Upadesa Saram „Učící esenci“V obrovském oceánu příčiny a následku se dějí činy a následují nestálé výsledky. Pokud je člověk bere jako „moje“ činy, myšlenka mít svobodnou vůli zesílí. Tento pocit osobního konání vyvolává pocit viny nebo pýchy a účinně blokuje duchovní pochopení, že vše se děje podle Boží vůle.
Ramana MaharišiKdyž dojde k úplnému přijetí toho, že všechny činy se dějí čistě z Boží vůle, a pokud jsou plody a důsledky přijaty jako Jeho milost, mysl se očistí a dosáhne osvobození od očekávání.
Přijetí a pochopení, že Bůh stvořil svět pro svůj sport a Bůh hrajelila prostřednictvím miliard organismů těla a mysli je lepší než zpívání posvátných jmen Pána, což je zase lepší než uctívání obrazu Pána tělem, myslí a řečí.
Když dojde k pochopení, že Bůh sám se stal projevem; když člověk Jeho milostí pocítí Jeho přítomnost ve fenomenální existenci, získá požehnání uctívání Pána osmi podob, aniž by zanedbával své povinnosti.
Pochopení, že se nic neděje podle „mé“ vůle, a pouhé svědectví, jak miliardy organismů těla a mysli jednají podle Boží vůle, je vynikající. Je lepší než zpívat o slávě Pána nebo recitovat Jeho posvátná jména.
Když pochopíme, že Boží vůle stále převládá, a svědectví se děje, aniž by kdokoli svědčil, je to jako proud ghee(přepuštěné máslo) nebo tok řeky. Toto je pravá meditace. Je to mnohem lepší než meditace s předpokladem, že člověk má svobodnou vůli.
Nedualistický přístup chápání toho, že „JÁ JSEM“ je Bůh, je mnohem čistší a lepší než dualistický přístup spočívající v převzetí rozdílu mezi Bohem a „já“ a snaze být s Ním jedno.
Milostí Boha nebo Mistra, když je člověk pevně usazen v „JÁ JSEM“, zbavený myslící mysli, s neosobním vědomím, že zde není žádné „já“, které by se mohlo zapojit, to je Nejvyšší oddanost.
Rozpuštění myslící mysli v srdci, čistě z milosti Boha nebo Mistra, je skutečnou oddaností, jógou a porozuměním.
Prostřednictvím aktu regulace dechu je mysl utlumena, stejně jako je zadržen pták, když je chycen do sítě. To pomáhá při kontrole zapojení myslící mysli v daném okamžiku.
Myšlenka a dech mají svůj původ ve Vědomí.
Když je mysl pohlcena, v práci nebo jinak, a myslící mysl není aktivní, lze říci, že mysl je dočasně pod kontrolou, jen aby se znovu stala aktivní. Když díky hlubokému pochopení, že „Bůh je konatel a nikdo nemá žádnou kontrolu nad myšlenkami a činy“, je myslící mysl zcela zničena, pak lze říci, že myslící mysl v organismu těla a mysli je mrtvá a zůstává jen pracovní mysl.
Myslící mysl může být dočasně pozastavena ovládáním dechu. Může být zničena pouze tehdy, když zcela pochopíme, že Boží vůle neustále převládá a různé formy jsou pouze loutkami, které nemají vlastní svobodnou vůli. S tímto pochopením se dějí tři krásné věci: není tu nikdo, kdo by se cítil provinile nebo hrdý, frustrovaný nebo nepřátelský. Život se stává jednoduchým.
Ramana MaharišiMudrc, jehož myslící mysl byla zničena úplným přijetím skutečnosti, že se nic neděje, pokud to není vůle Boží, a který spočívá v „JÁ JSEM“, dělá všechny činy s vědomím, že pouze vědomí funguje prostřednictvím miliard organismů těla a mysli.
Když se ptáte: "Co je to myslící mysl?" Když dojde, myslící mysl intuitivně pochopí, že nemá svobodnou vůli a přestane si myslet, že je konatelem, a ustoupí pocitu „JÁ JSEM“. Toto je Přímá cesta.
Když se u obyčejného člověka objeví nějaká myšlenka, ego ji převezme jako „moji myšlenku“ a zapojí se. Myslící mysl není nic jiného než ego, které se identifikuje s myšlenkou a zapojí se. V osvíceném Mudrci, když se objeví myšlenka, stane se svědectví a nedojde k zapojení do myšlenky. Ramana Maharshi říká: „Mudrc nemá myslící mysl, a proto pro něj neexistují žádní ‚jiní‘.
Když se někdo zeptá: "Odkud pochází 'já'?" zmizí ve vědomí a odhalí pravdu, že „já“ skutečně přišlo z Totality jako součást „božské hypnózy“. Vědomí vytvořilo ego a vědomí ho zničí zahájením procesu sebedotazování.
Když přijmeme, že stále převládá Boží vůle a ne individuální vůle, „já“ jako konající se stále zmenšuje, až se zcela sloučí s vědomím.
Když pocit osobního konání zmizí s úplným přijetím toho, že „Vše, co existuje, je Vědomí“, myslící mysl přestane existovat během bdění jako v hlubokém spánku. Co zůstává, je světlo čistého vědomí, nezničitelné „JÁ JSEM“.
https://advaita.org/cs/ramana-maharshi/