Jana píše:
Říkáš, že poznáváš pravdu ve všem, ve všech bytostech, v listech i v omylech, zní to, jako by tvé poznání bylo již úplné. Ale co je to za poznání, které stále rozlišuje mezi projevy, které stále vidí hloupého a probuzeného, dokonalého a chybujícího? Není-li to mysl, která je pyšná na své schopnosti rozeznávat, oddělovat a klasifikovat?
Ano, je to mysl, která to dovede rozlišovat. Mám dojem, že darem mysli rozlišování byl obdařen například i Ježíš i ten Nisargadata a určitě i ty.
Jana píše:Pravé poznání, to, co se nachází za myslí, nepoznává rozdíly. Je-li tvé vnímání opravdu zakořeněné v jednotě, jaký smysl má rozlišovat mezi hlupákem a probuzeným? Když vidíš ve všem stejné, kde je prostor pro takové hodnocení?
Říkáš, že vidíš jednotu projevu a podstaty. Když je toto skutečně zajištěno, přestáváš mluvit o odděleném 'ty' a 'já', o tom, kdo koho učí. Protože i ten, kdo učí, i ten, kdo je učen, je jedním.
Tohle je tvoje představa o poznání, já ti jí neberu, ale je mylná.
Poznáním se žádná schopnost mysli neztrácí ani mysl nezmizí. Pouze zmizí ulpívání a sebestřednost a jimi způsobená nevědomost a psychologické potřeby sebepotvrzení.
Jana píše:Jakmile začneš považovat své poznání za vyšší než druhé poznání, už jsi v zajetí ega. Tvrdíš, že můžeš rozlišit projev od projevu – to není vědomí zakotveno v neměnném, ale pohyb mysli, která stále touží soudit, porovnávat a oddělovat.
Když je pravda skutečně poznána, není již nikdo, kdo by se mohl chlubit svými schopnostmi poznávat. Zůstává jen ticho, plnost bytí a hluboké, láskyplné pochopení, že v tom, co je, není místo pro já ani ty. To, co poznáváš, není dosaženo skrz rozlišování, ale je to úplné překročení mysli a všech jejích hodnocení.
Já žádné své poznání nepovažuji ani za vyšší ani za nižší ani za moje, ale za pravdivé a to je to jediné podstatné.
Vyšší, nižšší, nejvyšší, moje, druhého apod. to řešíš pořád ty, to jsou starosti ega nejvíce toho duchovního ega, které hledá pořád to nejvyšší a nejdokonalejší a nejraději by bylo nazýváno Já nebo nejvyšší pravdou. Proto se pořád srovnává. A srovnávání a chlubení si promítá i do projevů ostatních. Poznání není dosaženo skrze rozlišování, ale schopnost rozlišování se poznáním neztrácí. I probuzený dovede rozlišit kozí bobek od ovocného knedlíku a kuře od dospělé slepice. Nebo myslíš že už to nedovede?