Sat-čit-ánanda

Sat-čit-ánanda

Nový příspěvekod Návštěvník » čtv 08. říj 2020 19:25:35

Bůh je láska, poučuje nás evangelista Jan. Ježíš říká jinými slovy totéž: Já jsem, vědomí Já jsem, je láska. Vědomí Já jsem je jen jiné jméno boží. Pravá láska a blaženost z ní, kterou prožívají všichni, kteří milují, je podstatou vědomí Já jsem, jeho nedílnou částí. Milujeme svým vědomím Já jsem, které je schopností milovat i být blažený.

To, že jsme v lásce někdy zklamáni, není vinou lásky, ale naší nevědomostí. Lásku a její blaženost nám neposkytují ani lidé, ani zvířata ani předměty. Když jim věnujeme svou lásku, probouzíme v sobě blaženost principu lásky našeho pravého Já.

Když milujeme nevědomě a nesprávně to, co není hodno lásky, zklamání z takové lásky nám působí bolest. Jejím zdrojem je naše nevědomost a nikoliv „zánik lásky“. Tou jsme stále, ale ona se neprojevuje, protože podmínky pro její projevení nejsou splněny.

Kdo nechce být v lásce zklamán, ať na prvém místě miluje své vědomí Já jsem, které je samo láskou i jejím výhradním zdrojem včetně její blaženosti.

https://www.pratelejirihovacka.cz/clank ... nosti.html
Návštěvník
 

Re: Sat-čit-ánanda

Nový příspěvekod Návštěvník » sob 26. pro 2020 16:27:57

"Je svatou povinnsotí člověka znát a prožít základní příčinu vesmíru a všechnu lásku a sladkost, kterou evokuje. Poté může mít neohraničenou blaženost. Všechno trápení je způsobené pocitem odloučení od Zdroje. Člověk je Sat-Čit-Ánanda svarúpa(vtělení Bytí-Vědomí-Blaženosti) a aby mohl být šťastný, musí si být tohoto faktu vědom.
Jestliže věří, že není Sat, ale nějaký podřadný princip, vystavený úpadku, rozkladu a smrti, bude pronásledován obavami a nejistotou. Jestliže si myslí, že není Čit, bude ponořen v pochybnostech a rozporech a bude se pohybovat po křivolakých cestách klamu. Jestliže si bude představovat, že není Ánanda, bude zasažen každým přechodným zklamáním a bude mít plnou hlavu starostí po každém banálním neúspěchu.
Sat-Čit-Ánanda je zájkladem Vesmíru, a ježto se člověk vynořil z tohoto základu, i on je Sat-Čit-Ánanda."
(Sáí Bábova myšlenka dne z 30.11.2005)
Návštěvník
 

Re: Sat-čit-ánanda

Nový příspěvekod Návštěvník » sob 08. kvě 2021 9:37:51

Návštěvník
 

Re: Sat-čit-ánanda

Nový příspěvekod Veri » sob 08. kvě 2021 10:44:34

Ano, to je to správné video, které ilustruje, to o čem mluvím.

zruba na 1min - volně přeloženo:
Mooji píše:Mnoho lidí říká: "Jsem si vědom Sat, jsem si přirozeně jsem vědom Chit, ale Ananda trochu chybí." Zapomeňte na Anandu, to není nějaký seznam, který se má splnit. A odfajfkovat.
Zapomeňte na to.
Důležitější je, uznat a být vědomě jedním s pozicí svědka všeho, co se objevuje.
Protože nyní SČA vyvstává v Tobě a stává fenomenální.
Veri
 

Re: Sat-čit-ánanda

Nový příspěvekod Návštěvník » ned 24. říj 2021 11:23:10

"Je svatou povinností člověka znát a prožít základní příčinu vesmíru a všechnu lásku a sladkost, kterou evokuje. Poté může mít neohraničenou blaženost. Všechno trápení je způsobené pocitem odloučení od Zdroje. Člověk je Sat-Čit-Ánanda svarúpa(vtělení Bytí-Vědomí-Blaženosti) a aby mohl být šťastný, musí si být tohoto faktu vědom.

Jestliže věří, že není Sat, ale nějaký podřadný princip, vystavený úpadku, rozkladu a smrti, bude pronásledován obavami a nejistotou. Jestliže si myslí, že není Čit, bude ponořen v pochybnostech a rozporech a bude se pohybovat po křivolakých cestách klamu. Jestliže si bude představovat, že není Ánanda, bude zasažen každým přechodným zklamáním a bude mít plnou hlavu starostí po každém banálním neúspěchu.
Sat-Čit-Ánanda je základem Vesmíru, a ježto se člověk vynořil z tohoto základu, i on je Sat-Čit-Ánanda."
(Sáí Bába)

:)
Návštěvník
 

Re: Sat-čit-ánanda

Nový příspěvekod Návštěvník » úte 19. dub 2022 6:53:08

V každém člověku je něco , co je vlastním prazákladem jeho života , míru a štěstí. Něco , čeho si člověk ani není vědom. A přesto každý po štěstí touží, ale většina z nás jej hledá jinde, než ono skutečně je. Jako by každý byl majitelem velikého pokladu, a nevěděl o tom. Poklad míru, blaženosti a spokojenosti, pramenící právě z prazákladu veškerého života, z nitra každého z nás.

Někteří jej nazývají království nebeské, jiní átman, tao, nirvána nebo duše. Ale je mnoho těch, kteří se houževnatě brání přijmout skutečnost, že něco takového je. Existují cesty, říká se jim jóga a mystika, které vás k prazákladu vašeho života přivedou. Co je to vlastně jóga? Jóga je široký pojem pro ovládání mysli ale i těla. Např. hatajóga.To jsou tělesná cvičení různých pozic, (ásan) s nutností vydržet v nich nějakou dobu. To je velmi dobré k upevnění zdraví, pro dobrou kondici, . Ale nyní nám půjde spíše o praxi jógové a mystické filozofie a o jejich naplnění splynutím se svým prazákladem.

Stoupencům těchto směrů duchovního poznávání, jde na rozdíl od většiny náboženství, o přímý kontakt s duší člověka. Nezaznělo “stoupencům tohoto směru” ale “těchto směrů” . Říká se , že duchovních cest je tolik kolik je lidí. Každý má svůj temperament , svou víru, pocházíme z různých kultur a národů, proto nemůže existovat jedna univerzální cesta. Každý si vybírá sobě , ten směr, nebo kombinaci směrů jógové praxe, která vyhovuje jeho temperamentu. Proto si uvedeme ty základní, jógové cesty, jako jsou BHAKTIJÓGA,-cesta lásky a sebeodevzdání, DŽŇÁNAJÓGA-cesta duchovní moudrosti, KARMAJÓGA-cesta altruistické činnosti, RÁDŽAJÓGA-cesta královská,ASPARŠAJÓGA-jóga nad protiklady a ÁTMAVIČÁRA-cesta sebedotazování.

O co ve všech těchto a jiných cestách jde?? V indických védách se hovoří o pěti charakteristikách všech jsoucností.(všech věcí) A to bytí, vědomí, blaho, jméno a tvar. Ty tři první ,(sat-čit-ánanda) jsou charakteristikami božskými, neboť jsou součástí tvoření a stvoření. Ty další dvě jsou charakteristikami světa neboli lidské. Jméno a tvar známe dobře, neboť jsou zcela zjevné a viditelné, chápané našimi smysly. Ty první tři, existence vědomí a blaho-neznáme.Ačkoliv jsou přítomné všude, ve všech věcech, zvířatech, lidech v zemi ve vodě i ve vzduchu.Jsou to univerzální charakteristiky, označované ve věcech jako brahma, a v člověku jako átman. A nyní pozor- co zbude z lidí věcí a všeho ostatního, když odmyslíme jejich jména a tvary?? Zbude absolutní bytí, absolutní vědomí a absolutní blaženost.

Tato skutečnost je metafyzickým odůvodněním jógové filozofie, a vyplývají z ní všechny jógové nebo mystické směry. Absolutno neboli Bůh, je všude ve všech věcech projevené právě jako jeho tři první charakteristiky. Pro člověka však je absolutno nejblíže v něm samém, čili v člověku. A to je vlastně odpovědí na otázku, o co ve všech jógových směrech jde. O poznání Absolutna v sobě i ve všech ostatních jsoucnostech, a trvalé ztotožnění se s tímto stavem věčného míru, klidu a blaženosti.

Eduarda Tomáš CESTAMI SEBEPOZNÁNÍ
Návštěvník
 

Re: Sat-čit-ánanda

Nový příspěvekod Návštěvník » pát 03. úno 2023 13:57:50

Satcitánanda

Satcitananda (sanskrt:सच्चिदानन्द,IAST: Saccidānanda ; takéSat-cit-ananda [1] nebo Sacchidānanda ). Představuje „existenci, vědomí a blaženost“ nebo „pravdu, vědomí, blaženost“.

Satcitánanda ( सच्चिदानन्द ) je složené sanskrtské slovo sestávající z „sat“, „čit“ a „ánanda“, všechny tři jsou považovány za neoddělitelné od povahy konečné reality zvané brahman v hinduismu. Různé formy hláskování jsou řízeny eufonickými (sandhi) pravidly sanskrtu, která jsou užitečná v různých kontextech.

sat ( सत् ): V sanskrtu sat znamená „bytí, existence“, „skutečné, skutečné“, „pravdivé, dobré, správné“ nebo „to, co skutečně je, existence, podstata, pravé bytí, skutečně existující, dobrý, pravda“.

cit ( चित् ): znamená „vědomí“ nebo „duch“

ānanda ( आनन्द ): znamená „štěstí, radost, blaženost“, „čisté štěstí, jeden ze tří atributů átmanu nebo brahmanu ve filozofii védánty“. Loctefeld a další učenci překládají ananda jako „blaženost“.

Satcitananda se proto překládá jako „blaženost vědomí pravdy“, „blaženost vědomí reality“, nebo „Blaženost vědomí existence“.


Termín je kontextově příbuzný „konečné realitě“ v různých školách hinduistických tradic.

V teistických tradicích je satcitánanda stejný jako Bůh, jako je Višnu , Šiva nebo bohyně v tradicích Šakti .

V monistických tradicích je satcitánanda považována za přímo neoddělitelnou od nirguny (bez atributu) Brahman neboli „univerzální základny všech bytostí“, kde je Brahman totožný s Átmanem, skutečným individuálním já.

Jiva je instruována, aby se ztotožnila s Átmanem , což je Brahman v bytosti, tedy účelem lidského zrození je realizovat „Já jsem Brahman“ ( Aham Brahmasmi ) prostřednictvím Pradžny , což vede ke stavu „konečného vědomí“ označovaného jako sat-čit-ánanda a následně mókša , avšak pokud bytost se ztotožňuje s Mayou , která je konečná, hmotná a hmatatelná, budou pokračovat ve shromažďování karmy a zůstanou v Saṃsāře .

Satcitananda nebo Brahman je považován za zdroj veškeré reality, zdroj veškeré vědomé myšlenky a zdroj veškeré dokonalosti-blaženosti. Je to konečný, úplný cíl duchovního hledání v hinduismu.

Realizace Átmana:

(...) Jsem povahy vědomí.
Jsem stvořen vědomím a blažeností.
Jsem neduální, čistá forma, absolutní poznání, absolutní láska.
Jsem neměnný, postrádám touhu nebo hněv, jsem odpoutaný.
Jsem Jedna Esence, neomezenost, naprosté vědomí.
Jsem bezmezná Blaženost, existence a transcendentní Blaženost.
Jsem Átman, který si libuje sám v sobě.
Jsem Sacchidananda, který je věčný, osvícený a čistý.

Satcitananda je epiteton pro Brahman , považovaný v hinduismu za nepopsatelnou, jednotnou, konečnou, neměnnou realitu.
Návštěvník
 

Sat Čit Ánanda

Nový příspěvekod Jana » čtv 17. srp 2023 10:26:03

Sat Čit Ananda

V písmech existují tři formy Boha – Sat, Čit a Ananda. Parambramha se také nazývá Sachchidananda, tj. Sat Čit Ananda. To znamená, Sat (existence), Čit (vědomí) a Ananda (štěstí). Sachchidananda není jméno, je to stav Parambrahma, který obsahuje pravdu, mysl a blaženost. Sat-čit-ánanda tedy znamená neomezenou vědomou existenci.

„Pole“ této neomezené vědomé existence obecně znamená já (znamená ātmā) – protože je to základní realita nebo obecně podstatný aspekt všeho. A protože může existovat pouze JEDNA základní realita – proto by základní realitou celku měla být základní realita nebo konečná realita prominentní osoby. Vzhledem k tomu, že zdánlivý jedinec je důležitou součástí celku pro osobní zkušenost, pojďme se podrobně seznámit s Sat Čit Ananda.

Co to znamená Sat Čit Ananda?

Bůh má nekonečná jména; Ale nejsrozumitelnější a nejsmysluplnější název mezi nimi je; Sachchidananda. Sat Čit Ananda je sanskrtské slovo, které odkazuje na povahu autenticity, jak je abstrahována v jógové filozofii a hinduistické filozofii.

Někteří považují Sat Čit Ananda za totéž jako Brahman nebo Bůh (Absolutní pravost). Jiní jej používají jako slovo k definování znalosti pochopení celistvosti a jednoty veškeré reality.

Říká se, že Sat Čit Ananda je základem veškerého vědomí a veškeré dokonalosti bez omezujících parametrů. Cvičení Sat Čit Ananda znamená dosáhnout rozhodujícího cíle posvátné cesty v józe nebo hinduismu.

Význam a přínos „Sat“:

Sat znamená – věčný, trvalý, neměnný nebo nikdy nekončící. Sat není omezená existence efemérních objektivních jevů. Toto kritérium splňuje pouze Parabrahma. Jeho pravidla, disciplína, legislativa a úsilí jsou stabilní. Je u kořene vesmíru. Je tam i provozovatel změn. Celý tento vesmír se množí v jeho lůně.

Svět se dokonce mění ve stav velké katastrofy a pak se to po nějakou dobu projevuje dál. Ale nikdo do něj nevstoupí v moci kontroly. Proto se Parabrahma nazývá „Sat“

Význam a přínos „Čit“

Čit znamená – vědomí a myšlení. Informace, rozpoznání, pocity atd. jsou toho v mnoha podobách. Cit není vědomí vnímatelných objektivních jevů. V lidském svědomí a základních parametrech je viděn jako mysl, intelekt, mysl a ego. Psychologové ji klasifikují jako vědomou, nevědomou nebo nadvědomou. Čisté vědomí zůstává nezměněno ve své původní podobě i ve stavu bdění, snu, spánku a ve stavu zkoušky.

Blaženost bytí vědomí se nadále objevuje a projevuje v Satta, Raja a Tama Prakriti. Ani po smrti to nekončí. Učenec a blázen jsou přítomni ve všech podle jejich různých úrovní. Mezi kořenovou hmotou a zvířecím společenstvím je pouze zásadní rozdíl – absence vědomí.

Atomy inertní hmoty také zůstávají v pohybu. V nich také pokračuje proces produkce, zesilování a transformace; ale naprostý nedostatek osobních znalostí. Pod vlivem nějaké inspirace rotují v ose a obíhají jako planety a souhvězdí; ale nikdo není v pozici, aby se určoval v kontextu, zatímco zvířata rozhodují o své činnosti.

Vědomí bytostí je pouze částí vyššího vědomí. V tomto vesmíru je zásobárna věčného vědomí. Tím věci dostanou povolení k uspořádání a bytosti k vědomí. Konečné vědomí se nazývá Parabrahma. Podle svého plánu každého nazývá schopností běhat a myslet, tj. Chetan.

Význam a přínos „Ananda“:

Největší atrakcí tohoto světa je ‚Ananda‘ neboli čisté štěstí. Radost, ve které se objeví, běží tímto směrem. Cizoložníci si užívají nebeskou radost v nevěstincích. Alkoholici žijí ve svém evidentně existujícím světě.

Když po celodenní dřině padnete na postel, jste ztraceni ve spánku štěstí, jako by pro ně sotva existovalo jiné štěstí.

Podobně vědci, umělci, farmáři a hudebníci dostávají ve svých oborech skvělou šťávu. To je čas od času jen část zdroje radosti. Nelze to nazvat obnovitelnými.

Jeho tvorba a ponoření pokračuje jako vodní bublina. Je vidět, jestli člověk cítí v nějaké oblasti štěstí. Takže po nějaké době vypadá nudně a Nirananda začne hledat Anandu (štěstí) jinde. Taková není povaha původní nebo věčné „radosti“.

Jasné vysvětlení „Sat Čit Ananda“ nebo Sachchidananda:

Typická interpretace Sat Cit Ananda je „štěstí z poznání pravdy“. Někdy je Sat Čit Ananda vnímáno jako trojité uvědomění, kde každou ze tří složek lze brát nezávisle nebo považovat za jednu, protože jako obecné pravidlo se každá složka nachází ve všech věcech.

Někteří uvádějí, že zkušenost Sat Čit Ananda je dostupná pouze několika špičkovým a hlubokým šéfům. Je možné, že jen 20 nebo 30 odborníků mělo někdy možnost oslovit a zůstat právě teď.

Pro jednotlivce je jednodušší dosáhnout rozsvícené mysli, ale Sat Čit Ananda je ještě vyšší stav.

Ve způsobu myšlení védánty se Sat Čit Ananda používá jako ekvivalentní slovo pro tři vlastnosti Brahmanu. Je to pozoruhodně extatický zážitek nefalšovaného poznání, solidarity a extrémní reality.

I když se jedná o grandiózní cíl, který se nemusí splnit za celý život, cvičení jógy může pomoci jednotlivci přiblížit k Sat Čit Anandě.

************************************************************

Otázka: Co to znamená Sat?

A. Sat (सत्) znamená „Absolutní Bytí“, „Pravda“ a „intenzivní síla pravdy a ctnosti“. Sat tedy odkazuje na princip, který je nadčasový a čistý, který se za žádných okolností nemění.

Q. Co to znamená Čit?

A. Čit znamená „pravé vědomí“, „vědomí“, „rozumět“, „být si vědom“, „a chápat“.

Q. Co to znamená Ananda?

A. Ananda je eminence, která jde s úplností života, plností. Největší atrakcí tohoto světa je 'Anand'.

Q. Co to znamená Sat-Čit-Ananda?

Odpověď: Jednoduchá konverze Sat-Čit-Ananda je „pravda-vědomí-blaženost“. Příležitostně je Sat-Čit-Ananda uvažováno jako třícestné uvědomění, kde lze všechny 3 prvky brát zřetelně nebo měřit jako jeden, protože každá složka je objevena ve všem.

Otázka: Proč bych měl praktikovat meditaci Sat-Čit-Ananda?

A. Říká se, že Sachchidananda, tj. Sat Čit Ananda, je základem veškerého vědomí, stejně jako všech schopností. Zažít Sachchidananda, tj. Sat Čit Ananda, znamená dosáhnout zásadního cíle posvátné cesty v meditaci nebo hinduismu.

Otázka: Co znamená Sat-Čit-Ananda/Sachchidananda?

A. Sat-Čit-Ananda nebo Sachchidananda je sanskrtské slovo, které definuje povahu autenticity, jak je abstrahována v jógové a hinduistické filozofii. Někteří si však myslí, že Sat-Čit-Ananda nebo Sachchidananda jsou podobné Brahmanu nebo Bohu (Absolutní realitě).

https://themeditationguides.com/meditat ... it-ananda/
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 6884
Registrován: pon 25. črc 2011 19:38:09

Re: Sat Čit Ánanda

Nový příspěvekod Návštěvník » čtv 17. srp 2023 10:29:43

Existuje mnoho způsobů, jak praktikovat meditaci sat-čit-ánanda, ale obecně zahrnuje následující kroky:

Uvolněte se a zklidněte svou mysl pomocí dechu, mantry nebo jiné techniky.

Soustřeďte se na své srdce nebo na třetí oko a vnímejte své vnitřní světlo, které je projevem božské přítomnosti.

Ponořte se do tohoto světla a nechte ho naplnit celé vaše bytí.

Vnímejte, jak se vaše vědomí rozšiřuje a sjednocuje s vším existujícím.

Prožívejte pocit radosti, míru a lásky, který vyplývá z tohoto spojení.

Udržujte tento stav co nejdéle možné a pak se pomalu vraťte do běžného stavu vědomí.
Návštěvník
 


Zpět na Inspirativní myšlenky

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: miroslav a 3 návštevníků