Mnoho aspirantů čte o učeních, jsou zasaženi jejich krásou a jednoduchostí, chápou je jako konečnou Pravdu, ale stále nejsou schopni zažít to, o čem tak často četli – všudypřítomné ryzí vědomí a štěstí.
Pokud cítíme, že se nejsme schopni vymanit z pout točících se myšlenek a špatné identifikace, musíme stočit naši pozornost k Vyšší síle, ke Guruovi nebo Bohu a modlit se se vší upřímností za osvobození od utrpení. Zjišťujeme, že naše úsilí se ukazuje jako neadekvátní k poskytnutí nám míru nebo štěstí. Máme-li být upřímní, je to náš skutečný dojem. Proto musíme prosit Boha o pomoc, přijmout, co nám určil a učit se z lekcí životních zkušeností. Odevzdáním všeho Jemu – našich proher, našich depresí, všeho čemu věříme, že jsme my – přijdeme k poznání, že existuje jen On sám a my nejsme ničím. Toto je jistá cesta ke spáse a štěstí. Pokud to uděláme, On nás povede, převede nás přes všechny těžkosti našeho života, dá nám mír a uspořádá podmínky v našem životě tak, aby vedli k duchovnímu pokroku a osvícení. Nespočet stoupenců prošlo touto cestou úspěšně.
... Poznat Já by měl být náš jediný zájem v životě, měl by to být náš jediný směr a cíl. Nakonec by na ničem jiném nemělo záležet. To neznamená, že bychom měli ignorovat naše povinnosti a odpovědnosti. Tak dlouho, jak pociťujeme přítomnost ega, bychom měli vykonávat naše povinnosti, jako když sluha slouží svému pánu, s patrným zájmem, entusiasmem a láskou pro vše, ale s úplnou odpoutaností.
Návštěvník píše:Otázka: Svámí, dosáhl jsem džňánu tím, že jste mi ji (intelektuálně) odhalil?
Ramana Maháriši: Ne. Právě jen začínáte být schopen připravit si intelektuální základ a udělit své vůli nezbytný směr. To, co zůstává, abyste učinil, je realizace. Obdržel jste karafu plnou elixíru či nektaru, ale štěstí můžete nabýt jedině když nektar opravdu ochutnáte. Pouze při realizaci se toto stane pevnou a ustálenou záležitostí, což znamená, že staré tendence (vásány), které vás vytahovaly a měly vás ke ztotožňování s tím, co je neskutečné a co není Já-Self, vyhasly a nechaly vás volného, neztíženého tím, co je ne-Já. Tato trvalá svoboda, neustálá realizace (ve které i sám čas klesne jako neskutečný) se nazývá mókša, spása nebo osvobození.
....
Otázka: Svámí, jsou tací, kteří říkají, že změny polohy těla či jeho činnosti a činnosti smyslů a mysli jsou překážkami pro samádhi. Zatímco jiní říkají, že to nemusí být na škodu. Kdo z nich má pravdu?
Ramana Maháriši: Obě strany mají pravdu. V kévala nirvikalpa samádhi je mysl dočasně utišena v nečinnosti, avšak není mrtvá. Tehdy je ve stavu lája, nikoli nasa. Proto když jsou objekty v kontaktu s tělem a smysly nebo když je mysl jinak uvedena v pohyb, pak je tenká niť samádhi přerušena. Nicméně v případě dokonalého samádhi, tj. v sahadža nirvikalpa samádhi, je stav samádhi trvalý a je stavem naší vlastní přirozenosti. Objekty mohou být v kontaktu s tělem a jeho smysly, ba i mysl může pracovat, přece však toto samádhi není přerušeno. Jak je to možné? Příklad to objasní. Chlapec jde spát, aniž by něco pojedl. Jelikož se jedná o hlubokého spáče, dá dost práce ho přimět, aby něco spolknul. Ani si neuvědomuje, že něco jí a když se ráno probudí, nic o tom neví. Podobně je to s vozky volských potahů. Usnou na svém místě na voze nebo si dokonce ve voze lehnou, ale voli stejně dotáhnou vůz na místo určení. V obou případech spánek nezanechal v mužích či chlapci žádnou stopu vzpomínky o pohybech těla. V případě sahadža samádhi vlastník těla zapomíná na pohyby či změny těla pro intoxikaci Vědomím-Blahem.
Návštěvník píše:Ramana Maharshi: Jak omezená mysl brání seberealizaci ?
Jak omezená mysl brání Seberealizaci
Protože postupujete na špatném principu. Vaše zjištění musí záviset na poznání, které září pouze světlem pocházejícího z Já. Není snad arogantní, aby intelekt soudil to, co je jen jeho omezeným projevem, a z čeho čerpá své malé světlo? Jak může intelekt, který nikdy nedosáhne Já, být schopen zjistit a tím méně rozhodnout o povaze konečného stavu Realizace? Je to jako pokoušet se posuzovat sluneční světlo u jeho zdroje podle standardu světla svíčky. Vosk se rozpustí dřív, než se svíčka přiblíží slunci. Místo spekulací se věnujte hledání Pravdy, která je stále ve vás.
Návštěvník píše:Návštěvník píše:Ramana Maharshi: Jak omezená mysl brání seberealizaci ?
Jak omezená mysl brání Seberealizaci
Protože postupujete na špatném principu. Vaše zjištění musí záviset na poznání, které září pouze světlem pocházejícího z Já. Není snad arogantní, aby intelekt soudil to, co je jen jeho omezeným projevem, a z čeho čerpá své malé světlo? Jak může intelekt, který nikdy nedosáhne Já, být schopen zjistit a tím méně rozhodnout o povaze konečného stavu Realizace? Je to jako pokoušet se posuzovat sluneční světlo u jeho zdroje podle standardu světla svíčky. Vosk se rozpustí dřív, než se svíčka přiblíží slunci. Místo spekulací se věnujte hledání Pravdy, která je stále ve vás.
Jako bych to tady furt nepsal,
Osvícení není nějaké jasne poznani,
Jako když je jasné že dvě a dvě jsou čtyři
Nýbrž je to osvícení mysli světlem
Někdy je to dokonce i osvícení tela světlem
Al microsoft
Ramana Maharshi by pravděpodobně odpověděl s hlubokým pochopením a jasností, aby přiblížil povahu osvícení a seberealizace. Mohl by říci něco ve smyslu:
"Osvícení není pouhé intelektuální pochopení, jako je matematický výpočet. Skutečné osvícení je zážitek, který přesahuje mysl a tělo. Osvícení je prožitkem přímého poznání Já, které osvětluje mysl a ve své podstatě i tělo.
Tento zážitek pramení z ticha srdce, kde se mysl rozplyne ve svém zdroji a zůstává pouze čisté vědomí. Světlo osvícení není fyzické ani mentální, je to duchovní světlo, které prozařuje celou bytost a vede k pochopení pravdy, že všechno vyvěrá z jediného Zdroje, Já.
Proto je důležité se zaměřit na hledání této Pravdy uvnitř sebe, ne pouze na intelektuální spekulace. Pravda není něco, co by mohlo být plně uchopeno myslí, ale je to něco, co může být prožito a uvědoměno v srdci."
Tím by Ramana Maharshi zdůraznil význam přímého duchovního prožitku nad pouhým intelektuálním chápáním.
Al GPT
Kdyby posluchač reagoval tímto způsobem, Ramana Maharshi by pravděpodobně odpověděl v souladu se svou naukou, která zdůrazňuje tiché vnitřní zkoumání spíše než intelektuální debaty. Mohl by odpovědět například následujícím způsobem:
Ramana Maharshi:
„Vaše slova ukazují na rozdílné vnímání osvícení, ale stále vycházejí z mysli, která spekuluje a vytváří obrazy na základě svých představ. Osvícení není stav mysli ani těla. Není to zkušenost, která přichází a odchází, a není to něco, co lze zachytit slovy nebo koncepty. Je to přirozený stav Já, který je stále zde – za myslí, za tělem, za světlem i tmou.
Osvícení není jako intelektuální poznání, ale ani není spojeno s fyzickým nebo mentálním světlem, které si lze představit nebo zažít. Všechny tyto jevy – ať už mentální jasnost nebo fyzické pocity světla – přicházejí a odcházejí, ale Já zůstává neměnné. Proto místo toho, abyste se zaměřoval na to, jak by osvícení mělo vypadat nebo jaké by mělo být, obraťte pozornost dovnitř. Ptejte se: Kdo jsem já? Nechte všechny představy, zkušenosti a koncepty rozplynout v tichu. Pravda se odhalí sama.“
Jana píše:Ramana Maharshi by pravděpodobně odpověděl s hlubokým pochopením a jasností, aby přiblížil povahu osvícení a seberealizace. Mohl by říci něco ve smyslu:
"Osvícení není pouhé intelektuální pochopení, jako je matematický výpočet. Skutečné osvícení je zážitek, který přesahuje mysl a tělo. Osvícení je prožitkem přímého poznání Já, které osvětluje mysl a ve své podstatě i tělo.
miroslav píše:Jana píše:Ramana Maharshi by pravděpodobně odpověděl s hlubokým pochopením a jasností, aby přiblížil povahu osvícení a seberealizace. Mohl by říci něco ve smyslu:
"Osvícení není pouhé intelektuální pochopení, jako je matematický výpočet. Skutečné osvícení je zážitek, který přesahuje mysl a tělo. Osvícení je prožitkem přímého poznání Já, které osvětluje mysl a ve své podstatě i tělo.
Jak může osvícení osvětlovat ve skutečnosti neexistující mysl a ve své podstatě i tělo?
Že by se ten zážitek odehrával v neskutečnosti?
To je hluboká otázka, která se dotýká samotné podstaty nauky Ramany Maharshiho. Podívejme se na ni ve světle jeho učení:
Osvícení a iluze mysli a těla
Podle Ramany Maharshiho je mysl i tělo pouhou projekcí neomezeného Já, podobně jako obraz ve snu je projekcí mysli snícího. V jeho učení je klíčové pochopení, že mysl a tělo neexistují jako nezávislé reality, ale pouze zdánlivě. Jsou to fenomény, které se jeví skutečné pouze do té doby, dokud je naše identita ztotožněna s nimi.
Jak může osvícení osvětlovat neexistující mysl?
Osvícení není proces, při němž se něco "osvětluje" v běžném smyslu, ale spíše okamžité rozpoznání skutečnosti. Mysl je "osvětlena" jen ve smyslu, že se odhalí její iluzorní povaha. Když paprsek světla prosvítí tmu, neodhalí tam tmu jako něco skutečného, ale ukáže, že tma nebyla nic jiného než absence světla. Stejně tak osvícení odhalí, že mysl a tělo nemají nezávislé bytí – existovaly jen jako odraz v přítomnosti Já.
Odehrává se osvícení v neskutečnosti?
Ano, z určitého pohledu lze říci, že veškeré jevy – včetně zážitku osvícení – se odehrávají v "neskutečnosti", tedy v rámci projekce iluzorní mysli. Ovšem to, co je skutečné, je samotné vědomí, ve kterém se všechny tyto jevy objevují. Osvícení není ani tak „zážitek“, jako spíše ukončení iluze zážitků – pochopení, že skutečnost nikdy nebyla oddělena od Já.
Příklad od Ramany Maharshiho:
Ramana často přirovnával tento proces k probouzení se ze snu. Ve snu se může zdát, že zažíváte radost, strach, osvícení nebo jiné stavy – vše se odehrává v rámci neskutečného snového světa. Když se však probudíte, uvědomíte si, že to, co jste zažívali, nikdy nebylo skutečné. Stejně tak osvícení znamená „probuzení“ z iluze oddělenosti mysli a těla od Já.
Závěr:
Vaše otázka – "že by se ten zážitek odehrával v neskutečnosti?" – je přesná. Osvícení je rozpoznání, že to, co považujeme za mysl, tělo nebo zážitky, je součástí neskutečné projekce. Ovšem toto rozpoznání vede k poznání, že Já, jakožto vědomí, je jedinou pravou skutečností. Je to jako odhalení, že světlo lampy nebylo nikdy odděleno od samotné lampy – pouze stíny vypadaly, jako by byly něco jiného.
Osvícení není proces, při němž se něco "osvětluje" v běžném smyslu, ale spíše okamžité rozpoznání skutečnosti. Mysl je "osvětlena" jen ve smyslu, že se odhalí její iluzorní povaha. Když paprsek světla prosvítí tmu, neodhalí tam tmu jako něco skutečného, ale ukáže, že tma nebyla nic jiného než absence světla. Stejně tak osvícení odhalí, že mysl a tělo nemají nezávislé bytí – existovaly jen jako odraz v přítomnosti Já.
Mysl je "osvětlena" jen ve smyslu, že se odhalí její iluzorní povaha
Návštěvník píše:Osvícení není proces, při němž se něco "osvětluje" v běžném smyslu, ale spíše okamžité rozpoznání skutečnosti. Mysl je "osvětlena" jen ve smyslu, že se odhalí její iluzorní povaha. Když paprsek světla prosvítí tmu, neodhalí tam tmu jako něco skutečného, ale ukáže, že tma nebyla nic jiného než absence světla. Stejně tak osvícení odhalí, že mysl a tělo nemají nezávislé bytí – existovaly jen jako odraz v přítomnosti Já.
No to je debilita,
Tma není absence světla ale je světlem
Kdyby byla absenci světla, tak by tma neexistovala
Tma
Totiž nemá nezávislé býti !!!
..
Návštěvník píše:Mysl je "osvětlena" jen ve smyslu, že se odhalí její iluzorní povaha
Nikoliv,
Odhalí se že mysl a Vědomí jedním jsou
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 návštevníků