Hraje touha na cestě k realizaci Boha nějakou roli?

Moderátor: rafael

Re: Hraje touha na cestě k realizaci Boha nějakou roli?

Nový příspěvekod irulan » stř 18. úno 2015 17:39:59

Návštěvník píše:
irulan píše: Ty podminky (pokud vubec nastanou) nastaví kdo? Clovek sam nebo "vyssi moc"?


staré texty i realizovaní lidé opakovaně zdůrazňují, že "vyšší moc" prostřednictvím člověka /pochopitelně nejen prostřednictvím člověka/ ale jen lidská mysl se tím zabývá a považuje sama sebe za ředitele Zeměkoule ... :what:

víš co člověk si nedal svůj život a přece si to myslí, že ho může dostat pod kontrolu ... a když mu někdo řekne, že je bezmocný, tak začne většina lidí vyvádět :confused:

"Konatelem je neznámá síla, ale vy si představujete, že činnost provádíte sám. Ve skutečnosti jen pozorujete to, co se děje, aniž byste byl schopen to jakkoli ovlivnit."

ale je to naprosto OK, že se člověk považuje za konatele a jak může mít vše pod svou kontrolou ... je to jeden z milníků vývoje vědomí lidské bytosti ... a ten odpor proti vlastní bezmocnosti je pochopitelný, protože smířit se s naprostou nejistotou - je už znakem blížící se realizace ...

Takze je i "rozhodnuti se " veci cloveka ci vyssi moci?
"Smích je afekt z náhlé proměny napjatého očekávání v nic." (I. Kant)
Uživatelský avatar
irulan
 
Příspěvky: 851
Registrován: ned 10. čer 2012 17:38:29

Re: Hraje touha na cestě k realizaci Boha nějakou roli?

Nový příspěvekod Návštěvník » stř 18. úno 2015 17:41:43

Alaja. píše:Bože, ty to vidíš... už to zase všechno svalují na Tebe... :(

Nikdo nic nedělá, dělá se to samo, nikdo za své činy nenese zodpovědnost... :'-(

Boží ruce, že.
Návštěvník
 

Re: Hraje touha na cestě k realizaci Boha nějakou roli?

Nový příspěvekod Alaja » stř 18. úno 2015 17:42:16

Návštěvník píše:
irulan píše: Ty podminky (pokud vubec nastanou) nastaví kdo? Clovek sam nebo "vyssi moc"?


staré texty i realizovaní lidé opakovaně zdůrazňují, že "vyšší moc" prostřednictvím člověka /pochopitelně nejen prostřednictvím člověka/ ale jen lidská mysl se tím zabývá a považuje sama sebe za ředitele Zeměkoule ... :what:

víš co člověk si nedal svůj život a přece si to myslí, že ho může dostat pod kontrolu ... a když mu někdo řekne, že je bezmocný, tak začne většina lidí vyvádět :confused:

"Konatelem je neznámá síla, ale vy si představujete, že činnost provádíte sám. Ve skutečnosti jen pozorujete to, co se děje, aniž byste byl schopen to jakkoli ovlivnit."

ale je to naprosto OK, že se člověk považuje za konatele a jak může mít vše pod svou kontrolou ... je to jeden z milníků vývoje vědomí lidské bytosti ... a ten odpor proti vlastní bezmocnosti je pochopitelný, protože smířit se s naprostou nejistotou - je už znakem blížící se realizace ...


A co chudák karma? Když nikdo nenese odpovědnost za své činy, tak se karma tvořit a hromadit nemůže, že jo...a reinkarnace si pak ani neškrtne...
Alaja
 
Příspěvky: 321
Registrován: ned 20. říj 2013 0:50:36

Re: Hraje touha na cestě k realizaci Boha nějakou roli?

Nový příspěvekod Alaja » stř 18. úno 2015 17:44:06

Návštěvník píše:
Alaja. píše:Bože, ty to vidíš... už to zase všechno svalují na Tebe... :(

Nikdo nic nedělá, dělá se to samo, nikdo za své činy nenese zodpovědnost... :'-(

Boží ruce, že.

A proto je nutné dotyčného s božíma rukama ukopat slovy k pláči...a pak na internetu brečet a stěžovat si, že si to ten ukopaný už nechce nechat dál líbit... :hm:
Alaja
 
Příspěvky: 321
Registrován: ned 20. říj 2013 0:50:36

Re: Hraje touha na cestě k realizaci Boha nějakou roli?

Nový příspěvekod Návštěvník » stř 18. úno 2015 17:46:50

irulan píše:
Návštěvník píše:
irulan píše: Ty podminky (pokud vubec nastanou) nastaví kdo? Clovek sam nebo "vyssi moc"?


staré texty i realizovaní lidé opakovaně zdůrazňují, že "vyšší moc" prostřednictvím člověka /pochopitelně nejen prostřednictvím člověka/ ale jen lidská mysl se tím zabývá a považuje sama sebe za ředitele Zeměkoule ... :what:

víš co člověk si nedal svůj život a přece si to myslí, že ho může dostat pod kontrolu ... a když mu někdo řekne, že je bezmocný, tak začne většina lidí vyvádět :confused:

"Konatelem je neznámá síla, ale vy si představujete, že činnost provádíte sám. Ve skutečnosti jen pozorujete to, co se děje, aniž byste byl schopen to jakkoli ovlivnit."

ale je to naprosto OK, že se člověk považuje za konatele a jak může mít vše pod svou kontrolou ... je to jeden z milníků vývoje vědomí lidské bytosti ... a ten odpor proti vlastní bezmocnosti je pochopitelný, protože smířit se s naprostou nejistotou - je už znakem blížící se realizace ...

Takze je i "rozhodnuti se " veci cloveka ci vyssi moci?


podle starých textů a realizovaných lidí vyšší moc - neznámá síla - pohyby vědomí - samo absolutno zrcadlící se skrze formy - atd.

ale důležité je čemu věříš ty sama ... proto když odpověď kterou člověk dostal od realizovaného člověka mu nestačila a ptal se dál, obvykle následovalo doporučení, aby to sám prozkoumal u sebe, jak k rozhodnutí dochází ...
a nebo si položil otázku Kdo se tu rozhoduje ? Koho to zajímá ? a pokud přijde odpověď já - tak finální otázka Kdo je to já ?

ale to už jsme zminili hned na začátku tohoto vlákna, jaká doporučení dávají realizovaní lidé a máme tu i citace dvou rozhovorů na toto téma, tak se dá inspirovat i tím ...

tak sama prozkoumej kdo je ten co se rozhoduje ? :)
Návštěvník
 

Re: Hraje touha na cestě k realizaci Boha nějakou roli?

Nový příspěvekod Návštěvník » stř 18. úno 2015 17:48:06

Alaja píše:
A co chudák karma? Když nikdo nenese odpovědnost za své činy, tak se karma tvořit a hromadit nemůže, že jo...a reinkarnace si pak ani neškrtne...


:) :) :)
Návštěvník
 

:-) :-) :-)

Nový příspěvekod Návštěvník » stř 18. úno 2015 17:56:53

Ramana Maháriši - o osudu a svobodné vůli

vzpomínka D. Mudaliara na rozhovor s Ramanou


"Jedno letní odpoledne jsem seděl naproti Bhagavánovi ve staré hale, s vějířem v ruce, a řekl jsem mu:

„Rozumím tomu, že význačné události v lidském životě, jako je místo narození, národnost, rodina, povolání či profese, svatba, smrt atd. jsou předurčeny jeho karmou. Ale je možné, že všechny detaily jeho života – do poslední minuty – jsou také takto předurčeny? Například nyní položím tento vějíř, který je v mé ruce, dolů na zem. Je možné, že bylo rozhodnuto, že toho a toho dne, v takovou a takovou hodinu se musím takto pohnout a položit zde vějíř dolů na zem?“

Bhagaván odpověděl: „Zajisté,“ a pokračoval: „cokoli toto tělo dělá a ať prochází jakoukoli zkušeností, vše již bylo rozhodnuto, když tělo vstoupilo do života.“

Nato jsem přirozeně vykřikl: „Co se pak stane s lidskou svobodou a odpovědností za jeho činy?“

Bhagaván vysvětlil: „Jediná svoboda, kterou člověk má, je usilovat o nabytí džňány (seberealizace), která mu umožní se neztotožňovat s tělem. Tělo bude procházet událostmi, kterými nevyhnutelně splácí účet podle jeho prárabdha karmy (osudu, založeném na vyrovnání událostí z minulých životů) a člověk má svobodu se buď ztotožnit s tělem a být přivázán k ovoci činů těla, nebo se s ním neztotožňovat a být pouhým svědkem jeho aktivit.“

Také si v této souvislosti vzpomínám, jak mi Bhagaván při jedné příležitosti citoval následující verše od Thajmanavara (velký džňánin, který žil nedaleko Triči v Tamilsku před 250 lety):

„Toto nejsou věci, které by se měly sdělovat všem. A i když jim o tom povíme, povede to jen k nekonečným diskuzím.“

Může být vhodné čtenářům připomenout, že Bhagaván na stále se opakující otázky:

‘Může svobodná vůle přemoci osud?‘ dával svoji obvyklou odpověď, jež je uvedena v jeho díle 40 veršů:

„Takovéto otázky znepokojují jen ty, kdož nenašli zdroj obojího – jak osudu, tak i svobodné vůle. Ti, kteří tento zdroj nalezli, těchto diskuzí zanechají.“

Obvyklou reakcí Bhagavána na podobné dotazy také byla úsečná odpověď:

„Kdo je ten, koho se osud a svobodná vůle dotýkají? Najděte ho a pak už tyto otázky nebudou vznikat!“"
Návštěvník
 

Re: Hraje touha na cestě k realizaci Boha nějakou roli?

Nový příspěvekod Alaja » stř 18. úno 2015 18:04:25

Nemáte to jednoduché, chápu.


:'-(
Alaja
 
Příspěvky: 321
Registrován: ned 20. říj 2013 0:50:36

Kapitola 21 Karma, osud a svobodná vůle Mahariši

Nový příspěvekod Návštěvník » stř 18. úno 2015 18:09:14

"KAPITOLA 21
K A R M A , O S U D A S V O B O D N Á V Ů L E

Teorie karmy je společná mnoha orientálním náboženstvím. Ve své nejpopulárnější
formě tvrdí, že existuje vesmírný systém hodnocení, ve kterém musí
každý jedinec zakusit důsledky všech svých činů (karmas); dobré činy přinášejí
dobré výsledky a zlé činy nevyhnutelně vedou toho, kdo se jich dopustil, k utrpení.
Teorie také tvrdí, že důsledky činností (známé také jako karman) nemusí
být nutně zažívány v tomto životě, ale mohou být přeneseny do životů příštích.
Z toho důvodu bylo postulováno několik pod-druhů karmy. Následující klasifikace,
kterou používal Šrí Ramana, je společná mnoha indickým myšlenkovým
školám:

1) Sančita karma. Skladiště karmických dluhů nahromaděných v minulých
zrodech.

2) Prarabdha karma je část sančita karma, kterou musí člověk odpracovat
v současném životě. Protože zákon karmy v sobě zahrnuje determinismus lidských
činností, nazývá se prarabdha často osudem.

3) Agami karma. Nová karma, nashromážděná během současného života,
která přechází do životů budoucích.

Šrí Ramana uznával platnost zákonů karmy, ale říkal, že jsou použitelné jen
tak dlouho, dokud si člověk představuje, že je oddělen od Já
.

Říkal, že na této úrovni (úrovni adžňány), procházejí jedinci řadou předurčených činností a zkušeností,
které jsou všechny důsledky dřívějších činů a myšlenek. Příležitostně
říkal i to, že každý čin a zážitek v lidském životě je stanoven při narození a že
jediná svoboda, kterou člověk má, je uvědomit si, že neexistuje ani konání, ani
zažívání. Jakmile však člověk realizuje Já, nezůstává nikdo, kdo by důsledky činností
zažíval, a tak se pro něj stává celá struktura karmických zákonů nadbytečnou.
Šrí Ramana považoval karmický zákon za manifestaci boží vůle. Říkal, že před
realizací existuje osobní Bůh, Íšvara, jenž řídí osud každého člověka. Je to Íšvara,
který určil, že každý musí trpět následky svých činů a je to Íšvara, který stanovuje
sled činností, jež každý člověk musí během každého života vykonat.
Nikdo nemůže Íšvarovu soudu uniknout, pokud se ztotožňuje s činnostmi těla.
Jedinou cestou jak se osvobodit od jeho autority, je úplně překročit karmu realizací
Já.

Ot.: Je možno během existence těla překonat prarabdha karmu, o které se říká,
že trvá dokud trvá tělo?

Odp.: Ano. Jak by mohla přežít karma, jestliže se činitel, na němž závisí, totiž
ego, jež vchází do existence mezi tělem a Já, vnoří do svého zdroje a ztratí svou
podobu? Když neexistuje žádné „já“, neexistuje ani karma. [1]

Ot.: Říká se, že prarabdha karma je jen malou částí karmy, nahromaděné
v předchozích životech. Je to pravda?

Odp.: Člověk může v předchozích zrodech nashromáždit mnoho karmanů.
Malá část z nich bude vybrána pro tento zrod a on bude muset v tomto životě
užít jejich ovoce. Je to něco jako promítání diapozitivů, při kterém promítač
vybere na ukázku jen několik snímků a ostatní zůstanou v zásobě pro jiné představení.
Celá tato karma může být zničena dosažením poznání Já. Různé karmany
jsou diapozitivy, přičemž karma je výsledkem minulých zkušeností a mysl
je projektorem. Projektor musí být zničen, aby nevznikaly další obrazy a tedy
žádné další zrody a smrti. [2]

Ot.: Kdo je ten, který promítá? Podle jakého mechanismu se ta malá část sančita
karma vybírá a podle čeho se rozhoduje, že má být zažita jakožto prarabdha
karma?

Odp.: Jedinci si musí své karmany odpykat, ale Íšvara vše řídí tak, aby se karmanů
využilo pro jeho cíl co nejlépe. Bůh ovocem karmy manipuluje, ale nic
k ní nepřidává ani z ní neubírá. Skladištěm dobré a zlé karmy je podvědomí člověka.
Íšvara z tohoto skladiště vybírá to, co vidí jako nejvhodnější pro duchovní
rozvoj každého člověka v daném čase, ať je to příjemné nebo bolestné. Nic tu
není libovolné. [3]

Ot.: V Upadeša Saram říkáte, že karma přináší ovoce podle určení Boha
(karta). Znamená to, že sklízíme následky karmy výhradně z vůle boží?
Odp.: V tomto díle znamená karta (Bůh) Íšvaru. On je tím, kdo každému
člověku přiděluje ovoce činností podle jeho karmy. To znamená, že je projevem
Brahman. Skutečné Brahman je neprojevené a bez pohybu. Jen
projevené Brahman se jmenuje Íšvara. Každému člověku dává ovoce
podle jeho činů (karma). Znamená to, že Íšvara je jen činitelem a že uděluje
mzdu podle vykonané práce. Toť vše. Bez této šakti (síly) Íšvary, by
karma neexistovala. Proto se říká, že karma existuje sama o sobě a, že je
inertní. [4]

Ot.: Současné zkušenosti jsou výsledkem minulé karmy. Kdybychom věděli
o omylech, kterých jsme se předtím dopustili, mohli bychom je napravit.
Odp.: I když je něčí omyl napraven, celá sančita karma z minulých životů,
která vám způsobí bezpočet zrodů, zůstává. To tedy není cesta. Čím více rostlinu
prořezáváte, tím divočeji roste. Čím víc napravujete svou karmu, tím víc jí
hromadíte. Nalezněte kořen karmy a odsekněte jej. [5]

Ot.: Znamená teorie karmy, že svět je výsledkem akce a reakce? Jestliže ano, pak
akce a reakce čeho?

Odp.: Až do realizace bude existovat karma, to jest, akce a reakce. Po realizaci
nebude existovat ani žádná karma, ani žádný svět. [6]

Ot.: Nejsem-li tělem, proč odpovídám za následky svých dobrých a špatných
činů?

Odp.: Nejste-li tělem a nemáte-li myšlenku, „Jsem konající“, nebudou vás
vaše dobré a špatné skutky ovlivňovat. Proč o činnostech, jež provádí vaše tělo,
říkáte, „Dělám toto“ nebo, „Dělám ono“? Pokud se s tělem takto ztotožňujete,
jste ovlivňován následky činností, to jest, dokud se ztotožňujete s tělem, shromažďujete
dobrou a špatnou karmu.

Ot.: Protože však nejsem tělem, nejsem ve skutečnosti za následky dobrých
nebo špatných činů zodpovědný.

Odp.: Když nejste, tak proč se o ten problém staráte?

Ot.: Na některých místech se říká, že lidské úsilí je zdrojem vší síly a že může
i překročit karmu. Jinde se tvrdí, že to vše je božská milost. Není jasné, které z těchto
tvrzení je správné.

Odp.: Ano, některé filosofické školy říkají, že jiný Bůh než karmy předešlých
zrodů neexistuje, že karma vykonaná ve zrodu současném je podle písem
známa jako purušakara (lidská snaha), že se předešlá a současná karma setkávají,
aby spolu bojovaly jako berani a že přitom bude ta, která je slabší, eliminována.
To je důvod, proč tito lidé říkají, že by měl člověk purušakaru posilovat.
Jestliže se jich zeptáte, co je původem karmy, řeknou, že by taková otázka neměla
být kladena, protože je podobná věčné otázce, „Co bylo dříve, semeno nebo
strom?“

Takové debaty jsou pouhé disputace, které ke konečné pravdě nikdy nedospějí.
To je důvod, proč říkám, abyste nejprve zjistil, kdo jste. Když se člověk ptá,
„Kdo jsem já? Jak jsem získal tuto doša (vinu) života?“, „já“ se podrobí a člověk
realizuje Já. Když to vykoná správně, bude doša eliminována a bude dosaženo
míru. Já trvá takové jaké je. [8]

Podstatou karmy je poznat pravdu o sobě dotazováním, „Kdo jsem já, konající,
jenž začíná vytvářet karmu?“ Dokud není vykonavatel karmy, ego, eliminován
cestou dotazování, nemůže být svrchované blaho, které je výsledkem karma
jógy, dosaženo. [9]

Ot.: Mohou lidé odstranit následky svých špatných činů recitováním manter
nebo prováděním džapy, nebo je musí povinně zažít?

Odp.: Jestliže pocit, „Já provádím džapu“ neexistuje, nezasáhnou člověka
špatné činy, které spáchal. Jestliže pocit, „Já provádím džapu“ existuje, nelze
důsledky zlých činů odvrátit.

Ot.: Nevymazává punja (zásluhy nashromážděné z ctnostných skutků) papa
(provinění nahromaděné zlými skutky)?

Odp.: Pokud existuje pocit, „Já konám“, musí člověk výsledky svých činů
zakusit, ať jsou dobré nebo špatné. Jak by bylo možné vyrušit jeden skutek
jiným? Když je pocit, „Já konám“ ztracen, nic člověka neovlivňuje. Pokud člověk
nerealizuje Já, pocit, „Já činím“, nikdy nezmizí. Na co by potřeboval ten, kdo realizoval
Já, džapu? K čemu je třeba tapas? Díky síle prarabdha pokračuje život dál,
ale ten, kdo realizoval Já, netouží po ničem.

Prarabdha karma má tři kategorie, ičha, aničha a parečha (způsobená osobní
touhou, bez osobní touhy a vyvolaná touhou jiných). Pro toho, kdo realizoval
Já, ičha-prarabdha neexistuje, ale ostatní dvě, aničha a parečha, zůstávají. Ať
dělá džňánin cokoli, je to jen pro ostatní. Má-li pro ostatní něco vykonat, vykoná
to, ale výsledky jej neovlivní. Ať tito lidé vykonávají jakoukoli činnost, netýká
se jich punja ani papa. Dělají to, co je správné podle přijatých standardů světa -
nic jiného. [10]

Ti, kdo vědí, že vše co mají v tomto životě zažít, je jen to, co je určeno jejich
prarabdha karmou, se nebudou, pokud jde o to co má být zažito, nikdy cítit
zmateni. Vězte, že všechny zkušenosti, které má člověk zažít, na něj budou uvaleny,
ať si to přeje nebo ne. [11]

Ot.: Realizovaný člověk nemá žádnou další karmu. Není svou karmou vázán.
Proč musí ještě setrvávat ve svém těle?

Odp.: Kdo klade tuto otázku? Je to realizovaný člověk nebo adžňánin? Proč
byste se měl starat o to, co džňánin dělá nebo proč něco dělá? Starejte se o sebe.
Nyní máte dojem, že jste tělem a tak si myslíte, že tělo má i džňánin. Říká džňánin,
že má tělo? Může se na vás dívat jakoby tělo měl a může vypadat jakoby
tělem konal nějaké věci stejně jako ostatní, ale on sám ví, že tělo nemá. Spálený
provaz stále vypadá jako provaz, ale nemůže jako takový posloužit, když se
s ním snažíte něco přivázat. Se džňáninem je to podobné - může vypadat jako
ostatní lidé, ale je to jen vnější zdání. Pokud člověk sám sebe ztotožňuje s tělem,
je těžké to všechno pochopit. To je důvod, proč se někdy v odpovědích říká,
„Tělo džňánina trvá, dokud nebude odpracována prarabdha karma a jakmile
bude prarabdha karma vyčerpána, tělo skončí“. V této souvislosti se používá
následující přirovnání: šíp, který je jednou vystřelen, poletí a zasáhne cíl. Pravda
však je, že džňánin překročil všechny karmy, včetně prarabdha a není vázán
tělem ani jeho karmany. [12]

Ani částečka karmy neexistuje pro ty, kdo nepřerušovaně pozorují prostor
vědomí, jenž vždy září jakožto „Já jsem“, jenž není ohraničen obrovským fyzickým
prostorem a jenž bez omezení proniká vším. To jediné je smyslem dávného
výroku, „Není osudu pro ty, kdo dosáhli nebes nebo je zakoušejí“. [13]

Ot.: Když užívám něco, co jsem získal, aniž jsem to plánoval nebo pro to pracoval,
nebude to mít špatné následky?

Odp.: Tak to není. Každý čin musí mít své následky. Když vám něco přijde
z důvodu prarabdha do cesty, nemůžete tomu zabránit. Přijímáte-li to, co přichází
bez jakékoli zvláštní připoutanosti a bez touhy získat víc nebo touhy po
opakování, neublíží vám to zrozením do dalšího života. Jestliže na druhé straně
budete takovou věc užívat s velkou připoutaností nebo s přáním, aby toho bylo
více, musí to vést k dalším a dalším zrodům. [14]

Ot.: Astrologie předpovídá událostí, které mají přijít, podle vlivu hvězd. Je to
správné?

Odp.: Pokud máte pocit egoismu, je to správné. Je-li ego zničeno, není to
všechno pravda.

Ot.: Znamená to, že astrologie nebude platit pro ty, jejichž ego je zničeno?

Odp.: Kdo pak zbude, aby říkal, že to není pravda? Vidění bude existovat jen
tehdy, bude-li existovat ten, který vidí. Pokud jde o ty, jejichž ego bylo zničeno,
nebudou ve skutečnosti vidět, i kdyby vypadali, jako že vidí. [15] Osud je výsledkem
minulých činností. Týká se těla. Nechte tělo činit co se mu hodí. Proč se
o ně zajímáte? Proč mu věnujete pozornost? Má-li se něco stát, stane se to jakožto
důsledek minulých skutků člověka, boží vůle a dalších faktorů. [16]

Ot.: O přítomnosti se říká, že je dána minulou karmou. Můžeme minulou
karmu nyní překročit ze své svobodné vůle?

Odp.: Podívejte se, co přítomnost je. Když to uděláte, pochopíte, co je jí ovlivněno
nebo co má minulost či budoucnost, co je vždy přítomné a vždy volné, co
zůstává minulostí a přítomností nebo nějakou minulou karmou neovlivněno.
[17]

Ot.: Existuje něco takového, jako je svobodná vůle?

Odp.: Čí vůle to je? Dokud existuje pocit konání, existuje také pocit potěšení
nebo individuální vůle. Je-li však tento pocit praxí vičáry ztracen, bude působit
božská síla, která bude běh událostí řídit. Osud je překonáván džňánou, Sebepoznáním,
jež je mimo vůli a osud. [18]

Ot.: Chápu, že vnější záležitosti lidského života, jako je země, národnost, rodina,
kariéra nebo zaměstnání, sňatek, smrt atd. jsou předurčeny karmou člověka.
Je však možné, aby byly předurčeny všechny, i ty nejmenší detaily jeho života?
Když nyní například položím vějíř, který držím v ruce, sem na podlahu, je možné,
že již bylo určeno, že toho a toho dne v tu a tu hodinu takovýmto vějířem pohnu
a položím jej zde na podlahu?

Odp.: Zajisté. Vše, co má toto tělo udělat, a jakákoli zkušenost, kterou má projít,
byly rozhodnuty, už když vstoupilo do existence.

Ot.: Co se tedy stalo se svobodou člověka a jeho odpovědností za činnosti, které
koná?

Odp.: Jedinou svobodou člověka je ze všech sil se snažit o džňánu a získat ji,
což ho učiní způsobilým neztotožňovat se s tělem. Tělo nevyhnutelně projde
všemi zkušenostmi, které stanovuje prarabdha a člověk se s ním může buď ztotožnit
a být přitahován ovocem jeho činů nebo být k němu nepřipoután a být
jen svědkem jeho činností. [19]

Ot.: Svobodná vůle je tedy mýtus?

Odp.: Svobodná vůle panuje ve vztahu k individualitě. Pokud trvá individualita,
existuje svobodná vůle. Všechna písma jsou založena na tomto faktu a radí
namířit svobodnou vůli správným směrem.

Zjistěte, pro koho má svobodná vůle nebo osud význam. Zjistěte odkud přicházejí
a přebývejte v jejich zdroji. Jestliže to uděláte, bude obojí překročeno. To
je jediný důvod, proč se o těchto otázkách diskutuje. Komu tyto otázky vznikají?
Zjistěte to a buďte v míru. [20]

Ot.: Když se stane to, co je určeno aby se stalo, je k nějakému užitku modlitba
či úsilí nebo bychom měli zůstat nečinní?

Odp.: Existují jen dvě cesty jak zvítězit nad osudem nebo na něm být nezávislý.
Jednou cestou je zkoumat, pro koho tento osud existuje a odhalit, že osudem
je vázáno jenom ego a nikoli Já a že ego neexistuje. Druhou cestou je ego
zabít úplným podrobením se Pánu tím, že si uvědomíte svou bezmocnost
a stále říkáte, „Ne já, ale ty, Pane“, vzdávaje se přitom jakéhokoli pocitu „Já“
a „mé“ a přenechávaje Pánu, aby s vámi činil co je mu libo. Podrobení nikdy
nelze považovat za úplné, dokud oddaný od Pána chce to nebo ono. Skutečné
podrobení je láska k Bohu a nic jiného, dokonce ani nic, co by sloužilo osvobození.
Jinými slovy, pro vítězství nad osudemje třeba úplně vyhladit ego, ať už
sebedotazováním nebo cestou bhakti. [21]"

BUĎTE ČÍM SKUTEČNĚ JSTE - RAMANA MAHÁRŠI
Návštěvník
 

Re: Hraje touha na cestě k realizaci Boha nějakou roli?

