Realita

Realita

Nový příspěvekod Jana » čtv 24. srp 2023 15:37:41

Co je to realita podle Eduarda Tomáše

Eduard Tomáš učil, že realita je přítomná v každém člověku jako jeho pravé Já. Já je to, co zůstává, když se zbavíme všech identifikací s tělem, myslí, emocemi a egem. Já je to, co říká „Jsem“, když se ptáme na svou podstatu. Já je to, co prožíváme jako trvalé štěstí, když jsme v souladu s realitou 3.

Eduard Tomáš také učil, že realita je skrytá za iluzí světa. Svět je pouze projekcí naší mysli, která je ovlivněna našimi představami, touhami a strachy. Svět je relativní a proměnlivý, zatímco realita je absolutní a neměnná. Svět je jako film na plátně, který nás může bavit nebo děsit, ale nemůže nás uspokojit ani osvobodit .

Eduard Tomáš také učil, že realita je přístupná každému, kdo ji hledá. Cestou k poznání reality je sebezkoumání. To znamená obrátit pozornost k sobě a ptát se: „Kdo jsem já?“ Tím se rozpustí iluze a odhalí se pravé Já jako Absolutno. Eduard Tomáš řekl: „Absolutno není něco vzdáleného a nedosažitelného. Je to naše nejvlastnější podstata. Je to to nejlepší a nejkrásnější v nás. Je to naše pravda a láska.
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 7666
Registrován: pon 25. črc 2011 20:38:09

Re: Realita

Nový příspěvekod Jana » čtv 24. srp 2023 15:41:31

Co je to realita podle Ramany Maharishiho

Podle něj je realita to, co zůstává, když jsou odstraněny všechny iluze a myšlenky, které zakrývají naši skutečnou podstatu. Realita je bytí-vědomí-blaženost, které je nerozlišitelné od Brahmana, nejvyššího principu.

Ramana Maharshi učil, že jediným způsobem, jak poznat realitu, je provádět sebezkoumání. To znamená obrátit pozornost k sobě a ptát se: „Kdo jsem já?“ Tím se rozpustí ego a odhalí se pravé Já jako čisté vědomí. Ramana Maharshi řekl: „Neexistuje dosažení Já. Kdyby Já mělo být dosaženo, znamenalo by to, že Já není nyní a zde, ale že by mělo být získáno znovu. Co je však stále přítomné i nyní a zde, je Já. Jste to vy sami. Neexistuje nic jiného než Já.“

Ramana Maharshi také učil, že realita není ovlivněna světem ani jeho změnami. Svět je pouze projekcí mysli, která je založena na ignoranci o sobě. Když je mysl ztišena a uvědomuje si svou pravou podstatu, svět se ukazuje jako iluzorní a neexistující. Ramana Maharshi řekl: „Realita je jediná a neměnná. Svět je nestálý a zdánlivý.“

Ramana Maharshi také učil, že realita je jednotná a nedualistická. Neexistuje žádný rozdíl mezi Bohem, světem a duší. Všechny jsou projevy téže reality. Ramana Maharshi řekl: „Všechny náboženské tradice předpokládají tři základy: svět, duši a Boha, ale je to pouze jedna realita, která se projevuje jako tyto tři. Lze říci: ‚Tři jsou opravdu tři‘ pouze dokud trvá ego. Proto spočívá dokonalý stav v setrvání ve vlastním bytí, kde ego je mrtvé.“
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 7666
Registrován: pon 25. črc 2011 20:38:09

Re: Realita

Nový příspěvekod Jana » čtv 24. srp 2023 15:44:28

Co je to realita podle Maharaje Nisargadatty

Podle Nisargadatty je realita to, co zůstává, když jsou odstraněny všechny jména a formy, touhy a strachy, které vytvářejí. Realita je čisté vědomí, sebe, život, bůh, jakékoli jméno mu dáte. Je to základ, konečná podpora všeho, co je, stejně jako je zlato základem pro veškeré zlaté šperky.

Nisargadatta tvrdil, že ve skutečnosti se nic neděje. Na obrazovku mysli osud navždy promítá své obrázky, vzpomínky na bývalé projekce, a tak se iluze neustále obnovuje. Obrázky přicházejí a odcházejí - světlo zachycené nevědomostí.

Nisargadatta také řekl, že žije ve světě reality, zatímco náš je imaginace. Náš svět je osobní, soukromý, nesdílitelný, intimně náš. Nikdo nemůže vstoupit do něj, vidět jako my vidíme, slyšet jako my slyšíme, cítit naše emoce a myslet naše myšlenky. Ve svém světě jste opravdu sami, uzavřeni ve svém neustále se měnícím snu, který považujete za život.
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 7666
Registrován: pon 25. črc 2011 20:38:09

Re: Realita

Nový příspěvekod Jana » čtv 24. srp 2023 15:45:08

miroslav píše:
Jana píše:
Návštěvník píše:
Svět je iluze, jen Brahmán je skutečný.
Svět je Brahmán.

To, co začátečník má považovat za iluzi, je nakonec přece jen Brahmán, který je skutečný.


To znamená, že pořád je to totéž. Dokonce i smyslové poznávání je stejné (stejně nedokonalé), ale je tady k tomu i jasné, čím to všechno ve skutečnosti je. Jen je to poznávané v celistvosti toho, co je.


Takže jestli mluvíš o začátečníkovi, tak ten poznává jen zdánlivou realitu (iluzorní svět) skrz nedokonalé lidské smyslové vnímání a svou mysl, vychází z toho, co "ví".
Pro něj je svět tvořený z forem.


Jestli mluvíš o Probuzeném, tak je tu poznání, že forma je prázdnota a prázdnota je forma (jev ve vědomí). Proto moudrost říká: "Nejsem nic". Láska říká: "Jsem vším".
Všechno má stejnou kvalitu lásky bez jakékoliv podmíněnosti formou. Protože Poznání nevychází z "vědění", ale uvědomění. To je skutečné. To je skutečný svět, o kterém Maharaj říká, že v něm vždy pěkné počasí, ani noc a ani den, ani teplo ani chladno, nikdo se v něm nenarodil a nikdo v něm neumírá.


Nezemřelo ti Jano náhodou tvoje dítě? Nebo co se ti stalo v životě tak hrozného, že potřebuješ pořád utíkat od reality?


Co je to realita podle Miroslava?
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 7666
Registrován: pon 25. črc 2011 20:38:09

Re: Realita

Nový příspěvekod miroslav » čtv 24. srp 2023 17:40:31

Návštěvník píše:

Svět je iluze, jen Brahmán je skutečný.
Svět je Brahmán.


Ty se držíš toho prvního - to je začátek, první fáze cesty.
To druhé zatím není tvojí zkušeností. To přijde až později, když to první splní svoji roli a ty se toho pustíš.
Teď to jenom papouškuješ.
Uživatelský avatar
miroslav
 
Příspěvky: 3216
Registrován: čtv 29. kvě 2014 10:33:24

Re: Realita

Nový příspěvekod Jana » čtv 24. srp 2023 17:59:36

Co je to realita podle zenu

Zenoví praktikové se snaží vidět realitu takovou, jaká je (sanskrt: yatha-bhuta), proto zen klade důraz na osvícení prostřednictvím přímé intuice skrze meditaci. Termín yatha-bhuta je používán v Mahāyāně jako synonymum pro prázdnotu (śūnyatā), aktuálnost (tattva), takovou (tathatā) a tak dále.

Zen učí, že realita je prázdná (sanskrt: śūnyatā, pali: suññatā) bez vlastní existence a podstaty.

V Mahāyāna buddhismu se śūnyatā odkazuje na zásadu, že „všechny věci jsou prázdné od vnitřní existence a svébytnosti( svabhava )“, ale může také odkazovat na učení Buddhovy přirozenosti a prvotní nebo prázdné vědomí, jako v dzogčhenu , Shentongu , nebo Chan .

https://en.wikipedia.org/wiki/%C5%9A%C5%ABnyat%C4%81
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 7666
Registrován: pon 25. črc 2011 20:38:09

Re: Realita

Nový příspěvekod Jana » čtv 24. srp 2023 18:06:21

miroslav píše:Návštěvník píše:

Svět je iluze, jen Brahmán je skutečný.
Svět je Brahmán.


Ty se držíš toho prvního - to je začátek, první fáze cesty.
To druhé zatím není tvojí zkušeností. To přijde až později, když to první splní svoji roli a ty se toho pustíš.
Teď to jenom papouškuješ.


Miroslave, Ty jsi nečetl vůbec, co jsem psala, nebo, čemu na tom nerozumíš?

Když se podíváš mikroskopem do židle , co je její hmota v detailu, když se podíváš dalekohledem, čím je v celku, tak obojí je prázdnota. A v celku Brahmán, Absolutno, Bůh, pravé Já, Láska...

Je tady projev židle ve vědomí, ale skutečnost je sat-čit-ánanda, tohle není vnímané smyslovým vnímáním, to je živé. Proto je to Brahmán.
Zkus si to porovnat s tím, co o realitě říká Eduard Tomáš, Maharadž, Mahariši...

Vždyť jsi snad u Eduarda Tomáše nenacházel nic, s čím bys u něj nesouhlasil, ne?
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 7666
Registrován: pon 25. črc 2011 20:38:09

Re: Realita

Nový příspěvekod miroslav » čtv 24. srp 2023 19:52:52

Jana píše:
Vždyť jsi snad u Eduarda Tomáše nenacházel nic, s čím bys u něj nesouhlasil, ne?


Ano, já jsem rozuměl tomu, co říkal. Na rozdíl od tebe.
Uživatelský avatar
miroslav
 
Příspěvky: 3216
Registrován: čtv 29. kvě 2014 10:33:24

Re: Realita

Nový příspěvekod Návštěvník » čtv 24. srp 2023 20:27:16

E. Tomáš: ...Absolutno je všechno, co je. Stvoření, vesmír i sama tvorba, to všechno je jenom Absolutnem, at se jeví jakkoli.

Mája také?

E. Tomáš: Samozřejmě, všechno je v Absolutnu a nemohlo by to bez něho žít. Absolutno však může žít bez čehokoliv, nebot v pravdě jen Ono jediné je skutečné.

Všechno ostatní je neskutečné?

Z nejvyššího hlediska ano. Ale není to odlišné (od Absolutna).

:)
Návštěvník
 

Re: Realita

Nový příspěvekod Návštěvnik » čtv 24. srp 2023 20:32:40

Návštěvník píše:E. Tomáš: ...Absolutno je všechno, co je. Stvoření, vesmír i sama tvorba, to všechno je jenom Absolutnem, at se jeví jakkoli.

Mája také?

E. Tomáš: Samozřejmě, všechno je v Absolutnu a nemohlo by to bez něho žít. Absolutno však může žít bez čehokoliv, nebot v pravdě jen Ono jediné je skutečné.

Všechno ostatní je neskutečné?

Z nejvyššího hlediska ano. Ale není to odlišné (od Absolutna).

:)

Kdo tohle vidí (a chápe), je požehnán..
Návštěvnik
 

Re: Realita

Nový příspěvekod Jana » pát 25. srp 2023 6:25:36

Návštěvník píše:E. Tomáš: ...Absolutno je všechno, co je. Stvoření, vesmír i sama tvorba, to všechno je jenom Absolutnem, at se jeví jakkoli.

Mája také?

E. Tomáš: Samozřejmě, všechno je v Absolutnu a nemohlo by to bez něho žít. Absolutno však může žít bez čehokoliv, nebot v pravdě jen Ono jediné je skutečné.

Všechno ostatní je neskutečné?

Z nejvyššího hlediska ano. Ale není to odlišné (od Absolutna).

:)


Tak ještě jednou, pomalinku.

Mája je iluze, sen. Můžeme říct, že ta iluze je skutečná, můžeme říct, že sen je skutečný, ale nemůžeme říct, že iluze je skutečnost, že to, co se nám jen zdá, je skutečností.

A teď k poznání toho skutečného.

Díváme se na židli tělesně omezeným pohledem, jen pomocí nedokonalých lidských smyslů a vidíme pevnou formu, kterou dokážeme popsat, změřit, definovat.

Podíváme se dokonalejším nástrojem, který vidí dokonaleji, mikroskopem v největším detailu vidíme světélkující prázdnotu, dalekohledem s největším záběrem vidíme světélkující prázdnotu. A teď absolutní pohled z věčnosti času, nekonečnosti prostoru. Kde je jaká židle? Její existence je nepostřehnutelná.

Můžeme potvrdit, co říká Buddha a všichni Probuzení - Forma je prázdnota.

Podíváme se zpátky lidsky omezeným pohledem a židle tady je. Je skutečná. Prázdnota je forma, jak řekl Buddha. Ale teď už je tady poznání, že ta skutečnost, kterou poznáváme tělesně omezeným způsobem, je jen relativní, není to absolutní poznání. To všechno, co vidíme, cítíme, slyšíme, hmatáme, ochutnáváme, tady skutečně je, ale naše smyslové vnímání nám neposkytuje absolutní - celé poznání, čím to je.

Proto podle Nisargadatty je realita to, co zůstává, když jsou odstraněny všechny jména a formy, touhy a strachy,...

A ještě jednou:

E. Tomáš: Samozřejmě, všechno je v Absolutnu a nemohlo by to bez něho žít. Absolutno však může žít bez čehokoliv, neboť v pravdě jen Ono jediné je skutečné.

Všechno ostatní je neskutečné?

Z nejvyššího hlediska ano. Ale není to odlišné (od Absolutna).


Formu židle, formu čehokoliv, co jako formu vnímáme díky omezenému smyslovému vnímání není možné s poznáváním Absolutna považovat za skutečnost, Absolutno je jediné skutečné, všechno ostatní je neskutečné, ale to všechno, co je, není ničím jiným, než Absolutnem.

No, a teď ta absolutní realita pouze z pohledu moudrosti, která říká: "Nejsem nic", vypadá trochu suše, mrtvě, nemastně, neslaně.

Ale tohle poznání není celé.

V hlubinách ticha srdce, které je tady stále a není třeba ho nijak vytvářet, je absolutní poznání všeho neoddělitelné od našeho uvědomění nás samých. Proto Maharaj říká: "Já jsem TO", Mahariši říká: "Všechno je Já"....Na všechno, na co se naším smyslovým omezeným vnímáním podíváme, ve všem poznáváme v tichu srdce Sebe, Boží ničím nepodmíněnou milující-milovanou lásku.

A tady je poznávaná ta krása, dokonalost, ráj, blaženost, štěstí pravého Já, o kterém mluví všichni ti Probuzení.

Nedá se to zaměňovat s narcismem, protože narcis sebestředně miluje pouze svou osobu, a ostatní považuje za méněcenné, lásky nehodné. Kdežto Probuzení poznávají, že Tvá existence je stejnou láskou, jako jejich vlastní existence, protože Bytí je jen jedno.
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 7666
Registrován: pon 25. črc 2011 20:38:09

Re: Realita

Nový příspěvekod Návštěvník » pát 25. srp 2023 7:56:08

Podíváme se dokonalejším nástrojem, který vidí dokonaleji, mikroskopem v největším detailu vidíme světélkující prázdnotu


O pohledu mikroskopem psal Pedrito. Bude jistě rád, že tě to oslovilo.
Návštěvník
 

Re: Realita

Nový příspěvekod Jana » pát 25. srp 2023 8:00:58

Návštěvník píše:
Podíváme se dokonalejším nástrojem, který vidí dokonaleji, mikroskopem v největším detailu vidíme světélkující prázdnotu


O pohledu mikroskopem psal Pedrito. Bude jistě rád, že tě to oslovilo.


Pedrito, mám radost, že jsi rád.

:)
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 7666
Registrován: pon 25. črc 2011 20:38:09

Re: Realita

Nový příspěvekod Pedro » pát 25. srp 2023 9:27:28

Návštěvník píše:
Podíváme se dokonalejším nástrojem, který vidí dokonaleji, mikroskopem v největším detailu vidíme světélkující prázdnotu


O pohledu mikroskopem psal Pedrito. Bude jistě rád, že tě to oslovilo.

:crazy:
Pedro
 
Příspěvky: 450
Registrován: pon 07. lis 2022 11:22:59

Re: Realita

Nový příspěvekod Návštěvník » pát 25. srp 2023 9:34:38

Jana píše:
Návštěvník píše:E. Tomáš: ...Absolutno je všechno, co je. Stvoření, vesmír i sama tvorba, to všechno je jenom Absolutnem, at se jeví jakkoli.

Mája také?

E. Tomáš: Samozřejmě, všechno je v Absolutnu a nemohlo by to bez něho žít. Absolutno však může žít bez čehokoliv, nebot v pravdě jen Ono jediné je skutečné.

Všechno ostatní je neskutečné?

Z nejvyššího hlediska ano. Ale není to odlišné (od Absolutna).

:)


Tak ještě jednou, pomalinku.

Mája je iluze, sen. Můžeme říct, že ta iluze je skutečná, můžeme říct, že sen je skutečný, ale nemůžeme říct, že iluze je skutečnost, že to, co se nám jen zdá, je skutečností.



Můžeme říkat všechno možné, ale mudrc poznává máju/iluzi jako Skutečnost. :)

Mahariši: Výraz mája se používá k označení projevům/jevům Skutečnosti. Je tedy mája Skutečností.
Návštěvník
 

Re: Realita

Nový příspěvekod Návštěvník » pát 25. srp 2023 11:02:48

E. Tomáš: Mudrc "vidí" svět jako skutečný, nebot na rozdíl od egoistických pozorovatelů vidí nejen jeho povrchní charakteristiky, t.j. jméno a tvary, ale poznává také jeho základní charakteristiky Sat-Čit-Ananda čili Existenci-Vědomí-Blaho. Ale současně Mudrc zaznamenává, že svět je Jím jakožto Světovou Myslí trvale vytvářen. Toto ovšem, ego nevidí a vidět nemůže, i když se této tvorby zúčastnuje. Ono vidí, jak jsem už řekl, ze světa jen jména a tvary a to dokonce jako něco, co je mimo ně, t.j. mimo ego. A protože všechno, co takto ego vidí, má jen charakter myšlenek, vidí i svět jako pouhou myšlenku. Proto by jej mělo považovat za podobný snu, tedy neskutečný.

.....
Takže když ego považuje svět za neskutečný, podobný snu, je to na jeho úrovni ok.

:)
Návštěvník
 

Re: Realita

Nový příspěvekod miroslav » pát 25. srp 2023 11:43:44

Jana píše:
Tak ještě jednou, pomalinku.

Mája je iluze, sen. Můžeme říct, že ta iluze je skutečná, můžeme říct, že sen je skutečný, ale nemůžeme říct, že iluze je skutečnost, že to, co se nám jen zdá, je skutečností.



Ani pomalinku to nechápeš.
To, co se nám jen zdá je také druh skutečnosti - snová skutečnost.
Klam je také druh skutečnosti, lež je také druh skutečnosti, iluze je druh skutečnosti.
V teistické terminologii: Vše je skutečnou probíhající Boží tvorbou. Tak co mu do toho potřebuješ kecat, posuzovat co je podle tebe a tvého nepochopení slov Mistrů skutečné a co ne?
VŠE, včetně třeba tvého ega je skutečné.

Ty pořád potřebuješ nějaké Jedno, neměnné, nesmrtelné, bezpodmínečné atd. protože tě nejspíš svět, jaký je, asi frustruje nebo ti nepostačuje ke štěstí. To je běžný projev nedospělé bytosti upínat se ve svých představách k něčemu vyššímu, dokonalejšímu, blaženějšímu atd.
Uživatelský avatar
miroslav
 
Příspěvky: 3216
Registrován: čtv 29. kvě 2014 10:33:24

Re: Realita

Nový příspěvekod Jana » pát 25. srp 2023 11:58:05

Návštěvník píše:

Můžeme říkat všechno možné, ale mudrc poznává máju/iluzi jako Skutečnost. :)

Mahariši: Výraz mája se používá k označení projevům/jevům Skutečnosti. Je tedy mája Skutečností.


Prosím, můžeš sen dát tu citaci, kde se píše, že mája je Skutečnost, s velým "S" na začátku slova, tedy označující absolutní Skutečnost?


Díky.

Jinak pokud jde o relativní skutečnost (malé "s"), tedy neúplné poznání Skutečnosti (Pravdy), tak na tom se zcela jistě shodneme.
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 7666
Registrován: pon 25. črc 2011 20:38:09

Re: Realita

Nový příspěvekod miroslav » pát 25. srp 2023 12:08:26

Jana píše:
Návštěvník píše:

Můžeme říkat všechno možné, ale mudrc poznává máju/iluzi jako Skutečnost. :)

Mahariši: Výraz mája se používá k označení projevům/jevům Skutečnosti. Je tedy mája Skutečností.


Prosím, můžeš sen dát tu citaci, kde se píše, že mája je Skutečnost, s velým "S" na začátku slova, tedy označující absolutní Skutečnost?


Díky.

Jinak pokud jde o relativní skutečnost (malé "s"), tedy neúplné poznání Skutečnosti (Pravdy), tak na tom se zcela jistě shodneme.


:phew:
Uživatelský avatar
miroslav
 
Příspěvky: 3216
Registrován: čtv 29. kvě 2014 10:33:24

Re: Realita

Nový příspěvekod Pedro » pát 25. srp 2023 12:19:26

Malé velké es, na to sere pes.
Pedro
 
Příspěvky: 450
Registrován: pon 07. lis 2022 11:22:59

Další

Zpět na Inspirativní myšlenky

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků