od Návštěvník » čtv 07. zář 2017 8:48:07
Maharadž: Začněte úplně od začátku. V hrubohmotném světě jsem začal existovat díky svým rodičům. Vím
velmi dobře, že můj základ (zdroj) již prodléval ve směsi jejich tělesných výtažků, ze které jsem se narodil. Avšak
došel jsem k závěru, že zcela určitě nemohu být princip (tělo), který se narodil z matčina těla. Není mezi námi nikdo,
kdo by byl sto let starý. Znamená to pak, že jste před sto lety neexistoval?
Tazatel: To nevím.
Maharadž: Ten, kdo říká „já nevím” tu již musel být; zkrátka, nebyl jste jako toto tělo, ale něčím jste byl. Toto
musíte zcela jasně pochopit. Před sto lety jsem nebyl něčím, jako je toto tělo; čili ten, kdo to oznamuje, tu tehdy
před sto lety musel být. Vy jste byl a budete existovat věčně.
To, co tu vysvětluji, se netýká světského poznání. Nechcete se vzdát ani světského, ani takzvaně duchovního
poznání. Přesto chcete pochopit spletitost své existence. Snažíte se tomu porozumět prostřednictvím světských
konceptů. Jenže to je přesně důvod, proč nejste schopni se pravého poznání dobrat.
Ve skutečnosti je vaší podstatou stav absolutního klidu, ne stav fenomenálních změn. V tomto neprojeveném (nefenomenálním)
stavu jste dokonale klidní. Není zde však zkušenost sebepřítomného stavu. V tomto stavu není ani
stopa po strastech či neštěstí, je tu pouze ryzí klid. Víte, o čem hovořím?
Tazatel: O Ánandě, klidu.
Maharadž: Snažíte se definovat ryzí klid na základě svých vlastních konceptů, protože chcete cítit uspokojení.
Říkáte-li pojem Ánanda, dokazujete tím pouze, že je přítomná tělesná bytost, která klid zakouší. Když jste v hlubokém
spánku a začnete vidět formy, jste ve skutečnosti snící. Nepřicházejí snové formy z vašeho vlastního bytí?
Nevychází z vašeho vlastního bytí, jež dříme uvnitř těla, cokoliv, co vidíte, ať už v bdělém či snovém stavu? V hlubokém
spánku bylo vědomí v nečinném, latentním stavu. Nebyly zde žádná těla, žádné koncepty, žádný tíživý zá-
vazek. Ve chvíli probuzení, s příchodem myšlenky „já jsem”, se zároveň probouzí i láska konceptu „já jsem”. Tato
samotná láska je však májou, iluzí.
Tazatel: Míní tím Maharadž, že prožívajícím všech tří stavů je věčné Já?
Maharadž: Je to stav zvaný Saguna Brahman; všechny stavy tu jsou jen díky stavu vašeho bytí. Snový svět je
hodně starý, není nijak nový. Ve snech vidíte bývalé pamětihodnosti, které již neexistují. Vaše bytí je velmi mocné.
Samotné vyvstání bytí vytváří čas. Vše je bytí, ale Já - Absolutno, nejsem bytí. V meditaci byl prostor, ve kterém
se z bezforemnosti náhle objevily dvě formy, Prakriti a Puruša. Podstatou dvou forem bylo poznání „já jsem”.
Nebyly zde žádné formy, pak se náhle objevily; právě tak, jako tomu je ve snovém světě.
Vy jako snící spíte v posteli, jenže ve snovém světě vidíte tělo a myslíte si, že jste to vy, a vše děláte prostřednictvím
tohoto snového těla. Stejným způsobem to probíhá v takzvaném bdělém stavu, ve kterém se narodilo vaše
tělo a těla ostatních. Stav Prakriti a Puruša nemá žádnou formu; je věčný, bez začátku i konce. Z něj však vychází
pět elementů, s nimiž je zároveň v okamžiku prvního zakoušení času vytvořeno tělo. Takto to probíhá neustále,
přítomnost tělesné formy pouze svědčí o možnosti zakoušet čas. Dané vysvětlení každý nepochopí.
S jakou totožností byste rád umíral ve chvíli „takzvané” smrti?
Tazatel: Jako Parabrahman.
Maharadž: Co to je, Absolutno, které nazývám Parabrahman? Neděláte nic než že slova násobíte dalšími slovy,
koncepty dalšími koncepty.
Tazatel: Maharadž mě z toho musí dostat.
Maharadž: Dokážete popsat, co jste?
Tazatel: Potřebuji vaše požehnání, abych pochopil, čím jsem.
Maharadž: Jste pouhým vyznavačem slovních hrátek. Zatímco já tu hovořím o pochopení, které je za projeveným
světem, vy se snažíte všemu porozumět skrze koncepty a slova. Vzdejte se všech konceptů a pátrejte po podstatě
svého bytí. Jak se přihodilo, že existujete? Meditujte nad tím! Ke skutečnému požehnání od Mistra dochází
tehdy, když ve vás vytryskne samotné pochopení.
Maharadž: Doktoři diagnostikovali mému tělu rakovinu. Byl by někdo s tak vážnou nemocí stejně rozradostněný
jako já? Svět je vaše jediná přímá zkušenost, vaše jediné místo ke spočívání a pozorování. Vše, co se vám
děje, děje se na úrovni světské. Já však na této úrovni nespočívám. Odloučil jsem se od Sattva guny, od podstaty
bytí. Konečný stav na duchovní cestě je charakteristický tím, že na něm již nejsou pociťovány žádné potřeby, kde
nic není prospěšné pro cokoliv dalšího. Tento stav se nazývá Nirvana, Nirguna, Věčná a Nejvyšší Pravda. Shrnutí
a esence našich rozhovorů se nazývá Sat Guru Parabrahman; stav, ve kterém neexistuje žádný nárok, žádná potřeba.
To, co zůstane po rozpuštění celého vesmíru, je mým dokonalým stavem.
Žádná další stopa po stvoření zde není přítomna. Zůstávám od počátku stvoření vesmíru až po jeho rozpouštění
vždy nedotčený. Dosud jsem se nezmínil o tom, že můj stav nikdy nepocítil tvoření ani rozpad vesmíru. Jsem
základ, který přečká veškeré tvoření a rozpady. To je můj stav, a váš také, ale vy si jej neuvědomujete, protože
milujete svůj omezený život (své bytí). Uvědomit si to je možné pouze, dostane-li se vám podpory od věčného
Sat-Gurua Parabrahman, k němuž chováte nezlomnou víru. Tento základ Parabrahman je věčný a je taktéž Sat-
-Guruem. Všichni oddaní Sat-Gurua jsou obdařeni tímto věčným jměním