Božská hádanka

Moderátor: PánBů

Re: Božská hádanka

Nový příspěvekod Návštěvník » stř 19. úno 2014 14:22:39

Honzam píše:Unless one is happy, one cannot bestow happiness on others.
Ten, kdo není šťastný, nemůže dát štěstí na ostatním.
Ramana Maharshi


:yes:
Návštěvník
 

Re: Božská hádanka

Nový příspěvekod Návštěvník » stř 19. úno 2014 14:26:29

vostalpetr píše:Můžeš to prosímtě přeložit (oboje) to je na mě moc anglický....Díky


Je-li mysl je šťastná,
pak nejen tělo
ale i celý svět bude šťastný.
Takže člověk musí zjistit,
jak se stát šťastný sám.
Chtít změnit svět
bez zjištění pravdy o sobě
je jako snažit se pokrýt celý svět kůží,
aby se zabránilo bolestivé chůzi po kamenech a trní.
Je to mnohem jednodušší nosit boty.
Návštěvník
 

Re: Božská hádanka

Nový příspěvekod Návštěvník » stř 19. úno 2014 14:28:35

Honzam píše:
Návštěvník píše:
Zajímal by mě názor ostatních na to, proč všechny duchovní směry včetně buddhismu učí nabírat dobrou karmu.

Všechny ne. Advaita nic takového neučí.

Karma vzniká jen ulpíváním, chtěním nebo nechtěním, a jednáním, které následuje. To jsou příčiny, vytvářející karmické odrazy.
Samotný děj karmu nevytváří.


Každý děj vytváří další děj

a bude to tak pokračovat dál, dokud vesmír nezanikne. Koroze způsobuje, že se skály rozpadají... a žádná karma jim tím nevzniká.
Nejsou to jedinci, kteří by něco dělali, protože něco chtějí a něco ne.

Karma není zákon příčiny a důsledku. Podle zákona příčiny a důsledku funguje celý newtonovský vesmír.
Karma je jen jednou z bezpočtu aplikací zákona příčiny a důsledku.

Karma vzniká jen u člověka a jen tehdy, když uplatňuje osobní preference a lpí na svých představách. Upouštěním od toho se karma rozpouští.
Návštěvník
 

Re: Božská hádanka

Nový příspěvekod PánBů » stř 19. úno 2014 14:32:38

Ten, kdo není šťastný, nemůže dát štěstí na ostatním.

to je pravda. Další otázkou ovšem je co komu dá ten kdo není vůbec? respetkive on třeba je ale nelze ho poznat když není ve vědomí. štěstí to je jen pro karmické dualitní projevené bábofky :)
PánBů
 
Příspěvky: 130
Registrován: sob 17. zář 2011 17:40:42

Re: Božská hádanka

Nový příspěvekod Honzam » stř 19. úno 2014 14:32:49

Návštěvník píše:
Honzam píše:Každý děj vytváří další děj

a bude to tak pokračovat dál, dokud vesmír nezanikne. Koroze způsobuje, že se skály rozpadají... a žádná karma jim tím nevzniká.
Nejsou to jedinci, kteří by něco dělali, protože něco chtějí a něco ne.

Karma není zákon příčiny a důsledku. Podle zákona příčiny a důsledku funguje celý newtonovský vesmír.
Karma je jen jednou z bezpočtu aplikací zákona příčiny a důsledku.

Karma vzniká jen u člověka a jen tehdy, když uplatňuje osobní preference a lpí na svých představách. Upouštěním od toho se karma rozpouští.


Boží mlýny melou. Žádná karma nikdy nezanikne. Nejde ji rozpouštět.
Chces byt strazny? Ok...ale prace za tebou musi byt videt - arikiran
Uživatelský avatar
Honzam
 
Příspěvky: 713
Registrován: pon 19. zář 2011 22:39:51

Re: Božská hádanka

Nový příspěvekod Honzam » stř 19. úno 2014 15:03:55

vostalpetr píše:
Boží mlýny melou. Žádná karma nikdy nezanikne. Nejde ji rozpouštět.


Pro osobu ne, nebot ona je jejím výsledkem či produktem.

Ale Bůh jenž stvořil boží mlýny ji rozpustit může...


Ten zákon je v principu sám křesťanský Bůh. Je to zákon. Musel by ji jinde opět napustit. :) To by možná šlo.
Chces byt strazny? Ok...ale prace za tebou musi byt videt - arikiran
Uživatelský avatar
Honzam
 
Příspěvky: 713
Registrován: pon 19. zář 2011 22:39:51

Re: Božská hádanka

Nový příspěvekod Návštěvník » stř 19. úno 2014 15:07:41

Karma označuje etický přírodní zákon příčiny a následku, čin vykonaný se záměrem nebo vědomým motivem a odpovídající následek tohoto činu, postihující zpětně aktéra samotného.

http://zivotni-energie.cz/karma-a-karmicky-dluh.html
Návštěvník
 

Re: Božská hádanka

Nový příspěvekod Návštěvník » stř 19. úno 2014 15:09:29

Co je karma?

Karma je přirozený duchovní zákon nebo princip, který řídí všechny naše interakce. Začíná to semínkem myšlenky, která se rozvine a časem roste do našeho přístupu, pocitů, slov, činů a vztahů. Nakonec se usadí v našich duších a v rysech osobnosti, aby se zase objevila v podobě jiné myšlenky.

Zákon karmy může být chápán jako duchovní ekvivalent třetího Newtonova zákona pohybu, který říká, že pro každou akci [na fyzické rovině] existuje stejně velká a opačná reakce. Ve fyzice chápání absolutnosti Newtonova zákona osvětlilo svět, který byl do té doby pohroužen tajemstvím, do takové míry, že dnes je základem mnoha pokroků ve vědě a technologii.

Zákon karmy

Zákon karmy je stejně nesporný i v duchovní dimenzi. Říká, že „za každý čin na duchovní úrovni bude stejná a opačná odezva“. To znamená, že když dáme radost, na oplátku bude prožita radost a když dáme bolest, bude prožita bolest ve stejném měřítku. Jinými slovy, jakoukoliv emoci v někom vyvolám, nakonec se stane i mým zážitkem.

Důsledky zákona karmy

Chápání zákona karmy mi pomůže si uvědomit, že každý čin (nebo karma) vyvolá odezvu, důsledek; stejně tak události a jejich následky se odehrají jen tehdy, pokud existuje odpovídající příčina. To znamená, že ať jsem v současnosti v jakékoliv situaci – kdokoliv a cokoliv mně přitahuje a cokoliv prožívám – je následkem mých předešlých myšlenek, rozhodnutí a činů. Pochopení zákona karmy dává hluboký význam konceptům jako je zodpovědnost a spravedlnost.

Někdy je zákon karmy pochopen jen zpola. Někteří bezmocně přemýšlí „Když to, co se děje, je kvůli mým činům z minulosti, pak s tím nemůžu nic udělat.“ Jenže jestli minulost vytvořila přítomnost, pak také přítomnost vytváří budoucnost. Místo toho, abychom byli otroky své minulosti, pochopení zákona karmy nás inspiruje k aktivní účasti na vytváření našeho vlastního osudu.

Zákon karmy: Absolutní spravedlnost

Myšlenka je semínko; čin je ovoce. Kvalita ovoce je určena kvalitou semínka. Dobrá myšlenka vede k dobrému činu, který pomůže jak druhým, tak i nám. Zákon karmy začne pracovat v můj prospěch, když zastavím škodlivé návykové činy, přijmu zodpovědnost za pozitivní přístup k následkům takových činů z minulosti a věnuji pozornost tomu, abych od teď vykonával pozitivní činy. Zákon karmy je zákon absolutní spravedlnosti, jejíž dlouhá ruka snadno dosáhne z jednoho života do druhého, umožňujíce duši sklidit ovoce jakýchkoliv semínek, které zasela a vytvořit si osud jaký chce.

Meditace mi umožní pochopit mé karmické okolnosti, posílí mě, abych urovnal ‘karmické účty’ co nejlépe a ukáže mi, jak si nashromáždit ‘karmický kredit’ do budoucna.

http://www.brahmakumaris.org/what-we-do ... anguage=cs
Návštěvník
 

Re: Božská hádanka

Nový příspěvekod Honzam » stř 19. úno 2014 15:16:27

Návštěvník píše:Karma označuje etický přírodní zákon příčiny a následku, čin vykonaný se záměrem nebo vědomým motivem a odpovídající následek tohoto činu, postihující zpětně aktéra samotného.

http://zivotni-energie.cz/karma-a-karmicky-dluh.html


To je jiná pohádková karma.

http://cs.wikipedia.org/wiki/Karma

Karma doslova "čin", zákon příčiny a následku ve smyslu lidských činů, které mají zpětné důsledky na jedince - v buddhismu a hinduismu se předpokládá vyrovnání příčin a důsledků nejen v tomto životě, ale i v budoucích životech, reinkarnacích, daného jedince, respektive předpokládá se zažívání důsledků, které jedinec ve smyslu filozofického konceptu nesmrtelné duše (Átma) a reinkarnace vykonal ve svých v minulých životech.

Karma je čin vykonaný jakýmkoliv způsobem a s jakýmkoliv pohledem. Nevědomost nebo neztotožněnost se neomlouvá.
Chces byt strazny? Ok...ale prace za tebou musi byt videt - arikiran
Uživatelský avatar
Honzam
 
Příspěvky: 713
Registrován: pon 19. zář 2011 22:39:51

Re: Božská hádanka

Nový příspěvekod Návštěvník » stř 19. úno 2014 15:26:36

Pak wikipedista, který tohle napsal, se mýlí.

To už tak bývá - do wiki může psát každý.
Návštěvník
 

Re: Božská hádanka

Nový příspěvekod Návštěvník » stř 19. úno 2014 15:29:45

PS. Ve wiki nestojí, že karma je čin vykonaný jakýmkoliv způsobem a s jakýmkoliv pohledem a že nevědomost nebo neztotožněnost se neomlouvá.

Nemýlí se tedy wikipedista, ale Honzam.
Návštěvník
 

Re: Božská hádanka

Nový příspěvekod Návštěvník » stř 19. úno 2014 15:33:27

Karma označuje etický přírodní zákon příčiny a následku, čin vykonaný se záměrem nebo vědomým motivem a odpovídající následek tohoto činu, postihující zpětně aktéra samotného. Zjednodušeně řečeno podle této doktríny egoistické jednání způsobuje utrpení, zatímco nesobecké jednání přináší štěstí. Z buddhistického pohledu neznamená karma „osud”, ale může být přeložena jako „čin” nebo „příčina a následek”.

http://zivotni-energie.cz/karma-a-karmicky-dluh.html
Návštěvník
 

Re: Božská hádanka

Nový příspěvekod Honzam » stř 19. úno 2014 15:33:36

Stojí tam, že karma je doslova čin, ne nějaký druh činu.
Chces byt strazny? Ok...ale prace za tebou musi byt videt - arikiran
Uživatelský avatar
Honzam
 
Příspěvky: 713
Registrován: pon 19. zář 2011 22:39:51

Re: Božská hádanka

Nový příspěvekod Návštěvník » stř 19. úno 2014 15:39:27

Zhruba řečeno, karma funguje následovně: Každý čin, slovo a myšlenka – pozitivní či negativní – zanechává otisky v mysli. Protože způsob prožívání světa je určován obsahem naší mysli, negativní otisky nevyhnutelně vedou k budoucímu utrpení. Když tedy pochopíme, že naše myšlenky, slova a činy zasévají semínka našich budoucích zážitků, budeme mít moc měnit náš život ve vlastních rukou.

http://cs.wikipedia.org/wiki/Karma_(buddhismus)
Návštěvník
 

Re: Božská hádanka

Nový příspěvekod Návštěvník » stř 19. úno 2014 15:41:55

Honzam píše:Stojí tam, že karma je doslova čin, ne nějaký druh činu.

Možná jsi přehlédl, že je tu přesně definované, o jaký druh činů se jedná:

"o činy egoistické, způsobující utrpení, a o činy nesobecké, přinášející štěstí"

Že tedy jde jen o činy vykonané

"se záměrem nebo vědomým motivem"

:)

To nic, v diskusi se člověk snadno přehlídne :)
Návštěvník
 

Re: Božská hádanka

Nový příspěvekod Honzam » stř 19. úno 2014 15:43:32

Návštěvník píše:
Zhruba řečeno, karma funguje následovně: Každý čin, slovo a myšlenka – pozitivní či negativní – zanechává otisky v mysli. Protože způsob prožívání světa je určován obsahem naší mysli, negativní otisky nevyhnutelně vedou k budoucímu utrpení. Když tedy pochopíme, že naše myšlenky, slova a činy zasévají semínka našich budoucích zážitků, budeme mít moc měnit náš život ve vlastních rukou.

http://cs.wikipedia.org/wiki/Karma_(buddhismus)


To je hezké, ale proč by to mělo vést k úplnému zbavení se karmy?
Chces byt strazny? Ok...ale prace za tebou musi byt videt - arikiran
Uživatelský avatar
Honzam
 
Příspěvky: 713
Registrován: pon 19. zář 2011 22:39:51

Re: Božská hádanka

Nový příspěvekod Návštěvník » stř 19. úno 2014 15:46:14

ještě zbytek článku:
..
Správné pochopení

Budeme-li tedy pochopení karmy používat správným způsobem, přinese nám to svobodu. V každé situaci tak bytosti mají svobodu rozhodnutí o své budoucnosti. Buddhismus nabízí zvlášť účinné metody na odstranění otisků negativních, škodlivých činů z mysli. Tyto metody nám umožňují zbavit se toho, co by v budoucnosti dozrálo jako problematické stavy a situace. Prostřednictvím buddhistické meditace můžeme přemoci celý proces příčiny a následku. Pokud se však nerozhodneme, že budeme pracovat se svou myslí, nebudeme nad ní mít vůbec žádnou kontrolu a budeme prostě jen obětí svých vlastních činů.

Druhy činů

Činy mohou být vykonány myslí, řečí a tělem. Aby byla vytvořena pozitivní nebo negativní karma, je třeba zejména:
mít vůli nebo záměr provést čin,
provést čin samotný,
mít uspokojení z provedení činu.

Typy činů

Podle typu činu může vzniknout karma prospěšná nebo neprospěšná. Karmický následek činu je nazýván dozrání (vipáka) nebo plod (phala). Karmický následek se nemusí objevit okamžitě, může dozrávat několik životů nebo celé věky. Aby se karmický následek objevil, musí nastat příhodné podmínky, podobně jako každé semeno pro vyklíčení potřebuje určitý druh půdy. Když plod činu dozraje, dopadne neodvratně na svého původce, není možno před ním utéci. V Dhammapadě se praví, že ani v povětří, na dně oceánu nebo v nitru hory nelze nalézt místo, kde by se bylo možné ukrýt před následkem zlého činu. Karma však neznamená determinismus nebo fatalismus. Minulé činy určují jen podmínky, za nichž se jednatel dál svobodně rozhoduje a volí si tak další podmínky své budoucí existence. Občas se používá přirovnání karmy k říčnímu proudu, který někdy plyne pomalu a člověk v něm může plavat, kam chce, ale jindy je proud tak silný, že to jediné, co může člověk dělat, je držet se ze všech sil na jednom místě a snažit se, aby ho proud neodnesl. Navíc některá karma nemusí nést plody, pokud nejsou vhodné podmínky k jejich rozvinutí, nebo pokud je převážena silnou karmou s opačným nábojem. Karma je tak hlavní příčinou rozdílů mezi bytostmi, není však jediným přírodním zákonem, který určuje chod tohoto světa. Buddha hovořil kromě karmy o zákonech, kterými se řídí neživá hmota, o zákonech organické hmoty a zákonitostech mysli.

Individualita karmy

Karmický proces má rovněž sběrný aspekt, protože určité elementy našich zkušeností jsou společné. Všichni jsme lidé v té samé sféře zkušeností. Vidíme stejný svět kolem nás, stromy, skály,řeky atd. Všechno to je výsledkem faktu, že sdílíme určitou společnou karmu, a proto vidíme kosmos relativně podobným způsobem. Ale přesto máme individuální zkušenosti, které s nikým nesdílíme. Někteří jsou zdraví, jiní nemocní atd. Tyto individuální aspekty karmy zůstávají jedině našimi osobními zkušenostmi, protože jsou výsledkem našich náchylností, které jsme rozvinuli na individuální úrovni. Zdaleka ne všechno, co člověk zakouší, je následkem nějaké minulé karmy. Prospěšné a neprospěšné činy jsou vždy konány ze svobodné vůle, nikdy nevznikají z minulé karmy, neboť stavy mysli, vzniklé jako karmické následky minulých činů (vipáka), jsou samy o sobě vždy karmicky (eticky) neutrální.

Jiné významy karmy

Vedle tohoto zažitého významu se termínem karma v buddhismu označuje konání mnišské obce (sangha) nebo alespoň skupiny dvaceti mnichů, kteří mají právo rozhodování (v pálí viniččhaja, v sans. viniščaja) v zásadních záležitostech. Také označuje formální postup při ordinaci (upasampada), při trvalém přijetí novice (v pálí sámanéra, v sans. šrámanéra) za řádného mnicha (v pálí bhikkhu, v sans. bhikšu).

Karmická kvalita činů

Múla („kořeny“) jsou mentální formace, jejichž (ne-)přítomnost určuje, zda konkrétní čin je prospěšný, neprospěšný nebo karmicky neutrální.

Neprospěšné stavy mysli

Určující faktory neprospěšných stavů mysli, mluvení a jednání („kořeny neprospěšného“, akusala múla) jsou tři:
1.lóbha - žádostivost (viz také tanhá). Vzniká nemoudrou koncentrací na příjemné stránky skutečnosti. Lze ji překonat vhledem do pomíjivosti, neuspokojivosti a bezpodstatnosti všech jevů.
2.dósa - nenávist, zášť, vztek, ale i antipatie nebo špatná nálada. Vzniká nemoudrou koncentrací na nepříjemné stránky skutečnosti. Lze ji překonat rozvíjením milující laskavosti (mettá)
3.móha - klam, nevědomost (avidždžá). Je ze všech tří nejnebezpečnější, protože jeho přítomnost se nejhůře rozeznává. Lze ho překonat rozvíjením moudrosti (paňňá).

Deset neprospěšných činů
3 činy tělem: zabíjení; braní toho, co nebylo dáno; nepříslušný pohlavní styk (jeho definice je v různých kulturách a dobách různá)
4 činy mluvou: lhaní, pomlouvání, hrubá řeč; prázdné tlachání
3 činy (stavy) mysli: chamtivost; nenávist; zhoubné názory (o neexistenci karmy a znovuzrozování)

Prospěšné stavy mysli

Určující faktory prospěšných stavů mysli, mluvení a jednání („kořeny prospěšného“, kusala múla) jsou také tři:
1.alóbha - nepřítomnost žádostivosti, sobeckosti
2.adósa - nepřítomnost zášti, neboli mettá (milující laskavost)
3.amóha - nepřítomnost nevědomosti, neboli paňňá (moudrost)

Deset prospěšných činů[editovat zdroj]
3 tělesné činy: zdržení se zabíjení; zdržení se braní toho, co nebylo dáno; zdržení se nepříslušného pohlavního styku
4 verbální činy: zdržení se lhaní, pomlouvání, hrubé řeči a prázdného tlachání, tzn. pravdivá, smířlivá, mírná a moudrá řeč
3 stavy mysli: nesobeckost, laskavost a správné názory

To, co je prospěšné, je v buddhistických textech často vyjádřeno v negativních pojmech (nepřítomnost …, zdržení se …), ale ve skutečnosti mají tyto termíny jednoznačně pozitivní charakter.

Kromě těchto „světských“ prospěšných činů existují také „nadsvětské“ prospěšné stavy mysli (arija magga), které nevytvářejí karmu a vedou k osvobození, nirváně.
http://cs.wikipedia.org/wiki/Karma_(buddhismus)
Návštěvník
 

Re: Božská hádanka

Nový příspěvekod Honzam » stř 19. úno 2014 15:47:43

Návštěvník píše:
Honzam píše:Stojí tam, že karma je doslova čin, ne nějaký druh činu.

Možná jsi přehlédl, že je tu přesně definované, o jaký druh činů se jedná:

"o činy egoistické, způsobující utrpení, a o činy nesobecké, přinášející štěstí"

Že tedy jde jen o činy vykonané

"se záměrem nebo vědomým motivem"

:)

To nic, v diskusi se člověk snadno přehlídne :)


Vždyť jsem na to reagoval, že je to jen duchovní pohádka. Nebo si snad myslíš, že když zašlápneš mravence a nevíš o tom, tak se nic nestalo. Jeho kamarád to cítil na tykadlech a rád Ti vleze pod kalhoty, aby Tě pokousal.
Chces byt strazny? Ok...ale prace za tebou musi byt videt - arikiran
Uživatelský avatar
Honzam
 
Příspěvky: 713
Registrován: pon 19. zář 2011 22:39:51

Re: Božská hádanka

Nový příspěvekod Návštěvník » stř 19. úno 2014 15:54:53

proč by to mělo vést k úplnému zbavení se karmy?

Příčina a důsledek. Jako u vody. Vlivem mrazu voda ze sebe vytvoří krápníky, vlivem tepla se krápníky rozpustí zpátky ve vody.

když zašlápneš mravence a nevíš o tom, tak se nic nestalo.

Stalo, a přesto žádná karma nevznikla. Protože chyběl úmysl.

A naopak, když si s chutí představuješ, jak někomu ublížíš, vzniká energie negativní karmy, třebaže to pak neuděláš.

Protože "karma vzniká jako důsledek činů, vykonaných se záměrem nebo vědomým motivem"

a i mentální čin je činem na energetické úrovni.
Návštěvník
 

Re: Božská hádanka

Nový příspěvekod petr.m » stř 19. úno 2014 15:57:38

Ten zákon je v principu sám křesťanský Bůh. Je to zákon. Musel by ji jinde opět napustit. :) To by možná šlo.


Ano, On je počátek i konec. Karma je zákon pro stvořené - "z vody".
Tohle je jen k zamyšlení:
Genesis 1:2 Země byla pustá a prázdná a nad propastnou tůní byla tma. Ale nad vodami vznášel se duch Boží.
Jan 3:5 Ježíš odpověděl: „Amen, amen, pravím tobě, nenarodí-li se kdo z vody a z Ducha, nemůže vejít do království Božího. 6 Co se narodilo z těla, je tělo, co se narodilo z Ducha, je duch.
Zjevení Janovo 21:1 A viděl jsem nové nebe a novou zemi, neboť první nebe a první země pominuly a moře již vůbec nebylo.

Tak je svět možno vidět ze dvou pohledů.
Buď tělesně = že věříme tomu, co vidíme. Ale zároveň si můžeme uvědomit, že vlastně
Vidíme to, čemu věříme. Jakou víru přijímáme, tak vidíme svět. Proto jsou šťastní i mrzáci a naopak nešťastní někteří slavní a bohatí, kteří své utrpení končí sami a předčasně. Možná platí "změň svůj pohled a změní se svět" nebo biblické "spravedliví bude živ z víry".

Že tedy jde jen o činy vykonané

"se záměrem nebo vědomým motivem"


:yes: Ježíš říká: Ať tvá levice neví, co dělá pravice.

Copak Ježíš tím svým hlásáním lásky nenaštal celkem dost lidí ???

A navíc to dělal neosobně, nebot jej poslal bůh a on nic nedělal ze sebe ale podle otce

A vidíte jak dopadnul....



Jak? Přibili ho na dřevo nebo vystoupil k Otci?
petr.m
 

PředchozíDalší

Zpět na PánBů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků