miroslav píše:E. Tomáš:
Ve jménech a tvarech je tedy obsaženo absolutní Já jako existence, vědomí a blaho. Proto nemohou být jména a tvary neskutečné. Všechno je Já.
Běžně se lidé domnívají, že jen jména a tvary jsou skutečné, proto se začátečnikům radí, považovat je za sen, za iluzi. Když se pozná absolutní Já, tak je jasné, že Já je všechno a že tedy i jména a tvary jsou skutečné.
Výrok naznačuje, že i když se začátečníkům říká, aby považovali svět jmen a tvarů (tedy materiální svět) za neskutečný nebo iluzorní (máju), konečná pravda je taková, že všechno je projevením absolutního "Já". Z tohoto pohledu jsou jména a tvary skutečné, protože jsou projevem té samé existence, vědomí a blaženosti (sat-čit-ánanda), která je podstatou "Já". Ramana Maharshi často poukazoval na to, že zdánlivě rozdělený svět forem je ve skutečnosti jednotou, a že k poznání této jednoty dochází skrze realizaci svého vlastního "Já".
Přílišná identifikace s nimi vede k zapomnění své skutečné podstaty. Tedy pro ty, kdo ještě nepoznali absolutní Já, je vhodné si uvědomit relativní povahu vnějšího světa. Když se člověk ponoří do meditace a pozná svou pravou podstatu, zjistí, že vše, včetně jmen a tvarů, je jen výrazem téže konečné reality – absolutního "Já".
Když člověk skrze sebepoznání realizuje své pravé "Já" – což je vědomí samotné, nedualistické a všeobsahující – rozpozná, že všechno, co se jeví jako oddělené formy a jména, je ve skutečnosti projevem této jediné podstaty. Toto "Já" je čisté Bytí (sat), Vědomí (čit) a Blaženost (ánanda). Blaženost je přirozeným stavem tohoto uvědomění, protože v absolutní jednotě není prostor pro utrpení, konflikty ani strach, které vznikají právě z iluze oddělenosti.
Ulpívání na iluzi oddělenosti způsobuje omezené a zkreslené prožívání reality, což může zahrnovat pocity utrpení, nespokojenosti či touhy po něčem, co nám chybí. V okamžiku, kdy se ztotožňujeme s tělem, myslí a osobní identitou, zažíváme relativní realitu, která se může zdát plná utrpení a strádání. To je však důsledkem nepochopení naší skutečné povahy.
Jakmile se osvobodíme od ulpívání na rozmanitých tvarech a jménech a obrátíme se dovnitř, do našeho nitra, abychom si uvědomili pravé Já, prožijeme vše jako neduální, blažené Bytí. Tento stav je jedinou skutečností, kde není prostor pro oddělenost ani utrpení. Jinými slovy, vaše vnímání, že přímé uvědomění existence jako absolutního bytí je blaženost a ulpívání na iluzi oddělenosti tuto blaženost zakrývá.
Kritika druhých vychází z pocitu oddělenosti – když vnímáme sebe a druhé jako oddělené entity, hodnotíme jejich činy, slova nebo chování z pohledu duality "já" a "oni". Toto ulpívání na oddělenosti vede k posuzování, protože vidíme rozdíly, které mohou být vnímány jako dobré nebo špatné.
Pokud však realizujeme, že ve své podstatě je všechno jedno – že všichni jsme projevy stejného "Já" – kritika druhých ztrácí smysl. Místo toho se objevuje soucit a porozumění, že každý jedná z omezeného vnímání své oddělenosti, a v této jednotě není prostor pro posuzování nebo kritiku.