Buddhismus je sprosté slovo?

Moderátor: ryunin

Buddhismus je sprosté slovo?

Nový příspěvekod ryunin » sob 18. srp 2012 18:26:40

Ani nevím, jak se to slovo dnes správně píše- budhizmus? Je to opravdu slovo, které připomíná něco ošklivého, ale nebuďme
připoutáni ke slovům a k tomu, co asociují. Když se přeneseme přes ošklivý název buddhismus, můžeme se konečně nezaujatě zeptat, co to teda je.

A další problém nastane, když někdo odmítá buddhismus jako něco, co Buddha neučil, co nezaložil, co prostě s Buddhou nemá nic společného. Pokud by to tak bylo, nemohl by to být buddhismus, ale spíš pseudobuddhismus. Nebo by se to mohlo nazvat asi takto nábožensvíkterévzniklonazákladěnepochopenípůvodníhoučeníbuddhygautamy. Protože někteří lidé tady mi říkají, že buddhismus není to, co objevil a učil Buddha Gautama.

Takže vážení přátelé, ujasněme si, že buddhismus je název pro tradici, která spočívá v předávání - a to je důležité - předávání identické zkušenosti Buddhy Gautamy z učitele na žáka, z buddhy na buddhu. Tato tradice je ctěná dokonce i těmi, kdo nesouhlasí, že buddhismus je učení Gauitamy Buddhy. Jak by mohli vůbec zjistiti co Buddha Gautama učil a objevil, kdyby tu nebyla jistá tradice předávání Gautamova učení?

Další argument těchto lidí je to, že oni žádnou tradici nepotřebují, protože jsou tu sútry, které obsah učení Buddhy Gautamy nesou. Pokud ale chápeme obsah těchto súter, který překračuje intelektuální úroveň, nemůžeme prostě tvrddt, že to, co Buddha Gautama objevil a učil, je zachytitelné slovy súter. Jinými slovy, sebekrásnější a přesnější vysvětlení učení Gautamy, byť by to bylo z jeho vlastních úst, nemůže nahradit skutečné pohocpení toho, co vlastně těmito slovy chgěl sdělit. Tedy je rozdíl mezi učením A + B = C a pochopením skutečného významu výroku A + B = C. Je to stejný rozdíl jako memorovat čísnkou báseň a nechápat její význam a přeříkat tuto báseň svými slovy, ale chápat její význam.

Kdybychom se chtěli vyhnout slovu buddhismus, které je nejen svým způsobem ošklivé, ale také evokuje mnoho různých učení, které se ani navzájem neshodují, mohli bychom používat slovo Buddha Dharma.

Pak co je Buddha Dharma? ROzhodně to není soupis tvrzení nějakého historického člověka, byť by to byl Gautama Buddha.

Gautama Buddha byl člověk, který objevil skutečnost. A pokusil se, úspěšně, tento objev předat - p ř e d a t - nejen slovy, ale i skutky, jednáním, praxí zazenu, otočením květiny. Kdyby jeho učení nikdy nikdo nepochopil, tedy kdyby nedošlo k předání jeho dharmy, neměli bychom dnes tušení, co vlastně Buddha objevil. I kdybychom měli k dispozici jeho učení v podobě súter, nechápali bychom z nich nic podstatného, pokud by tu nebyl někdo, kdo pochopil smysl těch slov.

Takže Gautama Buddha byl nesmírně významná osobnost, o tom není sporu. Přišel s něčím převratným. Ale naštěstí se mu taky podařilo toto učení předat. Tak vznikla tradice předávání od buddhy k buddhovi až dodnes. Tak dnes můžeme nalézt někoho, kdo od buddhy dostal , bylo mu předáno, identicky, to , co kdysi dávno objevil Buddha Gautama, a tak dnes můžeme přijít do styku s Buddhy Gautamy, protože jejich zkušenost je identická se zkušeností Buddhy Gautamy. Protože zkušenost dharmy je důležitější než historické nebo fyzické okolnosti, říkáme, že kdo pochopil dharmu, je buddha. Z historického hlediska to nedává smysl, z biologického velmi málo, ale v buddhismu to dává smysl naprosto.

V buddhismu není třeba rigidně trvat na slovech. Na druhou stranu není důvod plácat páté přes deváté a myslet si, že buddhismu je naprosto nelogický a iracionální. Buddhismus lze vykládat logicky, jen je třeba nezapomenout, že konečné pochopení už slova nezachytí, už tam nedosáhnout. A tak jen naznačujeme, ukazujeme, ale nemůžeme skončit u definic. zajímá nás tedy praxe, zkušenost, ne definice jako konec v chápání buddhismu. Buddha je každý, kdo si sedne na zadek a cvičí zazen. Tento výrok je třeba chápat jako vyzvání k praxi, nikoliv k intelektuální debatě bez překonání slovního chápání. Buddha je taky prach na stole. Buddha je pavučina na zdi. To není intelektuální hra na zen, ale flexibilní zacházení s pojmy v zájmu učení buddhismu. Když někdo přijde s definicí, co je a není Buddha, a zapomíná, že to je pouze slovo, které má svůj účel, odsud posud, pak nepochopil, co říká. Buddha není fixní kategorie. Je to slovo, které nám pomáhá ukázat, kde lze najít skutečnost, pravdu.

A tak buddhismus, ať to zní někomu dobře nebo špatně, je prostě soubor snah pochopit a cvičit dharmu, skutečnost. S těmi snahami přišel Buddha Gautama, a tak se podle něho tomuto hnutí říká buddhismus. Co to ale buddhismus je opravdu, nelze pochopit jinak než v praxi vlastní zkušenosti, kam slova a definice nedosáhnou.
ryunin
 
Příspěvky: 706
Registrován: čtv 22. zář 2011 14:19:10

Zpět na Zen

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků