Čemu věří Zdeněk a proč nemá rád Zen

Moderátor: ryunin

Re: Čemu věří Zdeněk a proč nemá rád Zen

Nový příspěvekod Airahejs » úte 20. dub 2021 17:06:55

vostal petr píše:
? Co bych měl dělat?" tyto metody mohou přinést moudrost. Co dělat? Jít vpřed není správné. Ústup není správný. Správné není ani postavení a neposkytnutí odpovědi. Cokoli zkusíte, dostanete jen výprask.


Ale vo tomhle já píšu tady roky,

takhle to totiž funguje v relaxaci,

at totiž uděláš co uděláš nebo neuděláš nic,

tak vždycky je to špatně,

a poznáš to jednoduše že nedojde k hlubšímu uvolnění těla...

Mít nějaký záměr to je jednoduchý,

ale udělat to, co nelze udělat to není lehké...

Ale když se to povede, tak to pak funguje naprosto stejně jako dzogčhen,

tedy samo sebou spontánně to funguje,

jako když zapadne klíč do zámku...

PS.
Problémem v zenu je to sezení,

to není přirozené pro evropany, od mládí sedí na židli a ne na zemi,

zatímco indové to mají naopak, pro ně je to jako sedět v křesle...


proto maj výhodu opilci, páč maj k zemi tak nějak spontánně blíž
Airahejs
 

Re: Čemu věří Zdeněk a proč nemá rád Zen

Nový příspěvekod ryu.nin » úte 20. dub 2021 20:29:51

To je docela populární mýtus. Zazen se nesedí jen tak na zemi, ale na polštářku, který je pevný, páteř je rovná... s touhle pozicí nemají problémy holky, který od malička blbnou s nohama za hlavou a podobně, tyhle evropský holky pak většinou chodí na balet nebo gymnastiku. Když jim řeknu, aby si zkusili sednout do zazenu, tak jim to nedělá naprosto žádný problém. V Asii to není tak, že by tam každý byl automaticky takhle gymnasticky ohebnej jen proto, že je Asiat.

Dá se to taky postupně naučit, je to jen o pružnosti těla. Když mi bylo osmnáct, tak jsem vůbec nedokázal sedět v lotosové pozici. Trvalo mi asi tři měsíce než jsem dokázal sedět v polovičním lotose aspoň dvacet minut. Dneska sedím v polovičním lotose třeba dvě hodiny v kuse. Plný lotos jsem schopen cvičit tak pět minut, mohl bych se to naučit, ale nechce se mi. Stačí poloviční. Takže z mého příkladu je vidět, že průměrně ohebnej Evropan, Evropanka je schopen se naučit sedět celoživotně v polovičním lotosu, i v plném lotosu, pokud má zájem.

Když se podíváš na nějaký video, kde jsou Japonci, kteří přišli do zenového kláštera zkusit cvičit zazen, tak většina z nich není schopna sedět v polovičním lotosu.

A další věc je, říkat, že meditace v sedě je moc těžká pro Evropany je stejný jako říkat, že pro Evropany není přirozený hrát lední hokej. Když někdo něco hrát chce a je to pro něho v životě důležitý, tak se to naučí.

Co se týká tvé relaxace, je to jedna z miliardy zenových činností. Když relaxuješ sto pro, je to zen, když jíš sto pro, je to zen, když piješ sto pro, je to zen, když uklízíš sto pro, je to zen. To je celý.

A když máš odpovědět na otázku, která nemá odpověď, musíš něco udělat na sto procent a nepochybovat. Odpověď vymyšlená je špatně, odpověď vykonaná je správně, ale musí to být stoprocentní sebevědomí.
ryu.nin
 

Re: Čemu věří Zdeněk a proč nemá rád Zen

Nový příspěvekod vostal petr » úte 20. dub 2021 22:38:53

A když máš odpovědět na otázku, která nemá odpověď, musíš něco udělat na sto procent a nepochybovat. Odpověď vymyšlená je špatně, odpověď vykonaná je správně, ale musí to být stoprocentní sebevědomí.


To je ale šílená magoriáda, protože každej duplikát je magoriáda,

tak za prvé žádný pitomý votázky, normální lidi povětšinou nemaj žádný pitomý votázky,

za druhé co se týče činnosti je nejlepší dělat to, co tě baví, páč to je nejpřirozenější způsob koncentrace,

a za třetí to sebevědomí se objeví samo bez jakékoliv snahy a záměru o sebevědomí...

To je podle mne taoismus a to, jak dojde k poznání taa,

žádný votázky, žádný koncepty pouze jen činnost co tě baví...
vostal petr
 

Re: Čemu věří Zdeněk a proč nemá rád Zen

Nový příspěvekod vostal petr » úte 20. dub 2021 22:44:00

A další věc je, říkat, že meditace v sedě je moc těžká pro Evropany je stejný jako říkat, že pro Evropany není přirozený hrát lední hokej. Když někdo něco hrát chce a je to pro něho v životě důležitý, tak se to naučí.


Naučit se můžeš všechno, ale to neznamená, že je to pro tebe přirozený,

přirozený je pro tebe to, co jsi se učil již od mládí,

není to otázka toho, že takto dokážeš sedět, ale že v tom sedíš přirozeně, tedy uvolněně,

není to pro tebe nic extra...

Je snad sezení na židli pro nás něco, co se musíme učit ?

Prostě ses to naučil již v jednom roce a děláš to tak celý život...
vostal petr
 

Re: Čemu věří Zdeněk a proč nemá rád Zen

Nový příspěvekod Aira » úte 20. dub 2021 23:00:43

Dělat něco, protože máš pocit že musíš, je slepá ulička.
Ale tahle nutná spleť slepých uliček tě nakonec dovede k bráně.
Je za tou branou cesta nebo cíl? Jak se to vezme.
Aira
 

Re: Čemu věří Zdeněk a proč nemá rád Zen

Nový příspěvekod ryu.nin » úte 20. dub 2021 23:09:23

vostal petr píše:
A další věc je, říkat, že meditace v sedě je moc těžká pro Evropany je stejný jako říkat, že pro Evropany není přirozený hrát lední hokej. Když někdo něco hrát chce a je to pro něho v životě důležitý, tak se to naučí.


Naučit se můžeš všechno, ale to neznamená, že je to pro tebe přirozený,

přirozený je pro tebe to, co jsi se učil již od mládí,

není to otázka toho, že takto dokážeš sedět, ale že v tom sedíš přirozeně, tedy uvolněně,

není to pro tebe nic extra...

Je snad sezení na židli pro nás něco, co se musíme učit ?

Prostě ses to naučil již v jednom roce a děláš to tak celý život...


Tak to je snad největší blábol, jakej jsi kdy napsal, to je horší než nadávat Janě.

Takže podle tvojí teorie se lidi musí přestat učit zhruba ve třech letech, protože co se nenaučili do tří let, už není přirozené. TVL...

Takže např. já teď jezdím od září na skútru, na kterým jsem jako malej nejezdil, takže podle tvý teorie na tom skútru nemůžu jezdit přirozeně.

A souložit by člověk teda už do smrti musel naprosto pouze nepřirozeně, protože to ve třech letech ještě neuměl.
ryu.nin
 

Re: Čemu věří Zdeněk a proč nemá rád Zen

Nový příspěvekod ryu.nin » úte 20. dub 2021 23:18:46

vostal petr píše:
A když máš odpovědět na otázku, která nemá odpověď, musíš něco udělat na sto procent a nepochybovat. Odpověď vymyšlená je špatně, odpověď vykonaná je správně, ale musí to být stoprocentní sebevědomí.


To je ale šílená magoriáda, protože každej duplikát je magoriáda,

tak za prvé žádný pitomý votázky, normální lidi povětšinou nemaj žádný pitomý votázky,

za druhé co se týče činnosti je nejlepší dělat to, co tě baví, páč to je nejpřirozenější způsob koncentrace,

a za třetí to sebevědomí se objeví samo bez jakékoliv snahy a záměru o sebevědomí...

To je podle mne taoismus a to, jak dojde k poznání taa,

žádný votázky, žádný koncepty pouze jen činnost co tě baví...


tak za prvé, kdo tu mluví o pitomáých otázkách? Prostě otázky, pitomý je koncept, který jsi přinesl ty.

Normální lidi - bože, co to je za kategorii?

Co tě baví, to se může dost s věkem a zkušeností měnit. Dřív mě na skútru nebavilo jezdit, považoval jsem to za nudu a vopruz. Teď mě to strašně baví. Zazen mě někdy nebaví a jindy mě to baví jako nic jinýho.

V zenu se žádný sebevědomí neobjeví samo, je za tím mnohaletá práce a snaha a úsilí, viz asi milion příběhů o lidech, kteří hledali v horách Číny pravdu a léta cvičili zazen. Sawaki taky jako mladej mnich nerozuměl buddhismu a musel se to dlouhá léta učit, než dosáhl toho sebevědomí, co měl když byl už starej. Ale i mladí můžou být sebevědomí, Dógen našel svou cestu, když mu bylo cca 35... a učil pak velmi sebevědomě, kdežto než odjel do Číny, tápal a přiznával to, že tápe.

Tao má jinou cestu, která ovšem Zen hodně ovlivnila, ale ne v tom smyslu, že by se člověk neměl o nic snažit. Snaha je zase koncept, kterej zasluhuje hlubší rozbor. Snaha může být prostě něco dělat na sto procent v tomto okamžiku a neřešit, jak to dopadne. A tak se i cvičí zazen. A myje nádobí.

Krishnamurti učil určitou cestu bez snahy. Je to geniální. Škoda že mu prakticky nikdo nerozuměl. To ale nic nemění na tom, že měl pravdu - jen to prostě lidi nejsou schopný nějak realizovat... Buddhova cest je jiná. Tam je praxe, vědomá praxe a úsilí, které vede k poznání. A vedení učitele, bez kterého to nejde.
ryu.nin
 

Re: Čemu věří Zdeněk a proč nemá rád Zen

Nový příspěvekod Aira » úte 20. dub 2021 23:30:33

slovasledu se dá rozumět dvěma způsoby. Poměřovat jejich logickou linku, kalkulovat a vyhodnocovat.
Anebo intuitivně
Aira
 

Re: Čemu věří Zdeněk a proč nemá rád Zen

Nový příspěvekod Aira » úte 20. dub 2021 23:57:30

to je dáno tím, že tu jsou dva krajní lidské typy, a pak škála mezi nimi, logici a intuitivci.
Krajní logistici a intuitivci si nikdy nemohou porozumět.
Ať už se třeba zařadili do stejné stáje buddhismu, taoismu, jogismu, či křesťanství
Aira
 

Re: Čemu věří Zdeněk a proč nemá rád Zen

Nový příspěvekod Aira » stř 21. dub 2021 0:01:24

nebo manželství :D
Aira
 

Re: Čemu věří Zdeněk a proč nemá rád Zen

Nový příspěvekod vostal petr » stř 21. dub 2021 6:21:37

Aira píše:slovasledu se dá rozumět dvěma způsoby. Poměřovat jejich logickou linku, kalkulovat a vyhodnocovat.
Anebo intuitivně


No jasně,

to je ten základní problém, že ego je schopné logické úvahy,

ale když jde o duchovní funkce intuice a vnímání (detail i celek) tak je v prdeli páč jde o paradox,

proto to také taoisté popisuí paradoxem konání bez (záměru) konání,

a stejné je to ve všem jiném např. poznání bez vědění apd.

To je to oč se tady hádáme s Miroslavem když jde o bdělost,

von si to představuje jako pozornost (koncentraci) a já mu říkám že bdělost znamená nevědět...
vostal petr
 

Re: Čemu věří Zdeněk a proč nemá rád Zen

Nový příspěvekod vostal petr » stř 21. dub 2021 6:43:56

Snaha je zase koncept, kterej zasluhuje hlubší rozbor. Snaha může být prostě něco dělat na sto procent v tomto okamžiku a neřešit, jak to dopadne. A tak se i cvičí zazen. A myje nádobí.


Na to není zapotřebí moc hlubokého rozboru,

stačí pouhé porovnání dvou činností kdy tě něco baví a kdy tě to nebaví,

a to je přesně to co patří k těm vobyčejným lidem, ti to poznaj kdy je něco baví a něco nebaví,

zatímco duchovnáci si myslej že by měli stejně nadšeně mejt nádobí jako třeba jezdit na kole...

To je nesmysl, každý musí následovat svoje naprogramování, to je pro něj nejpřirozenější cesta k tomu ,

aby objevili wu wei a to wu wei je pak již univerzální pro všechny činnosti,

ale zase, jaká snaha na 100%, to je prostě duplikát a neporozumění, nejde o 100% ale o intuici a vnímání...

V osvícení neexistuje 100% jak si představuje ego, v podstatě se dá řící že to je 0% protože intuice a vnímání je spíše ta 0...
vostal petr
 

Re: Čemu věří Zdeněk a proč nemá rád Zen

Nový příspěvekod vostal petr » stř 21. dub 2021 6:48:27

Krishnamurti učil určitou cestu bez snahy. Je to geniální. Škoda že mu prakticky nikdo nerozuměl.


To je vcelku pochopitelný že mu nikdo nerozuměl,

páč člověku jsou po celý život již vod narození cpány nějaké cizí koncepty co jak by měl dělat,

říká se tomu výchova a vzdělání a tak je odveden sám od sebe sama,

a pak ho v duchovnu dorazej nějakým zázračný konceptem na osvícení...

Proto nemám rád učitele ani ty ve škole a ani ty v duchovnu, jsou to manipulátoři a voblbovači...
vostal petr
 

Re: Čemu věří Zdeněk a proč nemá rád Zen

Nový příspěvekod Vari » stř 21. dub 2021 10:57:52

A další věc je, říkat, že meditace v sedě je moc těžká pro Evropany je stejný jako říkat, že pro Evropany není přirozený hrát lední hokej. Když někdo něco hrát chce a je to pro něho v životě důležitý, tak se to naučí.

vostal petr píše:
Naučit se můžeš všechno, ale to neznamená, že je to pro tebe přirozený,

přirozený je pro tebe to, co jsi se učil již od mládí,

není to otázka toho, že takto dokážeš sedět, ale že v tom sedíš přirozeně, tedy uvolněně,

není to pro tebe nic extra...

Je snad sezení na židli pro nás něco, co se musíme učit ?

Prostě ses to naučil již v jednom roce a děláš to tak celý život...


ryu.nin píše:Tak to je snad největší blábol, jakej jsi kdy napsal, to je horší než nadávat Janě.

Takže podle tvojí teorie se lidi musí přestat učit zhruba ve třech letech, protože co se nenaučili do tří let, už není přirozené. TVL...

Takže např. já teď jezdím od září na skútru, na kterým jsem jako malej nejezdil, takže podle tvý teorie na tom skútru nemůžu jezdit přirozeně.

A souložit by člověk teda už do smrti musel naprosto pouze nepřirozeně, protože to ve třech letech ještě neuměl.


Smazaly se tu nějaké příspěvky?
Jak se dá vydedukovat z věty, že sezení na židli se nemusíš učit, protože to od 1 roku umíš, to že od 3 let by se měl clověk přestat učit?
Já tam nějak nevidím tu souvislost.
Je přirozené se učit. Paradoxně může být přirozené i překonávat překážky, prohledávání slepých uliček. Někoho to zkrátka baví, i když na povrchu může být zrovna odpor k dané věci. Jiný by do toho nešel. Tedy asi jsem posunul váznam slova přirozené. Píšu o tom , co nastává, autamaticky se odvíjí. Je přirozené se učit. Myslím, že tu nikde nebylo psáno, že není.

I když díky sportu v mládí (gymnastice, karete, józe) není pro mě až tak problém sedět na zemi či podložce. Rád medituji v leže. Mám tu výhodu, že neusínám. Těm, co usínají bych to tedy nedoporučil, pokud tam je záměr meditovat, jinak dát si šlofíka taky není špatný. :) V mém případě jsem rád, že odpadají ty otázky, zda přes bolest ještě sedět nebo ne. Ale chápu, že když se to tělo vycvičí, že už tam tato otázka nevyskakuje.
Vari
 

Re: Čemu věří Zdeněk a proč nemá rád Zen

Nový příspěvekod Vari » stř 21. dub 2021 11:19:40

Možná by bylo fajn dělat vše bez záměru na 100% nebo dělat vše na 100% procent bez záměru, ...dle povahy.
Vari
 

Re: Čemu věří Zdeněk a proč nemá rád Zen

Nový příspěvekod vostal petr » stř 21. dub 2021 12:24:55

Takže např. já teď jezdím od září na skútru, na kterým jsem jako malej nejezdil, takže podle tvý teorie na tom skútru nemůžu jezdit přirozeně.


Nemůžeš, nikdy nebudeš tak dobrej jako ten kdo jezdil na fechtlovi od deseti let,

dítě když se učí tak většinou nemá strach, ale dospělej už ví, že by si mohl rozbít hubu natotata..

Nedokáže se prostě tak uvolnit tělem a myslí jako ten, kdo to dělá od dětství,

a uvolnit se na motorce je důležitý pro tvé reagování...

Je to prostě jak ve sportu...
vostal petr
 

Re: Čemu věří Zdeněk a proč nemá rád Zen

Nový příspěvekod vostal petr » stř 21. dub 2021 12:42:15

Je přirozené se učit.


Je přirozené se učit to co mě baví a to co chci se učit...

Co se týče "školy" tak jsem zastáncem "svobody učení "

https://www.svobodauceni.cz/kde-zacit/
vostal petr
 

Re: Čemu věří Zdeněk a proč nemá rád Zen

Nový příspěvekod ryu.nin » stř 21. dub 2021 13:54:22

Aira píše:to je dáno tím, že tu jsou dva krajní lidské typy, a pak škála mezi nimi, logici a intuitivci.
Krajní logistici a intuitivci si nikdy nemohou porozumět.
Ať už se třeba zařadili do stejné stáje buddhismu, taoismu, jogismu, či křesťanství


Není to moje zkušenost, vždycky jsem používal obojí - logiku i intuici. Celé učení zenu je pomocí logických vysvětlení překonat logiku intuitivně. Jsou lidé, kteří intuitivně poznají pravdu, aniž by kdy museli něco studovat nebo řešit, ale ti to nemohou nikoho naučit a nikdo se to od nich nemůže učit - to by musel být taky ten intuitivní dar, a pak ale takový člověk nepotřebuje učitele. Prostě včely samotářky. Naprostá většina lidí jsou úlové včely, které potřebují komunikovat a spolupracovat s druhými včelami.
ryu.nin
 

Re: Čemu věří Zdeněk a proč nemá rád Zen

Nový příspěvekod ryu.nin » stř 21. dub 2021 13:59:46

vostal petr píše:
Snaha je zase koncept, kterej zasluhuje hlubší rozbor. Snaha může být prostě něco dělat na sto procent v tomto okamžiku a neřešit, jak to dopadne. A tak se i cvičí zazen. A myje nádobí.


Na to není zapotřebí moc hlubokého rozboru,

stačí pouhé porovnání dvou činností kdy tě něco baví a kdy tě to nebaví,

a to je přesně to co patří k těm vobyčejným lidem, ti to poznaj kdy je něco baví a něco nebaví,

zatímco duchovnáci si myslej že by měli stejně nadšeně mejt nádobí jako třeba jezdit na kole...

To je nesmysl, každý musí následovat svoje naprogramování, to je pro něj nejpřirozenější cesta k tomu ,

aby objevili wu wei a to wu wei je pak již univerzální pro všechny činnosti,

ale zase, jaká snaha na 100%, to je prostě duplikát a neporozumění, nejde o 100% ale o intuici a vnímání...

V osvícení neexistuje 100% jak si představuje ego, v podstatě se dá řící že to je 0% protože intuice a vnímání je spíše ta 0...


Sorry, nepopisuješ to moc dobře - nejde o žádnou zábavu pro ego, ale o zmizení ega uprostřed činnosti - pak je to zábava celého vesmíru. Když něco dělám sto pro, tak to znamená, že v tom není moje ego, to znamená, že tu není já oddělené od činnosti, a ta činnost samotná nechápe koncept "zábavy". Představ si takovou skokanku do vody, jak stojí na tom prkně vysoko nad bazénem, soustředí se a má skočit salto do vody. Není tu žádné ego, jen soustředění. Píchni do ní prstem a zeptej se jí, baví tě to? Nebo když někdo soustředěně stříhá růže na zahradě, zapomněl na sebe, na celý svět, jen stříhá růže - baví ho to? V okamžiku, kdy to dělá, tu žádná zábava není, ani žádná nuda, zábava a nuda jsou problémy ega.
ryu.nin
 

Re: Čemu věří Zdeněk a proč nemá rád Zen

Nový příspěvekod ryu.nin » stř 21. dub 2021 14:08:00

vostal petr píše:
Takže např. já teď jezdím od září na skútru, na kterým jsem jako malej nejezdil, takže podle tvý teorie na tom skútru nemůžu jezdit přirozeně.


Nemůžeš, nikdy nebudeš tak dobrej jako ten kdo jezdil na fechtlovi od deseti let,

dítě když se učí tak většinou nemá strach, ale dospělej už ví, že by si mohl rozbít hubu natotata..

Nedokáže se prostě tak uvolnit tělem a myslí jako ten, kdo to dělá od dětství,

a uvolnit se na motorce je důležitý pro tvé reagování...

Je to prostě jak ve sportu...


Totální blbost, co píšeš. O sportu vím hodně. Sportuju odmalička. To není jen začít jezdit na motorce od dvaceti - to je o tom, co všechno jsi v mládí dělal, jak se pohyboval, lyžoval, atd. Samozřejmě, pokud by někdo do dvaceti let jen seděl na židli a hrál videohry a pak by začal hrát tenis, golf, lyžovat, trvalo by mu dost dlouho, na rozdíl od pětiletýho dítěte, než by se do toho dostal. Ale pokud by měl v genech talent, tak by se naučil do třiceti hrát slušně tensi, golf, lyžovat, jde hlavně o ten talent. A lidi, co od patnácti jezdí na fichtlu a dneska je uvidíš ve třiceti na motorce, tak můžou jezdit uplně špatně, protože jim nikdo nikdy neřekl, jak se má jezdit správně a nedělat chyby. Můj brácha hrál na housle od pěti a byl jsem svědkem jednak toho, jak mu neustále říkali, jak je velikánskej talent a současně ho hodiny denně učili držet housle správně, smyčec držet správně, hrát tak a ne tak, prostě hodiny a hodiny se učil něco, co prostě v pěti neuměl přirozeně. Neexistuje žádný přirozený hraní na housle, jde o talent a dřinu. Kdo chce hrát jako virtuoz, musí mít jak velkej talent, tak cvičit zhruba 6 až 8 hodin denně. Hraje pak v padesáti přirozeně?

To už ale odbočujeme. Jde o to, že sedět v lotosu může člověk začít až ve dvaceti i když v dětství nedělal gymnastiku. Záleží, jaký má dispozice a vůli cvičit. Postupně se naučí cvičit a sedět správně.
ryu.nin
 

PředchozíDalší

Zpět na Zen

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků