miroslav píše:Já jsem si také se zájmem četl v tom, co Rynuin na JZ psal.
jj
Moderátor: ryunin
miroslav píše:Já jsem si také se zájmem četl v tom, co Rynuin na JZ psal.
Návštěvník píše:miroslav píše:Já jsem si také se zájmem četl v tom, co Rynuin na JZ psal.
jj
Jarda Malej píše:Jeho úloha nespočívá v tom, aby nám popisoval její cíl,
tak jako není úkolem učitele klavíru,
aby nám popsal Smetanovu "Mou vlast" v klavírním provedení.
Ten nás učí nás hře na klavír, vede nás po cestě, vedoucí ke Smetanovi.
Jarda Malej píše:Skutečnou míru toho co nám může učitel předat určujeme my,
svým zájmem, důvěrou, opravdovostí.
ryu.nin píše:Zdeňku, jednak nevím, jestli to myslíš ironicky, možná to myslíš vážně, a pokud ano, byl jsi někdy v Lotusu na páteční akci se mnou? Pokud ano a vidíš to kriticky, pak není problém. Jen jestli to nepíšeš na základě čtení mých příspěvků na poradně.
Zdeněk píše: čím lepší teorie, nauka, tím horší realita. Odtud i moje rýpnutí do žeber .
Zdeněk píše:Pro někoho vyžívání se v teorii může znít jako rajská hudba, čili se zblázní, noty považuje za hudbu.
Ano, to je moje smutná zkušenost .
Jana píše:Zdeněk píše:ryu.nin píše:Zdeňku, jednak nevím, jestli to myslíš ironicky, možná to myslíš vážně, a pokud ano, byl jsi někdy v Lotusu na páteční akci se mnou? Pokud ano a vidíš to kriticky, pak není problém. Jen jestli to nepíšeš na základě čtení mých příspěvků na poradně.
V Lotusu jsem nikdy nebyl, což však s humorem o vážných věcech není vhodná forma zenu?
Svoji specifickou zkušenost s hínajánou popisuji tady, stále se k nim hlásím. V krátkosti bych tu zkušenost shrnul slovy – čím lepší teorie, nauka, tím horší realita. Odtud i moje rýpnutí do žeber .
a čím hůře popisovaná teorie, tím lepší realita ?
Typologie buddhů
Provést obecnou typologii buddhů (tj. plně probuzených bytostí) je obtížné vzhledem k množství buddhistických škol. Přesto z textů jednotlivých škol lze vyvodit níže uvedené základní členění, které vychází z toho, jakým způsobem lze dosáhnout probuzení. Co se týče osvícení - prožitku nirvány, podle starších škol není mezi jednotlivými typy buddhů žádný rozdíl, odlišnosti jsou pouze v okolnostech za jakých dosáhli osvícení, v nadpřirozených schopnostech a učitelských dovednostech. Avšak podle mahájány a vadžrajány nedosahuje prožitek nirvány šrávaků a pratjéka-buddhů stejné hloubky jako osvícení samjaksam-buddhy.
Následující členění má také význam pro pochopení historického vývoje buddhismu, protože se stalo podkladem pro rozlišování tří druhů duchovních cest - cesta žáka (šrávaky), cesta pratjékabuddhy, cesta bódhisattvy. Zdůraznění cesty bódhisattvy se stalo později předpokladem vzniku Mahajány. Obecně lze říci, že je-li používáno slovo buddha nebo buddhovství, je jím většinou myšlen samjaksam-buddha.
1.Šrávaka-buddha nebo častěji jen šrávaka (v pálí sávaka-buddha nebo sávaka) doslovný překlad probuzený/buddha/-žák/šrávaka/). Šrávaka-buddhové se objevují jen v době, kdy je známé učení nějakého samjaksambuddhy, jelikož sami nejsou schopni objevit cestu vedoucí k osvícení. Na základě instrukcí samjaksambuddhy plně vyhladí nečistoty mysli, realizují tak konečnou pravdu a dosáhnou osvobození od neustálého znovuzrozování (samsáry). V théravádě jsou spíše označování jako arhanté, což je zjednodušení, jelikož arhantem je každá plně probuzená bytost, zbavená všech nečistot mysli. V mahájáně a vadžrajáně jsou často nazýváni jen jako šrávakové (tj. žáci), což má v kontextu textů těchto škol mírně pejorativní nádech. Probuzení žáci v závislosti na zásluhách nasbíraných v předchozích životech ovládají nadpřirozené schopnosti či učitelské dovednosti. Někteří se mohou svou moudrostí nebo nadpřirozenými schopnostmi do určité míry blížit moudrosti a schopnostem samjaksambuddhy, naopak někteří „kromě“ zážitku probuzení nemusí ovládat žádné nadpřirozené schopnosti a ani nemusí být příliš dovední jako učitelé. Je ale nutné si uvědomit, že jejich schopnost vyučovat dharmu je vždy odvozena od samjaksambuddhy. Kdyby neznali jeho učení, nebyli by schopni předávat dharmu ostatním bytostem stejně jako pratjéka-buddhové.
2.Pratjéka-buddha (v pálí paččéka-buddha, tzv. osamělý buddha nebo buddha samotář). Na základě nezměrných zásluh a moudrosti, které nashromáždily v předchozích životech, dosáhnou tyto bytosti osvícení, aniž by následovaly učení nějakého učitele. Objevují se v době, kdy není známa dharma a neobjevil se žádný probuzený učitel (samjaksambuddha), který by dharmu vyučoval. Po svém probuzení žijí tiše v ústraní, aniž by vyučovali a tak si objevenou dharmu nechávají sami pro sebe. Údajně jsou schopní druhým vysvětlit, jakým způsobem žít svatý život, ale nedokáží popsat jak lze dojít k osvícení. Jsou často přirovnáváni k němému, který by chtěl vyprávět svůj nádherný sen.
[u]3.Samjaksam-buddha [/u] (v pálí sammá-sambuddha) podle původního pojetí se jednalo o obyčejného člověka, který byl na základě zásluh nasbíraných v předchozích životech schopen objevit cestu k dosažení probuzení v době, kdy učení (dharma) bylo zapomenuto. Výsledkem obrovského množství nashromážděných zásluh je, že jsou obdařeni vševědoucností a dalšími nadpřirozenými schopnostmi, které nemají šrávakabuddhové a ani pratjékabuddhové. Tyto schopnosti jim napomáhají v jejich učitelském poslání. Všeobjímající soucit k všem bytostem dosahuje u samjaksam-buddhů nezměrné úrovně, jaké nejsou schopni oba předchozí typy buddhů.
Dle nejstarších škol probíhá život každého samjaksambuddhy a jeho cesta k osvícení podle předem daných pravidel. Před dosažením probuzení se samjaksambuddhové nazývají bódhisattvové, což jsou podle původního učení taktéž obyčejné bytosti, které v dávném věku před jiným samjaksambuddhou učinili slib, že jednoho dne uskuteční nejvyšší dokonalé osvícení, aby tak pomohli jiným bytostem najít cestu ke svobodě. Pokaždé, když bódhisattva nahromadí dostatečný počet zásluh, narodí se v nebeském světě zvaném Tušita, kde čeká na příhodnou chvíli, aby se zrodil jako člověk a realizoval tak konečný cíl své cesty. V svém posledním lidském zrození má dostatek moudrosti a vytrvalosti k tomu, aby byl schopen realizovat osvícení bez pomoci učitele. Po svém probuzení stráví zbytek života šířením nově objeveného učení. V okamžiku své smrti pak vstoupí do parinirvnány. Vstupem do parinirvány je označována smrt každé plně probuzené bytosti, mysl i tělo se rozpadnou, aniž by došlo k novému zrození a je tak plně realizována absolutní pravda (nirvána).
Podle původní tradice poslední bytostí, která dosáhla buddhovství (rozuměj samjaksambuddhovství), je Buddha Šákjamuni, vlastním jménem Siddhárta Gautama. Buddha Šákjamuni však není ani prvním, ani posledním buddhou, předcházelo mu nespočet buddhů, z toho předposledních šest bylo pozemských: 1. Vipašjin (pá Vipassi), 2. Šikin (pá Sikhú), 3. Višvabhú (pá Véssabhú), 4. Krakučhanda (pá Kakusandha), 5. Kónágama, 6. Kášjapa (pá Kassapa). Poslední pozemský buddha, který bude následovat po Šákjamunim, je buddha Maitréja (pá Mettejja). Všichni buddhové tak dohromady společně tvoří jeden spirituální rodokmen.
Novější buddhistické školy se začaly odlišovat nejen ve výčtů pozemských buddhů (buddha Maitréja nebude posledním pozemským buddhou), ale i v názoru na způsob realizace buddhovství (k jeho realizaci nedochází v posledním lidském zrození, ale již dávno předtím), na buddhovu smrt a odchod do parinirvány (buddha ve skutečnosti neodchází do parinirvány) apod.
http://cs.wikipedia.org/wiki/Buddha
Zdeněk píše:Pro někoho vyžívání se v teorii může znít jako rajská hudba, čili se zblázní, noty považuje za hudbu.
Jarda Malej píše:Zdeněk píše:Pro někoho vyžívání se v teorii může znít jako rajská hudba, čili se zblázní, noty považuje za hudbu.
Pro "vyžívání se v teorii" je příznačná neuměřenost mluveného projevu.
Plýtvá se slovy, čímž se jen oddaluje, nebo rozmělňuje vlastní praxe.
P.S.
Dotyčný v takovém případě noty za hudbu spíše vydává, než aby je za ní považoval.
A kdo je tím ve skutečnosti podveden, je jen on sám.
Alaja píše:Upovídaný učitel nebo mlčenlivý učitel..?
Já bych žádným učitelem být nemohla, nemám na to tu správnou náturu.
ryu.nin píše:Mě zase nic neříká teorie, že člověk se může stávat čím dál čistším a osvícenějším, až se jednoho dne, třeba v příštích životech, stane Buddhou. To je z mého pohledu, z mé zkušenosti, totální nesmysl. Ale když tomu někdo věří, tak ať tomu věří.
ryu.nin píše:Zdeněk si může klidně rýpat a dělat srandu, já jen chtěl vědět, jestli se známe osobně. Takže neznáme.
...
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků