější zamotávání se v mentálních projekcích, ze kterých psychologie nedokáže najít východisko.
No
pojem "mentální projekce" vznikl v minulém století díky C.G.Jungovi, který psychický proces projekce definoval: "Subjekt se zbavuje nepřijatelných, bolestivých obsahů tím, že je projikuje." Principy, které jsou příčinami mentálních projekcí, i cestu k vědomému stahování projekcí tedy objevila a propracovala psychologie. Díky jejím dnes obecně dostupným poznatkům může nejen křesťan nebo buddhista (..., ..., ...), ale i každý současný člověk v sobě vědomě rozpoznat, proč v něm dochází k nevědomému sebeztotožňování s určitými obsahy vědomí, tudíž i k jejich projekcím. Může si proto začít postupně v sobě uvědomovat, čemu uhýbá, co nechce u sebe vidět, a proto to přisuzuje těm kolem. A úměrně tomu, jak si dokáže nejen přiznat, ale i přijmout, co si v sobě předtím neuvědomoval, začne v něm docházet ke stahování projekcí, tudíž k uvolňování od nevědomého sebeztotožňování s osobou.Jana píše:Člověku, který žije především duševním životem, může pomoci teologie, psychologie mu může naopak dát potravu pro stále neřešitelnější zamotávání se v mentálních projekcích, ze kterých psychologie nedokáže najít východisko.
Podle mé vlastní zkušenosti je to naopak. Na duchovní cestě může být velmi užitečná psychologie, protože dokud člověk žije výhradně teologií, náboženským a duchovním životem, svoje projekce nevnímá, ignoruje je obracením pozornosti k "duchovnu". A tak fungují nerušeně dál...
roman píše: že je zde jedinec a jeho problémy, jeho život, který má být harmonizován. Ale už tento základní předpoklad je vlastně chybný .
ps. Jungova hlubinná psychologie je unikátem a koresponduje s metodami některých buddhistických tradic a vhledů do oblasti psyché a kolektivní mysli
"Mé úplné bytostné JÁ se odebírá do pohroužení takříkajíc jako nějaký jogín a medituje mou vezdejší podobu. Mohlo by se také říci: nabírá lidskou podobu, aby vešla do trojrozměrné existence, jako když se někdo obléká do potápěčského obleku, aby se ponořil do moře. Úplné bytostné JÁ se oddává vezdejší existenci... v pozemské podobě může využít zkušeností trojrozměrného světa a uskutečnit se o další kus prostřednictvím většího uvědomění... Skutečná je tato existence a náš svět vědomí je iluze jistého druhu, představuje zdánlivou skutečnost, jako sen, který se tak dlouho zdá skutečný, dokud v něm člověk je.
Nevědomá celost se mi proto jeví jako To, co řídí - spiritus rector všeho biologického a psychického dění. Tíhne k totálnímu uskutečnění, tedy v případě člověka k totálnímu uvědomění.
Východ přikládá úplnému bytostnému JÁ nepochybně božský význam a podle starého křesťanského názoru je sebepoznání cestou ke cognitio Dei - poznání Boha.
Rozhodující otázkou pro člověka je: vztahuješ se k nekonečnu, nebo ne? To je kriterium jeho života. Jen když vím, že nekonečné je podstatné, nezakládám svůj zájem na nicotnostech a na věcech, které nemají rozhodující význam. Jestli to nevím, pak naléhavě trvám na tom, že něco ve světě znamenám kvůli té nebo oné vlastnosti, kterou pojímám jako osobní vlastnictví.
Citu pro nekonečno dosahuji však jen tehdy, jsem-li omezen na krajnost. Největší omezení člověka je úplné bytostné JÁ; projevuje se v zážitku "jsem jen to!" Jen vědomí mého nejužšího omezení v úplném bytostném JÁ je napojeno na neomezenost nevědomého. V tomto uvědomění se zakouším zároveň jako omezený i jako věčný, jako jedno i druhé."
Z jeho knihy "Duše moderního člověka"
jedinec s jeho problémy tu rozhodně je přítomný
nechceš snad popírat 6 miliard liských bytostí, které jsou plnoprávnými součástmi Univerza, jsou projevenou SKUTEČNOSTÍ, která se tak manifestuje skrze x forem ?
No ale právě to co jsi všechno vyjmenoval(a) je důsledkem toho iluzorního jedince . Kdyby tady nebyl iluzorní jedinec, nebylo by tu všechno to vyjmenované. Právě protože je tu iluzorní přesvědčení, že jsem jedinec pak je tu vnímní že...co je pokládáno za iluzorní není existující jedinec s problémy, ale myšlení si toho jedince, že je POUZE samostanou a nezávislou a od všeho ostatního oddělnou entitou, která se narodila SVÝM rodičům a taky ONA jednou zemře a že má SVOU samostatnou a nezávislou OSOBNÍ vůli pomocí, které dostane SVŮJ ŽIVOT pod SVOU kontrolu, jejíž mozek si vytváří SVÉ myšlenky a SVÉ jednání atd. - to je pouze naučený vzorec vnímání, ne naše přirozenost
.že je POUZE samostanou a nezávislou a od všeho ostatního oddělnou entitou, která se narodila SVÝM rodičům a taky ONA jednou zemře a že má SVOU samostatnou a nezávislou OSOBNÍ vůli pomocí, které dostane SVŮJ ŽIVOT pod SVOU kontrolu, jejíž mozek si vytváří SVÉ myšlenky a SVÉ jednání atd
irulan píše:jaktože rozpoznáním a pochopením příčin sama u sebe můžeme tyhle tendence jakoby "zrušit"?
irulan píše:jaktože rozpoznáním a pochopením příčin sama u sebe můžeme tyhle tendence jakoby "zrušit"?
malpan píše: Psychologie a "duchovní život" jsou u mě v podstatě jen dva pohledy na totéž...
roman píše:Tedy psychologie určitě ano, ale je to s ní trochu jako s chlastem. Dočasně pomůže, žel z dlouhodobé perspektivy se jeví býti taktrochu neúčinnou. Tedy účinná je, jen má své limity.
"Když o realitě mluvíte, proměnili jste ji v mentální představu. Slovní vyjádření „realita“ je mentální představou. Realita jako taková je něco, na co nemůžete myslet. Pokud realitou jste, nemůžete o ní mluvit. A jakmile o něčem mluvíte nebo přemýšlíte, je to v oblasti fenomenality, a proto je to konceptuální."
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků