UNIVERZÁLNÍ ODPOVĚĎ NA VEŠKERÉ DUCHOVNÍ HLEDÁNÍ

Re: UNIVERZÁLNÍ ODPOVĚĎ NA VEŠKERÉ DUCHOVNÍ HLEDÁNÍ

Nový příspěvekod Návštěvník » ned 05. kvě 2024 17:51:44

"Co je nejvyšší Skutečností", citací Jiddu Krišnamurtiho:

"Rovnováha mezi rozumem a láskou, Osvícení."

Jani bys, svými slovy, definovala pojem rozum a láska? Třeba tak, aby tomu porozumělo dítě.
Pojem jako produkt mysli, jsi vším, nejsi ničím apod. to bude asi úplně zbytečné.

Protože pokud by měl být rozum a láska v rovnováze, na čem jsme se tady tak nějak každý po svém docela shodli, pak je dobré i mít povědomí o tom, co vlastně mám pod tím pojmem rozum a pod pojmem láska.

Milovaný Krishnamurti to krásně popisuje, nejen, tyto pojmy, i za použití příkladů, kde se dá krásně "nasadit na stopu", nit a přímo vnímat, o čem mluví, jak on to vidí - bez prázdných frází...

Např. jeho stať Láska, která tu a onde už byla několikrát citována v celé své podobě, je úžasné, přibližující pojednání, jak Krishnamurti vnímá skutečnou láska (nezdržuji se s velkými a malými písmeny) a co láskou naopak není.
Stejně tak jeho kapitolka o rozumu, mysli a další.

Zkusíš vlastními slovy přiblížit a třeba i za použití toho příkladu, kdy se jedná o skutečnou lásku (tebou hodně používaný výraz) a kdy ne?
Návštěvník
 

Re: UNIVERZÁLNÍ ODPOVĚĎ NA VEŠKERÉ DUCHOVNÍ HLEDÁNÍ

Nový příspěvekod Jana » ned 05. kvě 2024 17:57:22

.Petra píše:
Jano, pan Tomáš to opravdu tomu tazateli řekl. Ty to považuješ za nesmysl - tím znevažuješ dva skutečné mistry - Krišnamurtiho a E. Tomáše. To si budeš muset vyřídit se svým svědomím. Aha, ty žádné svědomí nemáš - psala jsi. To mnohé vysvětluje.


Péťo, z mého pohledu je to naprostý nesmysl, neumím si představit, v jakém kontextu by mohlo být něco takového řečeno, aby to dávalo smysl.

Jestliže Ti opravdu záleží na tom, to vyjasnit a existuje věrohodný zdroj, ze kterého citace pochází, tak není žádný problém, sem ten odkaz dát a je možné se podívat na celou souvislost. Jestliže nic takového není, tak není důvod se dál o tom bavit.
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 7332
Registrován: pon 25. črc 2011 20:38:09

Re: UNIVERZÁLNÍ ODPOVĚĎ NA VEŠKERÉ DUCHOVNÍ HLEDÁNÍ

Nový příspěvekod Pedriito » ned 05. kvě 2024 18:00:13

Jano, pan Tomáš to opravdu tomu tazateli řekl. Ty to považuješ za nesmysl - tím znevažuješ dva skutečné mistry - Krišnamurtiho a E. Tomáše. To si budeš muset vyřídit se svým svědomím. Aha, ty žádné svědomí nemáš - psala jsi. To mnohé vysvětluje.


To je právě to, že nejde o slova, Mistr použije klidně slůvko Rozum v universálním smyslu, a jindy v osobním. Jakákoliv slova. A stopaři slov jsou pak z toho na větvi. ach jo.
:)
Pedriito
 

Re: UNIVERZÁLNÍ ODPOVĚĎ NA VEŠKERÉ DUCHOVNÍ HLEDÁNÍ

Nový příspěvekod Pedriito » ned 05. kvě 2024 18:10:24

Pedriito píše:
Jano, pan Tomáš to opravdu tomu tazateli řekl. Ty to považuješ za nesmysl - tím znevažuješ dva skutečné mistry - Krišnamurtiho a E. Tomáše. To si budeš muset vyřídit se svým svědomím. Aha, ty žádné svědomí nemáš - psala jsi. To mnohé vysvětluje.


To je právě to, že nejde o slova, Mistr použije klidně slůvko Rozum v universálním smyslu, a jindy v osobním. Jakákoliv slova. A stopaři slov jsou pak z toho na větvi. ach jo.
:)

Intuice, když to nerozliší, to equilibrium výrazů, vyváženě vnímat, cítt, chápat smysl, paprsek - vinoucí se od droje, když ten rozum a cit se nerozestoupily jak ty vlny (dotek Mojžíšovi hole), tak prd.
Pedriito
 

Re: UNIVERZÁLNÍ ODPOVĚĎ NA VEŠKERÉ DUCHOVNÍ HLEDÁNÍ

Nový příspěvekod Jana » ned 05. kvě 2024 18:15:27

Návštěvník píše:
"Co je nejvyšší Skutečností", citací Jiddu Krišnamurtiho:

"Rovnováha mezi rozumem a láskou, Osvícení."

Jani bys, svými slovy, definovala pojem rozum a láska?


Protiváhou rozumu je cit. Obojí je osobní záležitost a v osobním životě je dobré mezi tím udržovat rovnováhu.
Může tady být různá kvalita rozumu a různá citová kvalita.

V osvícení namísto rozumu nastupuje vhled a s tím přichází moudrost, nemusíš o tom špekulovat a rovnou je to jasné.
Protiváhou lásce (mluvíme o skutečné ničím nepodmiňované lásce) je moudrost. Ničím nepodmíněná láska je osvíceným poznáním Skutečnosti.

Dávat dohromady osvícený stav lásky s rozumem je šmajdání na jednu nohu. Dávalo by se dohromady osvícení s egem. V tu ránu by se rozum proměnil v moudrost.

A nejde to stejně jako dávat dohromady dávat dohromady moudrost s celou emocionální škálou rozmanitých pocitů.
Protože moudrost z nich udělá rázem sat-čit-ánandu a ze všech těch možných citů tady zbude jen ničím nepodmíněná láska.

Uvedu příklad, Ježíš je symbol absolutní Boží Lásky, věříš, že kdyby byl rozumný, že by se nechal přitlouct na kříž?

Ale jelikož byl moudrý, tak v něm bylo jasno, které říká moudrost: "Nejsem nic", tudíž ani nejsem nic, co by se dalo zabít, nic, čemu by se dalo jakkoliv ublížit.

Zní to děsivě, viď. Ale ono to tak opravdu je. Jakmile rozum a cit nahradí Moudrost a Láska, tak stejně jak říká Nisargadatta, nejsme tím, kdo se narodil, tím, kdo zemře, tím, kdo by se čehokoliv bál, tím, kdo by prožíval jakýkoliv problém jako realitu a náš svět je stejný, jako svět Probuzených.
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 7332
Registrován: pon 25. črc 2011 20:38:09

Re: UNIVERZÁLNÍ ODPOVĚĎ NA VEŠKERÉ DUCHOVNÍ HLEDÁNÍ

Nový příspěvekod Pedriito » ned 05. kvě 2024 18:38:14

Jana píše:
Návštěvník píše:
"Co je nejvyšší Skutečností", citací Jiddu Krišnamurtiho:

"Rovnováha mezi rozumem a láskou, Osvícení."

Jani bys, svými slovy, definovala pojem rozum a láska?


Protiváhou rozumu je cit. Obojí je osobní záležitost a v osobním životě je dobré mezi tím udržovat rovnováhu.
Může tady být různá kvalita rozumu a různá citová kvalita.

V osvícení namísto rozumu nastupuje vhled a s tím přichází moudrost, nemusíš o tom špekulovat a rovnou je to jasné.
Protiváhou lásce (mluvíme o skutečné ničím nepodmiňované lásce) je moudrost. Ničím nepodmíněná láska je osvíceným poznáním Skutečnosti.

Dávat dohromady osvícený stav lásky s rozumem je šmajdání na jednu nohu. Dávalo by se dohromady osvícení s egem. V tu ránu by se rozum proměnil v moudrost.

A nejde to stejně jako dávat dohromady dávat dohromady moudrost s celou emocionální škálou rozmanitých pocitů.
Protože moudrost z nich udělá rázem sat-čit-ánandu a ze všech těch možných citů tady zbude jen ničím nepodmíněná láska.

Uvedu příklad, Ježíš je symbol absolutní Boží Lásky, věříš, že kdyby byl rozumný, že by se nechal přitlouct na kříž?

Ale jelikož byl moudrý, tak v něm bylo jasno, které říká moudrost: "Nejsem nic", tudíž ani nejsem nic, co by se dalo zabít, nic, čemu by se dalo jakkoliv ublížit.

Zní to děsivě, viď. Ale ono to tak opravdu je. Jakmile rozum a cit nahradí Moudrost a Láska, tak stejně jak říká Nisargadatta, nejsme tím, kdo se narodil, tím, kdo zemře, tím, kdo by se čehokoliv bál, tím, kdo by prožíval jakýkoliv problém jako realitu a náš svět je stejný, jako svět Probuzených.


Uvědom si Jano, nemůžeš předpokládat, že ti sem příjdou lidi vnímající to jako ty, a Dodovi furt nevěřím, že to vnímá stejně... Jako potkal jsem fanatika krišňáka, katolíka, jehovistu, mormona, a kdoví koho. Společným pojmem je fanatismus. Paradoxně jsem poznal jednoho Mohamedána, co tu byl na studiích, a dodnes se mi po něm stýzká, ať mu Aláh přeje, tomu veselému a hned ti se vším nápomocnému človíčkovi. Jeho jméno mám na jazyku, .. :-) no je to asi třicet a něco let...
Pedriito
 

Re: UNIVERZÁLNÍ ODPOVĚĎ NA VEŠKERÉ DUCHOVNÍ HLEDÁNÍ

Nový příspěvekod Pedriito » ned 05. kvě 2024 18:55:12

Nenech svá slova furt druhým dokládat jejich zaulizovanost, i kdyby v ní vězeli, tím je neosvobodíš. Leda je nasereš.
Proto je prospěšný např. vědět, jak to v tom těle a psychice fakčí, abys mohla být nápocna i lidem, co maj bolest, nejen láskou mluvit k lásce. Ta to nepotřebuje, čeká až ji foukneš, kam v tom světě třeba.
Pedriito
 

Re: UNIVERZÁLNÍ ODPOVĚĎ NA VEŠKERÉ DUCHOVNÍ HLEDÁNÍ

Nový příspěvekod Návštěvník » ned 05. kvě 2024 19:05:37

Protiváhou rozumu je cit. Obojí je osobní záležitost a v osobním životě je dobré mezi tím udržovat rovnováhu.
Může tady být různá kvalita rozumu a různá citová kvalita.

V osvícení namísto rozumu nastupuje vhled a s tím přichází moudrost, nemusíš o tom špekulovat a rovnou je to jasné.
Protiváhou lásce (mluvíme o skutečné ničím nepodmiňované lásce) je moudrost. Ničím nepodmíněná láska je osvíceným poznáním Skutečnosti.

Dávat dohromady osvícený stav lásky s rozumem je šmajdání na jednu nohu. Dávalo by se dohromady osvícení s egem. V tu ránu by se rozum proměnil v moudrost.

A nejde to stejně jako dávat dohromady dávat dohromady moudrost s celou emocionální škálou rozmanitých pocitů.
Protože moudrost z nich udělá rázem sat-čit-ánandu a ze všech těch možných citů tady zbude jen ničím nepodmíněná láska.

Uvedu příklad, Ježíš je symbol absolutní Boží Lásky, věříš, že kdyby byl rozumný, že by se nechal přitlouct na kříž?

Ale jelikož byl moudrý, tak v něm bylo jasno, které říká moudrost: "Nejsem nic", tudíž ani nejsem nic, co by se dalo zabít, nic, čemu by se dalo jakkoliv ublížit.

Zní to děsivě, viď. Ale ono to tak opravdu je. Jakmile rozum a cit nahradí Moudrost a Láska, tak stejně jak říká Nisargadatta, nejsme tím, kdo se narodil, tím, kdo zemře, tím, kdo by se čehokoliv bál, tím, kdo by prožíval jakýkoliv problém jako realitu a náš svět je stejný, jako svět Probuzených.


Mě se se slovy moc nechce žonglovat a nikdy nechtělo, ale máme to prostě jinak položené.
Kdysi, kdysi, Miroslav napsal takovou svou úvahu o moudrosti a právě on použil ten příběh s ptákem, který aby mohl létat, musí mít obě křídla v symbióze. Rozum a cit.
A ve mě jeho pojednání o moudrosti dosti zarezonovalo.

Dnes, po letech jeho úpadku, sejití z cesty, už by asi takovou úvahu nenapsal, škoda. Ale i to je součást hledání, cesty, úpad a vstání z popela. Proměna.

Moudrost není protiváhou bezpodmínečné lásky, stejně jako rozum není ego.

Moudrost je harmonickým spojením rozumu a citu. Jeho vyústěním.

O tom, co je rozum, resp. jak ty vnímáš rozum, jsi napsala myslím dostatečně. (Už teď tvůj pták nemá jedno křídlo).

Ale jak vnímáš, co je to ta láska, resp. cit.?
Návštěvník
 

Re: UNIVERZÁLNÍ ODPOVĚĎ NA VEŠKERÉ DUCHOVNÍ HLEDÁNÍ

Nový příspěvekod Návštěvník » ned 05. kvě 2024 19:35:02

Uvedu příklad, Ježíš je symbol absolutní Boží Lásky, věříš, že kdyby byl rozumný, že by se nechal přitlouct na kříž?

Ale jelikož byl moudrý, tak v něm bylo jasno, které říká moudrost: "Nejsem nic", tudíž ani nejsem nic, co by se dalo zabít, nic, čemu by se dalo jakkoliv ublížit.

K tvému uvedenému příkladu.

Ježíš byl jak rozumný, tak plný skutečného citu (po tvém bezpodmínečné lásky), ve kterém není stopy po pýše, stopy ega.
Kázal k lidem, kteří mu chtěli naslouchat, stejně jako např. Jan Hus, protože jinak nemohl (nemohli). O skutečné Pravdě, Lásce (Láska, ta tě osvobodí), kde není místa pro ego - chtění čehokoli pro sebe, svůj prospěch atd. - i proto jeho akt vypráskání farizujů z chrámu. On dobře věděl, nebo tušil, stejně jako Hus, k čemu jeho kroky směřují, dříve nebo později, k potrestání a ke smrti, ostatně jako každého smrtelníka a i jak velkou bolest to jeho tělu způsobí (jeho zvolání na kříži: Otče, proč jsi mě opustil!?). Ale jak jsem psala, nemohlli jinak.

I toto si každý z nás v běžném životě, v určité etapě cesty, pokud je opravdová, užíváme v určité podobě všichni. Skutečně hledající. Pocit opuštěnosti, odtržení od Boha atd.


Já si myslím, že Ježíš, Hus byli velice rozumní, vědoucí lidé (nebyli ne-rozumní), byli vidící, vizionáři, navíc obdařeni skutečným citem - láskou ke svému Otci a všem jeho bytostem bez rozdílu.
Byli obdařeni Vášní bez podmínek.

Mimochodem, pokud bych měla jednou větou shrnout, - co je to láska - podle Krishnamurtiho - tak láska je vášeň bez příčiny...

Krátký úryvek od Krishnamurtiiho, kapitola Láska.

Bez lásky nemá váš každodenní život smysl. A lásku nelze mít tam, kde není krása. Krása není něco, co vidíte. Není ve skvostném obrazu ani v pohledu na nádherný strom, není v úžasné stavbě ani v půvabné ženě. Je tehdy, když vaše srdce a mysl vědí, co je to láska. Bez lásky a krásy tohoto druhu neexistuje ctnost, a vy už víte, že ať se snažíte jakkoli zlepšit svět a nakrmit chudé, vzejde z toho jen další zmatek, neboť bez lásky má člověk v mysli a v srdci jenom ošklivost a bídu. A naopak, když je ve vás láska a krása, všechno co děláte, je správné a v pořádku. Kdo miluje, může dělat co chce, protože láska řeší úplně všechno.

Přicházíme tedy k tomuto bodu: Bylo by možné, aby se naše mysl rozevřela , a to beze vší disciplíny, bez přemítání, bez nátlaku, bez vlivu nějaké knihy, učitele anebo vůdce; bylo by možné, aby se rozzářila v lásce, jako se před vámi rozžali západ slunce?
Zdá se mi, že je k tomu absolutně nutné jedno: vášeň bez příčiny - vášeň, kterou nerodí oddanost ani lpění, vášeň, která není pouhý chtíč. Člověk, který neví, co je vášeň, nikdy nepozná lásku, protože láska do něho vstoupí, jen když se vytratí „já".
Mysl, která hledá, není vášnivá a rozevřít se lásce bez hledání je jediný způsob, jak k ní dospět - rozevřít se jí neúmyslně, bez úsilí a bez veškerých zkušeností. Potom zjistíte, že láska nezná čas a že je osobní i neosobní, patří jednomu i mnohému. Je jako květina, k níž lze přivonět anebo ji pominout. Je tu pro každého a pro toho, kdo si dá námahu na ni pohlédnout a s potěšením ji do sebe vdechne. Jestli je jí kdo nablízku nebo ne, znamená pro ni totéž. Je plná vůně, a proto se o ni dělí s každým.

Láska je něco živého, nového, čerstvého. Nemá včerejšek ani zítřek, je mimo myšlenkovou vřavu. Zná ji pouze nevinná mysl a ta ví, jak žít ve světě, který nevinný není. Nalézt tuto mimořádnou věc, kterou člověk nekonečně hledal v uctívání a sebeobětování, ve svých vztazích a v sexu, v nejrůznějších potěšeních a bolestech, je možné pouze tehdy, když mysl porozumí sama sobě a dospěje tak k svému přirozenému konci. Láska pak nemá protějšek a není s ničím v rozporu.

Mohli byste se zeptat: Když takovou lásku najdu, co se stane s mou ženou, dětmi, s mojí rodinou? Je přece nutné je zabezpečit. Jestliže si kladete takovou otázku, pak jste nestanuli mimo pole myšlení, mimo pole vědomí. Kdo tam stanul, ten se takto neptá, protože ví, co je láska, v níž není myšlenka, a proto ani čas. Možná že vás tyto věty okouzlují nebo hypnotizují, ale dojít opravdu za myšlení a čas - tedy za všecky starosti - znamená být si vědom toho, že existuje ničemu nepodobná dimenze nazývaná láska.
Ale vy nevíte, jak se k té podivuhodné fontáně dostat. Co tedy uděláte? Když nevíte, neuděláte přece nic. Naprosto nic. Tak ve vás vzejde naprosté ticho. Rozumíte, co to znamená? Znamená to, že už nehledáte, nic nevyžadujete a za ničím se neženete. Střed, kterým jste byli, přestal existovat. Je láska.


Návštěvník
 

Re: UNIVERZÁLNÍ ODPOVĚĎ NA VEŠKERÉ DUCHOVNÍ HLEDÁNÍ

Nový příspěvekod Návštěvník » ned 05. kvě 2024 19:38:16

Až budu mít prostor, povlkádám na forum Tara jednotlivé kapitoly Krishnamurtiho. Zjistila jsem, že web, kde celá kniha Volnost, která neví, už nefunguje. Naštěstí mám knihu na PC ve wordu.
Návštěvník
 

Re: UNIVERZÁLNÍ ODPOVĚĎ NA VEŠKERÉ DUCHOVNÍ HLEDÁNÍ

Nový příspěvekod Pedriito » ned 05. kvě 2024 19:39:00

Sice to nebylo na mě, ale je v tom pěknej guláš, v těch hlavičkách.
Vrcholnou chutí toho guláše je, pomlaskávat si, jsem láska, jsem láska, jsem láska,
či neexistuju, neexistuju, neexistuju...
to se máme, juch!
Pedriito
 

Re: UNIVERZÁLNÍ ODPOVĚĎ NA VEŠKERÉ DUCHOVNÍ HLEDÁNÍ

Nový příspěvekod Pedriito » ned 05. kvě 2024 19:40:33

Pedriito píše:Sice to nebylo na mě, ale je v tom pěknej guláš, v těch hlavičkách.
Vrcholnou chutí toho guláše je, pomlaskávat si, jsem láska, jsem láska, jsem láska,
či neexistuju, neexistuju, neexistuju...
to se máme, juch!

To bylo na tohle:

Ale jak vnímáš, co je to ta láska, resp. cit.?
Pedriito
 

Re: UNIVERZÁLNÍ ODPOVĚĎ NA VEŠKERÉ DUCHOVNÍ HLEDÁNÍ

Nový příspěvekod Návštěvník » ned 05. kvě 2024 20:05:33

Pedriito píše:
Pedriito píše:Sice to nebylo na mě, ale je v tom pěknej guláš, v těch hlavičkách.
Vrcholnou chutí toho guláše je, pomlaskávat si, jsem láska, jsem láska, jsem láska,
či neexistuju, neexistuju, neexistuju...
to se máme, juch!

To bylo na tohle:

Ale jak vnímáš, co je to ta láska, resp. cit.?


Jj.

Úplně poslední úryvek z knihy Volnost, která neví:

Kdo o sobě tvrdí, že zná - nezná. Řeknete-li, že jste k něčemu takovému dospěli, nebude to pravda. Kdo vypráví, že to zažil, nezažil z toho nic. Taková povídání jsou pouze k vykořisťování druhých - přátel i nepřátel.
Člověk se pak nutně ptá, zda by bylo možné k té věci dospět, aniž by ji hledal, aniž by ji přivolával a pokoušel se
o ni. Zda by nemohla přijít jako závan větru do otevřeného okna. Závan větru přizvat nelze. Je však možné otevřít okno - a nic při tom nečekat. Byl by to jen další sebeklam.

Neptáte se někdy, proč vlastně se člověku té věci nedostává? Lidé spolu mají děti a sexuální vztahy, zažívají určitou něhu, vzájemnost, sounáležitost a přátelství. Ale proč v nich není tamto? Nepodivili jste se někdy, když jste měli méně práce a procházeli jste se zanedbanými ulicemi anebo seděli v autobuse, který vás vezl na výlet k řece či do lesa plného ptačího zpěvu, nepřišlo vám někdy na mysl, proč vlastně člověk, který tu žije stovky tisíc let, tu věc -tu květinu, která neuvadá - nedostal? Proč lidé jako vy, schopní a bystří, bojovní a soupeřiví, mající k dispozici počítače a úžasnou techniku, se kterou dosáhli hvězd a podzemních a podmořských hlubin -, proč nikdy nedošli téhle jedné věci, na níž opravdu záleží? Nevím, nakolik jste se kdy vážně postavili otázce, proč jsou vaše srdce prázdná.

Pokud si ji položíte, jaká bude vaše odpověď - přímá odpověď bez vytáček a předstírání? Bude úměrná intenzitě a naléhavosti vašeho tázání. Vám však naléhavost chybí, jelikož se vám nedostává energie. Energie, která je zápalem pro věc, bez něhož nelze dojít pravdy; energie, která je vášní, za níž se neukrývá žádost. Lidé se však většinou vášně bojí. Člověk nikdy neví, kam ho dovede.

Takže je to asi ze strachu, že se vám nedostává energie, která je vášní objevit, proč ve vás není náboj lásky, proč se ve vašem srdci nerozhořel zázračný plamen. Prozkoumáte-li svou mysl a srdce hodně zblízka, pochopíte, proč to ve vás není. A bude-li přitom s vámi i vášnivý zápal, najednou poznáte, že to tu je. To, čemu se říká láska, se dostaví pouze ve stavu naprostého odmítnutí, které je nejvyšší formou vášně.

Lásku - podobně jako pokoru - nelze pěstovat. Pokora vstupuje do života ve chvíli, kdy končí domýšlivost.

Co však pokora je, přitom ale nebudete vědět. Ví to jen člověk, který je pyšný. A stejně tak: když dáte celou svou mysl, srdce, nervy, oči - celou svou bytost -, abyste zjistili, jak žít a vidět, co je, a dospějete i za to, co je, a zcela a naprosto odmítnete své dosavadní životní způsoby, pak tímto odmítnutím čehosi ohavného se vyjeví to druhé. Ani tohle však nebudete vědět. Člověk, který ví, že mlčí anebo že miluje, nepoznal ani lásku, ani mlčení.
Návštěvník
 

Re: UNIVERZÁLNÍ ODPOVĚĎ NA VEŠKERÉ DUCHOVNÍ HLEDÁNÍ

Nový příspěvekod Jana » ned 05. kvě 2024 20:37:47

Návštěvník píše:
Krátký úryvek od Krishnamurtiiho, kapitola Láska.

Bez lásky nemá váš každodenní život smysl. A lásku nelze mít tam, kde není krása. Krása není něco, co vidíte. Není ve skvostném obrazu ani v pohledu na nádherný strom, není v úžasné stavbě ani v půvabné ženě. Je tehdy, když vaše srdce a mysl vědí, co je to láska. Bez lásky a krásy tohoto druhu neexistuje ctnost, a vy už víte, že ať se snažíte jakkoli zlepšit svět a nakrmit chudé, vzejde z toho jen další zmatek, neboť bez lásky má člověk v mysli a v srdci jenom ošklivost a bídu. A naopak, když je ve vás láska a krása, všechno co děláte, je správné a v pořádku. Kdo miluje, může dělat co chce, protože láska řeší úplně všechno.

Přicházíme tedy k tomuto bodu: Bylo by možné, aby se naše mysl rozevřela , a to beze vší disciplíny, bez přemítání, bez nátlaku, bez vlivu nějaké knihy, učitele anebo vůdce; bylo by možné, aby se rozzářila v lásce, jako se před vámi rozžali západ slunce?
Zdá se mi, že je k tomu absolutně nutné jedno: vášeň bez příčiny - vášeň, kterou nerodí oddanost ani lpění, vášeň, která není pouhý chtíč. Člověk, který neví, co je vášeň, nikdy nepozná lásku, protože láska do něho vstoupí, jen když se vytratí „já".
Mysl, která hledá, není vášnivá a rozevřít se lásce bez hledání je jediný způsob, jak k ní dospět - rozevřít se jí neúmyslně, bez úsilí a bez veškerých zkušeností. Potom zjistíte, že láska nezná čas a že je osobní i neosobní, patří jednomu i mnohému. Je jako květina, k níž lze přivonět anebo ji pominout. Je tu pro každého a pro toho, kdo si dá námahu na ni pohlédnout a s potěšením ji do sebe vdechne. Jestli je jí kdo nablízku nebo ne, znamená pro ni totéž. Je plná vůně, a proto se o ni dělí s každým.

Láska je něco živého, nového, čerstvého. Nemá včerejšek ani zítřek, je mimo myšlenkovou vřavu. Zná ji pouze nevinná mysl a ta ví, jak žít ve světě, který nevinný není. Nalézt tuto mimořádnou věc, kterou člověk nekonečně hledal v uctívání a sebeobětování, ve svých vztazích a v sexu, v nejrůznějších potěšeních a bolestech, je možné pouze tehdy, když mysl porozumí sama sobě a dospěje tak k svému přirozenému konci. Láska pak nemá protějšek a není s ničím v rozporu.

Mohli byste se zeptat: Když takovou lásku najdu, co se stane s mou ženou, dětmi, s mojí rodinou? Je přece nutné je zabezpečit. Jestliže si kladete takovou otázku, pak jste nestanuli mimo pole myšlení, mimo pole vědomí. Kdo tam stanul, ten se takto neptá, protože ví, co je láska, v níž není myšlenka, a proto ani čas. Možná že vás tyto věty okouzlují nebo hypnotizují, ale dojít opravdu za myšlení a čas - tedy za všecky starosti - znamená být si vědom toho, že existuje ničemu nepodobná dimenze nazývaná láska.
Ale vy nevíte, jak se k té podivuhodné fontáně dostat. Co tedy uděláte? Když nevíte, neuděláte přece nic. Naprosto nic. Tak ve vás vzejde naprosté ticho. Rozumíte, co to znamená? Znamená to, že už nehledáte, nic nevyžadujete a za ničím se neženete. Střed, kterým jste byli, přestal existovat. Je láska.




Tohle je naprosto skvěle napsané. Láska je dokonalým prostředkem k osvícení.

Gratuluju k nalezení takovéhle citace, která Tě oslovila.

A mám radost, že nebloudíš.

A díky.
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 7332
Registrován: pon 25. črc 2011 20:38:09

Re: UNIVERZÁLNÍ ODPOVĚĎ NA VEŠKERÉ DUCHOVNÍ HLEDÁNÍ

Nový příspěvekod Pedriito » ned 05. kvě 2024 22:25:57

Jana píše:
Návštěvník píše:
Krátký úryvek od Krishnamurtiiho, kapitola Láska.

Bez lásky nemá váš každodenní život smysl. A lásku nelze mít tam, kde není krása. Krása není něco, co vidíte. Není ve skvostném obrazu ani v pohledu na nádherný strom, není v úžasné stavbě ani v půvabné ženě. Je tehdy, když vaše srdce a mysl vědí, co je to láska. Bez lásky a krásy tohoto druhu neexistuje ctnost, a vy už víte, že ať se snažíte jakkoli zlepšit svět a nakrmit chudé, vzejde z toho jen další zmatek, neboť bez lásky má člověk v mysli a v srdci jenom ošklivost a bídu. A naopak, když je ve vás láska a krása, všechno co děláte, je správné a v pořádku. Kdo miluje, může dělat co chce, protože láska řeší úplně všechno.

Přicházíme tedy k tomuto bodu: Bylo by možné, aby se naše mysl rozevřela , a to beze vší disciplíny, bez přemítání, bez nátlaku, bez vlivu nějaké knihy, učitele anebo vůdce; bylo by možné, aby se rozzářila v lásce, jako se před vámi rozžali západ slunce?
Zdá se mi, že je k tomu absolutně nutné jedno: vášeň bez příčiny - vášeň, kterou nerodí oddanost ani lpění, vášeň, která není pouhý chtíč. Člověk, který neví, co je vášeň, nikdy nepozná lásku, protože láska do něho vstoupí, jen když se vytratí „já".
Mysl, která hledá, není vášnivá a rozevřít se lásce bez hledání je jediný způsob, jak k ní dospět - rozevřít se jí neúmyslně, bez úsilí a bez veškerých zkušeností. Potom zjistíte, že láska nezná čas a že je osobní i neosobní, patří jednomu i mnohému. Je jako květina, k níž lze přivonět anebo ji pominout. Je tu pro každého a pro toho, kdo si dá námahu na ni pohlédnout a s potěšením ji do sebe vdechne. Jestli je jí kdo nablízku nebo ne, znamená pro ni totéž. Je plná vůně, a proto se o ni dělí s každým.

Láska je něco živého, nového, čerstvého. Nemá včerejšek ani zítřek, je mimo myšlenkovou vřavu. Zná ji pouze nevinná mysl a ta ví, jak žít ve světě, který nevinný není. Nalézt tuto mimořádnou věc, kterou člověk nekonečně hledal v uctívání a sebeobětování, ve svých vztazích a v sexu, v nejrůznějších potěšeních a bolestech, je možné pouze tehdy, když mysl porozumí sama sobě a dospěje tak k svému přirozenému konci. Láska pak nemá protějšek a není s ničím v rozporu.

Mohli byste se zeptat: Když takovou lásku najdu, co se stane s mou ženou, dětmi, s mojí rodinou? Je přece nutné je zabezpečit. Jestliže si kladete takovou otázku, pak jste nestanuli mimo pole myšlení, mimo pole vědomí. Kdo tam stanul, ten se takto neptá, protože ví, co je láska, v níž není myšlenka, a proto ani čas. Možná že vás tyto věty okouzlují nebo hypnotizují, ale dojít opravdu za myšlení a čas - tedy za všecky starosti - znamená být si vědom toho, že existuje ničemu nepodobná dimenze nazývaná láska.
Ale vy nevíte, jak se k té podivuhodné fontáně dostat. Co tedy uděláte? Když nevíte, neuděláte přece nic. Naprosto nic. Tak ve vás vzejde naprosté ticho. Rozumíte, co to znamená? Znamená to, že už nehledáte, nic nevyžadujete a za ničím se neženete. Střed, kterým jste byli, přestal existovat. Je láska.




Tohle je naprosto skvěle napsané. Láska je dokonalým prostředkem k osvícení.

Gratuluju k nalezení takovéhle citace, která Tě oslovila.

A mám radost, že nebloudíš.

A díky.


Jak to víš, že návštěvník nebloudí, to jsi vyčetla z toho hezkýho textu?
Pedriito
 

Re: UNIVERZÁLNÍ ODPOVĚĎ NA VEŠKERÉ DUCHOVNÍ HLEDÁNÍ

Nový příspěvekod Veil » pon 06. kvě 2024 10:06:28

Pedriito píše:
Veil píše:
Přesně na té scéně je vidět, jak si člověk nedokáže vyložit to není žádné já. Jak si musí vytvořit nepravé já, které tedy není a pak to pravé já, kterým ve skutečnosti je. A borec porazí nepravé já a pak sedí a usmívá se. No to je krásná ukázka jak nesmyslné to je. Není žádné já. Je jen všechno a nic zároveň. Není to konec nějakého nepravého já, po kterém zůstanete sedět a usmívat se. Svým způsobem je to konec nás všech, světa i vesmíru. Je to skutečný ničitel světů.


Tohle je zatím v našem případě život, taková krátká kulturní vložka.. v nekonečném sledu.


Je jen tohle. Žádný nekonečný sled.

Tobě prostě snaha o meditaci - což je v podstatě osobní smrt - (z ní sesnáš, jak to v tý smrti je) nešla, nefungovala.


Není žádné "tobě". Snaha o meditaci je jen překážka. Jako každé hledání, jako každá cesta, jako každé učení, jako každý mistr.

Tak jsi šel na to jinak. Jenže takový skok, v kterým zatím ještě letíš, dopadne tvrdě.


Já na to nijak nešel. Jít na to jakkoli je překážka.

Jednou si vzpomeň.
:-)


Já si na nic nikdy nevzpomenu. Není žádné já a já nemám žádné vzpomínky.
Veil
 
Příspěvky: 1599
Registrován: pon 24. srp 2020 13:58:03

Re: UNIVERZÁLNÍ ODPOVĚĎ NA VEŠKERÉ DUCHOVNÍ HLEDÁNÍ

Nový příspěvekod miroslav » pon 06. kvě 2024 14:23:53

Veil píše:
Já na to nijak nešel. Jít na to jakkoli je překážka.



Překážka se jenom jeví. To, že někdo na to nějak jde se také jenom jeví, stejně jako že někdo na to nijak nejde. Nebo by se snad mělo jevit něco jiného než se jeví?
To, že je něco lepší nebo horší se také jenom jeví. Není nic jiného než jevení se. Jakýkoliv rozdíl, posuzování, diskutování, pravda, omyl vše se jenom jeví a je to jedno - Jedno.
Uživatelský avatar
miroslav
 
Příspěvky: 3681
Registrován: čtv 29. kvě 2014 10:33:24

Předchozí

Zpět na Probuzení

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků