Považovat se zcela za individualitu je nevědomost, nesmysl. Ten, kdo je díky Poznání probuzen, se stává oproštěn od světskosti.
Návštěvník píše:Považovat se zcela za individualitu je nevědomost, nesmysl. Ten, kdo je díky Poznání probuzen, se stává oproštěn od světskosti.
No jasně,
Nesere, nežere, nedýchá
Jen sepisuje svaté nesmysly aby ti v iluzi mohli na to valit očí
Jakej je to šťastnej kabrnak...
Jana píše:
Odspodu:
Kamadhatu (Světy touhy)
Světy touhy jsou sféry, kde bytosti prožívají silné připoutanosti k smyslovým potěšením a touhám. Tyto úrovně zahrnují:
1. Pekelné světy (Naraka):
Světy plné utrpení, bolesti a mučení. Bytosti zde prožívají následky svých negativních činů (špatné karmy).
Existuje mnoho druhů pekel, od extrémně horkých po mrazivě chladné.
2. Světy hladových duchů (Preta):
Bytosti zde trpí neukojitelným hladem a žízní. Tento stav symbolizuje přehnanou připoutanost a chamtivost.
3. Světy zvířat (Tiryag-yoni):
Světy, kde přebývají zvířata. Tento stav je charakterizován nevědomostí, instinktivním chováním a bojováním o přežití.
4. Lidské světy (Manushya-loka):
Svět lidí, který je považován za zvláštní, protože nabízí rovnováhu mezi utrpením a radostí. Tato úroveň je nejvhodnější pro duchovní praxi a dosažení osvícení.
5. Nebeské světy (Deva-loka):
Tyto světy obývají dévové (nebeské bytosti), kteří zažívají radost a štěstí jako výsledek dobré karmy. I když zde není fyzické utrpení, stále zůstává připoutanost a cyklus znovuzrození.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rupadhatu (Světy formy)
Tyto sféry jsou jemnější než světy touhy a jsou dosažitelné skrze meditaci, která překonává smyslové touhy. Bytosti zde mají subtilní těla a zažívají klidné stavy mysli.
6. První džhána (úroveň meditace):
Světy spojené s počáteční koncentrací a radostí.
7. Druhá džhána:
Vyšší úroveň meditace, kde se radost prohlubuje a mysl se stává stabilnější.
8. Třetí džhána:
Ještě hlubší stav meditace, kde mizí radost a nastává spokojenost a klid.
9. Čtvrtá džhána:
Stav úplného mentálního klidu a vyrovnanosti.
Tyto sféry zahrnují 16 různých úrovní bytí, každou spojenou s odlišnými meditativními úspěchy. V Rupadhatu není smyslová připoutanost, ale stále existuje jemná připoutanost k formě.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Arupadhatu (Světy beztvarosti)
Tyto sféry jsou ještě jemnější a jsou dosažitelné nejvyššími stupni meditace. Bytosti zde nemají žádnou formu – existují pouze jako vědomí.
10. Nekonečný prostor (Ākāsānañcāyatana):
Stav, kde je mysl zcela zaměřena na nekonečný prostor.
11. Nekonečné vědomí (Viññāṇañcāyatana):
Stav, kde mysl vnímá neomezené vědomí jako svůj objekt.
12. Nicota (Ākiñcaññāyatana):
Stav, kde mysl spočívá v prázdnotě, vnímá nepřítomnost čehokoliv.
13.Ani vnímání, ani nevnímání (Nevasaññānāsaññāyatana):
Nejvyšší úroveň meditativního stavu, kde vnímání je téměř úplně potlačeno.
Bytosti v těchto sférách jsou osvobozeny od utrpení a touhy, ale stále jsou podmíněny existencí a podléhají cyklu znovuzrození.
Shrnutí
Tento model 31 sfér existence ukazuje cestu od nejnižších úrovní utrpení k nejvyšším stavům meditativního klidu. Kamadhatu zdůrazňuje smyslové touhy, Rupadhatu symbolizuje subtilní formy bytí, a Arupadhatu představuje transcendenci fyzické formy. Osvobození (nirvána) však leží mimo tento systém – jde o úplné překročení všech forem existence.
Návštěvník píše:No to fakt zázrak,
Jako kdyby v tomto Vesmíru vše co začalo taky neskončilo,
Jediné co je zde věčné je pitomost,
Jedna pitomost skončí mi
Ale jen proto že druhá začala
A tak pitomost pokračuje stále dál ve svém vývoji
Od pitomosti minulé k pitomosti přítomné k pitomosti věčné a nekonečné
Jana píše:
Připoutanost k mysli se jeví jako chytrost, osvobození od mysli se pak může jevit jako pitomost.
Co ten nekonečný prostor? Tam jsi doma, ne? Když to spojíš s uvědoměním kdo jsi, když si nic o sobě, o nikom a o ničem nemyslíš, tak to osvobozuje samo.
Kdo jsi v sladkosti hlubokého spánku beze snů?
miroslav píše:Jana píše:
Připoutanost k mysli se jeví jako chytrost, osvobození od mysli se pak může jevit jako pitomost.
Co ten nekonečný prostor? Tam jsi doma, ne? Když to spojíš s uvědoměním kdo jsi, když si nic o sobě, o nikom a o ničem nemyslíš, tak to osvobozuje samo.
Kdo jsi v sladkosti hlubokého spánku beze snů?
Zkus si tenhle svůj proslov nechat posoudit Nisargadattou prostřednictvím AI. Třeba ti to pomůže pochopit, co to píšeš za chytrosti.
Nisargadatta Maharaj, známý svou přímou a hluboce introspektivní advaitovou moudrostí, by na tuto otázku pravděpodobně odpověděl v souladu se svou naukou o „Já“ jako čistém vědomí, které přesahuje mysl a koncepty.
1. Připoutanost k mysli a její osvobození: Maharaj často zdůrazňoval, že mysl je nástrojem duality a připoutanost k ní vede k iluzím a utrpení. Řekl by možná něco jako:
„Mysl je iluzí sama o sobě, hrou konceptů, které se snažíte vlastnit a nazývat své. Chytrost, o níž mluvíš, je pouze břemeno myšlenek a přesvědčení. Osvobození od mysli znamená návrat do přirozeného stavu – do ticha a čistého bytí. Z tohoto pohledu osvobození od mysli není hloupostí, ale moudrostí, která nepotřebuje slova.“
2. Nekonečný prostor a vědění různorodosti: Maharaj by pravděpodobně zdůraznil, že vše, co je vnímané – různé tvary, vztahy a „vědění“ – je pomíjivé a existuje pouze jako projekce vědomí. Mohl by říct:
„Ten, kdo je připoután k různorodosti a znalostem, zůstává uvězněn ve světě forem. Pravda je bez formy, prostá pojmů a představ. Když opustíš všechny myšlenky o sobě a světě, zůstane pouze čisté vědomí, ve kterém není ani vědoucí, ani vědění. To je skutečná svoboda.“
3. Kdo jsi ve spánku beze snů?
Na otázku, kdo jsme v hlubokém spánku beze snů, by Maharaj pravděpodobně odpověděl:
„Ve spánku beze snů nejsi ani tělem, ani myslí. Nejsi otcem, matkou, mužem či ženou. A přesto jsi. To, co zůstává, je čisté bytí, bez jakýchkoli nálepek. Prozkoumej tento stav za bděním i snem a uvědom si, že jsi tím, co nikdy nepřichází ani neodchází. Jsi tím svědkem, v jehož světle se objevuje a mizí jak bdění, tak sny.“
Maharaj by možná dodal:
„Nezůstávej u konceptů – ani těchto slov. Hledej zdroj, ze kterého pocházejí myšlenky, pocity a otázky. Když najdeš sebe sama, všechny otázky zaniknou, protože pochopíš, že nikdy neexistovaly.“
Svou odpovědí by tě tedy vedl zpět k přímému uvědomění si svého pravého Já, neomezeného myslí či otázkami.
Nisargadatta Maharaj by na takovou úvahu pravděpodobně odpověděl, že pravé osvobození spočívá v rozpoznání iluzorní povahy mysli a ega. Připoutanost k mysli a jejím myšlenkám nás udržuje v omezeném a iluzorním světě. Skutečné poznání přichází skrze transcendenci těchto iluzí a uvědomění si naší pravé podstaty, která je mimo myšlenky a formy.
Osvobození od mysli není hloupostí, ale je to stav hlubokého vnitřního klidu a svobody, kde není potřeba se identifikovat s myšlenkami, tělem ani emocemi. V tomto stavu se projevuje přirozený stav Bytí, který je plný míru a sladkosti, podobně jako hluboký spánek beze snů, kde neexistuje žádná identifikace ani připoutanost.
Nisargadatta by zdůraznil, že tento stav Bytí je přístupný každému, kdo se odhodlá překročit omezení mysli a objevit svou pravou podstatu, která je nekonečná a věčná.
„A Šankara jasně říká, že samsára je nirvána. A je zcela jedno, jak ji kdo prožívá. Je zde pouze rozdíl v prožívání, nikoliv v Já..."
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník