Respekt k druhým a k jejich hranicím

Pravidla fóra
POLEMICKÉ FÓRUM

Re: Respekt k druhým a k jejich hranicím

Nový příspěvekod nop » stř 30. črc 2014 10:48:52

… Dürckheim mluvil o tom, že máme stát v haře. Hara je podbřišek….
jsem otevřený pro Boha a pro bytí, jak to Dürckheim nazývá, pro existenci…. cítím podíl Boha…. Můžeme si pomocí těla pomalu vycvičit větší sebedůvěru….

Takto částečně vplouvá k opatovi učení Východu, z Japonska. To hrabě Dürckheim.
Opat udělal dobře, že to uvedl na něho. V křesťanství tradice nezná práci s tělem pro masy, zná v tom jen drobty od některých poustevníků. Opat se vyhnul reakcím některých lidí proti tělu a proti Japonsku. V zájmu pokroku na duši odvedl pozornost, aby nějaký čtenář neukázal prstem „to není naše, to je cizí“. Tento stav jsem pochopil, když jsem jednou řekl kolegyni, že jsem za výlohou v prodejně porcelánu viděl sošku Quan Jin. Odpověděla „ale to je cizí“. Byla to esoterička žijící na poznatcích antiky a Egypta, Východ odmítla.
Navíc duchovní proudění v křesťanství, aniž by si toho všimlo, je zanešené prvky z bývalého učení dualistů manichejců, které má kořeny v dualismu „duch proti hmotě“, jak učil Zarathuštra v Persii, a chápalo hmotu jako negaci Ducha, pokroku a světla. Tam se s tělem nespolupracovalo, bylo nahlížené jako přítěž. Odmítalo i gymnastiku a sporty, viz třeba výrok apoštola Pavla, který se vyjádřil podobně dualisticky (jako v Persii), i když dvě století před vznikem nové větve dualismu, samotného manicheismu. : „Cvič se pro zbožnost. Tělesné cvičení je užitečné pro málo věcí, avšak zbožnost je užitečná ke všemu, neboť má zaslíbení nynějšího i budoucího života“ (v Prvním listu Timoteovi, 4:7-8).
Sport mu byl vhodný jako příklad soustředění:
„Všechněm všecko jsem učiněn, abych vždy některé k spasení přivedl.
23 A to činím pro evangelium, abych účastník jeho byl.
24 Zdaliž nevíte, že ti, kteříž v závod běží, všichni zajisté běží, ale (jen) jeden béře odměnu? Tak běžte, abyste dosáhli.
25 A všeliký, kdož bojuje, ve všem jest zdrženlivý. A oni zajisté proto, aby porušitelnou korunu vzali, ale my neporušitelnou.
26 Protož já tak běžím, ne jako v nejistotu, tak bojuji, ne jako vítr rozrážeje,
27 Ale podmaňuji tělo své, a v službu podrobuji, abych snad jiným káže, sám nebyl nešlechetný.“ (1. list do Korintu, kap. 9)
Uživatelský avatar
nop
 
Příspěvky: 1745
Registrován: ned 04. zář 2011 22:53:28
Bydliště: Praha

Re: Respekt k druhým a k jejich hranicím

Nový příspěvekod Návštěvník » stř 30. črc 2014 11:22:55

VĚDOMÍ HRANIC

Rev. Dr. Petr Samojský

„Je to podivuhodný paradox: jen ten, kdo si je vědom hranic, je může
správně přesahovat a prolínat. Kdo hranice nezná, anebo kdo je má příliš silné,
ten nutně naráží. Buď sám si o ně hlavu rozbíjí, anebo rozbíjí hlavy druhých.
Když lidé hovoří o Bohu, hovoří tak vlastně o jakémsi spojovacím článku.
Bůh je pro ně ten spojovací článek, most, spojnice umožňující přesah.

Bůh je to, co nabízí úžasnou možnost překonávání hranic a rozdílností. Bohužel
však tento pojem se nezřídka v našem světě stává spíš jen dalším důvodem k
posilování hranic...

Někteří lidé usilují o duchovní moudrost, cvičí se v meditaci, putují do
dalekých zemí, aby se jim dostalo duchovního poznání. A snaží se získat duchovní
vhled, studují složité duchovní nauky. A třeba i dosahují zvláštních duchovních
schopností. Leč pokud necítí meze svého bytí, kde jedno bytí začíná a
druhé končí, pokud nepochopí, že druhé bytí je zcela jedinečné a unikátní, a proto
je s ním spojený, navzdory hranicím jejich fyzického bytí, pak má ještě dlouhou
cestu před sebou.“
Návštěvník
 

Re: Respekt k druhým a k jejich hranicím

Nový příspěvekod Návštěvník » stř 30. črc 2014 17:14:45

miroslav píše: Nerespektuješ "jejich" hranice, ale ty určuješ z pozice silnějšího a zkušenějšího jejich hranice.


malé děti začínají teprve objevovat svět a o žádných "hranicích" nemají vůbec ponětí, mají akorát své osobní potřeby jako každý člověk, zvíře, rostlina a vnímající tvor.

potřebují se naučit jak to ve světě a ve společnosti funguje a jak fungují mezilidské vztahy - kde končí jejich osobní hranice - prostor a kde začíná osobní hranice - prostor druhého, aby na jedné straně nedocházelo k tomu, že vyrostou v sebestředné sobce a na druhou stranu, aby si uchovali vlastní autentičnost a mohli se osobně rozvíjet svým individuálním způsobem se zdravou mírou sebedůvěry

od toho jsou rodiče, aby jim toto v rámci výchovy zprostředkovali, aby své děti naučili se ve světě orientovat a aby je naučili, že každá akce pak má následnou reakci a z ní odpovídající důsledky - od toho výchova je a při tom všem musí mít dítě jistotu, že to nemá co společného s tím, že by nebylo milováno naprosto bezpodmínečně včetně všech jeho nedokonalostí nebo neschopností perfektěn zvládnout nároky na něj kladené.

teda ne, aby výchova omezovala z titulu pozice silnějšího a zkušenějšího, ale aby se děty naučily, jak to tady funguje a jak s tím zacházet.

vymezení odpovídajících hranic je základem dobrých vztahů, protože nám ukazují, kde končí zájmy a potřeby jednoho člověka a kde začíná oblast druhého jedince. ať se nám to líbí nebo ne - tak žijeme v polaritním světě.

kdo tedy své osobní hranice nemá, není schopen je respektovat ani u druhých a buď bude neurotickým manipulovatelným a totálně závislým na ostatních lidech nebo naopak bude sebestředným sobcem neschopným vnímat nic jiného než to svoje
Návštěvník
 

Re: Respekt k druhým a k jejich hranicím

Nový příspěvekod nop » stř 30. črc 2014 19:58:46

miroslav píše:
Návštěvník píše:vymezení odpovídajících hranic je základem dobrých vztahů, protože nám ukazují, kde končí zájmy a potřeby jednoho člověka a kde začíná oblast druhého jedince. ať se nám to líbí nebo ne - tak žijeme v polaritním světě.

A kdo ty hranice vymezuje? Dítě o nich nemá ponětí - takže zpočátku jednostranně rodič.
A nejsou jen zájmy jednoho člověka a zájmy druhého člověka, ale také zájmy nadstavby daného společenství - například státu, víry, firmy atd.

Dítěti se vykresluje svět a jeho zákonitosti postupně. Rozdělil bych to na věci a lidi. Voda je vždy měkká, dá se do ní strčit ruka a plácat. Do kamene to nejde. Oheň vždy pálí, a když to umím, jen hřeje.
Při lidech má zkušenost, že lidé mu něco snesou, něco ne, bude pochválené nebo bržděné nebo bez registrace. Nebo se budou smát. Tomu se v neznalosti říká, že "dítě zkouší, co si může dovolit".
Na obhajobu dítěte mohu říci: dítě nic nezkouší, jen se setkává s reakcí na své projevy a ti dospělí ho občas omezují. Ono si to musí zapamatovat, aby mu příště bylo lépe.
Takže se dítě řídí podle zkušeností z reakce rodičů a tlupy, později ve větší šíři podle celé společnosti. Je dobře narodit se do pokročilého a vlídného prostředí. Protože v hodné rodině vyroste dítě s hodným chováním a u mafiánů s mafiánským.
Uživatelský avatar
nop
 
Příspěvky: 1745
Registrován: ned 04. zář 2011 22:53:28
Bydliště: Praha

Re: Respekt k druhým a k jejich hranicím

Nový příspěvekod Tara » stř 30. črc 2014 20:53:05

K téhle debatě..., z více míst jsem slyšela názor, že se nyní rodí hodně dětí, které se potřebují setkat, setkávat s "obyčejnou lidskou emocí", našimi emocemi, když to převedu do "našeho světa", protože pocházejí ze světů, kde tyto lidské emoce nejsou a ony je neznají a potřebují získat tyto zkušenosti pro život v této dimenzi.

Pěkně např. o tom hovořila Eva Puklová, v rozhovoru s Igorem Chaunem a Maškem, kdy popisovala rodinu, s malým chlapcem, který vyloženě své rodiče zkoušel a vyprovokovával z a k emocím... :-)

Ať to zní pro nás (hlavně pro nás, kteří návykově vnímáme prožívání a projevování emocí jako za ne právě to dobré - ve jménu tzv. nepřevzetí dodávky být nad věcí) všelijak, právě přes emoce a prožití (jsou to spojené nádoby) lze odžít to, co je třeba odžít a pochopit a emoce k tomu patří jako Koření prožitku... a pochopení... ke konečné lidskosti....

Budu se opakovat, ale existuje výborná kniha od Brandon Bays s názvem Svoboda, která autenticky vypráví životní příběh Brandon na pozadí právě žitých emocí... prožitých emocí na dno bytí... až k uzdravení... osvobození...
Uživatelský avatar
Tara
 
Příspěvky: 2830
Registrován: stř 20. lis 2013 9:44:22

Re: Respekt k druhým a k jejich hranicím

Nový příspěvekod Návštěvník » čtv 31. črc 2014 9:29:53

miroslav píše:
Návštěvník píše:vymezení odpovídajících hranic je základem dobrých vztahů, protože nám ukazují, kde končí zájmy a potřeby jednoho člověka a kde začíná oblast druhého jedince. ať se nám to líbí nebo ne - tak žijeme v polaritním světě.


A kdo ty hranice vymezuje? Dítě o nich nemá ponětí - takže zpočátku jednostranně rodič.

A nejsou jen zájmy jednoho člověka a zájmy druhého člověka, ale také zájmy nadstavby daného společenství - například státu, víry, firmy atd.


no snad jsem to psala jasně, že hranice vymezuje rodič, že děti o nich nemají ani ponětí :what:

a to je samozřejmé, že se tím učí respektovat i nadstavby daného společenství :)

protože bez vymezených hranic naše společnost není schopná fungovat
Návštěvník
 

Re: Respekt k druhým a k jejich hranicím

Nový příspěvekod Návštěvník » čtv 31. črc 2014 10:15:20

bez hranic nefunguje ani příroda

například zvířata nemají ego a přesto si jasně stanovují svoje teritoria i postavení ve společenství a chování k jiným druhům a tomuto učí i mláďata a ta stejně jako děti, testují jak moc vážné s těmi hranicemi to je

viděla jsem příběh jednoho slůněte, které se vzdálilo od stáda a šlo testovat hranice smečky lvů, kteří relaxovali po úspěšném lovu. slůně je neustále provokovalo a narušovalo jejich společenství, lvi to zpočátku tolerovali, pak začali řevem dávat najevo, že už toho bylo dost a když si slůně nedalo říct a místo, aby odešlo, tak ještě svoje řádění zesílilo, tak se zvedla lvice a slůně roztrhala ...

děti to pochopitelně také zkouší testovat, proto je důležitá ve výchově důslednost a jasnost, aby to bylo pro děti srozumitelné a mohly se podle toho zařídit :)

jsou zdokumentovány i případy, že v podobných relacích je to i u rostlinstva a hmyzu

jinak každý rodič, který se dětem věnuje si může uvědomit, jak přírůstek do rodiny upraví osobní hranice všech jejich členů, protože to změní rodinné priority, zvláště při příchodu prvního dítěte nezůstává v zaběhlém systému kámen na kameni a osobní hranice to značně rozšiřuje pochopitelně ve prospěch potřeb dítěte :D

a rozšiřování osobních hranic ve prospěch potřebnějšího egocentrismus umenšuje - ne překračování hranic druhého nebo když někdo překračuje naše hranice :D
Návštěvník
 

Re: Respekt k druhým a k jejich hranicím

Nový příspěvekod Návštěvník » čtv 31. črc 2014 12:05:15

Tara píše:Ať to zní pro nás (hlavně pro nás, kteří návykově vnímáme prožívání a projevování emocí jako za ne právě to dobré - ve jménu tzv. nepřevzetí dodávky být nad věcí) všelijak, právě přes emoce a prožití (jsou to spojené nádoby) lze odžít to, co je třeba odžít a pochopit a emoce k tomu patří jako Koření prožitku... a pochopení... ke konečné lidskosti....

...


stejně jako se děti učí zacházet s vymezením a respektováním hranic, tak stejně tak by měly být rodiči směrovány k tomu, aby se naučily zacházet s emocemi a to je nebály se je vnitřně prožít a vyjádřit nějakou přiměřenou formou, která je akceptovatelná v dané situaci :)

jj Brandon Bays :)

pro ty co se v dětství neměly možnost naučit pracovat se svými emocemi, protože převzaly od rodičů model je potlačovat, jako cosi nežádoucího nebo odvádět pozornost od toho co cítí někam jinam, v důsledku čehož se jim organismus od psychiky až po fyzickou stránku doslova zanesl bloky a traumaty, našla další způsob jak tyto bloky rozpouštět a energii v nich uvíznutou transformovat

dala jí název Cesta

"Cesta je jedna z hlubokých transformačních a uzdravujících metod, která nám pomáhá probudit se a rozvinout se do svého skutečného potenciálu.

Její zakladatelka Brandon Bays vyvíjí proces Cesty od roku 1992, kdy se vyléčila z nádoru velikosti basketbalového míče bez použití léků či operace. Proces Cesty je plodem jejího uzdravení. Od té doby prošly Cestou stovky tisíc lidí po celém světě a mnozí z nich se díky ní uzdravili ze závažných fyzických onemocnění a emocionálních problémů.

Najdi Cestu k sobě…

Život je jako houpačka. Kolik nálad se u nás vystřídá jen během jednoho jediného dne! Ohnisko: naše pocity! Naše emoce jsou jako malé děti: dožadují se naší pozornosti. My však často máme tendence je krotit a usměrňovat, bojovat proti nim a potlačovat je. Nedovolíme si plně prožít smutek, bolest, stesk, vztek či paniku. Často totiž ani nevíme, JAK!

A tak se motáme v obavách, utápíme v depresích, usínáme v apatii. Výsledek tohoto počínání se může projevit nejen na psychice, ale čím dal častěji také na fyzickém těle: zažívací potíže, chronické bolesti, zlozvyky a závislosti (jejichž cílem je vlastně potlačit nepříjemné emoce), kouření, přejídání se, chronická únava, žárlivost či nedůvěra v lidi, strach, obavy, nízké sebevědomí apod. - všechny tyto problémy mají počátek na buněčné úrovni, kde jsme odmítli cítit skutečnou emoci."

Obrázek
Návštěvník
 

Re: Respekt k druhým a k jejich hranicím

Nový příspěvekod Návštěvník » čtv 31. črc 2014 12:13:08

"Cesta se zrodila z osobní zkušenosti Brandon Bays, světově uznávané terapeutky, učitelky a autorky knih, které se podařilo pomocí spontánně vyvinuté metody zcela vyléčit diagnostikovaný nádor dělohy, velký jako basketbalový míč, bez jakýchkoli léků nebo operace během necelých 7 týdnů. Techniky své práce pak popsala v knize Cesta („The Journey“), která se stala mezinárodním bestsellerem. Jedná se o jednoduchou, ale velice účinnou metodu integrace mysli, těla a ducha, která vede k uvolnění starých emocionálních zranění a k nastartování samoléčivého procesu v těle.

Metoda Cesta byla potvrzena výsledky nejmodernějších vědeckých výzkumů v oblasti buněčné biologie (viz např. práce molekulární bioložky Candace Pert, autorky knihy Molekuly emocí a jedné z osobností filmu Co my jen víme, nebo endokrinologa Dr. Deepaka Chopry).

Emoce vyvolávají v našem těle biochemické reakce. Při jejich potlačení dochází k zablokování buněčných receptorů a narušení zdravé komunikace mezi buňkami. V těle tak vzniká porucha, nejprve skrytá, která se časem může projevit jako vážná nemoc právě v místě zablokovaných buněčných receptorů. Velká část těchto bloků vzniká samozřejmě již v raném dětství. K negativnímu „naprogramování“ našich buněk dochází vždy, když se nacházíme ve vrcholném emočním stavu a když tuto emoci právě v tom okamžiku potlačíme.

Chceme-li toto naprogramování přerušit, je nutno odkrýt buněčné vzpomínky a uvolnit je. Přeprogramování pak musí probíhat na stejné podvědomé úrovni, která původní bloky vytvořila. Je dokázáno, že pokud zdravě cítíme a vyjádříme své emoce, buněčné receptory zůstanou otevřené.

Další kapitolou jsou psychické bloky a nezdravé vzorce chování. Sami sebe často hodnotíme podle toho, jak nás vidí ostatní, co si o nás myslí, jak moc jsme pro ně důležití, jak moc se dokážeme ve světě prosadit.

Nejsme spokojeni s tím, jak vypadá svět kolem nás. Někde v hloubi pociťujeme strach, nejistotu, obavy, vztek, bezmoc, vyčerpání, smutek, lítost, zklamání, promarněnost života, depresi… Chtěli bychom svět změnit, cítit se v něm v bezpečí, prožívat radost. Chtěli bychom změnit lidi kolem sebe. I v těchto případech terapie Cesta pomáhá nalézt způsob, jak druhého pochopit, usmířit se, odpustit či nalézt odpuštění. Nemáme moc změnit celý svět, ale máme možnost změnit sami sebe, svůj náhled na okolní svět i to, jak okolní svět vnímá nás.

Během terapie je pacient krok za krokem veden k odhalení konkrétních buněčných vzpomínek, které jsou příčinou jeho fyzických obtíží, strachu, deprese nebo psychických bloků. Zároveň nalezne cestu k zážitku hlubokého pocit jednoty, míru, naplnění a lásky."

http://www.cestabrandonbays.cz/
Návštěvník
 

Re: Respekt k druhým a k jejich hranicím

Nový příspěvekod nop » čtv 31. črc 2014 14:39:09

Návštěvník píše:bez hranic nefunguje ani příroda ...
viděla jsem příběh jednoho slůněte, které se vzdálilo od stáda a šlo testovat hranice smečky lvů, kteří relaxovali po úspěšném lovu. slůně je neustále provokovalo a narušovalo jejich společenství, lvi to zpočátku tolerovali, pak začali řevem dávat najevo, že už toho bylo dost a když si slůně nedalo říct a místo, aby odešlo, tak ještě svoje řádění zesílilo, tak se zvedla lvice a slůně roztrhala ...

Určitě myslíme zvyklým postupem: to slůně šlo testovat ..
a co když si chtělo hrát? neznalo mentalitu lvů. Nebylo dosud kořistí. nemuselo se bát. Žilo ve sloním stádu, které vedou samice, tedy jeho laskavé tetičky...
Možná vidělo hrát si lvíčata. A chtělo se také přiblížit.
My myslíme dospěle o hranicích. Skůně mohlo myslet dětsky, o hraní. Takže my jako dospělí jsme tím nechápavým tvorem, tak jako lvice nepochopila touhu mláděte po sblížení a reagovala povýšeně "ty spratku" a trhala. Nepustila je klidně k sobě.
My jako dospělí chápeme lvy, že se s nimi nedá hrát (jsou moc uzavření), ale chápalo to ono slůně? A jsme povýšení, protože "nemělo provokovat". Opravdu? Kdy se naučíme vidět svět očima dítěte? (sloního).
Někde jsem četl, snad u Ovidia (Umění milovat), jak Venuše poučovala Kupida, že láska přemůže všechno, ale ať s tím nepočítá u krutých šelem.
Už jsem viděl videa a obrázky, jak si kotě hraje pokojně s myší a jak korela zobákem pročesává fousy kočce, která si to nechá dělat.
Ale jak si slůně hraje s malými lvíčaty, to jsem ještě neviděl.
Uživatelský avatar
nop
 
Příspěvky: 1745
Registrován: ned 04. zář 2011 22:53:28
Bydliště: Praha

Re: Respekt k druhým a k jejich hranicím

Nový příspěvekod Návštěvník » čtv 31. črc 2014 16:00:08

a to jsi taky nope nikdy neviděl, že třeba kočka nebo fena, když její mláďata přehánějí potřebuju hrát si, jsou matkou usměrněni ? například výchovným pohlavkem nebo výstražným kousnutím ?

nebo když se rozutečou kam nemají, že si pro ně jejich matky dojdou a odnesou je zpátky ?

tak vychovávají své potomky zvířata a v analogii i lidé (lišíme se od zvířat akorát více rozvinutým iletektem a schopností sebeuvědomění)
Návštěvník
 

Re: Respekt k druhým a k jejich hranicím

Nový příspěvekod Návštěvník » čtv 31. črc 2014 16:24:34

http://cestacloveka.sk/2014/01/11/devet ... lka-z-hor/

1. Dítě má pravdu. Ať už dělá cokoliv, má k tomu pádný důvod. Opravováním v něm vyvoláváte pocit selhání. Podstatné je najít pravou příčinu jeho jednání a tu napravit. Zpravidla za ní stojíme my ― většinou jsme dítě něco nevědomky naučili nebo máme nerealistické očekávání. Dítě je naše zrcadlo.

2. Poslušnost není naším cílem. Znamená totiž, že dítě se bojí. Možná dělá dobrou věc, ale ze špatného důvodu. Bojí se trestu, naší zlosti nebo že přijde o naši lásku. Poslušné dítě může později poslouchat kohokoliv, třeba vůdce gangu. Naučí se poslouchat jiné, a ne samo sebe. Člověk by měl také někdy poslouchat jiné lidi, ale měl by se vždy nejdříve poradit sám se sebou a umět se rozhodnout, koho a kdy poslouchat.

3. Naším cílem je, aby dítě bylo nezávislé, aby dítě v každé chvíli cítilo: “To, jak se cítím, je správné”. Tento pocit sebedůvěry budujeme tak, že reagujeme na jeho potřeby. Nemusíme se obávat, že později bude dělat věci na úkor jiných lidí nebo že se o druhé nebude starat. Naopak: pro dítě, které se cítí nezávislé a důvěřuje si, je mnohem snadnější všímat si druhých a starat se o ně.

4. Spokojené dítě se chová dobře ze své vlastní svobodné vůle. K tomu nepotřebuje příkazy, zákazy a napomínání, potřebuje jen, aby byly naplněny jeho základní potřeby, jimiž – kromě těch fyzických – jsou: bezpodmínečná láska, možnost sebevyjádření, emocionální jistota, samostatnost a moc nad sebou a sebevědomí.

5. Lidé jsou ze své podstaty nezávislé bytosti. Protože ovládáním jdeme proti této přirozenosti dětí, vytváříme agresi, vzdor. Jiné děti tím přimějeme k vnitřní rezignaci a vytvoříme v nich pocit uzavření, nejistoty a neschopnosti důvěřovat sám sobě.

6. Naším cílem je, aby děti byly šťastné. Snažíme se je toho co nejvíce naučit, aby toho co nejvíce dosáhly a co nejvíce měly, a potom mohly být šťastné. Na tom není nic špatného, daleko důležitější však je naučit děti být šťastné rovnou. Nezávisle na tom, jestli dostanou to, co chtějí, jestli se jim něco podaří. Aby byly schopné BÝT. Učme je BÝT raději než DĚLAT a MÍT.

7. Když dítěti pomáháme, ve skutečnosti ničíme jeho sebeúctu. Říkáme mu tím: “Ty to neumíš. Já ti to ukážu. Já ti pomůžu.” Dávejme dětem takové projekty a činnosti, které zvládnou samy. Ne příliš snadné, ale ani ne tak náročné, aby je odradily nebo aby při nich potřebovaly naši pomoc. Pokud vidíte, že na něco nestačí, je lepší vybrat jim něco jiného, než jim pomáhat.

8. Chválení ničí sebeúctu a je druhem manipulace. Když dítě chválíme, chceme, aby něčeho dělalo víc. A ono to funguje, ale opět ze špatného důvodu – chce získat naši lásku. Učíme děti být závislé na mínění druhých lidí. Tento přístup vnáší do života nejistotu.

9. Svoboda není povolení dělat cokoliv. Dát dítěti moc nad sebou samým neznamená dát mu moc nad rodiči a ostatními lidmi. Protože to je pro dítě příliš mnoho moci, která jej frustruje a oslabuje. Dovolte dítěti, aby bylo samo sebou.

následuje

audiozáznam Marcelky z hor na téma děti

http://cestacloveka.sk/2014/01/11/devet ... lka-z-hor/
Návštěvník
 

Re: Respekt k druhým a k jejich hranicím

Nový příspěvekod Návštěvník » čtv 31. črc 2014 16:58:56

Viděla jsem malé dítě, jak chtělo jít po schodech......jako po rovině, kdyby ho včas nezachytila matka, možná by to dítě si přinejmenším parádně natlouklo, přinejhorším by třeba zemřelo....
Viděla jsem malého školáka, jak se vozí na dřevěném nákladním autíčku po veřejné cestě z kopce...a navádí k tomu i svého kamaráda, předškoláka.....dokud jim to matka předškoláka nezatrhla, protože po té cestě jezdila auta....
Viděla jsem malé dítě, jak mu matka říká, že ta kamna pálí....ale dítě si v nečekaném okamžiku na ta kamna samo sáhla....a pak moc plakalo, protože se popálilo...
Viděla jsem děti, jak si udělaly v zimě na svahu klouzačku, která končila na veřejné silnici....jen zázrakem se klouzající se děti vyhnuly projíždějícím autům...

Jo, děti si opravdu umí vymýšlet sebevražedné zábavy....
Návštěvník
 

Re: Respekt k druhým a k jejich hranicím

Nový příspěvekod nop » čtv 31. črc 2014 17:17:32

Návštěvník píše:a to jsi taky nope nikdy neviděl, že třeba kočka nebo fena, když její mláďata přehánějí potřebuju hrát si, jsou matkou usměrněni ? například výchovným pohlavkem nebo výstražným kousnutím ?
nebo když se rozutečou kam nemají, že si pro ně jejich matky dojdou a odnesou je zpátky ?
tak vychovávají své potomky zvířata a v analogii i lidé (lišíme se od zvířat akorát více rozvinutým iletektem a schopností sebeuvědomění)

Slůně se prý odpojilo od stáda. Tedy jeho tety ho měly, ale nemohly, dohnat nazpátek. Nebyly u toho, neboť by je přivolaly troubením, případně by ho zachránily výpadem ke lvům. Na velkého slona si ani lev netroufne.
Uživatelský avatar
nop
 
Příspěvky: 1745
Registrován: ned 04. zář 2011 22:53:28
Bydliště: Praha

Re: Respekt k druhým a k jejich hranicím

Nový příspěvekod Návštěvník » čtv 31. črc 2014 17:20:40

Návštěvník píše:Viděla jsem malé dítě, jak mu matka říká, že ta kamna pálí....ale dítě si v nečekaném okamžiku na ta kamna samo sáhla....a pak moc plakalo, protože se popálilo...
....


tak přesně tohle se stalo dceři mé kamarádky

stahovala hrnec s uvařenými brambory z rozpálené plotýnky, vedle ní stála cca dvou letá dcerka, tak jí řekla: "Michalko, pozor, pálí to !" a než slila brambory, tak Míša dala na tu plotýnku celou dlaň a jak byla v šoku, tak místo aby ucukla, tak jí tam dál držela ... no něco téměř nemyslitelného :confused: :what:

fakt je, že pak už jí to nikdo říkat nemusel - měla vůči rozpáleným věcem i táboráku, pořádný respekt
Návštěvník
 

Re: Respekt k druhým a k jejich hranicím

Nový příspěvekod Návštěvník » čtv 31. črc 2014 17:24:14

nop píše:
Návštěvník píše:a to jsi taky nope nikdy neviděl, že třeba kočka nebo fena, když její mláďata přehánějí potřebuju hrát si, jsou matkou usměrněni ? například výchovným pohlavkem nebo výstražným kousnutím ?
nebo když se rozutečou kam nemají, že si pro ně jejich matky dojdou a odnesou je zpátky ?
tak vychovávají své potomky zvířata a v analogii i lidé (lišíme se od zvířat akorát více rozvinutým iletektem a schopností sebeuvědomění)


Slůně se prý odpojilo od stáda. Tedy jeho tety ho měly, ale nemohly, dohnat nazpátek. Nebyly u toho, neboť by je přivolaly troubením, případně by ho zachránily výpadem ke lvům. Na velkého slona si ani lev netroufne.


slůně se zatoulalo, tím už samo o sobě porušilo přirozený řád, páč přirozený instikt ho udržuje v dosahu stáda a pak dál šlo provokovat odpočívající šelmy ... tak na to doplatilo :what:

stejně jako když dítě neposlechne

tak to prostě v životě chodí, proto se mláďata vychovovájí, aby se naučila orientovat ve světě a ve vztazích
Návštěvník
 

Re: Respekt k druhým a k jejich hranicím

Nový příspěvekod nop » čtv 31. črc 2014 18:10:46

Návštěvník píše:
nop píše:
Návštěvník píše:a to jsi taky nope nikdy neviděl, že třeba kočka nebo fena, když její mláďata přehánějí potřebuju hrát si, jsou matkou usměrněni ? například výchovným pohlavkem nebo výstražným kousnutím ?
nebo když se rozutečou kam nemají, že si pro ně jejich matky dojdou a odnesou je zpátky ?
tak vychovávají své potomky zvířata a v analogii i lidé (lišíme se od zvířat akorát více rozvinutým iletektem a schopností sebeuvědomění)


Slůně se prý odpojilo od stáda. Tedy jeho tety ho měly, ale nemohly, dohnat nazpátek. Nebyly u toho, neboť by je přivolaly troubením, případně by ho zachránily výpadem ke lvům. Na velkého slona si ani lev netroufne.


slůně se zatoulalo, tím už samo o sobě porušilo přirozený řád, páč přirozený instikt ho udržuje v dosahu stáda a pak dál šlo provokovat odpočívající šelmy ... tak na to doplatilo :what: stejně jako když dítě neposlechne

tak to prostě v životě chodí, proto se mláďata vychovovájí, aby se naučila orientovat ve světě a ve vztazích

Bojím se, že naše nadřazenost - a nebojím se říci pýcha - vede k tomu, že zatratíme i to slůně, "porušilo přirozený řád", "šlo provokovat šelmy"... to jsme opravdu tak zahledění do sebe, že normu pro dospělého vztahujeme na mládě?
Kdo z nás nechtěl v mladosti objevné cesty? a věřil, protože nepochopil nebezpečí.
Jen se hezky nadnášejme a vyvyšujme nad mláďata, ať jsme nad ně a hlavně morální a důležití až na půdu a víme všechno lépe.
Uživatelský avatar
nop
 
Příspěvky: 1745
Registrován: ned 04. zář 2011 22:53:28
Bydliště: Praha

Re: Respekt k druhým a k jejich hranicím

Nový příspěvekod Návštěvník » čtv 31. črc 2014 18:26:38

nop píše:Bojím se, že naše nadřazenost - a nebojím se říci pýcha - vede k tomu, že zatratíme i to slůně, "porušilo přirozený řád", "šlo provokovat šelmy"... to jsme opravdu tak zahledění do sebe, že normu pro dospělého vztahujeme na mládě?
Kdo z nás nechtěl v mladosti objevné cesty? a věřil, protože nepochopil nebezpečí.
Jen se hezky nadnášejme a vyvyšujme nad mláďata, ať jsme nad ně a hlavně morální a důležití až na půdu a víme všechno lépe.


nějak nechápu proč v tom vidíš vyvyšování či dokonce pýchu, když dospělí učí mláďata jak to v životě chodí, na co si mají dát pozor a kde je to ještě pro ně jakž takž bezpečné, jak se mají o sebe postarat a pod. :what:
Návštěvník
 

Re: Respekt k druhým a k jejich hranicím

Nový příspěvekod Návštěvník » čtv 31. črc 2014 18:31:49

nop píše:Bojím se, že naše nadřazenost - a nebojím se říci pýcha - vede k tomu, že zatratíme i to slůně, "porušilo přirozený řád", "šlo provokovat šelmy"... to jsme opravdu tak zahledění do sebe, že normu pro dospělého vztahujeme na mládě?Kdo z nás nechtěl v mladosti objevné cesty? a věřil, protože nepochopil nebezpečí.Jen se hezky nadnášejme a vyvyšujme nad mláďata, ať jsme nad ně a hlavně morální a důležití až na půdu a víme všechno lépe.


Ty jsi chtěl v mladosti objevovat nové krajiny? :)
Jo...to asi leckdo, ale většinou to skončilo u toho...kde se vyspat, co sníst a jak se vyhnout všem dospělým.....
Návštěvník
 

Re: Respekt k druhým a k jejich hranicím

Nový příspěvekod nop » čtv 31. črc 2014 21:12:09

Návštěvník píše:
nop píše:Bojím se, že naše nadřazenost - a nebojím se říci pýcha - vede k tomu, že zatratíme i to slůně, "porušilo přirozený řád", "šlo provokovat šelmy"... to jsme opravdu tak zahledění do sebe, že normu pro dospělého vztahujeme na mládě?
Kdo z nás nechtěl v mladosti objevné cesty? a věřil, protože nepochopil nebezpečí.
Jen se hezky nadnášejme a vyvyšujme nad mláďata, ať jsme nad ně a hlavně morální a důležití až na půdu a víme všechno lépe.


nějak nechápu proč v tom vidíš vyvyšování či dokonce pýchu, když dospělí učí mláďata jak to v životě chodí, na co si mají dát pozor a kde je to ještě pro ně jakž takž bezpečné, jak se mají o sebe postarat a pod. :what:

Vyvyšování až aroganci vidím, když se o hravém slůněti napíše konkrétně:
..slůně se zatoulalo, tím už samo o sobě porušilo přirozený řád, páč přirozený instikt ho udržuje v dosahu stáda a pak dál šlo provokovat odpočívající šelmy ... tak na to doplatilo stejně jako když dítě neposlechne ..
, jakoby to napsal vojenský velitel, když voják chce objevovat terén za hranicemi kasáren.
Uživatelský avatar
nop
 
Příspěvky: 1745
Registrován: ned 04. zář 2011 22:53:28
Bydliště: Praha

PředchozíDalší

Zpět na Cokoliv je libo

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků