"Vzpomínám si na svého přítele Fráňu Drtikola. Jednou jsme pili kávu a on říkal: „ Podívej se - káva v klidu nebo nějaká tekutina, například voda, to je nirvána, a když se tím zamíchá, tak v té vibraci pohybu je to samsára. A náš cíl života je poznat sám sebe, to znamená poznat se v té hlubině, abychom nežili jen tu povrchovost svou i těch ostatních, i všech věcí, ale abychom zároveň poznávali i tu hloubku."
Míla Tomášová
Návštěvník píše:"Vzpomínám si na svého přítele Fráňu Drtikola. Jednou jsme pili kávu a on říkal: „ Podívej se - káva v klidu nebo nějaká tekutina, například voda, to je nirvána, a když se tím zamíchá, tak v té vibraci pohybu je to samsára. A náš cíl života je poznat sám sebe, to znamená poznat se v té hlubině, abychom nežili jen tu povrchovost svou i těch ostatních, i všech věcí, ale abychom zároveň poznávali i tu hloubku."
Míla Tomášová
Ne "jenom tu hloubku."
Návštěvník píše:Co je nirvána
Jednou jsme seděli s Fráňou Drtikolem u stolu a pili kávu.
Fráňa vzal do ruky lžičku, ukázal na stojící kávu a řekl:
“Toto je nirvána..”
Pak kávou zamíchal a dodal:
“A toto je samsáro..”
Usmála jsem se: “Nirvána je naprosté svolení k boží vůli..
“Tak, tak,” řekl a také se na mě usmál.
Míla Tomášová, Za čas a prostor, Avatar, Praha 1998, str. 118.
Mysl bez pohybu je nirvána, mysl v činnosti je samsára.
miroslav píše:Návštěvník píše:Co je nirvána
Jednou jsme seděli s Fráňou Drtikolem u stolu a pili kávu.
Fráňa vzal do ruky lžičku, ukázal na stojící kávu a řekl:
“Toto je nirvána..”
Pak kávou zamíchal a dodal:
“A toto je samsáro..”
Usmála jsem se: “Nirvána je naprosté svolení k boží vůli..
“Tak, tak,” řekl a také se na mě usmál.
Míla Tomášová, Za čas a prostor, Avatar, Praha 1998, str. 118.
To je Ono.
A proč tedy tady mnozí furt něco řeší jaksi navíc?
No asi mají nějaký problém, takže jinak nemohou, protože se musí přece nějak sebepotvrdit nebo proč?
Že by ze soucitu? No to asi bohužel ne.
Jana, Petr a skoro všichni další...
Na tom není nic špatně, to je lidské. Ale je Milost, když si to člověk sám u sebe uvědomí...
Mysl bez pohybu je nirvána, mysl v činnosti je samsára.
To je omyl.
V samsáře se mysl pohybuje a dochází ke ztotožnění vědomí s myslí a s jejími obsahy.
V nirváně se mysl pohybuje a pohyby mysli se pozorují vědomím jako obsahy vědomí: už nedochází ke ztotožnění vědomí s myslí a s jejími obsahy.
Mistr Balsekar:
"To, co vyvolává problémy, je přemítající mysl. Přemítající mysl je „já“, mysl, která vytváří mentální představy.
Přemítající mysl, „já“, které cítí, že se liší ode všeho ostatního, tu po osvícení není. Mysl, která přemítá, která si představuje, vybavuje si vzpomínky a dělá si obavy, naděje a ambice: právě toto chybí. To jediné, co zůstane, je operující mysl.
Operující mysl tu musí být dál, jinak by psycho-fyzický mechanismus nemohl vykonávat svou činnost."
http://www.advaita.cz/wcd/e-knihy/ostat ... _mluvi.pdf
dodo píše:
A slovami Drtikola: "Nirvána i Samsáro jsou totožné. A přece je nesmírný rozdíl mezi Probuzeným a člověkekm, který Pravdu nepoznává. Je to rozdíl mezi světlem a temnotou, Poznáním a nevědomostí."
Návštěvník píše:Operující mysl tu musí být dál, jinak by psycho-fyzický mechanismus nemohl vykonávat svou činnost."
(Balsekar)
miroslav píše:Tyhle vyšší nauky a formulace bývaly dříve tajné - pro dobro (nezmatení) těch nepřipravených.
"Operující mysl tu musí být dál, jinak by psycho-fyzický mechanismus nemohl vykonávat svou činnost"
Návštěvník píše:Výrok"Operující mysl tu musí být dál, jinak by psycho-fyzický mechanismus nemohl vykonávat svou činnost"
chápu v tom smyslu, že pokud by člověk nerozpoznal (operující myslí), jestli je ráno nebo večer, kde má jeho dítě zranění na ruce a čím je možné tu ránu ošetřit, atd... atd... atd...,
nemohl by v každodenním životě vůbec fungovat.
...pokud by člověk nerozpoznal (operující myslí), jestli je ráno nebo večer, kde má jeho dítě zranění na ruce a čím je možné tu ránu ošetřit, atd... atd... atd...,
nemohl by v každodenním životě vůbec fungovat.
Návštěvník píše:Výrok"Operující mysl tu musí být dál, jinak by psycho-fyzický mechanismus nemohl vykonávat svou činnost"
chápu v tom smyslu, že pokud by člověk nerozpoznal (operující myslí), jestli je ráno nebo večer, kde má jeho dítě zranění na ruce a čím je možné tu ránu ošetřit, atd... atd... atd...,
nemohl by v každodenním životě vůbec fungovat.
miroslav píše:Návštěvník píše:Výrok"Operující mysl tu musí být dál, jinak by psycho-fyzický mechanismus nemohl vykonávat svou činnost"
chápu v tom smyslu, že pokud by člověk nerozpoznal (operující myslí), jestli je ráno nebo večer, kde má jeho dítě zranění na ruce a čím je možné tu ránu ošetřit, atd... atd... atd...,
nemohl by v každodenním životě vůbec fungovat.
Operující mysl tu je dál vše je tu dál, jen vztah k tomu, co je, se změnil.
Ztratilo se jakékoliv musení. Když nic nechci, nic nemusím a zároveň mohu.
Dokonce nemusím vůbec fungovat, mohu zemřít a zároveň mohu fungovat mohu žít
Za tím musením je strach, představa, že něco nějak musí nebo nesmí být a ten osvobozením zmizí
Jana píše:
Ramesh:
Jak se můžeš zbavit myšlenky, že jsi konatelem činů, jež se dějí skrze tuto soustavu těla a mysli?
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník