Dám tu na úvod celý příspěvěk, ať je tu kontext.
Zdeněk píše:...
(Ještě se v původních textech objevuje džhána, tu my necvičíme, jakože je to zbytečný, ale mě se to nějak nezdá.)
dodo píše:Džhána je pre buddhistu nesmierne dôležitá. Tu je celkom dobre vysvetlené, prečo:
http://www.dhamma.wz.cz/bdelost.htm
Zdeněk píše:Díky. Budu se nad tím nějaký čas zamýšlet.
...
Šmajrá dodo tak jsem se to tak snažil pochopit, závity se vařily... a pak mě napadlo se kouknout na jeho obličej... a jó, že jsem se nepodíval dřív, to je něco jako to tvoje Slovo Buddhovo.
Thánissaró Bhikkhu třeba tohle píše:
Když se s těmito třemi vlastnostmi zaměříte na tělo jakožto tělo, zcela přirozeně se utišíte a spočinete příjemně s tělem v přítomném okamžiku. Tehdy jste připraveni na druhý stupeň tohoto cvičení, totiž uvědomování si fenoménu vznikání a zanikání. Na tomto stupni se snažíte porozumět tomu, jak funguje proces příčiny a následku ve vztahu k přítomnosti.
...
Dejme tomu, že při praxi soustředění máte problémy s hněvem. Místo abyste se do něj zaplétali, prostě si jen buďte vědomi, kdy je přítomen a kdy není. Sledujte hněv čistě jako jev – jak přichází, jak odchází.
Zdeněk píše:Už si to někdy zkoušel? To je jako se spánkem. Spánek nastane, protože nebdíš. Nemůžeš bdít nebdění. Meditujícího při meditaci postupně spánek nechtěně přemáhá, aby se leknutím/trhnutím zase probudil. Tak jaké pozorování přicházení a odcházení. Podobně s hněvem. Tihle školometští buddhisté aby je čert vzal.
U tohohle mnicha je vidět že má praxi, že ví o čem mluví: