Honzam píše:Unless one is happy, one cannot bestow happiness on others.
Ten, kdo není šťastný, nemůže dát štěstí na ostatním.
Ramana Maharshi
Moderátor: PánBů
Honzam píše:Unless one is happy, one cannot bestow happiness on others.
Ten, kdo není šťastný, nemůže dát štěstí na ostatním.
Ramana Maharshi
vostalpetr píše:Můžeš to prosímtě přeložit (oboje) to je na mě moc anglický....Díky
Honzam píše:Návštěvník píše:Zajímal by mě názor ostatních na to, proč všechny duchovní směry včetně buddhismu učí nabírat dobrou karmu.
Všechny ne. Advaita nic takového neučí.
Karma vzniká jen ulpíváním, chtěním nebo nechtěním, a jednáním, které následuje. To jsou příčiny, vytvářející karmické odrazy.
Samotný děj karmu nevytváří.
Každý děj vytváří další děj
Ten, kdo není šťastný, nemůže dát štěstí na ostatním.
Návštěvník píše:Honzam píše:Každý děj vytváří další děj
a bude to tak pokračovat dál, dokud vesmír nezanikne. Koroze způsobuje, že se skály rozpadají... a žádná karma jim tím nevzniká.
Nejsou to jedinci, kteří by něco dělali, protože něco chtějí a něco ne.
Karma není zákon příčiny a důsledku. Podle zákona příčiny a důsledku funguje celý newtonovský vesmír.
Karma je jen jednou z bezpočtu aplikací zákona příčiny a důsledku.
Karma vzniká jen u člověka a jen tehdy, když uplatňuje osobní preference a lpí na svých představách. Upouštěním od toho se karma rozpouští.
vostalpetr píše:Boží mlýny melou. Žádná karma nikdy nezanikne. Nejde ji rozpouštět.
Pro osobu ne, nebot ona je jejím výsledkem či produktem.
Ale Bůh jenž stvořil boží mlýny ji rozpustit může...
Co je karma?
Karma je přirozený duchovní zákon nebo princip, který řídí všechny naše interakce. Začíná to semínkem myšlenky, která se rozvine a časem roste do našeho přístupu, pocitů, slov, činů a vztahů. Nakonec se usadí v našich duších a v rysech osobnosti, aby se zase objevila v podobě jiné myšlenky.
Zákon karmy může být chápán jako duchovní ekvivalent třetího Newtonova zákona pohybu, který říká, že pro každou akci [na fyzické rovině] existuje stejně velká a opačná reakce. Ve fyzice chápání absolutnosti Newtonova zákona osvětlilo svět, který byl do té doby pohroužen tajemstvím, do takové míry, že dnes je základem mnoha pokroků ve vědě a technologii.
Zákon karmy
Zákon karmy je stejně nesporný i v duchovní dimenzi. Říká, že „za každý čin na duchovní úrovni bude stejná a opačná odezva“. To znamená, že když dáme radost, na oplátku bude prožita radost a když dáme bolest, bude prožita bolest ve stejném měřítku. Jinými slovy, jakoukoliv emoci v někom vyvolám, nakonec se stane i mým zážitkem.
Důsledky zákona karmy
Chápání zákona karmy mi pomůže si uvědomit, že každý čin (nebo karma) vyvolá odezvu, důsledek; stejně tak události a jejich následky se odehrají jen tehdy, pokud existuje odpovídající příčina. To znamená, že ať jsem v současnosti v jakékoliv situaci – kdokoliv a cokoliv mně přitahuje a cokoliv prožívám – je následkem mých předešlých myšlenek, rozhodnutí a činů. Pochopení zákona karmy dává hluboký význam konceptům jako je zodpovědnost a spravedlnost.
Někdy je zákon karmy pochopen jen zpola. Někteří bezmocně přemýšlí „Když to, co se děje, je kvůli mým činům z minulosti, pak s tím nemůžu nic udělat.“ Jenže jestli minulost vytvořila přítomnost, pak také přítomnost vytváří budoucnost. Místo toho, abychom byli otroky své minulosti, pochopení zákona karmy nás inspiruje k aktivní účasti na vytváření našeho vlastního osudu.
Zákon karmy: Absolutní spravedlnost
Myšlenka je semínko; čin je ovoce. Kvalita ovoce je určena kvalitou semínka. Dobrá myšlenka vede k dobrému činu, který pomůže jak druhým, tak i nám. Zákon karmy začne pracovat v můj prospěch, když zastavím škodlivé návykové činy, přijmu zodpovědnost za pozitivní přístup k následkům takových činů z minulosti a věnuji pozornost tomu, abych od teď vykonával pozitivní činy. Zákon karmy je zákon absolutní spravedlnosti, jejíž dlouhá ruka snadno dosáhne z jednoho života do druhého, umožňujíce duši sklidit ovoce jakýchkoliv semínek, které zasela a vytvořit si osud jaký chce.
Meditace mi umožní pochopit mé karmické okolnosti, posílí mě, abych urovnal ‘karmické účty’ co nejlépe a ukáže mi, jak si nashromáždit ‘karmický kredit’ do budoucna.
http://www.brahmakumaris.org/what-we-do ... anguage=cs
Návštěvník píše:Karma označuje etický přírodní zákon příčiny a následku, čin vykonaný se záměrem nebo vědomým motivem a odpovídající následek tohoto činu, postihující zpětně aktéra samotného.
http://zivotni-energie.cz/karma-a-karmicky-dluh.html
Karma označuje etický přírodní zákon příčiny a následku, čin vykonaný se záměrem nebo vědomým motivem a odpovídající následek tohoto činu, postihující zpětně aktéra samotného. Zjednodušeně řečeno podle této doktríny egoistické jednání způsobuje utrpení, zatímco nesobecké jednání přináší štěstí. Z buddhistického pohledu neznamená karma „osud”, ale může být přeložena jako „čin” nebo „příčina a následek”.
http://zivotni-energie.cz/karma-a-karmicky-dluh.html
Zhruba řečeno, karma funguje následovně: Každý čin, slovo a myšlenka – pozitivní či negativní – zanechává otisky v mysli. Protože způsob prožívání světa je určován obsahem naší mysli, negativní otisky nevyhnutelně vedou k budoucímu utrpení. Když tedy pochopíme, že naše myšlenky, slova a činy zasévají semínka našich budoucích zážitků, budeme mít moc měnit náš život ve vlastních rukou.
Honzam píše:Stojí tam, že karma je doslova čin, ne nějaký druh činu.
Návštěvník píše:Zhruba řečeno, karma funguje následovně: Každý čin, slovo a myšlenka – pozitivní či negativní – zanechává otisky v mysli. Protože způsob prožívání světa je určován obsahem naší mysli, negativní otisky nevyhnutelně vedou k budoucímu utrpení. Když tedy pochopíme, že naše myšlenky, slova a činy zasévají semínka našich budoucích zážitků, budeme mít moc měnit náš život ve vlastních rukou.
http://cs.wikipedia.org/wiki/Karma_(buddhismus)
Správné pochopení
Budeme-li tedy pochopení karmy používat správným způsobem, přinese nám to svobodu. V každé situaci tak bytosti mají svobodu rozhodnutí o své budoucnosti. Buddhismus nabízí zvlášť účinné metody na odstranění otisků negativních, škodlivých činů z mysli. Tyto metody nám umožňují zbavit se toho, co by v budoucnosti dozrálo jako problematické stavy a situace. Prostřednictvím buddhistické meditace můžeme přemoci celý proces příčiny a následku. Pokud se však nerozhodneme, že budeme pracovat se svou myslí, nebudeme nad ní mít vůbec žádnou kontrolu a budeme prostě jen obětí svých vlastních činů.
Druhy činů
Činy mohou být vykonány myslí, řečí a tělem. Aby byla vytvořena pozitivní nebo negativní karma, je třeba zejména:
mít vůli nebo záměr provést čin,
provést čin samotný,
mít uspokojení z provedení činu.
Typy činů
Podle typu činu může vzniknout karma prospěšná nebo neprospěšná. Karmický následek činu je nazýván dozrání (vipáka) nebo plod (phala). Karmický následek se nemusí objevit okamžitě, může dozrávat několik životů nebo celé věky. Aby se karmický následek objevil, musí nastat příhodné podmínky, podobně jako každé semeno pro vyklíčení potřebuje určitý druh půdy. Když plod činu dozraje, dopadne neodvratně na svého původce, není možno před ním utéci. V Dhammapadě se praví, že ani v povětří, na dně oceánu nebo v nitru hory nelze nalézt místo, kde by se bylo možné ukrýt před následkem zlého činu. Karma však neznamená determinismus nebo fatalismus. Minulé činy určují jen podmínky, za nichž se jednatel dál svobodně rozhoduje a volí si tak další podmínky své budoucí existence. Občas se používá přirovnání karmy k říčnímu proudu, který někdy plyne pomalu a člověk v něm může plavat, kam chce, ale jindy je proud tak silný, že to jediné, co může člověk dělat, je držet se ze všech sil na jednom místě a snažit se, aby ho proud neodnesl. Navíc některá karma nemusí nést plody, pokud nejsou vhodné podmínky k jejich rozvinutí, nebo pokud je převážena silnou karmou s opačným nábojem. Karma je tak hlavní příčinou rozdílů mezi bytostmi, není však jediným přírodním zákonem, který určuje chod tohoto světa. Buddha hovořil kromě karmy o zákonech, kterými se řídí neživá hmota, o zákonech organické hmoty a zákonitostech mysli.
Individualita karmy
Karmický proces má rovněž sběrný aspekt, protože určité elementy našich zkušeností jsou společné. Všichni jsme lidé v té samé sféře zkušeností. Vidíme stejný svět kolem nás, stromy, skály,řeky atd. Všechno to je výsledkem faktu, že sdílíme určitou společnou karmu, a proto vidíme kosmos relativně podobným způsobem. Ale přesto máme individuální zkušenosti, které s nikým nesdílíme. Někteří jsou zdraví, jiní nemocní atd. Tyto individuální aspekty karmy zůstávají jedině našimi osobními zkušenostmi, protože jsou výsledkem našich náchylností, které jsme rozvinuli na individuální úrovni. Zdaleka ne všechno, co člověk zakouší, je následkem nějaké minulé karmy. Prospěšné a neprospěšné činy jsou vždy konány ze svobodné vůle, nikdy nevznikají z minulé karmy, neboť stavy mysli, vzniklé jako karmické následky minulých činů (vipáka), jsou samy o sobě vždy karmicky (eticky) neutrální.
Jiné významy karmy
Vedle tohoto zažitého významu se termínem karma v buddhismu označuje konání mnišské obce (sangha) nebo alespoň skupiny dvaceti mnichů, kteří mají právo rozhodování (v pálí viniččhaja, v sans. viniščaja) v zásadních záležitostech. Také označuje formální postup při ordinaci (upasampada), při trvalém přijetí novice (v pálí sámanéra, v sans. šrámanéra) za řádného mnicha (v pálí bhikkhu, v sans. bhikšu).
Karmická kvalita činů
Múla („kořeny“) jsou mentální formace, jejichž (ne-)přítomnost určuje, zda konkrétní čin je prospěšný, neprospěšný nebo karmicky neutrální.
Neprospěšné stavy mysli
Určující faktory neprospěšných stavů mysli, mluvení a jednání („kořeny neprospěšného“, akusala múla) jsou tři:
1.lóbha - žádostivost (viz také tanhá). Vzniká nemoudrou koncentrací na příjemné stránky skutečnosti. Lze ji překonat vhledem do pomíjivosti, neuspokojivosti a bezpodstatnosti všech jevů.
2.dósa - nenávist, zášť, vztek, ale i antipatie nebo špatná nálada. Vzniká nemoudrou koncentrací na nepříjemné stránky skutečnosti. Lze ji překonat rozvíjením milující laskavosti (mettá)
3.móha - klam, nevědomost (avidždžá). Je ze všech tří nejnebezpečnější, protože jeho přítomnost se nejhůře rozeznává. Lze ho překonat rozvíjením moudrosti (paňňá).
Deset neprospěšných činů
3 činy tělem: zabíjení; braní toho, co nebylo dáno; nepříslušný pohlavní styk (jeho definice je v různých kulturách a dobách různá)
4 činy mluvou: lhaní, pomlouvání, hrubá řeč; prázdné tlachání
3 činy (stavy) mysli: chamtivost; nenávist; zhoubné názory (o neexistenci karmy a znovuzrozování)
Prospěšné stavy mysli
Určující faktory prospěšných stavů mysli, mluvení a jednání („kořeny prospěšného“, kusala múla) jsou také tři:
1.alóbha - nepřítomnost žádostivosti, sobeckosti
2.adósa - nepřítomnost zášti, neboli mettá (milující laskavost)
3.amóha - nepřítomnost nevědomosti, neboli paňňá (moudrost)
Deset prospěšných činů[editovat zdroj]
3 tělesné činy: zdržení se zabíjení; zdržení se braní toho, co nebylo dáno; zdržení se nepříslušného pohlavního styku
4 verbální činy: zdržení se lhaní, pomlouvání, hrubé řeči a prázdného tlachání, tzn. pravdivá, smířlivá, mírná a moudrá řeč
3 stavy mysli: nesobeckost, laskavost a správné názory
To, co je prospěšné, je v buddhistických textech často vyjádřeno v negativních pojmech (nepřítomnost …, zdržení se …), ale ve skutečnosti mají tyto termíny jednoznačně pozitivní charakter.
Kromě těchto „světských“ prospěšných činů existují také „nadsvětské“ prospěšné stavy mysli (arija magga), které nevytvářejí karmu a vedou k osvobození, nirváně.
http://cs.wikipedia.org/wiki/Karma_(buddhismus)
Návštěvník píše:Honzam píše:Stojí tam, že karma je doslova čin, ne nějaký druh činu.
Možná jsi přehlédl, že je tu přesně definované, o jaký druh činů se jedná:
"o činy egoistické, způsobující utrpení, a o činy nesobecké, přinášející štěstí"
Že tedy jde jen o činy vykonané
"se záměrem nebo vědomým motivem"
To nic, v diskusi se člověk snadno přehlídne
proč by to mělo vést k úplnému zbavení se karmy?
když zašlápneš mravence a nevíš o tom, tak se nic nestalo.
Ten zákon je v principu sám křesťanský Bůh. Je to zákon. Musel by ji jinde opět napustit. To by možná šlo.
Že tedy jde jen o činy vykonané
"se záměrem nebo vědomým motivem"
Copak Ježíš tím svým hlásáním lásky nenaštal celkem dost lidí ???
A navíc to dělal neosobně, nebot jej poslal bůh a on nic nedělal ze sebe ale podle otce
A vidíte jak dopadnul....
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků