Vostálník píše:Každá forma jedná podle vlastní přirozenosti. Je to pouze, když nastane ztotožnění a já začnu myslet, že já jsem jednající, ačkoli je to pouze kombinace těchto tří gun, která vše koná, tak si potom osobuji (přijímám) zcela zbytečně zodpovědnosti a následky těchto činů, které vlastně vůbec nejsou moje. Činy budou nastávat v každém případě; a budou to takové činy, které budou záviset na třech gunách (tedy sattva - čirost, jasnost a harmonie; radžas - vzrušení, energie a činnost; a tamas - ochablost, odpor a zaslepenost) a životní síle.
.............V průběhu jedné vteřiny, když se probudíte, tu je naprostá láska, naprostá laskavost, není tu žádný egoismus. Takže bdělý stav je kvalitou sattva-guny; následně poté jsou tu fyzické činnosti, způsobené nutností, přirozeností, povinnostmi; pocházejí z radžas-guny. Všechny tyto činnosti nastávají samy od sebe, ale člověk chybně říká: "Já dělám toto", čímž se chybně ztotožňuje s konatelem a přebírá zodpovědnost a toto je práce tamas-guny
V průběhu jedné vteřiny, když se probudíte, tu je naprostá láska, naprostá laskavost, není tu žádný egoismus. Takže bdělý stav je kvalitou sattva-guny
Ano, to odpovídá popisu Probuzených - naprostá láska, naprostá laskavost, není tu žádný egoismus, žádný projev ega. Je to šťastný stav bez odporu i jakékoliv kritiky.
následně poté jsou tu fyzické činnosti, způsobené nutností, přirozeností, povinnostmi; pocházejí z radžas-guny. Všechny tyto činnosti nastávají samy od sebe, ale člověk chybně říká: "Já dělám toto", čímž se chybně ztotožňuje s konatelem a přebírá zodpovědnost a toto je práce tamas-guny
Je zajímavé, že z ega "víme", že jsme konatelé, "víme", kdo co dělá špatně, "víme", proč je kdo hlupák, protože "neví". Přitom tamas je stavem zaslepenosti a odporu. Proto v tamasu jsme tím hlupákem, který "ví", kdo je hlupák, sami.
Ale nejsme konatelé, proto s tím nemůžeme nic dělat.