KRIŠNAMURTI: Víte, pane, ve všech náboženstvích, v organizovaných náboženstvích s jejich dogmaty, vírou a tradicemi a ve všem ostatním hrála osobní zkušenost velkou roli. Člověk se stal mimořádně důležitým – ne učení, ne realita, ale člověk. A většina lidí hledá osobní zkušenosti. A pokud je to osobní zkušenost člověka, pak má velmi malou platnost, protože tato zkušenost může být pouze projekcí vlastních záměrů, obav a nadějí a všeho ostatního. Takže osobní zkušenost má v náboženských záležitostech velmi malou platnost. A přesto člověk, lidské bytosti na celém světě kladou důraz na osobu. Osoba pro ně představuje tradici, autoritu, způsob života. Skrze něj doufají, že dosáhnou osvícení nebo nebe nebo všeho ostatního. Osobní zkušenost opravdu nemá žádnou hodnotu, pokud jde o pravdu. Negovat osobní zkušenost tedy znamená negovat já, protože já je samotnou podstatou veškeré zkušenosti, která je minulostí. A když věřící lidé odcházejí na mise nebo přijíždějí do této země z Indie a tak dále, skutečně dělají propagandu a propaganda nemá žádnou hodnotu s ohledem na pravdu, protože se pak stává lží.
Pokud tedy odložíme úplně, úplně všechny zkušenosti lidí, lidských bytostí a jejich systémů, jejich praktik, jejich rituálů, jejich dogmat, jejich konceptů – to znamená, pokud to můžeme skutečně udělat, ne teoreticky, ale fakticky to vymazat všechno ven – jaká je tedy kvalita mysli, která již není držena v matrici zkušenosti? Protože pravda není něco, co zažíváte. Pravda není něco, k čemu postupujete postupně. Není to tak, že k tomu dosáhněte nekonečnými dny cvičení, obětí, ovládání, učedníků. Pokud ano, je to osobní zkušenost. A když existuje tato osobní zkušenost, pak existuje rozdělení mezi já, osoba a věc, kterou zažíváte. I když se můžete pokusit ztotožnit se s touto zkušeností, s tou věcí, stále existuje toto rozdělení. Když to všechno vidíme, jak organizovaná náboženství skutečně zničila pravdu, dala lidským bytostem nějaký absurdní mýtus, aby je přiměla chovat se – když to všechno vidíš, a když to všechno můžeme odložit, jaké místo v tom všem má meditace? Jaké místo má průvodce, guru, spasitel, kněz?
Zrovna teď jsem si všiml na chodbě někoho z Indie, jak káže transcendentální meditaci, navštěvuji jeho hodinu a cvičíte každý den a budete mít větší energii a nakonec dosáhnete nějaké transcendentální zkušenosti. Myslím, že je to opravdu docela – nemohu to vyjádřit příliš silně – je to opravdu velká pohroma, když se takové věci dějí lidem, když přijedou z Indie nebo z Číny nebo Japonska učit lidi meditaci. Dělají propagandu. A je meditace věc, kterou praktikujete denně? Což znamená, že praxe znamená přizpůsobovat se vzoru, napodobovat, potlačovat – víte, co znamená konformita. Může taková shoda s jakýmkoliv vzorem, bez ohledu na to, jaký to je, někdy vést k pravdě? Očividně ne.
Co je tedy meditace? Jestliže praktikování systému, jakkoli absurdního, jakkoli ušlechtilého, praktikování transcendentální takzvané meditace, pokud vidíte její falešnost, skutečně vidíte falešnost, nejen teoreticky, ve skutečnosti vidíte, že to nemá žádný význam, co je pak meditace? Co je tedy především tradiční meditace? Ať už je to křesťanská meditace nebo hinduistická, buddhistická, tibetská nebo zenová a, víte, celá řada meditací a jejich škol – pro mě to všechno meditací není. Co je tedy meditace? Možná bychom o tom mohli diskutovat, ne?
CHOGYAM TRUNGPA RINPOCHE: Ano, myslím, že ano.
K: Proč by měl člověk dělat z meditace problém? Máme dost problémů, jako lidské bytosti, jak fyzických, tak psychických – proč přidávat další problém s meditací? Sledujete, co myslím? Proč dávat člověku jeden problém navíc, když má tisíc problémů? Meditace je také způsob, jak uniknout z jeho problémů, vyhnout se tomu, co ve skutečnosti je, a tak není to tedy vůbec žádná meditace? Nebo je meditace chápáním problému žití každodenního života se všemi jeho problémy, nikoli vyhýbáním se mu ? Pokud to není pochopeno, pokud to není uvedeno do pořádku... – Chci říct, můžu jít a sednout si do rohu a následovat někoho, kdo mě naučí transcendentální nebo jiné nesmyslné meditaci a nebude to mít vůbec žádný význam. Správně, pane? Takže co je pro vás meditovat? Co to znamená?
Doufám, že jsem vaši odpověď na tuto otázku příliš neztížil, protože to všechno popírám. Pro mě všechen ten druh meditace, praxe, neustálého opakování slova, jak to dělají v Indii, jako to dělají v Tibetu, jak to dělají po celém světě – Ave Maria nebo nějaké jiné slovo, opakujte, opakujte, opakujte – to nic neznamená. Děláte mysl absurdnější a grotesknější, než je. Takže pokud můžete, společně se na tuto otázku podívejte.
Je to proto, že je to dlouho zavedená tradice, že musíte meditovat, a proto meditujeme? Chci říct, bráhmanský chlapec, když jsem byl malý chlapec, matně si vzpomínám, že jako bráhman jsem si prošel určitým obřadem. V tu chvíli je vám řečeno, abyste seděli v klidu, zavřeli oči, meditovali, přemýšleli – víte? – celá věc byla spuštěna. Pokud bychom tedy mohli společně zkoumat a sdílet: co je meditace? Jaké to má důsledky? Proč by měl člověk vůbec meditovat? Pokud je to problém – řídíte se tím, co myslím? – Pokud z meditace uděláte další problém, pak se jí proboha vyhněte. Sledujete, co myslím? Protože lidské bytosti mají tisíc problémů, proč k nim přidávat další? Mohli bychom tedy společně, sdílet, jít do toho, vidět tradiční přístup a vidět jeho absurditu? Protože, vidíte, pane, pokud se člověk, lidská bytost nestane světlem pro sebe, není to k ničemu, protože pokud jste na někom závislý, jste ve stavu trvalé úzkosti. Mohli bychom to tedy prozkoumat tradičně? Za prvé, proč by měl člověk meditovat?
CTR: Nemyslíte si, že v životní situaci člověka se meditace odehrává jako součást živé situace?
K: Pane, lidská bytost má nespočet problémů. Že jo? Nejprve je musí vyřešit, ne? To znamená, že musí vnést pořádek do domu, do domu, ve kterém žije, což je dům, který jsem já – moje myšlenky, moje pocity, moje úzkosti, moje vina, můj smutek. Musím tam přinést pořádek. Jak mohu bez této objednávky postupovat dále?
CTR: Problém je v tom, že pokud se snažíte vyřešit problém, pokud hledáte řád, pořádek, pak hledáte, není to další chaos?
K: Ne, nehledám pořádek. Ptám se, proč je tam nepořádek…
CTR: Přesně tak, ano.
K: …a já chci vědět, proč je tam nepořádek. Nechci hledat řád. Pak přivolám všechny guruy a celou partu. (Smích) Nechci pořádek. Chci jen zjistit, proč je v životě člověka takový chaos a nepořádek. Musím najít... lidská bytost to musí zjistit, ne někoho žádat, aby mu řekl, proč tam je nepořádek.
CTR: Intelektuálně to nezjistíte.
K: Intelekt je součástí celé struktury; nemůžete popřít intelekt.
CTR: No, ale nemůžete použít intelekt k vyřešení intelektuálního problému.
K: Ne, ne, problém nemůžete vyřešit na žádné úrovni, než úplně.
CTR: Úplně. Ano.
K: To je, pane, k vyřešení lidského problému nepořádku, potřebuje to meditaci? V běžném smyslu přijímaného slova meditace.
CTR: Neřekl bych v běžném, konvenčním smyslu meditace, ale meditaci v mimořádném smyslu.
K: Co tím myslíte, jestli se můžu zeptat?
CTR: Mimořádný smysl pro meditaci se snaží najít... vidět poruchu jako součást směru.
K: Vidět nepořádek.
CTR: Chcete-li to nazvat, vidět nepořádek jako řád.
K: Ne, ne.
CTR: Nebo vidět poruchu jako řád.
K: Ne. Vidět nepořádek.
CTR: Pokud vidíte nepořádek, stane se z toho pořádek.
K: Nejdřív to musím vidět.
CTR: Ale aby to bylo jasně vidět.
K: Takže záleží na tom, jak pozorujete nepořádek.
CTR: Nesnažím se to vyřešit.
K: Samozřejmě ne, protože když to zkusíte vyřešit, vyřešíte to podle vzoru.
CTR: Nastavený vzor.
K: Což je výsledek vaší poruchy.
CTR: To je pravda.
K: Což je opak poruchy. Takže pokud se snažíte vyřešit nepořádek, je to vždy podle předem vytvořené představy o řádu, ať už jde o křesťanský řád, hinduistický řád, jakýkoli řád, socialistický řád, komunistický řád. Zatímco pokud jste zcela pozorovali, co je nepořádek, pak v tom není žádná dualita.
CTR: Ano, chápu, co máte na mysli.
K: Jak je tedy možné pozorovat totální nepořádek, ve kterém žijí lidské bytosti? Nepořádek, když vidíte televizi – reklamy, hektické násilí, absurdity – lidská existence je totální nepořádek – zabíjení, násilí a zároveň mluvení o míru.
Dostáváme se tedy k otázce, co je pozorování nepořádku? Vidíš to ode mě jako oddělenou věc a věc, která je nepořádek?
CTR: To už je nepořádek.
K: Není
CTR: To už je nepořádek.
K: Není? Dívám se tedy na nepořádek očima svých předsudků, svých názorů, svých závěrů, svých konceptů, propagandy tisíce let – sledujete? – kdo jsem já? Takže se dívám na nepořádek bez sebe? A je to možné? Takže to je meditace – následujete, pane? – ne všechny ty odpadky, o kterých mluví. Pozorovat bez rozdělení, pozorovat bez já, které je samotnou podstatou minulosti, já, které říká, že bych měl, neměl, musím, nesmím; já, které říká, že musím dosáhnout, musím získat Boha, nebo co to je. Může tedy existovat pozorování beze mě?
Vidíte, když je tato otázka položena ortodoxnímu meditujícímu, řekne, že nemůže, protože tam je to já, takže se toho já musím zbavit. Takže abych se toho já zbavil, musím cvičit. Což znamená, že zdůrazňuji já. Takže doufám, že praxí popírám praxi, praxí doufám, že vymýtím výsledek této praxe, kterým jsem stále já, takže jste chyceni v začarovaném kruhu. Takže tradiční přístup, jak to vidím já – jak to člověk pozoroval, ne jak to vidím já, ale jak to člověk pozoroval ve světě – je zdůrazňovat já velmi jemným způsobem, ale posilovat já – já, které se posadím vedle Boha – pomyslete na absurditu toho – já, které zažijem nirvánu nebo mokšu nebo nebe, (smích) osvícení. Chci říct, nic to neznamená. Vidíme tedy, že ortodoxní přístup skutečně drží člověka, lidské bytosti, ve vězení minulosti a dává mu důležitost v jeho osobní zkušenosti. Realita není osobní zkušenost. Nemůžete osobně zažít rozlehlost moře. Je tam pro vás, abyste se podívali. Není to vaše moře.
Takže pokud to můžeme odložit, vyvstává otázka: je vůbec možné vidět bez mě? Je možné pozorovat tento totální nepořádek lidských bytostí, jejich životů, způsobu jejich života, bez rozdělení? Protože rozdělení implikuje konflikt, jako je Indie a Pákistán, jako Čína a Amerika, jako Rusko, víte, to všechno. Rozdělení politicky plodí chaos. Psychologické rozdělení plodí nekonečný konflikt uvnitř i navenek. Nyní ukončit tento konflikt znamená pozorovat beze mě.
CTR: Ani bych neřekl pozorovat.
K: Pozorovat, co je.
CTR: No, když pozorujete, tak soudíte, ptáte se.
K: Ne, ne, to je to, co já... Když pozorujete, můžete pozorovat prostřednictvím kritiky, hodnocení.
CTR: Ale totální postřeh.
K: Ano, to je částečné.
CTR: To je pravda.
K: Ale pozorovat úplně, v tom není vůbec žádné hodnocení.
CTR: Není tam ani žádný pozorovatel.
K: Co je tedy meditace?
CTR: To je meditace.
K: To je meditace. (Smích)
Takže v pozorování poruchy, která je v podstatě meditací, je v tomto pozorování řád – nikoli řád, který vytváří intelekt. Meditace tedy není osobní hledání osobní zkušenosti. Že jo? Meditace není hledáním transcendentálního zážitku, který vám dá velkou energii, abyste se stali ještě zlomyslnějšími. (Smích) Meditace není osobní úspěch, sedět vedle Boha. Meditace je pak stav mysli, ve kterém je nepřítomné já, a proto právě tato nepřítomnost přináší řád. A tento řád musí existovat, aby mohl jít dále. Sledujete, pane, co tím myslím? Bez tohoto řádu se věci stávají hloupými. Je to jako tito lidé, kteří chodí kolem a tančí, zpívají a opakují ‚Krišna, Kršna‘ a všechny ty hloupé věci – to není řád. Vytvářejí kolosální nepořádek, jako křesťané vytvářejí velký nepořádek, jako hinduisté, jako buddhisté. Dokud se držíte ve vzorci, musíte ve světě vytvořit nepořádek. Pokud řeknete: ‚No, Amerika musí být supervelmoc‘, vytvoříte nepořádek.
Takže z toho vyvstává další otázka, pane, která je velmi… je třeba se ptát: může mysl pozorovat bez času, bez paměti, která je materiálem mysli? Paměť a čas jsou materiálem mysli. Dokáže pozorovat bez těchto dvou prvků: času a paměti? Protože pokud pozoruje s pamětí, paměť je středem, já – ne? – a čas jsem také já. Čas je evolucí mozkových buněk jako vyvíjejících se, vyvíjejících se, stávajících se, všeho ostatního. Může tedy mysl pozorovat bez paměti a času? Což je možné pouze tehdy, když je mysl zcela v klidu. A tradiční lidé to uznávají, takže říkají: ‚Musíme cvičit, abychom mlčeli. Takže ovládněte svou mysl“ – víte, triky, které hrají.
CTR: Nevidím žádný zvláštní význam v kladení důrazu na klid mysli, vůbec, protože pokud je člověk schopen vidět nedualistický způsob nahlížení na situace, pak se tok energie naopak rozproudí, než abyste se snažili vytvořit klid.
K: Můžete mít další energii k toku, větší energii, když je mysl tichá, samozřejmě.
CTR: Ale klást důraz na ticho je...
K: Ne, ne. Řekli jsme, že pozorovat nepořádek s jeho vzpomínkami, s jeho strukturou času tady nesmí být. Pak v této kvalitě je ticho mysli, která pozoruje. Ten klid není nabytá, praktikovaná věc. Přichází to přirozeně, když máte řád.
Vidíte, pane, koneckonců, co můžete udělat, je ukázat a pomoci tomu člověku jít ke dveřím. Je na něm, aby otevřel dveře. Víc než to udělat nemůžete. A celá ta myšlenka chtít pomáhat lidem, chtít – víte? – stanete se dobrodruhem a dobrodruh vůbec není věřící. Bašta.
Máme v tom pokračovat?
CTR: Myslím, že ano. Existuje další věc, kterou lze objasnit, když kladete důraz na absolutní mír.
K: Řekl jsem, pane, úplný pořádek je úplný klid mysli. Ticho mysli je nejaktivnější myslí.
CTR: To je to, co chci, abyste řekl.
K: Je to ta nejdynamičtější věc; není to jen mrtvá věc.
CTR: Lidé to mohou špatně pochopit.
K: Protože jsou zvyklí pouze na cvičení, které jim pomůže stát se... To je smrt. Ale mysl, která odešla... tímto způsobem se na to všechno zeptala, se stává mimořádně aktivní, a proto tichá.
CTR: To mám na mysli, ano.
K: Je to jako velké dynamo.
CTR: Ano.
K: Čím větší rychlost, tím více vitality.
Samozřejmě, pane, člověče – já nevím – hledá více energie. Chce více energie, jít na Měsíc, jít a žít pod mořem – sleduješ? – snaží se mít víc a víc a víc. A myslím, že toto hledání dalšího vede k nepořádku. Konzumní společnost je neuspořádaná společnost. Vidíte, onehdy jsem na nějakém místě viděl papírový kapesník Kleenex, který byl celý krásně zdobený. Následuj? (Smích)
Naše otázka tedy zní: přináší pozorování nepořádku řád? To je opravdu velmi důležitý bod, protože pro nás, pro většinu lidí, je vyžadováno úsilí při nastolení pořádku, protože lidské bytosti jsou zvyklé na úsilí – bojovat, bojovat, potlačovat, nutit se. Nyní to vše vedlo k nepořádku sociálně, navenek i uvnitř. Že jo? A potíž s lidskými bytostmi je v tom, že to nikdy nepozorovali. Nikdy nepozorovali strom, ptáka, bez rozdělení. Protože nikdy úplně nepozorovali strom nebo ptáka, nemohou pozorovat úplně sami sebe, nevidí úplný nepořádek, ve kterém člověk žije. Vždy existuje myšlenka: částečně ve mně je někde řád, který se dívá na nepořádek. Sleduješ, co myslím? Vynalezli tedy vyšší já, které nastolí řád, který nastolí řád v nepořádku: Bůh je ve vás a modlete se k tomu Bohu, on tento řád nastolí. Vždy toto úsilí. Říkáme, že kde je já, tam musí být nepořádek. A dívám-li se na svět skrze své já – svět venku nebo svět uvnitř – není zde pouze rozdělení, které přináší konflikt; že rozdělení vytváří chaos ve světě, nepořádek ve světě. Nyní pozorovat vše totálně, v čem není žádné rozdělení, toto pozorování je meditací. K tomu nemusíte cvičit. Jediné, co musíte udělat, je uvědomovat si, co se přesně děje uvnitř a venku – prostě si to uvědomit.
KRISHNAMURTI V SAN DIEGU, 15. ÚNORA 1972
vostal petr píše:Ticho mysli je nejaktivnější myslí.
Takže opět,
tichá mysl je aktivní a není na nic fixovaná,
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků