Nisargadatta Maharadž

Nisargadatta Maharadž

Nový příspěvekod Návštěvník » stř 30. pro 2015 12:44:00

Šrí Nisargadatta Maharádž (1897 - 1981)

Obrázek
Tento seberealizovaný mistr, který žil v chudinské čtvrti v Bombaji, se stal proslulý svými brilantními, vtipnými a spontánními promluvami, ve kterých vyučoval prostou a úspornou džňána jógu, založenou na vlastní zkušenosti. Mnohé z těchto promluv byly publikovány knižně. První z knih, Já jsem To, si jakožto dílo moderní klasiky velmi cení všichni, kteří praktikují Advaitu.

Šrí Nisargadatta Maharadž se narodil v Bombaji v dubnu 1897. Jeho rodiče, kteří mu dali jméno Maruti, měli malý statek ve vesnici Kandalgaon, v okrese Ratnagiri ve státě Mahrastra. Jeho otec Šivrampant byl chudý člověk, který byl před tím, než se stal zemědělcem, sluhou v Bombaji.

Maruti pracoval jako chlapec na otcově statku. Přestože vyrostl téměř bez jakéhokoli formálního vzdělání, byl ovlivněn náboženskými představami otcova přítele Višnu Haribhau Gora, který byl zbožným brahmínem.

Kethwadi 10 th lane, MumbaiMarutiho otec zemřel, když bylo chlapci osmnáct let, a zanechal po sobě svou ženu a šest dětí. Maruti a jeho starší bratr odešli ze statku do Bombaje hledat práci. Poté, co krátce pracoval jako úředník, otevřel si Maruti obchod, kde prodával dětské oblečení, tabák a v Indii populární cigarety ubalené z tabákových listů, kterým se říká beedies. Obchod byl poměrně úspěšný a Maruti se v roce 1924 oženil. Brzy následoval syn a tři dcery.

Když bylo Marutimu 34 let, přivedl ho jeho přítel Yashwantrao Baagkar ke svému guruovi, Šrí Siddharamešvaru Maharadžovi. Guru dal Marutimu mantru a určité pokyny a nedlouho poté zemřel. Šrí Nisargadatta na to později vzpomínal takto:

Obrázek

"Můj guru mi uložil, abych si hleděl pocitu "Já jsem" a nevěnoval pozornost ničemu jinému. Tak jsem ho poslechl. Neprováděl jsem žádná konkrétní dechová ani meditační cvičení, ani jsem nestudoval duchovní texty. Ať se stalo cokoli, obrátil jsem od toho svou pozornost, a setrvával v pocitu "Já jsem". Může se to zdát příliš snadné, nebo dokonce primitivní. Jediný důvod, proč jsem to dělal byl, že mi to řekl můj guru. A přece to fungovalo!"

Během tří let Maruti realizoval své Já a přijal nové jméno Nisargadatta. Stal se sádhuem a pěšky putoval do Himálaje, ale nakonec se vrátil do Bombaje, kde žil až do konce svého života, pracoval jako prodavač cigaret a ve svém domě předával lidem duchovní moudrost.

Díky úspěchu knihy Já jsem To, která vyšla poprvé v anglickém překladu v roce 1973, se stal mezinárodně slavným a mnoho západních žáků ho navštěvovalo v jeho bytě, kde poskytoval satsangy.

Šrí Nisargadatta Maharadž zemřel v roce 1981, ve věku 84 let.
Návštěvník
 

Re: Nisargadatta Maharadž

Nový příspěvekod Návštěvník » ned 07. dub 2019 12:39:12

Když se Nisargadatty Maharadže ptali „Máte myšlenky?“
Řekl: „Nejen myšlenky, objevují se i přání a emoce. Ale při doručení se nepřevezmou. Myšlenky a touhy mohou vyvstat, ale jen se pozorují.“ Organismus pokračuje v činnosti i po osvícení a může fungovat pouze podle svých vrozených vlastností. Jednou z Maharadžových vlastností byla netrpělivost a toto byl příznak netrpělivosti.
Nicméně byl podmíněný tak, že vás pravidelně očekával patnáct minut před začátkem.
Byli tam čekající návštěvníci. A tak se projevila netrpělivost, jak to odpovídalo jeho povaze. Myšlenky a obavy v džňánim vyvstanou a jen se pozorují. Nezanechávají po sobě žádný zbytek. Mohli jste vidět, jak se Maharadž v jedné minutě na někoho divoce rozčílil a doslova v příští minutě někdo něco řekl a Maharadž se zaradoval. Žádná reakce v něm nic nezanechala. Reakce byla spontánní a byla přijata. Ale kdyby poznání nebylo úplné a pravdivé, pak by si jeho organismus mohl myslet: „Považují mě za džňániho, čeká se ode mě, že se nerozhněvám. Musím si dávat pozor, abych se nerozhněval.“ Maharadž se o to ani v nejmenším nestaral. Hněv vyvstal a bylo to. I po osvícení je mezi jednotlivými psycho-fyzickými organismy nesmírné množství rozdílů. Maharadž překypoval vznětlivým temperamentem, zatím co Ramana Mahariši byl klidný a rozhněval se málokdy. Je to dáno rozdílností vrozených povahových rysů dotyčných organismů. Více či méně fungují dál na základě původních vlastností. Není tomu tedy tak, že by osvícení vytvářelo kopii nějakého přesného prototypu osvícené bytosti.
http://www.advaita.cz/wcd/e-knihy/ostat ... _mluvi.pdf
Návštěvník
 

Re: Nisargadatta Maharadž

Nový příspěvekod Návštěvník » ned 07. čer 2020 4:55:04

Autor: Šrí Bbaináth Maharadž

Od roku 1941 byl Šrí Nisargadatta Maharadž v úzkém kontaktu s duchovním bratrem Šrí Bhainath Maharadžem. Každý den po práci chodívali na dlouhé procházky po čtvrti Girgaum a pláži Čapati v Bombaji. Celé hodiny byli zcela zabráni do své diskuze, která se netýkala ničeho jiného, než duchovních konceptů. Bylo zvykem, že se domů vraceli ve dvě či tři hodiny ráno. Na jejich denní povinnosti a práci to však nemělo žádný dopad. Dlouhé a hluboké duchovní rozhovory prospívaly oběma. Tento noční duchovní oheň trval nepřetržitě 25 let. (Z knihy Ze života světce Šrí Nisargadatta Maharadže)

Duchovní učení Šrí NISARGADATTA MAHARADŽE


Bůh nemá žádnou fyzickou existenci. Je však samozřejmý, proto ti, co nedokáží ve své představě pojmout Abstraktní, mu dali formu, aby usnadnili jeho uctívání. Ale pro potřebu poznání pravdy zůstane nepoznán. Nebezpečným důsledkem pak je to, že vzroste uctívání představy a utvrzení víry, že konečná pravda je v pouhých představách a že Bohem je jeho podoba. Dokud opravdová láska k Bohu postrádá poznání, rituální uctívání nevede k neduálnímu uctívání. Bůh se se svým oddaným sjednotí jedině tehdy, když je láska k Bohu osvětlena poznáním. Tradice a praktiky vytvářejí silný vliv ve jménu náboženství způsobující neustálý strach. Avšak v přítomnosti světců takovýto vliv zeslábne, až zcela zmizí, a uctívání s naprostou vírou též způsobí změnu v srdci. "Já" přebývá v těle, ale zahrnuje celý vesmír.

Existuje mnoho příběhů vztahujících se k posvátným stromům jako je banánovník či fíkovník, k řekám jako jsou Ganga, Jamuna nebo bohům jako Brahma, Višnu, Šiva atd. Čtením těchto příběhů člověk nabude dojmu, že Nepodmíněné (Nirguna) dalo bezvýhradné svolení Máji (iluzi) provádět cokoliv a způsobem, jaký se jí zlíbí. Popravdě však, Nirguna zůstává o pohromě, kterou Mája způsobuje, neinformována. Když Nirguna zakouší v přechodném hlubokém hrůzostrašném spánku klamné a zavádějící povědomí o sobě, automaticky vylučuje tok lásky a oddanosti (tím je univerzální vědomí). Vědomí započne svou existenci ze své vlastní záře a vytvoří Prázdnotu (Akáša) a zatímco je vtaženo do hry představivosti, nespoutané a nekontrolovatelné, způsobuje radost, smích, předstírá zlost, pláč i nářek. Přes ta obrovská utrpení a žal také mnohokrát nabízí špetku sladkého štěstí. Tímto způsobem, střídavě mezi výhružkou a pokušením, nutí všechny ochotně, a přesto pod určitým okouzlením, tančit v rytmu Triguny (tří atributů Kosmické Podstaty). V této hře se samo stane obviněným, žalobcem, pozorovatelem, obhájcem, zástupcem, soudem, soudcem, trestem, potrestaným a co víc, Bohem, Guruem, žákem, oddaným, všemi formami života, světem a Brahman. Samo na sebe bere současně všechny tyto role a po napáchání spouště ke svému vlastnímu pobavení a libosti, cítíce se unavené, rozplyne se ve svůj vlastní stav nejvyššího bytí bez jakéhokoliv ohlášení. Odsud znovu doplní požadované množství energie a zcela posílené se opět objeví na vesmírném pódiu hrající tragikomické frašky i dojáky zároveň, dávajíc najevo nebývalou obratnost emočního štěstí, strachu, humoru, naděje, sklíčenosti, lásky, radosti, obětování, nepřátelství, oddanosti atd.

Fyzické bytí z tohoto sebe-pobavení (záliby) a svých přirozených magických sil nabývá – z nedostatku poznání – vedoucí postavení a objeví se myšlenky. Pokud je myšlenka pěstována, bez zábran rozkvétá. Návraty jsou úměrné víře. Děje se mnoho věcí, nad kterými zůstává rozum stát. Řekněme, lidé začnou nazývat osobu bohem. Ale komu se dějí? Tomu, kdo je pořád v omezení myšlenek a tomu, kdo nepřekročil hranice Triguny a nevyšel tak z klece. Ve skutečnosti je to hra emocí. Vy, zakoušející, jste před zkušeností. Tato zkušenost vám je k ničemu. Celé je to zbytečné cvičení postrádající jakýkoliv výsledný produkt a způsobující jen bolest. V zásadě jediným řešením je poznání. Jedinou únikovou cestou je naprostá oddanost podpořena pravým poznáním. To, co zakoušíte, je ve všech stavech jako jsou hlad, spánek, strach, fyzické touhy, bdělý stav, snový stav a hluboký spánek s uvědoměním či bez něj, je Vědomí "Já". Všechny prožitky jsou zakoušeny v mamutí tlamě bdělého a snového stavu.

Za nepřítomnosti vědomí tu nebude žádná zkušenost prostoru. Jakou zkušenost budete mít a co budete dělat? Veškeré zkušenosti, jež zakoušíte, či pozorujete tajemné dění nebo spatřujete vize – jsou všechno produkty čirého vědomí–, a nikoli hmoty. Toto sebe-připomínání je skutečným projevem univerzálního vědomí. Ten, kdo to realizoval na základě své vlastní zkušenosti, je oproštěn od všech omezení. Když jste za veškerými zkušenostmi, nejste si vědomi, zda existujete či nikoli, to je Pravda. Jakmile nabudete, aniž byste si toho byli vědomi, pocit "já jsem", vynoří se velká iluze (Mája). Prostor se přihodí ve světle (auře) Máji (iluze). A během méně než čtvrtiny času, co zabere mrknutí oka, zplodí dále prostor ostatní čtyři elementy. Prostor je z nich ze všech nejživější. Uctívání prostoru, tj. univerzálního vědomí, zahrnuje uctívání velkých, nejmocnějších bohů; a co navíc, samotného Brahman. Toto je nejlepší forma uctívání. Jedině znalec ví, jak uctívat prostor. Duchovno je cennější a důležitější než hmota. Materiální věci mohou mít svá opodstatnění, důležitost a mohou poskytovat fyzická potěšení, ale postrádají nekonečnou (neomezenou) existenci a uspokojení z bytí sebe sama.

Zářivý bod uvědomění ve vás je skutečně osvětlovatelem celého vesmíru. Poskytuje přístřeší veškerému poznání a uchovává celý vesmír. Zářivý bod zahrnuje hybný i nehybný pestrobarevný svět. Jedině ten, kdo si pomocí oka moudrosti uvědomil tuto skutečnost, může popravdě říci, že jeho příbytkem je celý vesmír. V tomto rozsáhlém příbytku se rodí a umírá tisíce bytostí každou minutu. Ti zesnulí nikdy nebudou opět spatřeni a ti žijící zde za šedesát či sedmdesát let pravděpodobně nebudou. Na oslavu narozenin kterého dítěte by měl zesnulý rozdávat sladkosti a komu? A koho smrt by měl oplakat? Jaký den je pro něho příznivý a který naopak nepříznivý? Na světě vidíme mnoho tvorů v různých formách. Kvůli iluzi se svět jeví jako skutečný. Ale on není ani skutečný ani iluzorní. Jestliže byste si povšimli podkladu, na němž je toto vše zrcadleno a spatřili zářivý bod ve své skutečné kráse, neuviděli byste celý vesmír jen jako zářivé světlo? Není zde nikdo živý ani neživý, ale pouze panství ducha svinutého do čirého poznání. Znalec poté, co se celý vesmír objeví jako odraz jeho vlastní skutečné formy, netrpí dualitou ani rozlišováním typu dobrý-špatný, velký-malý. Krom toho, každá živá bytost, která zakouší uvědomění, není ničím než vědomím znalce rozštěpeným (rozděleným) jako sebe-poznání ve všech a z podstaty přítomným ve všem. Na základě této pevné víry jí mu svět jeví posvátnější a stále méně poskvrněný. Tudíž, může oprávněně říci, že celý vesmír je jejím příbytkem.

Veškeré praktiky jsou určeny k pročištění mysli a nabytí schopnosti poznat čiré poznání. Nakonec toto vše vede k seberealizaci. Poté, co prostudujete svatá písma, vyslechnete si promluvy nebo poskytnete působivé a obšírné erudované přednášky, které mohou okouzlit posluchače, uvědomíte si, že kromě prázdných slov jste vůbec nic nezískali. Mezi tisíci si stěží jeden položí případnou otázku – co je zde k poznání? Proto by měl člověk odhodit všechna světská lákadla a soustředit se na čiré poznání, které není ničím jiným než odrazem vlastního božského bytí Brahman. V tomto zámotku obsahujícím semena světů, jsou v drobných formách ukryta všechna tajemství a základní rozřešení. Na nejnepatrnější úrovni je to kosmická energie (Šivašakti), na existenciální rovině je to kosmická substance a Vědomí (Prakrti-Puruša). Šiva je bohem všech bohů, uctívejte Ho jako Gurua. Ten, kdo zná svět, se nemá ke Skutečnosti, a ten, kdo zná Sama sebe, netrpí nestydatostí. Nechová v mysli ani bázeň ani strach, přesto je zdvořilý, a jelikož má oplývající víru v neomezené síly Nekonečna (Ananta), jež v něm přebývají, objevuje se klidný ve všech situacích. Kontrolovat vzpurnost vlastní mysli a zakoušet stav vyššího vědomí (samádhí) a tímto poznat obývajícího uvnitř, čímž je životní síla (tj. čiré poznání), je jediným a konečným naplněním života. Pro Seberealizaci, jež přináší čiré poznání, je požehnání (Milost) Gurua nutností. Není zde žádná jiná možnost jak následovat stezku poznání než tím, že bude podepřena uctíváním. Jedině prostřednictvím takovéhoto uctívání budete schopni překročit všechna omezení příkazů a času, a skrze seberealizaci budete zakoušet, jak nepopsatelná a od světa odloučená kosmická energie, naplňuje celý vesmír nejvyšším klidem (blažeností).

Nejvyšší filozofické vnímání mezi hledajícími po celém světě je jedno a totéž. Je nesprávné tvrdit, že po znegování duality vytvářející iluzi, není prostor pro uctívání kosmické jednoty. Nyní se to stává uctíváním Šivy jsouce Šivou. V tomto druhu uctívání ztrácí oddaný svou oddělenou totožnost.

Neduální uctívání je skutečnost (fakt), ale člověk jej může jedině zakusit, nelze o něm hovořit. Skutečnost je něco, co je bez přestávky, nezničitelné, absolutně výjimečné, nepopsatelné a mimo omezení atributů či pocitů a je naprosto oddělené od všeho dalšího. Plavíme se v těžkých časech. Národy materialistů válčí na intelektuální úrovni. Z novinových zpráv si můžete vyvodit, že materialističtí vědci jsou připraveni nechat shořet celý svět výrobou ničících atomových zbraní. V dnešní době se v Indii rapidně mění podmínky financování, sociální péče, vzdělání a rodinné péče. Nekorektní, nedisciplinovaný, nezodpovědný, zvrácený, katastrofální způsob myšlení získává nadvládu. Nedostatek výtečných kvalit jako je důvěra, víra, respekt atd. se neomezeně rozrůstá. Účinným řešením je v této moderní době, v těchto vědeckých a kritických časech, sebezkušenost založena na Seberealizaci. Ta naplní svět mírem a spokojeností. V životě jsou nutností pravidla založená na správném chování, zdrženlivosti, víře a mravní síle. Pokud zaměříme úsilí tímto směrem, jedině tehdy mají problémy týkající se nastávajících generací šanci na vyřešení a náznak světlé budoucnosti. Poznání je posvátné. Slova jsou nedostačující v popisu toho, jak je poznání nedvojnosti čiré a posvátné. Za nepřítomnosti smysluplného pochopení mysl poletuje, myšlení se stalo nezvladatelné a stejnému posvátnému Poznání je přiřknuto označení 'bezvýznamné' a 'bezcenné' jako jed. V takovýchto časech je uctívání skutečného poznání pod vedením seberealizovaných světců, kteří ve svém vlastním životě čelili těžkým časům, ale přesto vyživovali pramen vznešené pravdy ve svém "Himalájském" niterném bytí, nezbytné. A k tomu musí dojít NYNÍ. K Seberealizaci byste měli dojít, dokud je tělo plné energie. Ve společenství svatých se probouzí skrytá láska k poznání. Ale obyčejný člověk snažící se vyrovnat se střetem prchavého nadšení a následné deprese, se odevzdává svým vlastním nedostatkům, a tudíž aby se zbavil hlodavého pocitu z hříchů, padá nakonec bezeslova k chodidlům světců. Mnohokrát však toto pokání nemá dlouhého trvání a člověk opět upadá do …

Ze všech učení je sebepoznání to nejlepší, protože pomáhá prorazit obydlí temnoty (nevědomosti) a napomáhá vnímat světlo pravdy, v němž rozdílnosti ve světě navždy zaniknou. Tento věčný pramen poznání přebývá jedině v Guruovi. On je naplněn všemi kvalitami, je natolik mocný a všemohoucí, že splní všechny vaše sny, pomůže vám při plnění vašich povinností a vehementně ochraňuje sílu, jež je vždy přichystána k vašim službám. Tato božská síla existuje a přebývá ve vás v podobě sebelásky a božské základní formy. Nevěřte ničemu než této síle.

Tento pramen poznání je jako drobný mechanismus předvádějící pohyby vesmíru. S jistým typem měřícího přístroje dokážete zjistit, jak daleko je hurikán anebo pomocí elektromagnetických seismických grafů jste schopni okamžitě odhalit zemětřesení, které je vzdálené stovky mil od vás. Rovněž tak, Jogéšwar (ten, jenž došel k realizaci pomocí jógy), dokáže dospět za hru mysli a oblast vnitřního poznání, aby na základě poznání změn ve svém vědomí dokonale vnímal změny na kosmické úrovni. Jakmile dojde použitím rozlišování (viveka) k odevzdání totožnosti s tělem, víry, že fyzická (tělesná) existence je naší pravou a skutečnou podstatou, jsou odstraněny koncepty "já" a "moje" a mysl je poté usazena, tento pocit tělesného ztotožnění odpadne a dostaví se "Já". Takto vše transcendujete a těšíte se kosmické expanzi (šíři). Na základě pevného přesvědčení, že Brahman může poznat jedině Brahman a já jsem toho svědkem (což značí odstup dokonce i od Brahman), vaše každodenní konání jde na účet vesmíru a recipročně vy vnímáte jakýkoliv pohyb na univerzální úrovni. S tímto vnímavým pohledem statečně bezeslova snášíte kosmické bytí, víru v Sebe sama a pevné přesvědčení o tom, že jste znalci.

S ohledem na dnešní problém nejisté doby, strádání, hrozeb a strastiplného života je vhodné následovat stezku vedoucí k uctívání poznání – Vihangama (cestu ptáka – tj. tak, jako pták, který letí přímo směrem na určené místo), než cestu Pippalika (cestu mravence – tj. jako mravenec, který se k cíli plahočí s námahou nahoru a dolu, přes různé hrboly). Tělo jednoho tvora je potravou pro druhého. Červi, hmyz, ryby a další zvířata se živí kvůli svému přežití drobnějšími druhy. Divoké šelmy jako tygr se živí dokonce i lidmi. Ale, drobné (malé) jáství, které nosí a přenáší mnoho kilogramů lidské váhy, nemůže být touto zvěří pohlceno. Stručně řečeno, není zde ve skutečnosti nic takového, jako je lidská bytost, ale to, co opravdu existuje, je čiré vědomí. K pochopení této rozmluvy je nezbytné prošetřit projevené formy (Saguna), skutečnou podstatu (Sattva guna), Činmáju, Čiddan, podstatu, jíž je "Já" (Átman guna). Vědomí, které říká "jsi nezrozen", je pravým zdrojem poznání. Je to sídlo konečného principu se třemi atributy (bytí-vědomí-klid) v absolutní dokonalosti. Když Nivrutta (ten, jenž je osvobozený) zjistí, že je pánem celého vesmíru a pochopí tento fakt v pravém smyslu, dojde u něj k sebezkušenosti, že je Naprostým celkem. A v nejvzácnějších případech mezi těmito výjimečnými jedinci dokáže někdo vidět sebe sama za tímto Naprostým celkem. Mnohokrát, i napříč vyslechnutí si těchto skutečných faktů, ubožáci věří, že tělo je prostředek, na něž se lze spolehnout, ztotožňují se s ním a Boha (Pána, pravé podstaty) si ve svém srdci cení méně než svých bot. Pevná a zvrácená víra, že je "svým původem smrtelnou bytostí" zanikne jedině pomocí požehnání (milosti) realizované bytosti. Poté bude pozorovat vesmír zahrnující světlo vědomí ve svém vnitřním "Já". Žádná jiná možnost neexistuje.

Stav prostý atributů (Nirguna) se hne (je pociťován) pomocí Gun (atributů) a Guny jsou zakoušeny prostřednictvím existence světa (pozn. pěti elementů). Velká Skutečnost (Mahatatva) je stejně tak blažená a naplněná štěstím, jako je i zdrojem utrpení, problémů, rozporů jako přepych a bída, šťastná a nešťastná událost. Pán Višnu (podle mytologie) leží na pětihlavé kobře (která symbolizuje smrt) – neznepokojený, uvolněný a blažený. Osmi-ruká Bohyně Mahákálí zase naopak s jásotem se vozí na hrůzostrašném a zuřivém tygrovi (smrti). Ten, který si osedlal smrt, poznal pravou podstatu smrti a vozí se na ní s poznáním, sebejistotou a statečností, je prokázán jako Znalec.

My jsme věčnou a dokonalou Skutečností – přesto si nejsme tohoto faktu zcela vědomi. Prvotní zvuk ÓM vznikl v záři vrcholného plamene Triguny a pěti elementů. Člověk by měl mít zcela jasno, zda se nachází ve světle prvotního výhonku vědomí anebo je zdrojem, z něhož výhonek klíčí. Mantra, kterou vám dal váš Mistr, je vaší skutečnou podstatou, pamatujte si pouze to. Neustálé připomínání si Mantry je nejlepší meditací. Mantra je vaše forma a tato forma je Mantrou. Dokud Guru nerozťukne svým zobákem učení vejce intelektu (podstaty bytí), vaše srdce se nenaplní světlem Pána Džanardana a Jeho nepodmíněná podstata nebude pochopitelná.

Jste vždy za sebe-uvědoměním, za "Já jsem Brahman". "Já jsem Brahman" je oddaná láska, sebeláska, základní touha všech vašich tužeb, největší potěšení všech potěšení; nepřetržité sebe-uvědomění. Jeho jediné spatření stačí k osvobození odpadlého. Ačkoli, cokoliv je tímto uvědoměním naznačeno, předpovězeno či ukázáno, by nemělo být přijímáno pro vlastní prospěch. Jste nedotčeni bolestí či radostí těla, a co víc, ani uvědoměním. Toto nejnepatrnější čiré poznání je vaší pravou podstatou. Tato neviditelná síla činí vše. Cítíte tuto sílu, jste neúmyslným pozorovatelem její existence.

Zralá úroda přináší kukuřičné klasy spolu se zrny. Podobně v sebe-připomínání je nevyžádané jádro energie. V něm jste usadili falešnou víru, že "vy jste" a touhu po svém zachování. Potěšení je tak malé jako je sezamové semínko, ale svízel je rozsáhlá jako samotný svět. Bdělost ve stavu zapomnění je neúplností. Neustálá, nepopsatelná, skutečná bdělost je úplným pokojem od zapomnění. Tento věčně bdělý, osvobozený Nijógi (sebe-realizovaný) v zlomku sekundy zakusí božský prožitek uvědomění způsobený hrou iluze a v důsledku propadnutí prosbě po fascinujícím pokušení vědomí ignoruje sílu tohoto božského okamžiku a božské síly a uchopí tělo za svou skutečnou formu. Popravdě řečeno, neděje se nic pravdivého. Je zapotřebí zaměstnat rozlišovací schopnost, stát opodál a pozorovat pomíjivý příliv a odliv v centru přeludu a nakonec se stát celkem.

Buďte neochvějní v tvrzení, že inspirace "já jsem", kterou máte, je vzpomínka na vašeho Gurua. Poznání "já jsem Brahmam" a inspirace "já jsem Brahman" jsou dvě chodila Gurua. Světlo tohoto poznání obklopilo samotné poznání, hybné i nehybné, včetně žijících bytostí ve světě. Zahrnující i zahrnované jsou totéž – toto poznání. Pán Šiva a Pán Višnu ztvárňují své role v tomto drobném, atomickém sebepoznání. To je ta absolutní příčina existence nekonečných vesmírů. Guru ho má rád a miluje ho ze všeho nejvíc. Každá živá bytost po něm touží, a proto k němu z velké lásky směřuje. Je nejsvatější ze všech svatých, nejokrášlenější všemi nejlepšímu atributy, je příčinou blaženosti a je bohem všech bohů, jenž je pamatován při zahájení všech významných událostí. Bez formy Gurua (Sat Guru Svarupa), nemůže mít žádná bytost ani tu nejmenší atomickou existenci. Co víc, Višnu a Šiva nemohou mít bez ní sebeuvědomění. Je málokdo, kdo jí propadne a s pevnou vírou přijme. Neignorujte ji, anebo nechoďte za dalším bohem či bohyní pro požehnání. Guru si je zcela vědom všech těchto bohů a bohyň. Guru pozoruje sebepoznání, ale sebepoznání jej nikdy nebude schopno spatřit.

Toto sebepoznání je Rám, je to Bhagaván. Všechna těla jsou jeho oděvem. Tělo je produktem hmoty a samo o sobě není schopno dělat nic. Veškerý tělesný pohyb a pohyb vesmíru je způsoben tímto Bhagavánem. Člověk se řídí jeho inteligenci a chlubí se jí a chybně přebírá veškerou zásluhu. Pak jsou zde tací, kteří se považují za nevědomce a tudíž za pouho pouhé smrtelníky. Přesto nejsou ani o píď vzdáleni od původního, neměnného, věčného a neotřesitelného stavu jsoucnosti Brahman. Nakonec znalec opustí tělo. Opuštění těla je nesmírně bolestivá zkušenost – podobná zkušenosti, kdy vás najednou pokouše tisíce škorpiónů. Pokud si přejete vyhnout se této bolestivé a děsivé možnosti, nyní je právě čas se Mu odevzdat. Není nezbytné zanechat svou práci či povolání anebo utéct od svých každodenních povinností. Můžete se nadále věnovat tomuto radostnému poznávání svého neduálního skutečného "Já". Odevzdejte se Mu bezpodmínečně, bez jakýchkoliv očekávání zisku v mysli, uctívejte Ho za účelem uctívání. Jakmile je vaše láska k Němu a Jeho láska k vám ustálena, budete zažívat blažený proud oddanosti a lásky vycházející z nitra. Poté zapomeňte, že jste muž či žena a jděte Mu sdělit všechny své problémy během těžkých časů. Přijměte pouze Jeho radu. Čím větší je víra v oddanosti, tím větší bude vzestup. Bůh Samotný je spoután zlatými pouty Své dokonalé oddanosti. Je laskavý, dobrotivý, toužící po vašich vnitřních skutečných pocitech a je tím, kdo podlehne neslabší prosbě Svého oddaného. Jakmile je pevně uchován ve vaší mysli a pociťován ve své plné kráse, nakonec vás povede k skálopevnosti, velkolepé nesmrtelnosti a budete zakoušet nádhernou a nebeskou lásku kosmické blaženosti. Tento jedinečný, extrémně sladký, příznivý přínos je nejvyšší mezi veškerým velkým a božským štěstím. Tato neměnnost je udělená jen velmi málokomu a tato božská událost se přihodí jen, když vaše pravé, přetrvávající sebepoznání splyne s oceánem nesmrtelnosti. Toto jsou opravdová tvrzení seberealizovaných sadhuů založená na jejich vlastní sebe-zkušenosti.

* * *

Šrí Nisargadatta Maharadž klade důležitost na sebepoznání a předkládá poznání založené na filosofii Advaita. Svými proslovy šíří sebepoznání a nedualitu, jež opakovaně předkládali světci jako Mukundradž, Džanéšwar, Šrí Sat Guru Bhausaheb Maharadž, Šrí Sat Guru Bhagaván Siddharaméšwar Maharadž a další. Důraz během předkládání této filosofie je kladen na to, aby měl každý jedinečné postavení v pozvednutí lidstva. Já, z něhož plyne univerzální inspirativní a povzbuzující síla a sebepoznání jsou jedno a totéž. Maharadž ostatním vštěpuje tento fakt snadno s oddanou láskou a opravdovostí. Jeho schopnost ozdobit prostá slova novou dimenzí významu je okouzlující. Ty, kdo často naslouchají jeho promluvy o čirém poznání, hloubají o nich, dovede zcela určitě k úplnému vývoji a osvobození. Sláva těmto světcům! Koupali se v soutoku poznání s vírou v "Já" a dostali se za onen soutok i svůj původ. Dosáhli osvobození, a aby pozvedli společnost a nechali ji zakusit nejvyšší stav existence (Seberealizaci) a tím ji dopomohli získat osvobození, udržovali tito světci hořící plamen poznání prostřednictvím svého učení o poznání nevyčíslitelné hodnoty. I přes zakoušení tělesné existence, zůstali nedotčeni fyzickými atributy a stali se nesmrtelnými zakoušejíce blaženost čirého Já. Takoví světci svým chováním zajišťují dobré jméno morálním hodnotám. Revoluce způsobená univerzálními myšlenkami a jednáním v sebepoznání je ve všech společnostech tou nejdůležitější. Všichni Guruové odnepaměti udržovali skálopevnou víru (přesvědčení), že "Guru v základní formě, je dokonalé Já". Ve fázi, kdy to realizují, nemají zkušenost podle učení svého Gurua, nekompromisně odmítají tělo a věnují svou naprostou potenci principu "Já" a vykořeňují falešnou víru, že jsou někým. Též, od té doby, co znají toto tajemství, není stav nejvyššího vědomí narušen ani během účasti v boji. Je pevně ukotveno, že v současnosti jsou bezejmenným čirým vědomím v rouchu lidské bytosti, která existuje pouze ve snu. Tudíž od počátku až do konce jejich bytí, i během jejich běžné konverzace, je pozorován dojemný obraz velmi žádané jemné přirozenosti. Při krátkém pobývání v jejich společnosti je posluchači pociťováno štěstí nejvyššího stupně sebe-blaženosti a tak jsou k nim lidé přitahováni a světci jsou všude uctíváni. Proto, pokud je zde nějaký opravdový dědic odkazu těchto světců, je sluncem poznání a celý vesmír je jejich skutečnou a pulzující svatyní.

Přeložili: Gabriela a Aleš Adámkovi
Zdroj: www.nisargadatta.in
Návštěvník
 

Re: Nisargadatta Maharadž

Nový příspěvekod Návštěvník » sob 25. zář 2021 9:47:22

Vidžňána: zmizení pocitu bytí

„Tento svět nemá žádného stvořitele a není tu rovněž nikdo, kdo by svět zachovával či ničil. To vše je jen spontánní dění. Když poznáte skutečný význam představy „já jsem“, budete se dívat na tento svět jako na hru. Přestože je svět tak rozsáhlý, není v něm ani špetka pravdy. Ve skutečnosti se nikdy nic nestalo. Vaše mysl vám ukazuje věci, jaké si přejete. Samo vaše vědomí přijímá různé formy a vy spatřujete vize, které chcete. Kvůli tělesnému ztotožnění budou vaše představy víc a víc narůstat. Pokud se spřátelíte s „já jsem“, ukáže vám Pravdu. Tajemství vědomí je poznáno, když vědomí sebe sama zmizí a vy jste v bezejmenném stavu známém jako Vidžňána. Pokud rádi přebýváte v tomto stavu, postupem času si uvědomíte, že jste nikdy žádný svět neviděli. Takže o nějakém konání nelze vůbec mluvit.“
Návštěvník
 

Re: Nisargadatta Maharadž

Nový příspěvekod Návštěvník » úte 20. pro 2022 17:17:25

Styl výuky

Nisargadatta hovořil a odpovídal na otázky ve svém skromném bytě v Khetwadi, Bombaj, kde pro něj byla vytvořena mezipatro pro přijímání učedníků a návštěv. Tato místnost byla také využívána denně skandování, bhadžany (zbožné písně), meditační sezení a diskurzy...

Boucher také poznamenává, že Nisargadatta přijal pro své západní učedníky jiný způsob výuky prostřednictvím otázek a odpovědí. Mnoho rozhovorů Nisargadatty Maharaj bylo zaznamenáno a tvořilo základ "Já jsem to" stejně jako několik dalších knih, které mu jsou připsány.

Povědomí o skutečné povaze

... naše skutečná Identita jako nenarozené-nesmrtelné, nekonečně-věčné Absolutní vědomí nebo Parabrahman a jeho hra vyzařovaného univerzálního vědomí. Pro Maharaje je náš jediný „problém“ (imaginární!) Případ mylné identity: předpokládáme, že jsme jednotlivec, a původně a zásadně nejsme jednotlivec, jsme vnitřně vždy a pouze Absolutní.

Nisargadatta vysvětluje:

Životní síla [prána] a mysl fungují [samy od sebe], ale mysl vás bude pokoušet uvěřit, že jste „vy“. Proto si vždy uvědomte, že jste nadčasový bez prostoru svědek. A i když vám mysl říká, že jste ten, kdo jedná, nevěřte mysli. [...] Zařízení [mysl, tělo], které funguje, přišlo na vaši původní podstatu, ale vy nejste tímto zařízením.

V knize Vědomí a Absolutno, Nisargadatta Maharaj dále vysvětluje:

V hierarchii vědomí existují tři fáze:

1. Jivatman je ten, kdo se identifikuje s tělem a myslí. Ten, kdo si myslí, že jsem tělo, osobnost, jedinec mimo svět. Vylučuje se a izoluje se od světa jako samostatná osobnost kvůli identifikaci s tělem a myslí.

2. Dále pouze bytost neboli vědomí, kterým je svět. „Já jsem“ znamená celý můj svět. Prostě bytí a svět. Spolu s bytostí je také cítit svět - to je Atman.

3. The Konečný princip který ví, že tuto bytost nelze vůbec nazvat. Nelze k němu přistupovat ani jej podmínit žádnými slovy. To je konečný stav.

Hierarchii, kterou vysvětluji běžnými slovy, například: Mám vnuka (to je jivatma). Mám syna a jsem dědeček. Dědeček je zdrojem syna a vnuka.

Tyto tři fáze nelze nazvat vědomostmi. Termín znalosti přichází na úrovni bytnosti. Předal jsem vám podstatu mého učení.

https://wikijii.com/wiki/Nisargadatta_Maharaj
Návštěvník
 

Re: Nisargadatta Maharadž

Nový příspěvekod Návštěvník » pát 26. dub 2024 17:12:18

Návštěvník
 

Re: Nisargadatta Maharadž

Nový příspěvekod Jana » úte 21. kvě 2024 8:17:13

David Godman:

Mám trapnou vzpomínku, jak se na mě zlobil. Jednoho odpoledne se moje pozornost toulala a moje mysl byla zapletená do nějaké fantazie ega o životě. Byl jsem pryč ve svém vlastním malém světě, ve skutečnosti jsem neposlouchal, co se děje. Mahárádž zastavil odpověď, kterou dával někomu jinému, zřejmě uprostřed věty, otočil se ke mně a začal na mě křičet a chtěl vědět, zda poslouchám a rozumím tomu, co říká. Na omluvu jsem se trochu poklonil a obrátil svou pozornost zpět na to, o čem mluvil. Poté se pár lidí chtělo dozvědět, proč na mě najednou zahájil tak zuřivý útok. Pokud se jich týkalo, jen jsem tam seděl a staral se o své věci. Ten jsem si ale rozhodně zasloužil. Zpětně mohu říci, že to zvýšilo mou pozornost i víru v něj. Když víte, že učitel před vámi neustále monitoruje všechny vaše myšlenky a pocity, přiměje vás to docela vyčistit váš mentální akt.

Při jiné příležitosti se na mě Mahárádž naštval jednoduše proto, že jeden z překladatelů nerozuměl, na co jsem se ptal. Řekl jsem, že předchozí den řekl jednu věc, zatímco dnes ráno říkal to, co se zdálo být přesným opakem. Překladatel nějak předpokládal, že jsem předchozího dne kritizoval kvalitu překladu, a předal svou kritiku Maharadžovi. Opravdu se na mě kvůli tomu naštval, ale to se mě nedotklo, protože jsem si okamžitě uvědomil, že to všechno bylo kvůli nedorozumění. Někdo nakonec překladateli řekl, co jsem vlastně řekl, a on se omluvil za všechny potíže, které jeho komentáře způsobily.

Harriet: Byli překladatelé všichni dobří? Bylo mi řečeno, že někteří byly lepší než jiní.

David Godman: Ano, někteří byli dobří a jiní ne tak dobří. Myslím, že každý věděl, kdo je dobrý a kdo ne, ale to nevedlo k tomu, že by ti dobří byli povoláni, aby udělali práci, pokud tam náhodou byli. Zdálo se, že v mezi překladateli existuje nějaký řád preferencí. Jako první byli povoláni překladatelé, kteří tam byli nejdéle, bez ohledu na schopnosti, a ti, kteří by možná odvedli lepší práci, museli počkat, dokud tito starší oddaní nebudou chybět. Když jsem šel poprvé, muž jménem Sapre dělal většinu ranních překladů. Byl velmi plynulý a zdálo se, že dobře rozumí Maharadžovu učení, ale do svých anglických odpovědí vložil spoustu svých vlastních věcí. Dvě věty z Maharádže by se mohly změnit v dvouminutový projev od Sapre. I když většina z nás nic z maráthštiny neznala, věděli jsme, že si musí vymýšlet spoustu svých věcí jednoduše proto, že mluvil tak dlouho. Několik lidí si na to Maharádžovi stěžovalo, ale on vždy podporoval Sapre a obecně se zlobil na lidi, kteří si na něj stěžovali. To byla příčina toho výbuchu, o kterém jsem se právě zmínil. Maharádž si myslel, že jsem další člověk, který si stěžuje na Sapreho překlady.

Mullarpathhan byl další v pořadí. Měl jsem ho rád, protože byl velmi doslovný. Možná nepřekládal tak plynule jako někteří ostatní, ale zabodoval u mě, protože se držel toho, co říkaly obě strany. Jednou jsem jeho prostřednictvím Maharádžovi položil otázku, a když se odpověď vrátila, nedávalo to absolutně žádný smysl. Mullarpathhan však zářil, jako by právě přednesl nějakou velkou perlu moudrosti.

Znovu jsem o tom přemýšlel a stále to nedávalo smysl, a tak jsem poněkud omluvně řekl: „Nerozumím ničemu z té odpovědi. Nedává mi to vůbec žádný smysl.“

"Já vím," odpověděl Mullarpathan, "také mi to nedávalo smysl." Ale to řekl Maharadž a to jsem přeložil.“

S určitou úlevou jsem ho požádal, aby Maharádžovi řekl, že ani jeden z nás nepochopil, co řekl, a požádal jsem ho, aby to téma vysvětlil trochu jinak. Pak jsme pokračovali v rozhovoru.

Za tohle jsem Mullarpathana opravdu respektoval. Nesnažil se dát do odpovědi nějaký smysl a neřekl Maharadžovi, že jeho odpověď nedává žádný smysl. Jen mi ta slova přeložil doslovným způsobem, protože to byla slova, která mi Mahárádž zamýšlel slyšet.

Úplně na konci byl Ramesh Balsekar. Přišel za Maharadžem až někdy v roce 1978. Považoval jsem to za nešťastné, protože podle mého názoru a podle názoru mnoha dalších cizinců tam byl zdaleka nejšikovnější ze všech překladatelů. Dobře rozuměl tomu, jak mysl druhého funguje, a měl dost dobrý intelekt a paměť, aby si zapamatoval a přeložil pětiminutový nesourodý monolog návštěvníka. Byl tak očividně nejlepší, že mnozí z nás počkali, až na něj přijde řada s překladem. To znamenalo, že občas došlo k dlouhému, trapnému tichu, když měli ostatní překladatelé službu. Všichni čekali, až budou nepřítomni, aby jim Balsekar mohl přeložit.

https://www.davidgodman.org/remembering ... maharaj/6/
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 9108
Registrován: pon 25. črc 2011 19:38:09

Re: Nisargadatta Maharadž

Nový příspěvekod Návštěvník » sob 08. čer 2024 9:20:58

Před všemi počátky a po všech koncích – já jsem. Vše má své jsoucno ve mně, v tomto "já jsem", které září v každé živé bytosti.
Návštěvník
 

Re: Nisargadatta Maharadž

Nový příspěvekod miroslav » sob 08. čer 2024 12:05:40

Návštěvník píše:Před všemi počátky a po všech koncích – já jsem. Vše má své jsoucno ve mně, v tomto "já jsem", které září v každé živé bytosti.


No, já jsem praktikoval nesebestředné "Ne já, ale Ty"
A vyplatilo se :)
Uživatelský avatar
miroslav
 
Příspěvky: 4812
Registrován: čtv 29. kvě 2014 9:33:24

Re: Nisargadatta Maharadž

Nový příspěvekod Návštěvník » sob 08. čer 2024 12:31:05

miroslav píše:
Návštěvník píše:Před všemi počátky a po všech koncích – já jsem. Vše má své jsoucno ve mně, v tomto "já jsem", které září v každé živé bytosti.


No, já jsem praktikoval nesebestředné "Ne já, ale Ty"
A vyplatilo se :)


A kolik ti za to dali?
Sazba - pokud se dá dohledat - byla hned z kraje vysoká, třicet stříbrných...
Návštěvník
 

Re: Nisargadatta Maharadž

Nový příspěvekod Návštěvník » sob 08. čer 2024 12:58:11

Návštěvník píše:
miroslav píše:
No, já jsem praktikoval nesebestředné "Ne já, ale Ty"
A vyplatilo se :)


A kolik ti za to dali?
Sazba - pokud se dá dohledat - byla hned z kraje vysoká, třicet stříbrných...


8) :yes:
Návštěvník
 

Re: Nisargadatta Maharadž

Nový příspěvekod miroslav » sob 08. čer 2024 17:53:14

Návštěvník píše:A kolik ti za to dali?


Osvobození.

Osvobození je krásná věc, ale prachy, prachy si za něj nekoupíš :hm:
Uživatelský avatar
miroslav
 
Příspěvky: 4812
Registrován: čtv 29. kvě 2014 9:33:24

Re: Nisargadatta Maharadž

Nový příspěvekod Návštěvník » sob 08. čer 2024 19:35:54

Citáty Šrí Nisargadatty Mahárádže
z I Am That.


"Láska znamená vidět jednotu pod imaginární rozmanitostí."

"Touha a strach pocházejí z toho, že je viděn svět jako oddělený od svého Já."

"Moje rada pro vás je velmi jednoduchá – jen si vzpomeňte na sebe, 'já jsem', stačí to k tomu, aby se vyléčila vaše mysl a posunula vás dál, jen mějte trochu důvěry. Neklamu vás. Proč bych měl? Chci od tebe něco? Přeji vám vše dobré – taková je moje povaha. Proč bych vás měl uvádět v omyl? Zdravý rozum vám také řekne, že abyste si splnili touhu, musíte na ni myslet. Chcete-li poznat svou pravou podstatu, musíte mít neustále na mysli sami sebe, dokud nebude odhaleno tajemství vašeho bytí."

"Tichá mysl je vše, co potřebujete. Všechno ostatní se stane správně, jakmile se vaše mysl ztiší. Tak jako vycházející slunce činí svět aktivním, tak se mění i sebeuvědomění v mysli. Ve světle klidného a stabilního sebeuvědomění se probouzejí vnitřní energie a dělají zázraky bez vašeho úsilí."


"Není co cvičit. Poznat sám sebe, být sám sebou. Chcete-li být sami sebou, přestaňte si představovat, že jste to či ono. Prostě buďte. Nechte vyniknout svou pravou podstatu. Nerušte svou mysl hledáním."

"Osoba je pouze výsledkem nedorozumění. Ve skutečnosti nic takového neexistuje. Pocity, myšlenky a činy se před pozorovatelem prohánějí v nekonečném sledu, zanechávají stopy v mozku a vytvářejí iluzi kontinuity. Odraz pozorovatele v mysli vytváří pocit "já" a člověk získává zdánlivě nezávislou existenci. Ve skutečnosti neexistuje žádná osoba, pouze pozorovatel, který se ztotožňuje s "já" a "moje". (str. 343)

Odhoďte vše, čím nejste, a jděte stále hlouběji. Tak jako člověk, který kope studnu, odhazuje to, co není voda, dokud nedosáhne vrstev nesoucích vodu, tak i vy musíte odhodit to, co není vaše vlastní, dokud nezůstane nic, čeho byste se mohli zříci. Zjistíte, že to, co zbylo, není nic, čeho by se mysl mohla chytit. Nejste ani lidská bytost. Vy prostě jste – bod uvědomění, který je spojen s časem a prostorem a za obojím, je konečnou příčinou, která sama o sobě není zapříčiněna. Pokud se mě zeptáte "Kdo jsi?", moje odpověď by byla: "Nic konkrétního. A přesto jsem." (318)

Neexistuje dobro ani zlo. V každé konkrétní situaci existuje jen to nutné a nepotřebné. To, co je potřebné, je správné, zbytečné je špatné. V mém světě je i to, co nazýváte zlem, služebníkem dobra, a proto je nezbytné. Je to jako vředy a horečka, které čistí tělo od nečistot. Nemoc je bolestivá, dokonce nebezpečná, ale pokud se s ní zachází správně, léčí. V některých případech je nejlepším lékem smrt. (283-4)
Návštěvník
 

Re: Nisargadatta Maharadž

Nový příspěvekod Návštěvník » sob 09. lis 2024 13:40:09

"Musíte dospět k pevnému rozhodnutí, musíte zapomenout na myšlenku, že jste tělo a být pouze poznáním „Já Jsem“, které nemá žádnou formu, žádné jméno. Jen buď. Když se ustálíte v tomto bytí, dá vám veškeré vědění a všechna tajemství, a když vám budou dána tajemství, překročíte bytí a vy, Absolutno, budete vědět, že také nejste vědomí. Po získání všech těchto znalostí, pochopení toho, co je co, převládá jakýsi klid, mír. Bytí je transcendováno, ale jsoucno je dostupné." [str. 8] Před vědomím

"Jednoduše jsem následoval jeho pokyn, který měl zaměřit mysl na čisté bytí, „Já jsem“, a zůstat v něm. Seděla jsem spolu hodiny a v mysli jsem neměla nic jiného než „já jsem“ a brzy se mír a radost a hluboká všeobjímající láska staly mým normálním stavem. V tom všechno zmizelo – já, můj guru, život, který jsem žil, svět kolem mě. Zůstal jen klid a nevyzpytatelné ticho." [P. 239] To jsem já

"Není zde žádné „jak“. Jen mějte na paměti pocit 'Já jsem', spojte se v něm, dokud se vaše mysl a pocit nestanou jedním. Opakovanými pokusy narazíte na správnou rovnováhu pozornosti a náklonnosti a vaše mysl bude pevně usazena v myšlenkovém pocitu „Já jsem“. Cokoli si myslíte, říkáte nebo děláte, tento pocit neměnného a láskyplného bytí zůstává jako vždy přítomné pozadí mysli." [P. 48] To jsem já

"To, kvůli čemu si myslíš, že jsi člověk, není člověk. Je to jen bezrozměrný bod vědomí, vědomé nic; jediné, co o sobě můžeš říct, je: 'Já jsem.' Jste čisté bytí-uvědomění-blaženosti." [[P. 316[Já jsem je bod vědomí. Velmi konkrétní jsem.] I Am That

"Podívejte se dovnitř a zjistíte, že bod světla je odrazem nesmírnosti světla v těle, jako smysl „Já jsem“. Existuje pouze světlo, vše ostatní se objeví." [392] To jsem já

Jsou dva – osoba a svědek, pozorovatel. Když je vidíte jako jeden a přejdete za něj, jste v nejvyšším stavu. Není to vnímatelné, protože to umožňuje vnímání. Je to mimo bytí a nebytí. Není to ani zrcadlo, ani obraz v zrcadle. Je to, co je – nadčasová realita, neuvěřitelně tvrdá a pevná. [P 36] To jsem já

Světlo samo o sobě lze přirovnat pouze k pevné, husté, jako skále homogenní a neměnné mase čistého uvědomění, oproštěné od mentálních vzorců jména a tvaru. [P. 34] To jsem já

Existuje něco neměnného, ​​nehybného, ​​nehybného, ​​skalnatého, nenapadnutelného; pevná masa čistého bytí-vědomí-blaženosti. Nikdy z toho nejsem venku. Nic mě z toho nemůže dostat, žádné mučení, žádné neštěstí. [P. 191] To jsem já

Uvědomění je prvotní, je to původní stav, bez počátku, nekonečný, nezapříčiněný, nepodložený, bez částí, beze změny. Vědomí je v kontaktu, odraz proti povrchu, stav duality. Nemůže existovat vědomí bez uvědomění, ale může existovat uvědomění bez vědomí, jako v hlubokém spánku. Uvědomění je absolutní, vědomí je relativní ke svému obsahu; vědomí je vždy o něčem. Vědomí je částečné a proměnlivé, uvědomění je úplné, neměnné, klidné a tiché. A je to společná matrice každé zkušenosti. [P. 29] To jsem já

Jako Absolutno jsem nadčasový, nekonečný a jsem uvědomění, aniž bych si byl vědom. Jako nekonečno se vyjadřuji jako prostor, jako nadčasové se vyjadřuji jako čas. Dokud není prostor a trvání, nemohu si být vědom sám sebe. Když jsou přítomny prostor a čas, existuje vědomí, v němž dochází k celkové manifestaci a vznikají různé jevy. Já sám, Uvědomění, sestupuji do tohoto vědomí a v tomto vědomí se vyjadřuji různými způsoby, v nesčetných podobách. Toto je jádro, rámec projevu; o individualitě nemůže být řeč. [nondualita a rozdíl mezi vědomím a vědomím.] [P. 72] Před vědomím

Když s vámi mluvím, jsem ve stavu odpoutaného, ​​ale láskyplného uvědomění (turiya). Když se toto vědomí obrátí na sebe, můžete tomu říkat Nejvyšší stav (turiyatita). Ale základní realita je mimo vědomí, za třemi stavy stávání se, bytí a nebytí. [P. 295] To jsem já

Jakmile pochopíte, že nejste nic vnímatelného nebo myslitelného, ​​že cokoli, co se objeví v poli vědomí, nemůže být vaším já, zapojíte se do vymýcení. Veškerá sebeidentifikace, jako jediná cesta, která vás může dovést k hlubší realizaci vašeho já. [ Str. 518] To jsem já

Bůh je úplnost vědomí, ale uvědomění je za vším – bytí i nebytí. [ str. 263] To jsem já

Stav džňány, nejvyššího stavu, překročil bytí, ale bytí je stále tam, takže spolu s bytím je Absolutno – temně modrý, vlídný stav, bez očí. Poznání odpočívá v temně modrém, tichém, klidném, vlídném odstínu. Když je tento odstín posunut stranou, pak vidí různé projevy v podobě vesmírů a světů. Ale když je tam stín, je to hluboký, tmavě modrý stav, plně uvolněný. [P. 11] Před vědomím

Existují dvě fáze svědectví; bytí je svědkem všech těchto projevů. Být svědkem tohoto bytí, vědomí, se děje onomu věčnému principu, Absolutnu. [P. 4] Před vědomím
Návštěvník
 


Zpět na Nisargadatta Maharaj

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník