Pravdivost v buddhismu

Moderátor: ryunin

Pravdivost v buddhismu

Nový příspěvekod ryunin » pát 07. zář 2012 9:34:40

Je na čase ujasnit si otázku pravdivosti v buddhismu, ale nejen v buddhismu, tenhle článek nám může pomoct zorientovat se v otázce pravdivosti vůbec, ať už sledujeme jakékoliv učení.

Na tomto fóru se kolem pravdivosti točí hodně vláken. Přemýšlel jsem o tom a myslím, že jsem dospěl k docela smysluplnému závěru, co to ta pravdivost je a jaký je její význam v buddhismu.

Jsou dva druhy pravdivosti - objektivní a absolutní.

Začneme tou objektivní.

V buddhismu, a samozřejmě nejen tam, je velmi důležité říkat pravdu, odhalovat pravdu, nepodléhat vymývání mozku ze strany společnosti, manipulátorů, médií a podobně. To jsou věci, takříkajíc, objektivní. Praha je velké město uprostřed Evropy. Buddha se narodil a žil v Indii. Bydlím v Praze 10 a jsem učitel. Slunce neobíhá kolem Země, ale naopak. To jsou objektivní fakta. Samozřejmě, někdy vědci zjistí, že se spletli a že věci jsou jinak. To není problém. Jde o to, abychom měli úctu k objektivní pravdě, protože ona je základem pro to, abychom se dostali k pravdě absolutní. Těžko se dostaneme k pravdě absolutní, když budeme vyrůstat nebo žít uprostřed lží, falešné propagandy, mýtů, předsudků, atd. Pěstovat objektivní pravdu je podobné jako pěstovat čest, ctnost. Realistický přístup k životu je velmi důležitý, protože to je podpora klidné a soustředěné mysli. Když žijeme ve lžích a uprostřed temnosty, kdy se neříká pravda, kdy jsme zatlačeni do kouta, nesmíme číst, co chceme a nesmíme říkat, co chceme atd., pak nemáme prostor a základ pro to, abychom mohli svobodně studovat a praktikovat pravdu absolutní.