Jiří Vacek
fric_svet-mysli.jpgNa straně 17 autor tvrdí: „Co je to ego? Ego je představa mysli, že já jsem toto hmotné tělo“.
Nuže ego není představa mysli, stejně jako židle není totéž, co představa židle. Na poslední si nemohu sednout.
Kdyby bylo ego pouze představou, mohli bychom je odstranit tím, že bychom je nahradili představou jinou. Tak to nefunguje, což dokazuje nad slunce jasněji, že je něco mnohem víc než představa naší mysli.
Ego není představa mysli, ani myšlenka „já jsem tělo“. Podstatou ega je neznalost, neuvědomování si, že jsme ryzí vědomí Já jsem a nevědomé ztotožnění tohoto vědomí, našeho pravého Já s tělem. Myšlenky či představy „mé já je tělem“, jsou jen vyjádřením této nevědomosti neboli existence ega v pojmech. Nic víc.
Ať si myslíme, představujeme, že jsme tělem nebo nikoliv, dokud je zde ztotožnění vědomí s tělem, je zde i ego, a proto se i jako tělo prožíváme.
Naše myšlenky či představy na existenci ega a jeho moci nad námi vůbec nic nezmění. Jediný způsob, jak ego, totožnost s tělem rozpustit, je poznat svou podstatu vědomí Já a rozlišit ji od těla. Pouze a výhradně toto rozlišení vědomí od těla ego rozpustí.
Dokud tak neučiníme, můžeme si do nekonečna sugerovat, že ego je klam, že jsme Bůh či brahman, ale ve skutečnosti žijeme stále jako ego: v nevědomosti o sobě a ve ztotožnění s tělem.
Proto je nezbytná átmavičára, zaměření pozornosti na samo vědomí, kterým jsme, a které stále ve své nevědomosti ztotožňujeme s tělem.
Ramana Maháriši proto přímo mluví o uzlu vědomí, který vytváří ego a který je nutné odstranit. Prostředkem k tomu je átmavičára a nikoliv pouhé odmítnutí myšlenky „já, mé já, je tělo“.
Jelikož ego není představa ani myšlenka, ale ztotožnění vědomí, kterým jsme, s tělem, nelze je odstranit jakoukoliv myšlenkou – například „jsem brahman“. Rozpuštění ega je možné pouze prováděním átmavičáry, což je úsilí.