irulan píše:Asi to bude tím pojmem "poznat pravdu".... Pro mne to znamená, dojit k sobě, pak už není kam jít, zahodit všechny iluze... Co se pak ještě učit, proste víš....a pokud mas někoho učit, najde si tě sam, rozumi ti, nebo proste najednou i víš, jak to předat....to je moje představa..
lidská mysl je nesmírně složitá a u inteligentních jedinců schopnýá neuvěřitelných myšlenkových pochodů a kombinací
protože mistr Dogen si byl vědom talentu, inteligence a zvědavosti lidí, napsal toho tak moc o buddhismu
je velmi povzbudivé moct si přečíst odpovědi na 120 otázek, které můžeme mít ohledně buddhismu
někdo, kdo zredukoval filozofii na hrstku principů může taky odpovídat na 120 otázek, jeho odpovědi budou podsatně jednodušší, někoho neuspokojí, takže záleží, na co kdo slyší
já mám rád obojí, i jednoduchost v podstatě nevzdělaných učitelů jako byl Daikan Eno, i složitost filozofie Dogena, která ovšem poukazuje pořád k té jednoduchosti mistra Daikana Eno
jinak se schopností učit je to podobné jako se znalostí jazyka - i když mluvíš plynně a perfektně anglicky, nemusíš mít vůbec schopnost učit, čili se musíš naučit, jak učit, co to je podmínka, řpedminulý čas atd.
a když mluvíš anglicky špatně, pořád můžeš být výborný učitel angličtiny, pokud víš, jak učit - dokážeš vysvětlit rozdíl mezi průběhovým a prostým časem, dokážeš rozhodovat, co je třeba procvičovat a jak dlouho atd.
tak učitel buddhismu může být někdo, kdo nezná všechno o buddhismu, ale umí ukázat na pravdu
i když nědko poznal pravdu jako moje kamarádka, nemá ponětí, jak to druhým vysvětlit, jak je k tomu dostat, je to pro ní naprosto nemyslitelná věc - protože v podstatě nepoznala nic konkrétního, protože pravda není nic konkrétního nebo osobního, nemá ponětí, co by o tom měla říkat
Buddhismus je velmi paradoxní filozofie a cvičení, kde se mluví o tom, o čem nelze mluvit a cvičí to, co nelze cvičit. Je to velké umění a není náhoda, že mistr Dogen napsal velké pojednání o tom, jak se pustit do studia a cvičení buddhismu a jak to prostě pojmout správně.