Moderátor: ryunin
ryunin píše:právě že to je obráceně
zatímco většina filozofoií a náboženství mluví o přípravě, většina buddhistických škol snad všechny, kromě učení mistra Dogena, mluví o tom, kolik životů a věků musíme konat dobré skutky, než se probudíme do skutečnosti, mitr Dogen říká, že když si sedneme na zafu a cvičíme zazen, už jsme buddha, takže jsme v okamžiku překonali několik milionů let, které k tomu potřebují žáci v tradicích ostatních
Zen je tedy probuzení nikoliv zítra, ale už když jsme se narodili, probuzení jsme všichni, to je rozdíl oproti učení jiných buddhistických škol.
Návštěvník píše:ryunin píše:právě že to je obráceně
zatímco většina filozofoií a náboženství mluví o přípravě, většina buddhistických škol snad všechny, kromě učení mistra Dogena, mluví o tom, kolik životů a věků musíme konat dobré skutky, než se probudíme do skutečnosti, mitr Dogen říká, že když si sedneme na zafu a cvičíme zazen, už jsme buddha, takže jsme v okamžiku překonali několik milionů let, které k tomu potřebují žáci v tradicích ostatních
Zen je tedy probuzení nikoliv zítra, ale už když jsme se narodili, probuzení jsme všichni, to je rozdíl oproti učení jiných buddhistických škol.
Hm, Goro někde na poradnazdarma, Jz, Inspiruj a kdoví kde ještě, tvrdí, že když zjistil, že nemá žádné já, tak byl okamžitě osvícený. Že to je všechno, co je zapotřebí zjistt, uvědomit si. Ale popsat nám ono prázdno, ke kterému prý dospěl, se mu nějak nechtělo.
Ty jsi ochoten, pár slov o tom prázdnu, které tě osvítilo, napsat, tak jak se jeví tobě?
teonik píše:rozdíly vyvstanou tam,kde nabereme podezření,že to druzí pletou...
teonik píše:já jen odpovídal na tvou otázku...
.............
jedno oko špatně vidí
jedna ruka špatně tleská
jen jedno srdce neví nic o zenu
a tepe a tepe
.................
zdarec
Návštěvník píše:Náboženské směry mají společné jen jedno - zážitek Prázdna, Boha.
Jelikož každý zakladatel náboženského směru k tomuto svému zážitku došel jinak, za jiných okolností, v jiném kulturním prostředí, v jiných sociálních podmínkách, s jinými tradicemi, tak tu máme hned velkou spoustu rozdílů, které izolují jeden směr od druhého, protože následníci se snaží napodobovat toho svého mistra, aby to měli tak, jako on....
Zen ale asi není založen na přímém poznání Prázdnoty, Boha, podle toho, jak ho popisuješ, to je jen jakési přípravné cvičení naučení se klidu pro neklidné povahy....nebo je to snad jinak?
ryunin píše:Návštěvník píše:Náboženské směry mají společné jen jedno - zážitek Prázdna, Boha.
Jelikož každý zakladatel náboženského směru k tomuto svému zážitku došel jinak, za jiných okolností, v jiném kulturním prostředí, v jiných sociálních podmínkách, s jinými tradicemi, tak tu máme hned velkou spoustu rozdílů, které izolují jeden směr od druhého, protože následníci se snaží napodobovat toho svého mistra, aby to měli tak, jako on....
Zen ale asi není založen na přímém poznání Prázdnoty, Boha, podle toho, jak ho popisuješ, to je jen jakési přípravné cvičení naučení se klidu pro neklidné povahy....nebo je to snad jinak?
ještě k tomu "náboženské směry - společné jedno - zážitek prázdna, Boha"
ryunin píše:odhodit "já" nebo Dogen řekl "odhodit tělo a mysl", to nelze popsat, nelze to vysvětlit na internetu, to se musí praktikovat
měl jsem takový zážitek, kdy mé já zcela zmizelo, kdysi dávno, ještě jsem netušil, co to buddhismus je, pouze slyšel, že to je nějaká asketická filozofie východu, a chodil jsem na karate a tam jsme cvičili jakousi relaxaci, kdy jsme pouze seděli na podložce a pět minut se nehýbali, nevěděl jsem co to je, ale pak jsem si uvědomil, že mé já zmizelo - o mnoho let později jsem to cvičil v zazenu - a dnes už to pro mě je běžné cvičení každé ráno a večer
kromě toho ale když máme zkušenost odhození těla a mysli v zazenu, pak zjistíme, že když jedeme na kole, taky splýváme s vesmírem, lépe řečeno vesmír splývá s námi, a při všech činnostehc, kdy vůbec neoddělujeme já a svět - právě třeba při vyšívání nebo keramice - proto můj učitel říká, nemusíte se nutit do buddhismu, zazenu, stačí, když budete vyšívat nebo plést nebo lepit papírové hrady -je to stejná zkušenost
a proto zenový mistr Ummon na otázku, co to je pravda buddhismu, odpověděl - teď jdu na záchod
je nutné na WC brát své oddělené, zmatené, omezené já? myslím, že to není nutné
ryunin píše:patří do nábořenských směrů slepování letadýlek?
je zážitek slepování letadýlka totožný s náboženským poznáním Boha nebo prázdna?
ryunin píše:takže bych neřekl, že různá náboženství směřují k témuž
Jana píše:Buddha učil znát živou pravdu jakýmkoliv vhodným způsobem.
orog píše:ryunin píše:Návštěvník píše:Náboženské směry mají společné jen jedno - zážitek Prázdna, Boha.
Jelikož každý zakladatel náboženského směru k tomuto svému zážitku došel jinak, za jiných okolností, v jiném kulturním prostředí, v jiných sociálních podmínkách, s jinými tradicemi, tak tu máme hned velkou spoustu rozdílů, které izolují jeden směr od druhého, protože následníci se snaží napodobovat toho svého mistra, aby to měli tak, jako on....
Zen ale asi není založen na přímém poznání Prázdnoty, Boha, podle toho, jak ho popisuješ, to je jen jakési přípravné cvičení naučení se klidu pro neklidné povahy....nebo je to snad jinak?
ještě k tomu "náboženské směry - společné jedno - zážitek prázdna, Boha"
Vidím to asi takhle: Dění, se kterým se během života setkáváme, může mít bezpočet podob, v nás ale existuje jen několik obvyklých mentálních reakcí na něj. A ty pak vedou ke stále stejným důsledkům. Přitom jen naše vnitřní navyklé reakce na cokoliv, co se děje (například chtivost, touha, aby něco bylo, nebo naopak nebylo, odpor, strach a pocit neuspokojení...), znemožňují vnímání TADY A TEĎ.
Můžou tedy v různých duchovních směrech existovat i postupy, vedoucí k upouštění od toho, čím si sami nevědomky stojíme ve světle prostého bytí a žití TADY A TEĎ.
Jinak řečeno myslím, že je v podstatě jedno, jakým způsobem a pod jakým názvem dojde ke vnímání TADY A TEĎ. Podstatná je praxe návratu, i když může být slovně formulovaná různým způsobem. Rozhoduje to, k čemu vede, ne jakými slovy a jakými postupy k vymizení nevědomosti došlo.
bflmpsvz píše:Jde o vymizení příčin, důvodů, proč reagujeme tak, že nám i okolí to způsobuje utrpení.
Čtyři vznešené pravdy podle Buddhy jsou:
1.Existuje utrpení
2.Existuje příčina utrpení
3.Utrpení je možné ukončit
4.Existuje cesta vedoucí k zániku utrpení = upuštění od reakcí, kterými se utrpení vyvolává.
Cesta vedoucí k zániku utrpení je součástí praxe v řadě duchovních nauk, včetně osmidílné cesty k buddhovství.
Návštěvník píše:ryunin píše:odhodit "já" nebo Dogen řekl "odhodit tělo a mysl", to nelze popsat, nelze to vysvětlit na internetu, to se musí praktikovat
měl jsem takový zážitek, kdy mé já zcela zmizelo, kdysi dávno, ještě jsem netušil, co to buddhismus je, pouze slyšel, že to je nějaká asketická filozofie východu, a chodil jsem na karate a tam jsme cvičili jakousi relaxaci, kdy jsme pouze seděli na podložce a pět minut se nehýbali, nevěděl jsem co to je, ale pak jsem si uvědomil, že mé já zmizelo - o mnoho let později jsem to cvičil v zazenu - a dnes už to pro mě je běžné cvičení každé ráno a večer
kromě toho ale když máme zkušenost odhození těla a mysli v zazenu, pak zjistíme, že když jedeme na kole, taky splýváme s vesmírem, lépe řečeno vesmír splývá s námi, a při všech činnostehc, kdy vůbec neoddělujeme já a svět - právě třeba při vyšívání nebo keramice - proto můj učitel říká, nemusíte se nutit do buddhismu, zazenu, stačí, když budete vyšívat nebo plést nebo lepit papírové hrady -je to stejná zkušenost
a proto zenový mistr Ummon na otázku, co to je pravda buddhismu, odpověděl - teď jdu na záchod
je nutné na WC brát své oddělené, zmatené, omezené já? myslím, že to není nutné
Jak je to u tebe s oním prázdnem?
Můžeš ho tu popsat?
ryunin píše:prázdno je nezachytitelnost existence - je to vlastnost vesmíru - protože to nelze zachytit, nelze to ani popsat, ale můžeme si zkusit nezachytitelnost například pocitu štěstí - zkuste definovat štěstí, umístit ho do své hlavy, vymezit mu nějaký prostor, kolik buněk se na tom podílí a jak - zjistíte, že nic takového nelze zachytit...
když cvičím zazen, uvolňují se fixované představy o mně a světě a vše se stává přirozeně nezachytitelné, a jak je to nezachytitelné, je to jen to, co to je, aniž bych to mohl zachytit nebo uzavřít do nějakého pojmu - jen tohle... tento nekonečně krátký okamžik bez hodnocení
jedno oko špatně vidí
jedna ruka špatně tleská
jen jedno srdce neví nic o zenu
a tepe a tepe
.................
zdarec
to je intelektuální
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků