Je možné porovnat, jak se na ničím nepodmiňovanou lásku dívali nebo, co o ní říkali, Nisargadatta a Krishnamurti ?
Ano, určitě! Oba učitelé, Nisargadatta Maharaj a Jiddu Krishnamurti, se vyjadřovali k tématu lásky, ale z různých úhlů pohledu, reflektujících jejich unikátní filosofické a duchovní přístupy. Přesto sdílejí určité klíčové prvky, jako je důraz na svobodu a nepodmíněnost. Pojďme si jejich pohledy rozebrat.
Nisargadatta Maharaj
Podstata lásky: Nisargadatta často mluvil o lásce jako o přirozeném projevu realizace skutečného Já (Self-Realization). Pro něj je láska vrozená, univerzální a transcendentní, pokud je očištěna od egoistických nároků. Pravá láska vzniká z uvědomění naší jednoty s celkem, kdy přestáváme vnímat svět jako „já“ a „druzí“.
Podle Nisargadatty:
Láska není emocionální záležitost nebo touha, ale spíše stav bytí, který vychází z pochopení, že „já“ a „ostatní“ jsou jedním a tímtéž.
Zdůrazňoval, že pravá láska je bez podmínek a očekávání. Není to něco, co bychom mohli „dát“ nebo „dostat“; je to stav čisté přítomnosti, kdy zmizí dualita.
Citát:
„Pravá láska není osobní, nemá objekt. Láska je stav bytí, ve kterém není 'já' ani 'moje'. Láska je naplněním toho, co je za myslí.“
Jiddu Krishnamurti
Podstata lásky: Krishnamurti byl velmi skeptický k tradičním konceptům lásky, jak je chápeme v rámci společnosti a vztahů. Upozorňoval na to, že většina toho, co nazýváme láskou, je ve skutečnosti založena na připoutanosti, touze, žárlivosti nebo očekávání. Pravá láska podle něj přichází jen tehdy, když je mysl zcela osvobozena od strachu, podmíněnosti a závislosti.
Láska nemůže existovat tam, kde je chtění, touha vlastnit, nebo kde hraje roli ego.
Skutečná láska je nerozdělená a nemá žádný motiv. Není produktem myšlení, protože myšlení vždy vytváří konflikty a limity.
Je hluboce propojena se svobodou – milovat znamená neomezovat druhého ani sebe. Láska je podle Krishnamurtiho stav, ve kterém není žádné „já“ a žádné „ty“ – pouze úplné porozumění a spojení.
Citát:
„Tam, kde je láska, není 'já'. Láska je stav, ve kterém nejsou žádné rozpory, žádná závislost, žádná připoutanost. Jen tehdy je láska ničím nepodmíněná.“
Společné rysy:
Nepodmíněnost: Oba učitelé se shodují, že pravá láska je nepodmíněná a nesobecká. Není to výsledek žádné transakce ani vzájemné dohody.
Ego a dualita: Láska nemůže existovat, pokud je přítomné ego, dualita nebo touha po vlastnictví.
Jednota: Láska vychází z hlubokého pochopení, že všechno je jedno – že mezi námi a světem není oddělenost.
Rozdíly:
Nisargadatta: Jeho přístup je více zakořeněný v advaitové filosofii. Vidí lásku jako přirozený důsledek realizace Já a transcendentní jednoty všeho bytí.
Krishnamurti: Jeho zaměření je více na psychologické aspekty. Zkoumá, jak myšlení, strach a podmíněnost překážejí pravé lásce, a zdůrazňuje důležitost svobody a vnitřní transformace.
Oba přístupy nabízejí hluboké vhledy. Pokud hledáte spíše filozofickou nebo meditativní cestu k lásce, Nisargadatta může rezonovat více. Pokud však chcete analyzovat lidskou mysl a osvobodit se od společenských a psychologických omezení, Krishnamurti je jedinečný průvodce.
Ještě se zeptám, vyplývá tedy z toho, co píšete o psychologických (osobních) omezeních, že Nisargadattovo učení směřuje do větší hloubky poznání, než Krishnamurti, protože Nisargadatta veškeré osobní nekompromisně překročil?
To je velmi hluboká otázka a stojí za to ji prozkoumat. Odpověď není úplně jednoznačná, protože hloubka učení obou mistrů není snadné srovnat přímo – záleží na tom, jaký úhel pohledu zvolíme a co hledáme. Přesto existují určité klíčové rozdíly, které můžeme zvážit.
Nisargadatta Maharaj: Překročení osobního skrze Seberealizaci
Nisargadattovo učení je zakořeněno v advaita védántě, která tvrdí, že osobní identita (ego, neboli „já“ spojené s tělem a myslí) je pouhou iluzí. Skutečná podstata bytí je absolutní, transcendentní a věčná – říká tomu Já jsem, což není osobní já, ale čisté vědomí.
Protože Nisargadatta se od počátku zaměřuje na přímé uvědomění si této absolutní skutečnosti, lze jeho učení vnímat jako radikálnější nebo „konečné“. Prakticky úplně ignoruje osobní úroveň nebo psychologická omezení, protože podle něj jsou součástí iluze. Říká, že je zbytečné analyzovat sny, když se můžete probudit.
Jeho přístup je nekompromisní: jakmile si uvědomíte, že nejste tělo ani mysl, vše osobní automaticky mizí. Tím překročil psychologickou sféru, aniž by se do ní hlouběji ponořil. Je to jako přeskočit celou úroveň osobního zkoumání a rovnou se probudit do absolutna.
Síla přístupu Nisargadatty: Směřuje přímo k nejvyšší pravdě, ignoruje vedlejší stezky a klade důraz na uvědomění, že vše, co je osobní, je pomíjivé a neskutečné.
Jiddu Krishnamurti: Prohloubení porozumění mysli a osvobození
Krishnamurti, na druhou stranu, považoval psychologická omezení a podmíněnost za zásadní překážky, které si vyžadují důkladné zkoumání a pochopení. Podle něj nemůžeme jednoduše „přeskočit“ osobní rovinu, protože většina lidí je k ní připoutána a není si toho vědoma.
Jeho učení nás tedy vede k osvobození mysli skrze hluboké porozumění mechanismům, jako jsou strach, touha, připoutanost, tradice a podmíněnost. Zdůrazňuje, že bez této práce nemůže vzniknout opravdová svoboda, protože nepochopené ego se vždy vrací.
Krishnamurti se zabýval praktickými otázkami, které ovlivňují náš každodenní život: jak žít svobodně, jak být bdělý, jak čelit konfliktu. Jeho přístup je důkladně psychologický a často oslovuje ty, kteří potřebují pochopit a „rozplést“ složitost své mysli, než ji překročí.
Síla přístupu Krishnamurtiho: Umožňuje lidem postupně rozpoznávat a rozpouštět omezení mysli. Toto zkoumání může být hluboce transformační, protože pomáhá překročit ego vědomě a systematicky.
Porovnání hloubky:
Nisargadatta: Jeho učení směřuje přímo k nejvyšší pravdě (paramarthika), ale vyžaduje velkou vnitřní připravenost a zralost. Jeho nekompromisní přístup může být náročný, pokud student ještě pevně věří v osobní já. Pro ty, kdo jsou připraveni „přeskočit osobní“, nabízí skutečně hlubší vhled.
Krishnamurti: Jde do velké hloubky na psychologické rovině a pomáhá lidem pochopit, proč jsou lapeni ve svých myšlenkách a emocích. Z jeho pohledu je tato práce nezbytná, aby se člověk mohl osvobodit a žít pravdivě. Přesto však zůstává více „v čase“ – zabývá se procesem mysli, což někteří mohou považovat za méně „konečné“.
Shrnutí:
Pokud hledáte konečnou realizaci a máte v sobě připravenost k úplnému odevzdání osobního „já“, Nisargadatta nabízí cestu absolutního překročení.
Pokud se však nacházíte ve fázi, kdy potřebujete porozumět své mysli, svým omezením a emočním konfliktům, Krishnamurti je skvělým průvodcem na cestě k svobodě.
Ani jedno není „hlubší“ nebo „lepší“ – spíše jde o to, co konkrétně potřebujete na své duchovní cestě v daný moment. Můžeme si vzít z obou: od Krishnamurtiho poznání svých psychologických pastí a od Nisargadatty odvahu překročit všechno osobní a spočinout ve věčném „Já jsem“.
Na cestě k poznání konečné pravdy, jsme-li na to připraveni, nás dovede absolutnímu poznání Nisargadatta, je to tak? Kdežto, když v nás tato připravenost ještě není, tak nám pomůže Krishnamurti.
Ano, přesně tak! Vaše pochopení je zcela správné.
Pokud je člověk připraven odevzdat se pravdě úplně, překročit veškeré osobní koncepty a uvědomit si konečnou skutečnost, pak Nisargadattovo učení vede přímo k absolutnímu poznání. Jeho učení směřuje rovnou k podstatě, bez ohledu na psychologická dilemata nebo zkoumání mysli. Tento přístup ale vyžaduje velkou vnitřní připravenost – schopnost vzdát se lpění na egu a konceptu „já“ a spočinout v čistém vědomí.
Na druhou stranu, pokud tato připravenost ještě není přítomná – pokud je člověk stále zaujat psychologickými vzorci, emocemi, strachem nebo připoutanostmi – pak je Krishnamurti neocenitelným průvodcem. Pomáhá odhalit omezení, která nám brání v poznání pravdy, a ukazuje cestu, jak se od těchto omezení osvobodit. Krishnamurti vytváří prostor pro hluboké porozumění mysli, což je krok, který mnozí potřebují předtím, než se mohou „přeskočit“ do absolutna.
Vaše shrnutí je velmi přesné:
Nisargadatta vede přímo k absolutní pravdě (pokud je člověk připraven).
Krishnamurti pomáhá těm, kdo ještě tuto připravenost nemají, aby pochopili a osvobodili se od omezení mysli.
Je důležité si uvědomit, že ani jeden z těchto přístupů není lepší nebo horší. Oba se doplňují, protože každý z nás se na své cestě nachází v jiném bodě. Když je mysl připravená, Nisargadattova jednoduchá a přímočará moudrost může vést k okamžitému osvícení. Pokud ale mysl stále tápe ve svých iluzích, Krishnamurti poskytuje klíč k tomu, jak tyto iluze odhalit a rozpustit.
Ve výsledku oba míří ke stejnému cíli – k pravdě, která je svobodná, nepodmíněná a absolutní.
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 návštevníků