miroslav píše:Jano, v té poslední kapitole ti to i ten Šrí Siddharaméšvar Maharádž | Oddanost po Seberealizaci | 127. Plody štěstí a radosti
vysvětluje, jak je to s tím vesmírem - Satgunou, tělem, podle tebe zatím iluzí skrze iluzorní mysl a smysly.
Zkus to pozorněji prozkoumat
Miroslave, díky. Skvělý postřeh. Ano.
Když říká Eduard Tomáš: "Nejvyšší překážkou je nevědomost. Myšlenka "já jsem tělem" je jejím základem. Proto ani o sobě, ani o jiných nemyslete, jako by byli tělem, ale vždy nejvyšší pravdou."
tak má na mysli fyzické individuální tělo, jakožto oddělenou osobu.
Ve stejném duchu říkají oba
Maharadžové:
"Faktem je, že vy jste natolik mocní, že svět by bez vašeho přání nefungoval. Nicméně nejprve musíte mít víru v to, kdo skutečně jste. Tuto Velkolepost získáte jedině tehdy, když zahodíte představu, že jste pouhé tělo."
"Odhozením totožnosti s tělem dosáhnete Velkoleposti (Slávy). To znamená, že získáte Stav Brahman."
Ještě jen na okraj jen mezi námi. Dělat cokoliv pro slávu je hloupost, nesmysl. Jenže s tím prozřením se probouzí i sláva blaho-slavení, jak by se to dalo obrazně popsat.
A další nádherná věc je tohle:
Je hloupé tvrdit, že dosažení Brahman zde bude jako samozřejmá věc, když iluze zmizí či tělo umře. Jedině ten, kdo je mimo tělo, zatímco je v těle, a nevnímá iluzi, dosáhl „Štěstí Skutečnosti Brahman“.
To, kým skutečně jsme je absolutně nezávislé na ničem. A jedině nevědomost a lpění na představě, že jsme časoprostorově omezení, může tohle poznání zastřít.
My nejsme individualitami majícími tělo, jsme Brahman za všemi formami a těly. Jakmile se tělo zdá být skutečné, pak jste individualitou, džívou; jinak nejste nic jiného než Brahman
.
Jakmile jsou pryč čtyři těla (hrubé, jemné, kauzální, turíja či superkauzální), pět obalů či vrstev na Vědomí (Annamája, Pránamája, Manómája, Buddhimája, Ánandamája), veškerá omezení jsou rovněž pryč. Vy jste „Já“, které je na čtyřech tělech nezávislé.
A Maharadžové, jak jsi správně poznamenal, říkají: "Tělo Džňánina je tak rozlehlé, jako vesmír. Hrubý Fyzický Vesmír (Virata), Jemný Vesmír konceptů a prán atd. (Hiranjagarbha), Kauzální tělo Vesmíru (Avijakrit), a Vědomé Tělo Vesmíru (Super-kauzální Tělo neboli Mula Prakriti či Mula Mája), jsou čtyři těla Džňánina. Celý vesmír je jeho tělem a tento viditelný svět je částí jeho těla. Pět objektů smyslů jsou v jeho těle. Toto Jeho rozlehlé tělo má ruce, nohy atd. a jen co zkonzumuje svými ústy potravu, dává energii všem smyslovým orgánům a různým částem těla. Vše, co Džňánin jí, přijímá Bůh. Ten, kdo toto realizuje, je Inkarnací Boha."
V tichu srdce se objevuje sebeuvědomění, jako časoprostorová neomezenost, neomezenost fyzickým tělem, jako nekonečné prázdno naplněné blahem a láskou.
Objevuje se uvědomění, že nejsme omezeni svým fyzickým tělem, ale naše podstata je podstatou celého vesmíru – vším, co se v něm objevuje. Když něco jíme, je tady tak dokonalá jednota Boží přítomnosti, že se dá popsat tak, že je to samotný Bůh, kdo přijímá potravu skrze Boha pro Boha. Tohle poznání, že Boží láska je v každém aspektu existence, se objevuje právě ve sjednocení s Bohem.
Což je možné napsat jakkoliv jinak, a používat místo slova Bůh, slovo Brahman.