Nový příspěvekod Alaja. » stř 18. úno 2015 18:30:50

O karmě

Paul Brunton


Paul Brunton Karma nemusí být vždy nepříjemná, neboť se nám vrací i to dobré co jsme myslili a vykonali. Dobré jednání v minulých životech přináší příjemné dobrodiní v životě současném. To, čím budeme v životě procházet a v jakém prostředí budeme žít, určuje naše individuální i kolektivní karma a částečně to ovlivňuje i potřeba duchovní evoluce. Nesmíme si vysvětlovat karmu jako něco, co nyní utváříme a co se bude uvolňovat v budoucích inkarnacích. Ona je nejvíce činná v našem současném životě. Přináší nám to, co je nezbytné pro náš vývoj. Uvolněná karma se projevuje událostmi, které mohou vypadat jako náhody.

Mnohokrát jsme svědky toho, že nevinní lidé trpí díky činům zlých a sobeckých lidí. Většinou to pokládáme za nespravedlnost aniž bychom si uvědomili, že i ti, kteří jsou nevinní, pravděpodobně ve své minulosti prováděli zlé skutky. Z televizních zpráv i z tisku se velmi často dovídáme o lidech, kteří způsobují utrpení jiným. To svědčí o jejich neznalosti vyšších zákonů, neboť těmito činy v podstatě trestají sami sebe. Světová idea zaznamenává veškeré činy skrytým způsobem a zrcadlí zpět patřičné důsledky. Vše funguje podobně jako ozvěna.

Ve všech lidských záležitostech existuje spravedlnost, kterou však běžně nelze spatřit. Víra, že z nás sejme nějaký spasitel břemeno našich hříchů, je nesprávná. Svalovat důsledky naší nedbalosti na Boží vůli je nepřijatelné. Každý nese zodpovědnost sám za sebe a vše, co vykonal v oblasti činů nebo myšlenek, bude zpět vrženo na něj. Správné nebo nesprávné použití naší svobodné vůle v přítomnosti, rozhoduje o událostech našich budoucích životů. Život je moudrý, když nám vrací důsledky našich činů. Tím nám umožňuje těžit z chyb, kterých se dopouštíme a uvědomit si, co je třeba v našem charakteru změnit.

Celý lidský život je pod vládou zákona karmy. Z tohoto pohledu každý z nás vytváří svůj vlastní osud a musíme jen sami sobě děkovat nebo se obviňovat z toho, co prožíváme. Chceme-li pochopit důležitost utrpení v životech lidí, musíme správně pochopit princip karmy jako sílu uvedené do pohybu našimi skutky. Zasloužený trest je tvrdou formou výchovy. Proto je karma spíš výchovná než trestající. Naše nesprávné jednání dopadá zpět na nás stejně tak, jako naše dobré činy utvářejí zpětným odrazem dobrý osud. Tento zákon morální zodpovědnosti je nevyhnutelný a platí stejně ve vztahu k jednotlivcům i k celku. Je to neosobní síla, kterou nemůžeme změnit svými modlitbami.

Karma je neoddělitelnou součástí univerzální síly. Je součástí rovnováhy vesmíru, přináší zpětný odraz a záznam. Vůle karmy je přítomna ve všech událostech našeho života. Je odrazem našeho vlastního konání, příčina uvedená do pohybu vůlí, ale rozhodně ne výsledek. Karma je utvářena našimi činy, udržovanými myšlenkami a také tím, co intenzivně pociťujeme. Nauka o karmě nás učí, že příčiny svého současného údělu musíme hledat ve svých myšlenkách a činech vykonaných v tomto životě nebo v minulých vtěleních. Všechny události, kterými procházíme, nemusí být karmického charakteru, mohou být pouze tím, co v daném okamžiku potřebujeme pro utváření charakteru, vývoj nebo nápravu.

Všechny karmické tendence nejsou ve vědomí přítomny současně. Některé musí ještě přejít z potenciálního do aktivního stavu. Činnost zákona vyrovnání je prováděna způsobem, který je mimo lidské chápání. Objevuje se náhle jediným tajemným zásahem. Každý čin je odražen zpět na toho, kdo ho vykoná, a stejně tak je každá myšlenka odražena zpět ke svému zdroji. Vyhnout se tvorbě špatné karmy vyžaduje předvídání následků činnosti, postoje nebo názoru. Pokud se nejsme schopni poučit ze své zkušenosti, budeme muset přijmout lekce, které nám udělí nově vytvořená karma.

Určitá forma rovnováhy je vklíněna mezi dva druhy karmy. Špatná karma může být zmírněna nebo dokonce překonána, ale stejně tak dobrá karma může být omezena nebo dokonce smazána. Nezvratný zákon vyrovnání ovládá náš život, vytváří dobré či špatné výsledky z příčin a vyrovnává naše dobré nebo špatné skutky s jejich následky. Pokud ve své činnosti zvolíme nesprávný cíl nebo budeme mít nečestné přání, pocítíme utrpení jako následek své volby. V každém špatném činu je již obsažen jeho nepříjemný zpětný účinek. Jesliže neodstraníme příčinu svého utrpení, tak nás naše další činy povedou do ještě větších nesnází.

Hledající zaplatí za své nesprávné intelektuální chování a nesprávné morální počínání neúspěchem v poznání pravdy. Lidé, kteří neberou svůj život příliš lehkovážně, se učí z lekcí utrpení, když se rozhodnou nedopustit se podruhé téže chyby. Utrpení, které jsme sami na sebe uvrhli, by nás mělo vést k přijetí spravedlnosti, vyznání svých hříchů a změně našeho chování. Filozof snáší utrpení s důstojností, neboť si uvědomuje, že je v něm ukryto nějaké poselství, kterému se má naučit. Jakmile nastoupíme cestu skutečného hledání, naše karma se zrychlí. Různé části mysli a charakteru jsou přinuceny k činnosti a to je nutné pro náš rychlejší pokrok.

Zákon karmy není žádnou východní náboženskou fantazií, ale je zákonem, který učí člověka zodpovědnosti a přijetí důsledků vlastních činů. Je stejně pravdivý ať v něj věříme nebo ne. Velká část našich vnějších strastí a nesnází pochází z chyb a slabostí charakteru. Takto se stáváme objetí svých dřívějších činů a pošetilostí. Kdyby si lidé uvědomili, že zákon vyrovnání je stejně platný jako kterékoliv zákony jejich země, zřejmě by byli ve svém konání více opatrní. Nedocházelo by k vědomému nebo dobrovolnému ublížení jiným lidem, protože by si uvědomovali , že tím ublíží sami sobě.

Pokud se u nás objeví výčitky svědomí nad zlem, které jsme spáchali a povedou až k pocitu lítosti, existuje možnost, že bude zmírněn nebo vymazán záznam těžké karmy milostí Nadjá. Pokud chceme změnit svou karmu, musíme změnit své postoje k lidem, věcem a také vůči sobě. Jestliže se nám podaří určitou negativní kvalitu ve svém postoji nahradit kvalitou pozitivní, určité karmické důsledky, které jsme si sami přivodili, mohou skončit samy od sebe. Ve svém vlastním životě i životech ostatních můžeme vypozorovat souvislost příčiny a následku.

Karma nemusí být vždy nepříjemná, neboť se nám vrací i to dobré co jsme myslili a vykonali. Dobré jednání v minulých životech přináší příjemné dobrodiní v životě současném. To, čím budeme v životě procházet a v jakém prostředí budeme žít, určuje naše individuální i kolektivní karma a částečně to ovlivňuje i potřeba duchovní evoluce. Nesmíme si vysvětlovat karmu jako něco, co nyní utváříme a co se bude uvolňovat v budoucích inkarnacích. Ona je nejvíce činná v našem současném životě. Přináší nám to, co je nezbytné pro náš vývoj. Uvolněná karma se projevuje událostmi, které mohou vypadat jako náhody.

Většina lidí nehledá pravou moudrost pokud je jejich život snadný a bezstarostný. Mnoho lidí bývá přivedeno k zájmu o Hledání působením karmických sil, které je z jejich duchovní netečnosti probudily díky zklamání, ztrátě a bolesti. Teprve nesnáze a utrpení způsobené jejich vlastní karmou je přinutí hledat vyšší smysl života. Vytváření karmických následků se nevyhneme ani tehdy, pokud se budeme úmyslně snažit vyhnout činnosti, protože důsledky jsou vyvozeny z toho, čeho jsme se dopustili stejně tak jako z toho, co jsme opomněli udělat. Pokud se sami nepřimějeme k vlastní kázni, život to za nás učiní později a také bolestněji.

Nemusíme trestat nikoho, kdo se vůči nám proviní, neboť víme, že síla karmy to učiní za nás. Každý, kdo páchá bezpráví, ten hromadí své chyby a hříchy tak dlouho, až na něj jednoho dne udeří karmická odplata. Působení odplaty zasahuje nejen ty, kteří konají zlo, ale také ty, kteří opomíjejí vykonat správný skutek, i když je to daleko menším karmickým hříchem. Nebudeme-li jednat v pravý čas správným způsobem, musíme počítat s tím, že nám to může přinést odpovídající následky. Část karmy také zasáhne ty, kteří jsou těsně spjati s osobou, která ji vyvolala. Karma se může jevit jako trestající nebo odměňující, ale ve skutečnosti je neutrální.

Příroda je velice moudrá a spravedlivá, když nikoho nezvýhodňuje, ale dává nám to, co si zasloužíme. Časem se naučíme přijímat vše co se nám stane, jako nejvyšší vůli. Nebudeme naříkat nad ranami osudu, protože již dříve utvořená karma nejde zastavit a její důsledky budeme muset protrpět. Jednou pochopíme, že zlo a chyby, které jsou výplodem našeho ega, jsou příčinou nesnází, které nám přináší tento zákon vyrovnání. Některé události, které nás postihnou, nesouvisí s karmou z minulých životů, ale náleží příčinám započatým v současném životě.

Každý z nás vláčí napříč inkarnacemi břemeno nahromaděné karmy. Není důležité jak je těžké, ale jak jej neseme. Každý člověk během svého života učiní mnoho nesprávných rozhodnutí a pak trpí jejich následky. Pokud se poučí z těchto lekcí, vyhne se mnohým nepříjemným zkušenostem ve svém příštím vtělení. Jak by bylo užitečné znát výsledky svých činů v době, kdy jsme je prováděli. Mohli bychom se tak vyhnout mnohému utrpení, neúspěchu a zklamání. S přibývajícími životy karma sílí nebo slábne, podle toho do jaké míry se odpoutáváme od ega.

Přijetím zákona karmického vyrovnání můžeme předejít mnohému utrpení, uvědomíme si zodpovědnost za svůj osud a nebudeme ho již pokládat za dílo náhody či rozmarnosti boha. Lidé, kteří jsou bez zájmu o Pravdu a poznání, ovládáni svými touhami a naivními cíli, kráčejí dlouhou a pomalou cestou. Volí si cestu poučování karmou a pokud si myslí, že mohou procházet životem aniž by akceptovali vyšší zákony, nevyhnou se důsledkům svých činů. Musíme být zodpovědní za své činy i myšlenky a přijmout jejich spravedlivé následky. Lidé trpí karmou, kterou si způsobili svým vlastním chováním. To však neznamená, že je musíme ponechat jejich osudu.

Karma je nezvratná rovnice mezi chováním a následkem, myšlením a okolím, mezi charakterem a předurčením. Každý z nás je stále souzen a život sám ve spolupráci s karmou je naším soudcem. Nejsou to pravidla a zákony, které vymyslel člověk, co vládne této zemi, ale je to zákon karmy. Již od raného dětství bychom měli být poučováni a vedeni k odpovědnosti za utváření příčin, které mají za následek utrpení. Život nám dluží a vrací jen to, co jsme mu dali. Pokud by lidé díky nauce o karmě pochopili, že není jedno zda konají dobře nebo špatně a probudilo by to jejich mravní zodpovědnost, pak by byla potvrzena její praktická hodnota.



Paul Brunton: "Karma vstupuje do hry, jen když je karmický vtisk dosti silný, aby přetrval. V případě mudrce, protože jedná se životem jako se snem, protože se na něj dívá jako na jev, jsou všechny jeho zkušenosti jen na povrchu. Jeho hluboká vnitřní mysl zůstává nedotčena. Proto si z nich netvoří karmu, proto může, když odchází z těla při smrti, navždy skoncovat s kruhem zrozování a smrti."

http://www.matrix-2001.cz/clanek-detail/5186-o-karme/
Alaja.
 

Re: Hraje touha na cestě k realizaci Boha nějakou roli?

Nový příspěvekod Tara » stř 18. úno 2015 20:02:02

Pořád se to mele (v nás) kolem toho vně a uvnitř..., makrokosmos, mikrokosmos, osobní mysl, světová mysl, zdá se, že pochopení této lušťovky je majstrštych ... :-)

Leč s jistým povzdechem konstatuji, že tvé působení je stále v režii toho osobního, jen toho a nenabízí spojnici....
Uživatelský avatar
Tara
 
Příspěvky: 2766
Registrován: stř 20. lis 2013 9:44:22

Re: Hraje touha na cestě k realizaci Boha nějakou roli?

Nový příspěvekod Tara » stř 18. úno 2015 20:36:06

Chce se mi odpovědět tvým dnešním: "taky trochu sám, chytrému napověz, hloupého trkni"...

- ale možná sám nyní cítíš, jak je to nadřazené..., taková reakce...

Opravdu ve zdejším prostředí necítím, nevnímám impuls se tomu více věnovat, ten impuls prostě není (není tu ten silný tlak zevnitř to dát ven, sdělit, podělit se, není proč a pro koho)... a ani pro tebe...
Uživatelský avatar
Tara
 
Příspěvky: 2766
Registrován: stř 20. lis 2013 9:44:22

Re: Hraje touha na cestě k realizaci Boha nějakou roli?

Nový příspěvekod rafael » stř 18. úno 2015 22:06:20

irulan píše:
Návštěvník píše:
irulan píše: Ty podminky (pokud vubec nastanou) nastaví kdo? Clovek sam nebo "vyssi moc"?


staré texty i realizovaní lidé opakovaně zdůrazňují, že "vyšší moc" prostřednictvím člověka /pochopitelně nejen prostřednictvím člověka/ ale jen lidská mysl se tím zabývá a považuje sama sebe za ředitele Zeměkoule ... :what:

víš co člověk si nedal svůj život a přece si to myslí, že ho může dostat pod kontrolu ... a když mu někdo řekne, že je bezmocný, tak začne většina lidí vyvádět :confused:

"Konatelem je neznámá síla, ale vy si představujete, že činnost provádíte sám. Ve skutečnosti jen pozorujete to, co se děje, aniž byste byl schopen to jakkoli ovlivnit."

ale je to naprosto OK, že se člověk považuje za konatele a jak může mít vše pod svou kontrolou ... je to jeden z milníků vývoje vědomí lidské bytosti ... a ten odpor proti vlastní bezmocnosti je pochopitelný, protože smířit se s naprostou nejistotou - je už znakem blížící se realizace ...

Takze je i "rozhodnuti se " veci cloveka ci vyssi moci?



rozhodl jsem se sám, že pojedu na daršan, nebo to byla boží vůle když se mi to zdálo dopředu ve snu a splnilo se to ?? ego každého člověka se snaží uchopit pocit konatele já konám , já rozhoduji..
způsobil jsem si sám, že jsem byl na operaci tříselné kýly nebo to byla boží vůle když se mi to znova zdálo ve snu a splnilo se to?? kdo si určuje své vlastní rozhodnutí s konání.. člověk sám svou myslí, svou fyzickou chybou při činnosti, že musí na operaci??

mysl se bojí přijmout, že je to někdo vyšší kdo rozhoduje o nás už před narozením.. je to bůh sám.. vše je přesně tak, jak se píše výše v tomto vlákně co popisuje maháriši o svobodnů vůli..
Uživatelský avatar
rafael
 
Příspěvky: 562
Registrován: stř 02. led 2013 14:13:54

Re: Hraje touha na cestě k realizaci Boha nějakou roli?

Nový příspěvekod .Petra » stř 18. úno 2015 23:15:46

rafael píše:
mysl se bojí přijmout, že je to někdo vyšší kdo rozhoduje o nás už před narozením.. je to bůh sám..


Takze podle tebe Buh rozhoduje o vsem, akorat ne o mysli, co si mysli. Ta ma tedy svobodnou vuli.
Nebo myslis, ze Buh rozhodnul, ze mysl ma mit strach to prijmout?



rafael píše: vše je přesně tak, jak se píše výše v tomto vlákně co popisuje maháriši o svobodnů vůli..



Pokud je individualita, tak je taky svobodna vule. To rika uplne spravne.
:)
.Petra
 

Re: Hraje touha na cestě k realizaci Boha nějakou roli?

Nový příspěvekod irulan » stř 18. úno 2015 23:59:55

.Petra píše:
rafael píše:
mysl se bojí přijmout, že je to někdo vyšší kdo rozhoduje o nás už před narozením.. je to bůh sám..


Takze podle tebe Buh rozhoduje o vsem, akorat ne o mysli, co si mysli. Ta ma tedy svobodnou vuli.
Nebo myslis, ze Buh rozhodnul, ze mysl ma mit strach to prijmout?

Tenhle výklad by me Rafaeli taky zajímal :what: do jake míry můžeš rozhodnout o sobe, zda jsi letargik apod. , do jake míry můžeš ovlivnit, jake myšlenky ti přijdou a do jake míry můžeš ovlivnit, jestli je budes nebo nebudeš nasledovat? Jestliže vsechno rozhoduje Bůh, tedy i to, jak myslis ci nemyslíš, jakou mas povahu nebo touzis-li po tom ci onom? Nebo je tohle v tvé režii?
Nejak jsi mi neodepsal, jak se ztotoznujes s úvodním textem, nebo co te na něm zaujalo. :)
"Smích je afekt z náhlé proměny napjatého očekávání v nic." (I. Kant)
Uživatelský avatar
irulan
 
Příspěvky: 851
Registrován: ned 10. čer 2012 17:38:29

Re: Hraje touha na cestě k realizaci Boha nějakou roli?

Nový příspěvekod nop » čtv 19. úno 2015 2:01:57

irulan píše:
.Petra píše:
rafael píše:mysl se bojí přijmout, že je to někdo vyšší kdo rozhoduje o nás už před narozením.. je to bůh sám..

Takze podle tebe Buh rozhoduje o vsem, akorat ne o mysli, co si mysli. Ta ma tedy svobodnou vuli.
Nebo myslis, ze Buh rozhodnul, ze mysl ma mit strach to prijmout?

Tenhle výklad by me Rafaeli taky zajímal :what: do jake míry můžeš rozhodnout o sobe, zda jsi letargik apod. , do jake míry můžeš ovlivnit, jake myšlenky ti přijdou a do jake míry můžeš ovlivnit, jestli je budes nebo nebudeš nasledovat? Jestliže vsechno rozhoduje Bůh, tedy i to, jak myslis ci nemyslíš, jakou mas povahu nebo touzis-li po tom ci onom? Nebo je tohle v tvé režii?. :)

Vliv má také to, co bylo dříve:
přijaté názory ze školy (učí se hodně o číslech a o hmotě a méně o duchu),
zvyky převzaté od současníků (i v politice, např. že demokracie je nejlepší způsob...),
z rodiny, od přátel, kterým věřím,
od knih a od guru atd.
Výchova mne formuje (takže běda, když mne karma dovede k narození v mafiánské rodině, budu takový....).

Když se ptáte k Bohu, přeskakujete vrstvy. Bůh sice také mluví k srdci, ale obklopují nás vlivy okolí.
Uživatelský avatar
nop
 
Příspěvky: 1745
Registrován: ned 04. zář 2011 22:53:28
Bydliště: Praha

Re: Hraje touha na cestě k realizaci Boha nějakou roli?

Nový příspěvekod Návštěvník » čtv 19. úno 2015 10:20:17

miroslav píše:
Návštěvník píše:
ale je to naprosto OK, že se člověk považuje za konatele a jak může mít vše pod svou kontrolou ... je to jeden z milníků vývoje vědomí lidské bytosti ... a ten odpor proti vlastní bezmocnosti je pochopitelný, protože smířit se s naprostou nejistotou - je už znakem blížící se realizace ...


Zase to jsou jen spekulace :what:

Kdo je bezmocný??

Chceš tím říci, že nejsi konatelem a kvůli tomu jsi bezmocná?

Normální je, že si člověk uvědomuje co dělá, že si uvědomuje, že to, co dělá většinou nemá pod svou kontrolou, že je to značně podmíněné a nejisté přesto to, co dělá a s jakým úmyslem to dělá (zda sebestředně nebo ze soucitu) ovlivňuje jeho budoucí osud i budoucí možnost nebo nemožnost hlubšího uvědomění.


vysvětleno to tu už bylo několikrát, jak od Maharišiho, tak od Maharadže, ale všichni realizovaní lidé tvrdí to samé, stejně jako je to ve starých textech a v odkazu původních náboženství ...

pokud to považuješ za spekulace, tak OK :) je to součást vývoje lidského vědomí, myslet si, že člověk sám za sebe nezávisle a nepodmíněně si rozhoduje o tom co si myslí, cítí, jak se rozhoduje a jak koná ...

jasně vysvětleno je i to čím je to způsobeno :)

přít se o tom lze ovšem do nekonečna ... proto realizovaní lidé na dotaz hledajícího ohledně jeho osobní svobodné vůli, karmy, osudu atd. odpoví, když otázky přetrvávají dál, tak doporučí například kladení otázky Koho to zajímá, koho se to dotýká, kdo je ten kdo se rozhoduje atd. a pokud přichází odpověď Já to dělám, mně to zajímá, mně se to dotýká tak pokračovat s otázkou Kdo je to já ...

ale to už tady také bylo několikrát zmíněno, otázkou Kdo je to já - to končí, takže toto téma je tím vyčerpáno :)
Návštěvník
 

Re: Hraje touha na cestě k realizaci Boha nějakou roli?

Nový příspěvekod Návštěvník » čtv 19. úno 2015 10:36:00

irulan píše:
.Petra píše:
rafael píše:
mysl se bojí přijmout, že je to někdo vyšší kdo rozhoduje o nás už před narozením.. je to bůh sám..


Takze podle tebe Buh rozhoduje o vsem, akorat ne o mysli, co si mysli. Ta ma tedy svobodnou vuli.
Nebo myslis, ze Buh rozhodnul, ze mysl ma mit strach to prijmout?

Tenhle výklad by me Rafaeli taky zajímal :what: do jake míry můžeš rozhodnout o sobe, zda jsi letargik apod. , do jake míry můžeš ovlivnit, jake myšlenky ti přijdou a do jake míry můžeš ovlivnit, jestli je budes nebo nebudeš nasledovat? Jestliže vsechno rozhoduje Bůh, tedy i to, jak myslis ci nemyslíš, jakou mas povahu nebo touzis-li po tom ci onom? Nebo je tohle v tvé režii?
Nejak jsi mi neodepsal, jak se ztotoznujes s úvodním textem, nebo co te na něm zaujalo. :)


nikdo se sám za sebe nemůže rozhodnout, že bude cítit to co cítí, vnímat to co vnímá, co mu chutná, jaké myšlenky mu přichází a jaké reakce na ně vystávají, co je mu milé a co nemilé, kde se cítí dobře a kde ne atd. - nakonec to co tvrdí staré texty a realizovaní lidé potvrzují i poslední výzkumy neurologie ... jsme uvědomovatelé toho co probíhá - dochází k reakcím a ty jsou následně uvědomovány

"Maharadž:

Jste vůbec konatelem? Konatelem je neznámá síla, ale vy si představujete, že činnost provádíte sám. Ve skutečnosti jen pozorujete to, co se děje, aniž byste byl schopen to jakkoli ovlivnit.

Tazatel:

Proč mám v sobě tak obrovský odpor přijmout to, že prostě nemůžu udělat vůbec nic?

Maharadž:

Ale co můžete dělat? Jste jako pacient v narkóze, kterého operuje lékař. Až se proberete, bude po operaci. Můžete říci, že jste něco udělal?

Tazatel:

Ale jsem to já, kdo si zvolil, že půjde na operaci.

Maharadž:

Určitě nejste. To, co vás přimělo k vašemu rozhodnutí, je za prvé vaše nemoc a za druhé tlak ze strany lékaře a vaší rodiny. Nemáte žádnou volbu, je to jenom vaše iluze."




"Jste si vědomi toho, že vaše vědomí nepřetržitě cvaká obrázky skrze slovo, dotek, formu, chuť a vůni? Děje se to automaticky. Jak k tomu dochází, nevíte; tudíž přijímáte falešnou pýchu za své činny. Vše se děje spontánně, proto na sebe neberte žádnou pýchu z konatelství."

Maharadž

"Považujeme-li se za konatele,
musíme sklízet plody svého konání.
Ale pátráme-li: "Kdo je konatel?"
a prožíváme-li Střed Sám,
mizí představa "Jsem konatel"
se všemi jejími karmickými plody -
a to je stav věčné svobody."


Mahariši
Návštěvník
 

Re: Hraje touha na cestě k realizaci Boha nějakou roli?

Nový příspěvekod Návštěvník » čtv 19. úno 2015 11:04:36

Rozhovory s Ramanou Mahárišim - díl I. 210.

"Člověk vděčí za svůj pohyb jiné Síle, ač si myslí, že vše činí sám. Jsme podobní invalidovi na vozíku, který se vychloubá, že když jej postavíme na nohy, přemůže nepřítele. Činnosti jsou poháněny žádostmi. Ty vznikají pouze po objevení se ega a toto ego vděčí za svůj původ vyšší Síle, na jejíž existenci závisí. Nemůže existovat mimo ni. Proč tedy žvatlat: Já činím nebo jednám či působím?"
Návštěvník
 

Re: Hraje touha na cestě k realizaci Boha nějakou roli?

Nový příspěvekod nop » čtv 19. úno 2015 11:42:43

Návštěvník píše:
irulan píše:
.Petra píše:...
Takze podle tebe Buh rozhoduje o vsem, akorat ne o mysli, co si mysli. Ta ma tedy svobodnou vuli. ....

Tenhle výklad by me Rafaeli taky zajímal :what: do jake míry můžeš rozhodnout o sobe, zda jsi letargik apod. , do jake míry můžeš ovlivnit, jake myšlenky ti přijdou
....
nikdo se sám za sebe nemůže rozhodnout, že bude cítit to co cítí, vnímat to co vnímá, co mu chutná, .....

Viděl jsem jeden film pozdě v noci, neviděl jsem název, byla to směšná míchanina z historie, dva poutníci ke sv. Jakubu v Santiagu se dostávali střídavě do různých staletí a vyslechli si nejedny názory, které kdysi byly žhavé.
V XVIII. století byli ve Francii svědky souboje pro odlišné názory jansenisty s jezuitou (končilo to smírem), Dva poutníci dělali svědky v souboji. Oba šermíři si při boji metali do tváře rozporné interpretace o vůli, kvůli čemuž se bili.
Jejich šroubované repliky překládal jeden poutník druhému:
"člověk má možnost rozhodnutí, ale často se rozhoduje špatně.
Bůh ve své vševědoucnosti ví dopředu, že se člověk rozhodne špatně, a proto mu pošle svou milost, aby mu pomohl rozhodnout se dobře."
=
po filmu jsem si otevřel Wikipedii a našel jsem heslo "jannsenismus" a dozvěděl jsem se, že otázka svobodné volby se vlastně táhla dvě stě let, od Kalvína k Jannsenovi a Arminiovi, a všichni čerpali ze spisů sv. Augustína ze IV. století, který se označuje za voluntaristu.
Ale viděl jsem to po svém, že všichni z toho vyvodili jen problémy, místo toho, aby skromně žili v poslušenství před Bohem.
Přílohy
augustin.jpg
Augustín čte spisy a anděl mu ukazuje
Uživatelský avatar
nop
 
Příspěvky: 1745
Registrován: ned 04. zář 2011 22:53:28
Bydliště: Praha

PředchozíDalší

Zpět na Rafael

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků