Stránka 1 z 1

Ani materialismus, ani spirituální zkušenost

Nový příspěvekNapsal: čtv 27. zář 2012 16:11:28
od ryunin
Lidé někdy ze světa materiálního odcházejí do světa duchovního. Protože zjistili, že svět peněz, majetku, kariéry atd. je neuspokojuje, věří ve smysl života tam, kde je možné dosáhnout duchovních zkušeností. A tak se pustí do jógy nebo buddhismu nebo nějakého jiného náboženství a hledají tam uspokojení.

Ale je to podobné jako když vyměníte kalhoty naruby - pořád to jsou kalhoty. Když nás neuspokojil materialismus, hledáme uspokojení v duchovním světě. Ale je to jen druhá strana téže mince, protože jsme jednu nespokojenost vyměnili za jinou. Rozhodli jsme se být nespokojeni s tímto okamžikem, s tím, jací jsme, chceme to změnit, stát se moudrými a duchovně bohatými. Ve skutečnosti nemůžeme uniknout ze světa materiálních potřeb, musíme jíst, pít, spát, oblékat se. Takže jsme dvojnásob nespokojení - nemáme dost materiálního pohodlí, ale taky nemáme dost duchovního úspěchu. Nejsme v porovnání s velkými duchovními učiteli moc zajímaví nebo osvícení. Nikde nás nevítají davy s květinami v rukou, nenosí nás na měkkých poduškách jako svaté. Místo toho se s námi hádají děti, manžel si nás neváží a v práci nás ponižujou. Tak uvažujeme o tom, že se vším praštíme a odjedeme do kláštera v lese, ale tam jsme zase sami se sebou a nemůžeme před sebou uniknout, ani když jsme v Asii a obklopeni mnichy a svatými muži a ženami.

A tak buddhismus neučí to, že bychom měli uniknout z toho materiálního světa, považovat ho za neuspokojivý a nahradit ho duchovní zkušeností. Místo toho bychom měli objevit hodnotu toho, co je tady a teď, hodnotu sebe sama, svou vlastní buddhovskou podstatu, hodnotu toho, co nabízí tento okamžik, a ne co nabízí obchody, půjčky, ani to, co slibují osvícené knihy. Neměli bychom se nechat zlákat ani mamonem peněz a sexu, ani mamonem duchovních zážitků a dosažení, protože obojí jsou jen mamony, tahání lidí za nos. Měli bychom zjistit, že opravdu spokojení a šťastní můžeme být jen tehdy, když objevíme hodnotu sebe v tomto okamžiku, vlastní zkušenost sebe sama v tomto okamžiku, bez myšlenek, hodnocení, snů, představ, plánů nebo ručivých vzpomínek.

Aniž bychom ignorovali minulý a budoucí aspekt světa, tedy aniž bychom odmítali komunikovat o minulosti a budoucnosti, můžeme najít své zázemí v tomto okamžiku, v přítomnosti a objevit svou pravou povahu, své pravé já v přítomnosti. Takže ať jsme v klášteře nebo v bance, způsob, jakým nakládáme s tímto okamžikem, je klíčem k osvobození od tíhy světa a iluzorního já a klíčem k svobodě a pravému já v tomto okamžiku.

Musíme si tedy dát velký pozor, abychom nebyli příliš soustředění na duchovní zážitky a duchovní názory, protože tak ztratíme svou původní čistotu, neposkvrněnost, intelektuální neposkvrněnost a duchovní neposkvrněnost. To je ta prázdnota, bezpodstatnost věcí a lidí, díky které jsme buddhové.