Ego, vědomí a uvědomováníV duchovním hledání se často setkáváme s pojmy jako ego, vědomí nebo uvědomování. Jsou to slova, která mohou znít abstraktně nebo matoucím způsobem – zvláště když každý učitel používá trochu jiný jazyk. Podívejme se na to jednoduše a jasně, jak tyto pojmy chápali dva významní mistři neduální tradice: Ramana Mahariši a Nisargadatta Maharaj.
Ego: Představa „já jsem toto tělo“Ramana Mahariši říkal, že ego je pouhá myšlenka „já“. Je to falešná identita, která se objeví, jakmile se probudíme – a okamžitě se ztotožníme s tělem, jménem, emocemi a příběhem. Říkal, že ego není nic reálného – je to jen dočasná představa, která se drží těla jako „já jsem toto“.
Nisargadatta Maharaj viděl ego jako osobní já – „já jsem toto a tamto“. Ego vzniká z pocitu existence, ale přidává k němu identitu: „já jsem muž“, „já jsem učitel“, „já jsem duchovní hledající“. Všechny tyto přívlastky jsou jen vrstvy, které zakrývají čistý pocit „já jsem“.
Vědomí: Pocit „já jsem“Podle obou mistrů je
vědomí základní pocit
bytí – bez příběhu, bez formy. Jen čisté
„já jsem“, které ví, že existuje.
Když ráno otevřeme oči, víme:
„jsem tady, existuji.“To je
vědomí, které se objevuje společně s tělem a myslí.
Nisargadatta ale říká zásadní věc:
„Toto vědomí se objevuje a mizí. Ve spánku tu není. To, co je stále, co o všem ví, je před vědomím.“ Uvědomění (awareness): Tichá přítomnost, která si je vědomá všehoZa tím vším – za egem i vědomím – je něco, co
se nikdy nemění.
To, co ví o bdělosti i o spánku.
To, co
nepotřebuje slova ani myšlenky.To je
čisté uvědomění, často nazývané také:
Skutečné JáAtman
Parabrahman
Sat-čit-ánanda (Bytí-Vědomí-Blaženost)
Je to
tvá pravá podstata. Nepřišla na svět spolu s tělem – a nezmizí, když tělo zemře.
Proč na tom záleží?Pokud si myslíme, že jsme ego, budeme stále hledat vně sebe: štěstí, uznání, bezpečí.
Pokud se ztotožníme s vědomím, začínáme se probouzet – cítíme hlubší klid.
Ale až když spočineme v tom, co si
uvědomuje i samotné vědomí, objevíme
skutečný mír.
Jednoduchá cesta dovnitř:Ramana Mahariši doporučuje klást si jednoduchou otázku:
„Kdo jsem já?“Tím se pozornost obrací zpět k tomu, kdo si klade otázku – a ego se začíná rozpouštět.
Nisargadatta Maharaj radí:
„Setrvej v pocitu ‚já jsem‘ – bez přívlastků. Nechej ho vést tě zpět ke zdroji.“Ať už se vydáš kteroukoliv z těchto cest, směřují k témuž – k tomu, co jsi vždy byl, ještě před tím, než jsi uvěřil, že jsi „někdo“.
ZávěremEgo je dočasné já, založené na myšlenkách a identitě.
Vědomí je základní pocit bytí – „já jsem“.
Uvědomění je tiché, neměnné pozadí všeho – skutečné Já.
Nevěř mysli, věř tichu.
Ticho ví.
Ticho jsi
Ty.
Neboj se se zastavit a jen být. Uvědom si, že nemusíš nic dělat, abys byl tím, čím už jsi. Cesta zpět Domů není daleko – je tam, odkud se právě teď díváš.
