malpan píše:Funguju tak. Klidně mě považuj za podivína. Je to jen kolotoč otázek, který mě vede k sebeuvědomování si souvislostí. Psychologie a "duchovní život" jsou u mě v podstatě jen dva pohledy na totéž...
Jana píše:Člověku, který žije především duševním životem, může pomoci teologie, psychologie mu může naopak dát potravu pro stále neřešitelnější zamotávání se v mentálních projekcích, ze kterých psychologie nedokáže najít východisko.
No
pojem "mentální projekce" vznikl v minulém století díky C.G.Jungovi, který psychický proces projekce definoval: "Subjekt se zbavuje nepřijatelných, bolestivých obsahů tím, že je projikuje." Principy, které jsou příčinami mentálních projekcí, i cestu k vědomému stahování projekcí tedy objevila a propracovala psychologie. Díky jejím dnes obecně dostupným poznatkům může nejen křesťan nebo buddhista (..., ..., ...), ale i každý současný člověk v sobě vědomě rozpoznat, proč v něm dochází k nevědomému sebeztotožňování s určitými obsahy vědomí, tudíž i k jejich projekcím. Může si proto začít postupně v sobě uvědomovat, čemu uhýbá, co nechce u sebe vidět, a proto to přisuzuje těm kolem. A úměrně tomu, jak si dokáže nejen přiznat, ale i přijmout, co si v sobě předtím neuvědomoval, začne v něm docházet ke stahování projekcí, tudíž k uvolňování od nevědomého sebeztotožňování s osobou.
Jana píše:Člověku, který žije především duševním životem, může pomoci teologie, psychologie mu může naopak dát potravu pro stále neřešitelnější zamotávání se v mentálních projekcích, ze kterých psychologie nedokáže najít východisko.
Podle mé vlastní zkušenosti je to naopak. Na duchovní cestě může být velmi užitečná psychologie, protože dokud člověk žije výhradně teologií, náboženským a duchovním životem, svoje projekce nevnímá, ignoruje je obracením pozornosti k "duchovnu". A tak fungují nerušeně dál...