Vrozená přirozenost

Vrozená přirozenost

Nový příspěvekod Návštěvník » čtv 01. lis 2018 10:26:00

Přirozenost

Důležitý pojem čínského myšlení, který označuje základní (vrozené) ustrojení (lidské) bytosti (zpravidla člověka jako druhu). Spor o povahu vrozené lidské přirozenosti je důležitým aspektem starověkého konfucianismu, neboť v názoru na lidskou přirozenost se diametrálně liší dva základní spisy starověkého konfucianismu. Podle díla Mencius je lidská přirozenost dobrá, neboť člověk od narození obsahuje zárodky základních konfuciánských ctností (lidskosti, náležitosti, rituální korektnosti a moudrosti). Podle díla Xunzi je naopak lidská přirozenost špatná, člověk je sobecký a myslí jen na svůj prospěch. Podle díla Xunzi je tudíž třeba lidskou přirozenost změnit, přetvořit člověka v morální a kulturní bytost studiem (xue 學) a výchovou (教, jiào).

Buddhovská přirozenost (佛性, fóxìng) se stala důležitým konceptem v čínském buddhismu. Podle názoru převládajícího ve vrcholných čínských buddhistických školách (Tiantai, Huayan, Chan) je buddhovská přirozenost přítomná v každé lidské bytosti. Stačí tedy zase relativně málo a člověk může dojít k náhlému osvícení v jediném okamžiku. Důvodem je to, že probuzení (nirvána) je vlastně už připravena v lidské mysli, jde jen o to, svou buddhovskou přirozenost si uvědomit a dát jí volný průchod.

https://wiki.cinstina.upol.cz/index.php ... 9irozenost
Návštěvník
 

Re: Vrozená přirozenost

Nový příspěvekod Návštěvník » čtv 01. lis 2018 10:38:48

Diamantová cesta (tib. dordže thegpa) je často popisována jako korunní klenot Buddhova učení. Jejím cílem je dosažení nedualistického stavu Velké pečeti, kde jakákoli událost je skutečná, protože vyjadřuje neomezený potenciál mysli. Diamantová cesta pracuje z úrovně výsledků (plodů) a inspirovaného vhledu za účelem přeměny všech zážitků na sebevysvobozující a přirozenou čistotu a využívá metody úplné identifikace s osvícením pro dosažení co nejrychlejších výsledků. Když žáci neviděli Buddhu jako boha, osobu nebo nějakou vnější sílu, ale důvěřovali mu jako zrcadlu vlastní mysli, mohl jim Buddha předat Diamantovou cestu. Díky své síle a vhledu probouzel kvality bytostí a využíval nesčetných dovedných prostředků k jejich plnému rozvoji. Ve své podstatě se tato nejvyšší nebo „třetí“ úroveň skládá ze tří přístupů: Nazývají se Cesta metod, Cesta vhledu a Gurujóga. Pomocí těchto přístupů může mysl rozpoznat sama sebe buď skrze svoji energii, vědomí nebo sílu identifikace.
Gurujóga, dnes nejpraktikovanější metoda na Západě, obsahuje nejpřímější cestu k osvícení, pokud máme spolehlivého učitele. Můžeme toho dosáhnout také skrze Cestu metod a vhledu. Ačkoli tato cesta není vhodná pro každého, mysl je možné nejlépe rozpoznat v každodenním životě prostřednictvím identifikace, čili ztotožnění se se soucitným lamou, který je beze strachu. Pokud člověk dokáže spočinout v mysli-prostoru takového učitele, bude se úžasným způsobem rozvíjet, dokud nerozvine všechny svoje vrozené kvality.
Návštěvník
 


Zpět na Buddhismus

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků